Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUŠKA PEVNOSTI VE SMYKU
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ V. Ing. Iveta Mičíková
Digitální učební materiál
Strojírenství Strojírenská technologie Metalurgie (ST10)
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální učební materiál
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Strojírenská technologie Výroba spékaných výrobků (ST30)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Strojírenství Strojírenská technologie
Strojírenství Strojírenská technologie Normalizované polotovary (ST13)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Digitální učební materiál
Strojírenství Strojírenská technologie Tváření - úvod (ST28)
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_05
Tato prezentace byla vytvořena
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_11
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_07
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství a.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Objemové a plošné tváření
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Tváření kovů – válcování, tažení drátu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kování klasika Kování je tváření materiálu za tepla. Materiál ohřátý na kovací teplotu se působením tvářecí síly tvaruje, aniž se poruší jeho soudržnost.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Speciální kování velkých výkovků na velkém bucharu
Transkript prezentace:

Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Polotovary Název učebního materiálu: Válcované polotovary Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: válce, válcovací stolice, válcovací trať, předvalky, vývalky. Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání pro výuku v předmětech Strojírenská technologie a Strojírenská výroba. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité obrázky, fotografie zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

 Válcování  Válcovaní profilů  Válcování plechů  Zvláštní způsoby válcování

 Konečný výrobek oceláren je ingot  Ingot se ohřeje na teplotu kolem 1100°C a válcuje se na předvalky ( bloky, ploštiny, sochory…)  Z předvalků válcujeme vývalky ( tyče, plechy, trubky, dráty, kolejnice…)  Válcování je tváření kovů rotujícími válci  Dle teploty tváření je válcování za: studena tepla  Dle uložení os válců vzhledem k materiálu a dle průběhu deformace rozlišujeme válcování:

PodélnéPříčnéKosé

 Podélné – tváření mtr v podélném směru dlouhé polotovary např. tyče, kolejnice, plechy  Příčné – postupné tváření vývalků kruh. průřezu v příčném směru osazené hřídele  Kosé – tváření kruhového vývalku mezi válci s mimoběžnými osami trubky

 Pracovní válce mohou být hladké nebo kalibrované, jsou zabudovány do stojanů a spolu s příslušenstvím tvoří válcovací stolici  Dle počtu válců jsou válcovací stolice např. dvouválcové (dua), tříválcové (tria), čtyřválcové (kvarta), šestiválcové (sexta) a víceválcové (univerzální)  Dle způsobu otáčení válců jsou: jednosměrné reverzní – mění smysl otáčení

Duo jednosměrná Duo reverzní TrioKvarto

 Vzniká řazením válcovacích stolic vedle sebe nebo za sebou, stupňovitě…  Dle velikosti předvalků a vývalků jsou těžké, hrubé, střední, jemné

 Součástí válcovacích tratí i stolic je velké množství příslušenství např.: 1. Mechanismy přenášející pohyb od elektromotoru na válce 2. Vodítka pro zavedení válcovaného materiálu mezi válce 3. Dopravní zařízení k přípravě ohřátého ingotu z pece k válcovací stolici-sklápěče,válečkové dopravníky,unášeče 4. Chladící lože, na kterých chladnou vývalky 5. Stroje pro řezání vývalků, navíjení..

Tvar příčného průřezu vývalku je profil Příklady základních profilů válcovaného materiálu

 Profily různých tvarů se válcují na profilových válcovacích stolicích, materiál postupně prochází kalibry, které se zmenšují, poslední kalibr má tvar požadovaného profilu.

Profilové válce a tvary kalibrů

Profilová válcovací trať

 Provádí se na válcovacích stolicích, které mají hladké válce a válcujeme z ploštin  Válcujeme za tepla i za studena  Válcováním za studena získáme plechy o velmi dobrých mechanických vlastnostech, povrchové jakosti a přesnosti. Výchozím polotovarem jsou pásy válcované za tepla  Nejprve válcujeme napříč, abychom docílili požadované šíře tabule plechu, potom plech otočíme o 90°a válcujeme na délku

Ploština Válcování napříč Válcování na délku Tak získá plech stejnoměrnou tloušťku a mechanické vlastnosti

 Dle tloušťky – tenké, tlusté  Dle účelu – hlubokotažné, stavební, kotlové…  Dle povrchové úpravy – bez povrchové úpravy, s pokoveným povrchem( pocínované, poměděné, pozinkované..), s nekovovým povlakem

 Používáme pro výrobky, které nelze vyrobit jinou technologií nebo jinou technologií by byla výroba pracnější např. železniční kola, speciální šrouby, osazené hřídele,válcování velkých koulí

Válcování velkých koulí ze sochoru Závitové kalibry umožní oddělení koule Válcování kruhových periodických profilů Tříválcové stolice s diskovými válci

 Řasa J., Gabriel V., Pokorný P.: Strojírenská technologie 2 (1. a 2. díl), Scientia spol. s.r.o., pedagogické nakladatelství Praha 1998  Hluchý M. a kolektiv: Polotovary a jejich technologičnost Praha 1977 čj SNTL  Doubravský M., Macášek I., Macháček Z., Žák J.Technologie slévání, tváření a svařování VUT Brno 1985  Použité video – z vlastních zdrojů autora  Zdroje obrázků:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: valcovani/05-valcovaci%2520trat.jpg Ostatní obrázky z vlastních zdrojů autora