Přírodně žijící národy vybrané kmeny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Pravdová. Dostupné z Metodického portálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ČLOVĚK A PŘÍRODA – ZEMĚPIS - NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: VÝCHODNÍ A ZÁPADNÍ AFRIKA Vzdělávací.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
VY_32_INOVACE_Fi_II_01 Název Jižní Asie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_24_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_30_Primitivní národy - N.G.
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Francie a Velká Británie Autor: Mgr. Marta.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Ekosystém louka Živočichové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.15_Popis Datum: 13.
Česká republika - státní symboly
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Interaktivní hry z matematiky a českého jazyka
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_11 TÉMA: Slované
Věcné učení První pomoc
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Přírodně žijící národy vybrané kmeny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Pravdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). ? Touto ikonkou jsou označeny úkoly, k jejichž řešení smějí studenti využívat internet (tablet, smartphone).

Daniové Korowajové Kombajové Shókó Akhové Surmo Pygmejové Samburové Masajové Bušmani Křováci Himbové Chívarové Awá Janomamové Karibové 0° 5° s. š. 5° j. š. Přírodně žijící národy vybrané kmeny Mentawajci Diskuse

KARIBOVÉ Zpět na mapu  Dříve kanibalismus  Sběrači, lovci ryb  Košíkářství, hrnčířství, výroba lodí – pirog  Oděv – bederní rouška, lýkové pásky na lýtkách a pažích, čelenka z peří kondora královského (posvátný) Malé Antily, sever Jižní Ameriky

JANOMAMOVÉ Zpět na mapu  Vesnici tvoří jeden velký dům, společná střecha, rodiny odděleny tenkými stěnami.  Na volném prostranství ve středu „domu“ slavnosti, souboje, pohřby (mrtvý se pálí na hranici).  Lovci a sběrači  luky a šípy, kamenné sekery, šípy otrávené jedem kurare / jedem pralesniček Amazonie  Jednoduché zemědělství – banány, maniok, tabák  Košíkářství, hrnčířství  Šamanismus Z čeho se získává jed kurare? ? řešení Z rostlin druhu kulčiba Tmavohnědá pasta, která se získává vařením části rostlin – zhuštění ohněm nebo na slunci.

CHÍVAROVÉ Zpět na mapu  Zemědělci – maniok, kukuřice, brambory  Žijí ve velkých společných domech, muži a ženy odděleně.  Oděv – u žen tunika z bavlny, muži jen šňůrka kolem boků  Zdobení – náušnice ze dřeva, čelenky z peří, korálky  Šamanismus  Lovci lebek – „TSANTSA“ – trofej z nepřítele, hlava se stáhne z kůže a pomalu se pomocí horkého písku smršťuje, velikost pěsti, ústa a oči zašity rostlinným vláknem, rysy obličeje zachovány Ekvádor/Peru Co je to hamaka? ? řešení

Hamaka… … je závěsná síť. Chívarové v ní spí. Zpět na CHÍVAROVÉ

AWA Zpět na mapu Amazonie  Lovci a sběrači  Kočují  Používají 2 m dlouhé šípy, vyletí vysoko do korun stromů.  Některá zvířata zakázáno jíst (např. kapybara, harpyje, netopýr, kolibřík) – různé důvody: příliš malá/velká, způsobují bolest hlavy.  Velmi blízký vztah k přírodě  Starají se o sirotky opic, místní ženy je i kojí.  Ohroženi těžbou dřeva (ilegální dřevorubci je vraždí), i těžbou železné rudy (v blízkosti jejich teritoria objeveno velké ložisko). Který slavný herec se svou kampaní snaží o záchranu tohoto etnika? ? řešení Colin Firth

SURMO Zpět na mapu ŽENY  Nazí, jen korálkové ozdoby  Pastevci krav + pěstují kukuřici/čirok.  Dobří hledači medu Etiopie  oblast kolem řeky Omo MUŽI  Oděvem vydělané kůže/ vlněné deky  Vkládají si do rtů „talířky“.  Velikost talířku by měla být úměrná ceně (v kravách), kterou za ženu musí zaplatit muž.  Cenu určuje to, jak daleko je žena schopna donést náklad. Vyhledejte, k čemu slouží mužům z kmene Surmo tzv. „donga“. ? řešení

Donga … …je hůl používaná k tradičním bojům mezi Surmy. Hole převyšují bojovníky a na konci jsou vyřezány do tvaru penisu. Přeborníci z různých vesnic se scházejí na dohodnutých místech a oddávají se i několik hodin trvajícím bojům. Zpět na SURMO

PYGMEJOVÉ Zpět na mapu  Průměrná výška dospělého je 130–145 cm.  Lovci a sběrači  Stěhují se za potravou.  Troufnou si i na lov slona.  Jednoduché příbytky – z lián, větví a listů  Vynikající hudebníci  Každou pygmejskou vesnici vlastní muž z řad Bantů. Pygmejové jsou jimi považováni za zvířata. Zjisti, kdo byl Pavel Šebesta. ? řešení SAR/Kongo Tropický deštný les Pygmejské ženy si brousí zuby do špičky.

