Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Centrální zamykání Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_19.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotacePřevodky.
VY_32_INOVACE_AUT2_07 Pohon všech kol. připojitelný pohon všech s rozdělovací převodovkou stálý pohon všech kol samočinně připojený pohon všech kol Rozdělení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_12.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
VY_32_INOVACE_AUT2_15 Posilovače řízení. Posilovače řízení snižují ovládací sílu řidiče na volant. Pro vytvoření posilovacího účinku se využívá energie.
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Flash Robot společnosti Negri Bossi. Negri Bossi se spojila se světem automatizace výrobou 3 osých servořízených robotů, určených pro použití u vstřikovacích.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
VY_32_INOVACE_ROZ_17 Variabilní rozvod Honda VTEC.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Frézování drážek, tvarových ploch, pomocí UDP - test.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
VY_32_INOVACE_AUT2_02 Spojovací klouby.  křížové klouby  tripoidní klouby  kuličkové klouby  dvojité klouby  suché klouby Druhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Název:Převodovka Škoda Fabia (MQ 200/02T) Autor:Ing. Jan Fau Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Převodné ústrojí - převodovky Ročník:třetí.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
Moderní metody navrhování převodových ústrojí
Senzory pro EZS.
Technické prostředky v požární ochraně
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Optický kabel (fiber optic cable)
Frézování ozubených kol, drážek ve šroubovici - test
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Mechanické řízení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Orientujeme se v prostoru
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Diagnostika brzd.
Geometrie řízení a uložení kol.
S M Ě R Y.
Diagnostika brzd.
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ústrojí přenosu energie - základní uspořádání. Spojky vozidel. Převodovky vozidel - základní požadavky, výpočet převodů, řazení rychlostních stupňů. Mechanické stupňové převodovky. Planetové převody - výpočet a možnosti využití. Násobiče točivého momentu. Bezstupňové převodovky. Rozvodovky. Diferenciály nesamosvorné a samosvorné. Viskózní spojka. Koncové převody. Spojovací a kloubové hřídele. Rámy a nápravy mobilních strojů. Odpružení vozidel. Řízení kolových a pásových vozidel. Brzdová ústrojí. Pneumatiky vozidel. Adaptace pojezdového ústrojí kolových vozidel. Pojezdová ústrojí pásových vozidel. Změna hmotnosti. Závěsná zařízení traktorů. Hydraulická zařízení traktorů. Vývodové hřídele traktorů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí Vlastní řazení se uskutečňuje zasouvacími vidlicemi posuvnými po tyčích, nebo vidlicemi spojenými s tyčemi, kdy se posouvá celá tyč se zasouvací vidlicí ve skříni převodovky. [1] Schéma řadícího ústrojí – zasouvací vidlice s tyčemi

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí 1. Přímé řazení a.) pomocí lanovodů b.) kulisové řazení

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí 1. Přímé řazení c.) kulové řazení

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí 1. Přímé řazení d.) odloučené řazení Přímé, odloučené řadící ústrojí hlavní převodovky s nepřímým vzduchovým řazením přídavné převodovky (1-vzduchojem, 2-páky a táhla mechanického přenosu odloučeného řazení, 3-vzduchový válec řazení přídavného převodu, 4-řadící páka se šoupátkem)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí 2. Nepřímé řazení a) vzduchové řazení b) kapalinové řazení c) elektromagnetické řazení d) elektropneumatické řazení

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Řadící ústrojí 3. Samočinné řazení Řadící ústrojí plynulých hydromechanických převodovek

