Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností
Historie Aristoteles (balbutik) Avicenna ve středověku popisoval v Kánonu lékařství koktavost 1955 Miroslav Seeman – poruchy dětské řeči (foniatr) 1946 Logopedický ústav hl.m.Prahy – vzdělávání logopedů, přidělování sluchadel s pomocí státu, předoperační péče o děti s rozštěpem patra ( s akademikem Burianem) Miloš Sovák (ORL, foniatrie), zakladatel LÚ, Logopedie jako vědy, katedra speciální pedagogiky na PedF UK, zakladatel ČLS 1970 (předsedou až do smrti v roce 1989) Logopedie se vyvíjela spolu se surdopedií, vzájemně se ovlivňovaly
Terminologie A + ztráta nabyté schopnosti (afázie, afónie, alexie) Dys + porucha, vývojová porucha (dyslálie, dyslexie, dysgrafie, dysartrie, dysfázie) Balbuties (koktavost) Mutismus, elektivní m. Tumultus sermonis (brebtavost) Surdomutismus – ztráta schopnosti mluvit a rozumět slyšené řeči
Cíle Péče o osoby s narušenou komunikační schopností Prevence NKS Komunikace: Verbální Neverbální Koverbální Alternativní a augmentativní komunikace Nutná spolupráce s mnoha příbuznými obory
Přehled poruch řeči Poruchy vývoje řeči: opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie Získané organické poruchy řečové komunikace: afázie, syndrom demence a poruch komunikace Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus Poruchy při anomáliích orofaciálního systému: huhňavost, palatolalie Narušení plynulosti řeči: koktavost, brebtavost Narušení článkování řeči: dysartrie, dyslalie Narušení grafické stránky řeči: poruchy čtené a psané řeči Symptomatické vady a poruchy: při mentální retardaci, smyslových vadách, tělesných postiženích
Poruchy hlasu Chraptivost Mutace Hygiena hlasu
Opožděný vývoj řeči Široké spektrum obtíží různé etiologie. - Nepodnětné rodinné prostředí, neslyšící rodiče, týrané dítě, opožděný psychomotorický vývoj, Dysfázie: specificky narušený vývoj řeči Narušený vývoj jazykových schopností, který nelze vysvětlit mentálními, smyslovými ani tělesnými vadami, nepříznivými vlivy prostředí. Rozpor mezi nedostatečně rozvinutými verbálními schopnostmi a intelektem.
Podpora vývoje řeči Podnětné rodinné prostředí. Jak? Vývoj motoriky. Jaké? Cvičení artikulačních orgánů. Jak? Rozvíjení sluchové percepce Rozvíjení zrakové percepce Mluvní apetence, motivace
Dyslálie (patlavost) Nejrozšířenější řečová vada Fyziologická patlavost Nejdéle přetrvává nesprávná výslovnost hlásek „r,ř, popř. sykavek Může ovlivňovat osvojování čtení a psaní Může být zdrojem stresu, konfliktů se spolužáky, pocitů méněcennosti v dospělosti Jak pomoci : motorika, sluchová percepce(zvl. fonematický sluch), mluvní vzor
Reedukace Vyšetření u logopeda Vyvození hlásky Nácvik Automatizace Je nutné soustavně cvičit.
Vzdělávání osob s NKS Mateřské školy pro děti s vadami řeči Základní školy pro děti s vadami řeči Specializované třídy pro děti s vadami řeči při jiných typech škol Vyhláška 73/2005 Mateřská škola logopedická Základní škola logopedická
Alternativní komunikace Znakový jazyk neslyšících Piktogramy u dětí i dospělých s těžkými vadami řeči, u mentálně postižených LORM – systém využívající dotykových bodů v dlani pro osoby slepohluché