Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Diagnostika prevence poradenství.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Příčiny SPU.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
PhDr. Veronika Girglová
Alternativní a augmentativní komunikace
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Základy speciální pedagogiky
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Poradenství Přehled témat
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
Základní škola a Praktická škola, Jičín
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Úvod, organizace péče, legislativa, prevence
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností

Historie Aristoteles (balbutik) Avicenna ve středověku popisoval v Kánonu lékařství koktavost 1955 Miroslav Seeman – poruchy dětské řeči (foniatr) 1946 Logopedický ústav hl.m.Prahy – vzdělávání logopedů, přidělování sluchadel s pomocí státu, předoperační péče o děti s rozštěpem patra ( s akademikem Burianem) Miloš Sovák (ORL, foniatrie), zakladatel LÚ, Logopedie jako vědy, katedra speciální pedagogiky na PedF UK, zakladatel ČLS 1970 (předsedou až do smrti v roce 1989) Logopedie se vyvíjela spolu se surdopedií, vzájemně se ovlivňovaly

Terminologie A + ztráta nabyté schopnosti (afázie, afónie, alexie) Dys + porucha, vývojová porucha (dyslálie, dyslexie, dysgrafie, dysartrie, dysfázie) Balbuties (koktavost) Mutismus, elektivní m. Tumultus sermonis (brebtavost) Surdomutismus – ztráta schopnosti mluvit a rozumět slyšené řeči

Cíle Péče o osoby s narušenou komunikační schopností Prevence NKS Komunikace: Verbální Neverbální Koverbální Alternativní a augmentativní komunikace Nutná spolupráce s mnoha příbuznými obory

Přehled poruch řeči Poruchy vývoje řeči: opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie Získané organické poruchy řečové komunikace: afázie, syndrom demence a poruch komunikace Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus Poruchy při anomáliích orofaciálního systému: huhňavost, palatolalie Narušení plynulosti řeči: koktavost, brebtavost Narušení článkování řeči: dysartrie, dyslalie Narušení grafické stránky řeči: poruchy čtené a psané řeči Symptomatické vady a poruchy: při mentální retardaci, smyslových vadách, tělesných postiženích

Poruchy hlasu Chraptivost Mutace Hygiena hlasu

Opožděný vývoj řeči Široké spektrum obtíží různé etiologie. - Nepodnětné rodinné prostředí, neslyšící rodiče, týrané dítě, opožděný psychomotorický vývoj, Dysfázie: specificky narušený vývoj řeči Narušený vývoj jazykových schopností, který nelze vysvětlit mentálními, smyslovými ani tělesnými vadami, nepříznivými vlivy prostředí. Rozpor mezi nedostatečně rozvinutými verbálními schopnostmi a intelektem.

Podpora vývoje řeči Podnětné rodinné prostředí. Jak? Vývoj motoriky. Jaké? Cvičení artikulačních orgánů. Jak? Rozvíjení sluchové percepce Rozvíjení zrakové percepce Mluvní apetence, motivace

Dyslálie (patlavost) Nejrozšířenější řečová vada Fyziologická patlavost Nejdéle přetrvává nesprávná výslovnost hlásek „r,ř, popř. sykavek Může ovlivňovat osvojování čtení a psaní Může být zdrojem stresu, konfliktů se spolužáky, pocitů méněcennosti v dospělosti Jak pomoci : motorika, sluchová percepce(zvl. fonematický sluch), mluvní vzor

Reedukace Vyšetření u logopeda Vyvození hlásky Nácvik Automatizace Je nutné soustavně cvičit.

Vzdělávání osob s NKS Mateřské školy pro děti s vadami řeči Základní školy pro děti s vadami řeči Specializované třídy pro děti s vadami řeči při jiných typech škol Vyhláška 73/2005 Mateřská škola logopedická Základní škola logopedická

Alternativní komunikace Znakový jazyk neslyšících Piktogramy u dětí i dospělých s těžkými vadami řeči, u mentálně postižených LORM – systém využívající dotykových bodů v dlani pro osoby slepohluché