Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál
Etapy vývoje člověka Školní věk, puberta a dospívání
Školní věk - do 15. roku (období, které je ukončeno pubertou) Dospívání = adolescence - do 18. roku (často i déle) Dospělost Stáří PŘECHODY MEZI JEDNOTLIVÝMI VÝVOJOVÝMI ETAPAMI NELZE PŘESNĚ URČIT !
Rozvoj pozornosti – u dítěte v 1. tř. max. 20 minut Rozvoj řeči – potřeba s dětmi stále mluvit Rozvoj slovní zásoby – číst! Dítě se lépe učí pokud je motivováno a také pomocí názornosti (spojeno se zážitky) Učí se respektovat pravidla, učí se novým pracovním návykům
Roste význam vztahů s vrstevníky – snadno podléhá jejich vlivu Vše „jiné“ mu vadí – děti umí být velmi zlí! Dochází k porovnávání se s ostatními, k poměřování (sebevědomí x komplex) Rozvoj etického a morálního cítění – dokáže už posoudit, co je dobré a co špatné Rozvoj vlastní pohlavní identity = základ budoucích sexuálních vztahů Kamarádství chlapců s chlapci – 3 až 4 kamarádi, schází se za účelem něco si zahrát, něco zažít Kamarádství dívek s dívkami – důvěrné přátelství dvou dívek, probírají „tajnosti“, vzájemně se svěřují
Hledání vlastní identity a místa ve společnosti Revolta, chuť žít jinak, emoční bouře Období puberty (10-12 let u dívky, let u chlapců) je obdobím pohlavního dospívání Intelektový vývoj – základ abstraktního myšlení Denní snění – tvoří se ideál sebe sama, rodičů, učitele, společnosti zklamání Emoční labilita – změna nálad, krize a pocitové zvraty (souvisí s hormonálními změnami)
Vztah k rodičům - ustupuje do pozadí potřeba uvolnit se z přílišného vlivu rodičů, osamostatnit se Vztah k vrstevníkům – vystupuje do popředí vzájemné poskytování názorů, pocitů a vzorců chování, potřeba někam patřit ( pozor na party a jejich negativní vlivy!) první fáze utváření intimních partnerských vztahů Vztah k sobě samému – zvýšená sebereflexe jaký bych chtěl být x jaký bych měl být x jaký jsem pokud cítí velký rozpor mezi realitou a skutečností úzkost a pocity viny
A E
Budování rodinného, společenského a pracovního uplatnění Nové role – manželství a rodičovství Rodinný život je jednou z nejhlavnějších životních náplní Ke konci tohoto období dochází k tzv. krizi středního věku (? Jak naložit s druhou polovinou života?) a syndromu „prázdného hnízda“ (plnoleté „děti“ odcházejí z domu a zakládají novou rodinu) Po 50. roce útlum životních pochodů ženy – klimakterium (přechod) – přestávají menstruovat, u mužů taktéž změny
začíná odchodem do důchodu důležitá je příprava na důchod – pěstování koníčků, zájmů důležité je být společensky aktivní neztrácet kontakty s rodinou (důležitá je pravidelná návštěva dětí a vnoučat)
KREJČÍ, Milada, et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha : Fraus, s.