Pavel Šebesta… … „Otec Pygmejů“ – lékař, antropolog a etnolog českého původu. V letech 1929–30 studoval život Pygmejů. Stal se mezi nimi natolik oblíbeným, že získal titul náčelníka. Zpět na PYGMEJOVÉ

SAMBUROVÉ Zpět na mapu  Žijí ve vesnicích, ty opevněny proti divé zvěři.  Chýše z klacků, trávy a kravských výkalů  Pastevci dobytka  Muži i ženy se bohatě zdobí.  Nejvíce mladí bojovníci, ženatí muži už se zdobí méně. Zjisti, zda si Samburové proděravějí ušní lalůčky. ? řešení Severní Keňa „Zlatí Masajové“  Mnohoženství  Žena musí rodinu živit, proto se první žena snaží získat potřebný majetek na další manželku, aby se o úkol živit rodinu mohly dělit.  Obřízka mužů (14–25 let) i žen (před svatbou)

ANO… … vzniklý otvor používají pro náušnice, nebo jako nosič na pouzdro s tabákem či penězi. Zpět na SAMBUROVÉ

MASAJOVÉ Zpět na mapu  Masajská vesnice „Boma“, jednoduché chýše  Pastevci dobytka  Zvířata mají ohradu uvnitř vesnice – ochrana.  Tanec – vyskakují až metr vysoko.  Oděv – původně kůže / dnes deky, převažuje červená barva.  Jsou hodně zdobeni korálky.  Vlasy natírají červenou hlínou smíchanou s máslem. Kdo je to Sikólio? ? řešení Jižní Keňa/Tanzánie

Sikólio… … je to masajský chlapec, procházející zkouškou dospělosti. Je oděn do černé barvy a obličej má pomalován bílými kresbami. Na dobu tří měsíců odchází do buše, kde musí sám přežít. Teprve pak se z něj stane bojovník. Zpět na MASAJOVÉ

BUŠMANI Zpět na mapu Jižní Keňa/Tanzánie  „Křováci“ východní Afriky  Nemají obydlí, žijí v buši.  Lovci a sběrači  Stěhují se podle toho, kde co dozrává.  Používají luky a šípy.

HIMBOVÉ Zpět na mapu Namibie – obl. Kalahari  Ovahimbové – mn. č.  Obyvatelé rudé pouště  Pastevci  Muži  Na hlavě mohutný cop  Zdobeni rohy z býků, kůzlat, ušima jalovic  Ženy  Čelenky z kozí kůže  Vlasy vyztužené kravským trusem a červenou hlínou s máslem  Na krku homolice (kuželovité mušle)  Celé tělo natřené červeným prachem (někdy kvůli vůni myrha) Co je to kalabasa? ? řešení

Kalabasa… … je nádoba vyrobená z tykve. Zpět na HIMBOVÉ

KŘOVÁCI Zpět na mapu Namibie/Botswana  Původní obyvatelstvo jižní Afriky  „Sanové“  Lovci a sběrači  Malí (145 cm)  Vlasy vyrůstají v chomáčcích.  Umí v těle (hýždě, stehna, břicho) ukládat zásoby tuku, vody – na konci období dešťů mohou mít muži velké hýždě a břicho téměř jako těhotné ženy.  Mlaskavá řeč Jak se jmenuje jihoafrický komediální film z roku 1980, který pojednává i o životě Křováků? ? řešení

Bohové musejí být šílení Zpět na Křováci

DANIOVÉ Zpět na mapu Západní Papua  Dříve lovci lebek  Zemědělci  Muži  Ozdobou vážených mužů je kravata z ulit měkkýšů.  Kožešinové náramky  Kly z divokých prasat vsazené v prořízlé nosní přepážce – pokud směřují nahoru – válečný stav.  Válečníci – ozdobné čelenky z peří  Ženy  Sukně z trávy  Žijí a stravují se odděleně od mužů.  Nesmí jíst maso (pro muže).  Pokud zemře někdo v rodině, na znamení smutku si musí useknout pazourkem článek prstu (ruka se „umrtvuje“ úderem do brňavky). Co je to koteka? ? řešení

Koteka… … je jediný oděv mužů, nasazuje se na penis a tenkým provázkem se uchycuje na šourek. Další provázek, umístěny na prsou, ji pak drží ve svislé poloze. Zpět na DANIOVÉ

KOROWAJOVÉ  Stromoví lidé – obydlí v korunách stromů (8–15 m vysoko)  Bydlí zde 10–20 lidí.  Ochrana před komáry a před nepřáteli  Chovají malá prasata, psy.  Prasata jsou pro ně velmi vzácná, ženy je dokonce kojí z vlastních prsou, chovají je ve svých stromových obydlích. Západní Papua Zpět na mapu  Ženy nosí trávovou sukénku, muži nazí, jen penis krytý listem, obě pohlaví propíchnutou nosní přepážku – kosti, peří, dřívka. Na co všechno se dá využít ságo? ? řešení Kolem domu vykácen kus pralesa – zemědělská půda (zelenina, banány)

Ságo… … je prášek podobný škrobu, získává se ze středu ságových palem. Pro Korowaje je hlavní složkou potravy – placky. Listy ságových palem využívají korowajské ženy na výrobu sukýnek. Zpět na KOROWAJOVÉ

KOMBAJOVÉ Zpět na mapu Západní Papua  Stromoví lidé  Muži – oděni jen do kostí  Náhrdelníky ze zubů ulovených zvířat  Na penisu dutý zobák  Mladí muži na penisu jen násadu z plodu lahvovníku  V nosní přepážce zuby uloveného zvířete  Nepřátelé Korowajů, kanibalismus  Lovci, zemědělci – políčka kolem stromové chýše Zobák zoborožce využívají Kombajové jako jediný „oděv“.