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Vzhledem k tomu, že ručně řazené převodovky jsou konstrukčně poměrně jednoduché, začaly se u nich prosazovat převodovky s předlohovým hřídelem, které jsou buď: dvouhřídelové ( deaxiální, nesouosé) tříhřídelové (axiální, souosé) [1][1]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Dvouhřídelové převodovky U dvouhřídelových převodovek dochází k přenosu krouticího momentu vždy jen jedním párem ozubených kola to pro všechny rychlostí stupně. Tyto převodovky se značí velice dobrou účinností, neboť při všech vstupních převodech, kromě zpětného, je v záběru jen jeden pár ozubených kol. Lehkost a bezhlučnost řazení se dosahuje pomocí synchronizační spojky, která přesune volně se otáčející kola na vstupním hřídeli do záběru s pevně uloženými koly na předlohovém hřídeli. Použití dvouhřídelových převodovek je zejména u automobilů s tzv. blokovou konstrukcí, kdy je motor umístěn u hnací nápravy a celé převodové ústrojí se vyznačuje menší velikostí. [2][2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Dvouhřídelová pětistupňová převodovka 02K automobilu Škoda Octavia [2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Tříhřídelové převodovky mají společnou osu vstupního a výstupního hřídele, který při spojení synchronizační spojku tvoří tzv. přímý záběr, při kterém je převodový poměr roven 1 a nemusí se měnit vstupující moment (užívá se zejména pro pátý rychlostní stupeň). Točivý moment je přenášen pomocí malého ozubeného kola na vstupující hřídeli, které je v neustálém záběru s největším kolem předlohového hřídele. Na předlohovém hřídeli jsou pevně nalisovaná, spojená pomocí drážkování nebo per, ozubená kola, odpovídající svým počtem počtu rychlostí. Při zařazené rychlosti (kromě přímého záběru) jsou spolu vždy v záběru dva páry ozubených kol. Při zařazení,,zpátečky“ je třeba, aby se změnil smysl otáčení výstupního hřídele. Toho dosáhneme vložením pomocného ozubeného kola mezi předlohový a výstupní hřídel. Přídavné kolo pouze mění smysl, ale nemá žádný vliv na změnu rychlosti otáčení. Tříhřídelové převodovky jsou využívány v automobilech se standartním pohonem, kdy jsou motor, převodovka a poháněná náprava uloženy v řadě za sebou a umožňují počítat s širším rozmezím převodových poměrů mezi nejnižším a nejvyšším převodovým stupněm. [2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Pětistupňová tříhřídelová převodovka s rychloběhem Konstrukce vychází z převodovky čtyřstupňové, pátý stupeň je umístěn v nástavbě na konci převodovky. Synchronizace je na hnaném hřídeli. [2][2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Zpětný chod Zpětný chod se řeší vloženým kolem, které má většinou rovné zuby a řadí se přesouváním bez spojky a synchronizace, stejně jako v počátcích automobilizmu (proto nejde často zařadit, pokud není auto v klidu). Ozubení zpětného chodu hnaného hřídele se pro jednoduchost vyrábí na obvodu synchronizační spojky I. a II. stupně. Některé převodovky mají zpátečku synchronizovanou a šikmé soukolí, týká se dražších modelů vozidel. Konstrukce synchronizovaného zpětného chodu je stejná jako u převodů vpřed, je tam pouze o jedno ozubené kolo více. [2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Schéma převodovky UŘ 1 1 – spojkový hřídel 2 – zubová spojka 3 – drážkovaný hřídel 4 – drážkovaný hřídel redukční převodovky 5 – vývodový hřídel 6 – předlohový hřídel redukční převodovky 7 – předlohový hřídel hlavní převodovky [7][7]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Schéma převodovky UŘ 1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Schéma převodovky UŘ 2 1 – spojkový hřídel 3 – drážkový hř. hl. převodovky 4, 5 – zubová spojka 6 – drážkový hřídel redukční převodovky 9 – předlohový hřídel redukční převodovky 10 – předlohový hřídel hlavní převodovky [7][7]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Převodovka John Deere AutoQuad 20/20 a – 4° násobič točivého momentu, b – reverzační převodovka, c – 5° hlavní převodovka [2][2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mechanické stupňové převodovky Převodovka AutoQuad je reverzační mechanická převodovka s dvaceti převodovými stupni vpřed a dvaceti převodovými stupni vzad. Konstrukčně se skládá ze tří hlavních částí. První částí je planetový čtyřstupňový násobič točivého momentu. Následuje reverzační převodovka, rovněž řešena jako planetový převod s dvěmi řadami satelitů, a hlavní pětistupňová převodovka. Při jízdě vpřed je sepnuta lamelová spojka (S2). Po zabrzdění korunového kola lamelovou brzdou (B4) při stále sepnuté lamelové spojce (S2) se změní smysl otáčení planetového kola. Hlavní převodovka navazuje na reverzační převod. Je tvořena pěti soukolími, z nichž každé odpovídá jednomu rychlostnímu stupni. K jejich řazení je použito synchronizačních spojek. Každé soukolí je určeno k jinému pracovnímu nasazení (např. A – zpracování půdy s vývodovým hřídelem, B – orba, C – tažené nářadí, D, E – doprava). Reverzace i násobič točivého momentu jsou řazeny pod zátěží, a to elektrohydraulicky. K řazení reverzace slouží páčka vlevo pod volantem, násobič lze ovládat tlačítky na hlavici řadicí páky nebo kolébkovým přepínačem. Stupně v hlavní převodovce jsou řazeny manuálně řadicí pákou při sešlápnutém pedálu spojky. [7]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Použitá literatura [1] Spojky [online].[cit ]. Dostupné z WWW: [2] Spojky [online].[cit ]. Dostupné z WWW: [3] web2.mendelu.cz/autozkusebna/docs/mep/cv6.ppt [4] VLK, František. Převody motorových vozidel. 1.vyd. Brno: František Vlk, s. ISBN: [5] Převodovka DSG [online].[cit ]. Dostupné z WWW: [6] Převody: převodovka [online].[cit ]. Dostupné z WWW: [7] J. Semetko a kolektiv, Mobilné energetické prostriedky, Bratislava 1985