MENTAWAJCI Zpět na mapu Ostrov Siberut  Lovci – otrávené šípy  Domy zdobené lebkami (opičími)  Tetují si celá těla, dle tetování klanová příslušnost.  Brousí si zuby do špičky.  Tradiční čelenky z korálků  Šamanismus  Mezi Mentawajci žil téměř půl roku i český cestovatel a zakladatel geografického magazínu Koktejl Josef Formánek. Jaké indiánské jméno Josef Formánek od Mentawajců získal? ? řešení

Josef Formánek… …získal jméno Prsatý muž. Zpět na MENTAWAJCI

SHÓKÓ Zpět na mapu Barma  Ženy  Bílé košile s výstřihem ve tvaru V  Mosazné spirály na krku, nasazují se dívkám ve věku 5 let, nikdy je nesundávají, jen si přidávají další.  Váha kruhů tlačí na klíční kosti a hrudník – deformace – hrudní klenba se bortí a žebra se stlačují dolů, což vytváří mylný dojem dlouhého krku.

AKHOVÉ Zpět na mapu Thajsko – horské oblasti  Zemědělci – rýžová políčka  Nosí modré/černé šaty.  Bohatě zdobené čepce  S bílými korálky, velkými stříbrnými koulemi a mincemi  Součástí příčesek ofiny z dob, kdy byly ženy mladé, nebo z černé příze  Ženy zuby poničené od žvýkání betelu Co je to betel? ? řešení

Betel… … je rostlinná droga. Vzniká smícháním nedozrálých plodů palmy arekové s listy pepřovníku, vše se potírá drcenými lasturami. Žvýkání této směsi barví sliny do červena, zuby do černa a zvyšuje sekreci potních žláz. Zpět na AKHOVÉ

Diskuse Zpět na mapu  Dokázal bys v pěti bodech typizovat přírodní národy?  Co bys od přírodních národů převzal, případně na co bys poukázal? Co nám/tobě v životě chybí?  Je deformace těla vlastní pouze "primitivním" národům, nebo se s ní setkáváme i u "civilizovaných" národů – lidí?  Které zvyklosti přírodních národů můžeme nalézt u některých světových náboženství, filozofií, kultur?  Jaké klady a jaké zápory může mít snaha dobrodruhů, etnografů při mapování přírodních národů, v jejich vzájemném setkávání?  Vybavíš si jména etnografů, cestovatelů, kteří patří mezi objevitele domorodých národů v 19. století?  Co si představíš pod slovem bojovník v dnešním "civilizovaném" životě? Co označuje slovo bojovník u přírodních národů?  Jaké středověké národy si vybavíš na americkém kontinentu, které také žily v souladu s přírodou, než je začali kolonizovat Evropané – Španělé a Portugalci především?

Zdroj: Jahoda, P. Žijící lidé pravěku. 1. vyd. Zlín: TIGRIS, ISBN Slide 3 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 4 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 5 – Kleverenrique. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY-SA 3.0 na WWW: Slide 5 – MykReeve. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY-SA 3.0 na WWW: Slide 7 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 7 – George, A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY-SA 3.0 na WWW: Slide 1, 8 – Weidinger, A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 9 – Waddington, S. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 1, 10 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 11 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 1, 12 – Crousillac, J. et Sainclair J.C. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GFDL na WWW: Slide 13 – Crousillac, J. et Sainclair J.C. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GFDL na WWW: Slide 14 – Viault. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GFDL na WWW: Slide 14 – Markine, D. A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 15 – Nagunda. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 16 – Lederer, A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 17 – Stieglitz, H. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 1, 17 – Mosmas. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 18 – Quadell. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 19 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Slide 19 – Tuominem A., Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC Zero na WWW: Slide 21 – Paul. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 1, 22 – Schmidt, J.F., Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 23 – Jayapura. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 23 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 24 – Toksave. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 25 – Haverkamp, A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Netherlands-8a.jpghttps://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rhyticeros_plicatus_-Diergaarde_Blijdorp_- Netherlands-8a.jpg Slide 26 – Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 27 – Mravenecnik. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 1,28 – Deror Avi. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 28 – Dillif. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 3.0 na WWW: Slide 1,29 – Baker, A. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY 2.0 na WWW: Slide 30 – Haynes, Ch. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí CC BY-SA 2.0 na WWW: Zpět na mapu