Výstupy projektu VYNSPI Národní ústav pro vzdělávání /NÚV/ Leona Běhounková, Ph.D. PhDr. Helena Pacnerová Mgr. Adéla Zelenda Kupcová Tento projekt je spolufinancován.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
Kariérové poradenství
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Zvyšování kvality služeb pracovníků v přímé obslužné péči prostřednictvím vzdělávání.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
OTEC A SYN mezigenerační vzdělávání v podnikání TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Zdokonalování systému celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogické, psychologické a výchovné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Arteterapie.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Výzva k předkládání žádostí
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Organizační struktura
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Výstupy projektu VYNSPI Národní ústav pro vzdělávání /NÚV/ Leona Běhounková, Ph.D. PhDr. Helena Pacnerová Mgr. Adéla Zelenda Kupcová Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Klíčové aktivity NÚV 1.Pilotní ověření vzdělávání pedagogických pracovníků v náhradní výchovné péči (NVP) 2.Metodická podpora pracovníků v NVP 3.Obsahová analýza právních dokumentů MŠMT týkajících se PPRCH 4.Vytvoření Standardů PPRCH

Vzdělávání pedagogických pracovníků v náhradní výchovné péči (NVP)

Průběh sestavení a realizace DVPP  Mapování vzdělávacích potřeb  Návrh koncepce vzdělávání pracovníků v NVP, tj. struktury DVPP  Pilotní ověření vzdělávání pedagogických pracovníků v náhradní výchovné péči  Evaluace realizovaných vzdělávacích programů

Mapování vzdělávacích potřeb  311 respondentů (VYCH, AP, SP, PSYCH, ŘED), tj. 6 % (5077 ped. pracovníků v ÚV, OV v ČR)  DD, DDŠ, VÚ, DÚ, SVP - celá ČR  Zájem o vzdělávací témata: Práce s agresí, zvládání raptů – 66,2 % Práce se skupinou – 44,4 % Práce s klienty s psychiatrickými obtížemi – 42,2 % Motivační rozhovory – 35,5 % Sexuálně rizikové chování – 32,8 % Dynamika vývoje dítěte v ÚV, OV – 30,9 % Příprava na ukončení ÚV, OV – 29,3 % Práce s rodinou – 22,5 %

Návrh struktury DVPP pro vychovatele - východiska Popis činnosti vychovatelů Trsy 1.Nastavení a realizace výchovných opatření 2.Práce se skupinou 3.Individuální práce s klientem 4.Práce s rizikovým chováním klientů 5.Práce s rodinou klienta 6.Spolupráce s dalšími institucemi a odborníky, v týmu 7.Seberozvoj a profesní růst 8.Vedení případu (case management) Dimenze: kognitivní, osobnostní, dovednostní 2 úrovně zkušeností vychovatele: základní a pokročilá Stanovení vzdělávacích potřeb a vzdělávacích témat

Pilotní realizace DVPP v NVP – témata kurzů PPRCH  Sexuálně rizikové chování  Adiktologická problematika  RCH v kontextu psychiatrických obtíží (práce s agresí)  Subkultury Zvyšování profesních dovedností a znalostí  Kurz pro začínající vychovatele  Práce se vztahem pedagog – klient v podmínkách NVP  Zvládání konfliktních situací  Komunikační dovednosti  Krizová intervence  Motivační rozhovory  Dítě s psychickým traumatem  Zanedbávané a zneužívané děti - diagnostický proces Práce se skupinou klientů  Úvod do vedení dětské skupiny  Práce se skupinovou dynamikou  Svalová progresivní relaxace (Jakobsonova metoda) Práce s rodinou  Práce s rodiči, sourozenci a blízkými osobami klientů s RCH

Kurz pro začínající vychovatele 70 h (z toho 16 hodin stáž) Témata:  Role vychovatele  Systém NVP a legislativa  Dynamika vývoje dítěte  Možnosti a limity vztahu vychovatele a dítěte  PPRCH  Vedení rozhovoru  Práce se změnou  Práce se skupinou  Práce s rodinou  Stáže

Pilotní realizace DVPP v NVP 01/2010 – 07/2012 aneb dva roky a půl v číslech  Celkem kurzů: 26, tj. 423 vyučovacích hodin  Podpořených osob:  Úspěšně podpořených osob: Muži 120 Ženy Muži 105 Ženy

Struktura účastníků pilotní realizace DVPP v NVP Podíl muži a ženy Vzdělanostní struktura frekventantů

Typický účastník kurzu  žena  SŠ vzdělání  bez sebezkušenostního výcviku  s pedagogickou praxí 12,8 let, z toho v etopedii 7 let  pracující na pozici vychovatelka  v zařízení ve středočeském kraji  s kurzem byla spokojena

Spokojenost s kurzy Co se na kurzech líbilo  Praktické nácviky (58 %)  Praktické příklady a ukázky (36 %)  Možnost sdílení zkušeností (16 %)  Propojení teorie a praxe (14 %) Co se na kurzech nelíbilo  Účast na aktivitách (32,4 %)  Příliš teorie, málo praxe (21,6 %)  Organizační nedostatky (krátké pauzy - 18,9 %, mnoho informací v krátkém čase – 10,8 %, výklad málo do hloubky – 5,4 %…)

Hodnocení odborné úrovně obsahu kurzu Nejvíce spokojeni  SŠ a VŠ – etopedie  AP, etoped Nejméně spokojeni  VOŠ a VŠ psychologie  psycholog, vedoucí vychovatel Přínos kurzu – pro profesní růst a práci se žáky Pozitivní hodnocení - průměrná známka 1,5 (ze stupnice 1-5) Pozitivní hodnocení vysoké odborné úrovně kurzů u všech profesí průměrná známka 1,85 (ze stupnice 1-5)

Připomínky, návrhy, doporučení  Navazující kurz nebo delší časová dotace (51,2 %)  Více praktických nácviků a příklady (24,4 %)  Tištěné materiály ke kurzu (13 %)  Více času na reflexi dotazů (9,8 %)  Kurzy realizovat zvlášť dle typu zařízení (4,1 %)  Kurzy budou po skončení projektu součástí vzdělávací nabídky NÚV

Metodická podpora pedagogických pracovníků v NVP

Publikace - úvod Vybraná témata vychovatelské praxe: Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy (editoři: Pacnerová, Zelenda Kupcová; autoři: Žufníček, Dosoudil, Polesná, Skasková, Pavlas Martanová, Soukup, Lányová, Pilař) kolektivní monografie: 10 příspěvků od 8 českých odborníků vznikla na základě vzdělávacího cyklu pro začínající vychovatele Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči (autoři: Cameron, Maginn) odborná publikace přeložená z anglického originálu z roku 2009 představuje metodu práce s dětmi v residenční péči založenou na rodičovském přístupu

Publikace – co nabízejí?  inspiraci  konkrétní metody práce  sdílení zkušeností  odpovědi na otázky  nové otázky (podnít diskuzi se čtenářem)  prostor k zamyšlení a sebereflexi

Vybraná témata vychovatelské praxe Význam Podpora Kontrola Rizika Rizikové chování prevence Role vychovatele Změna Rodina dítěte Příběh rodiny Motivace Postoj Nástroje Proces změny Ambivalence Intervence Rozhovor Nástroje Etiologie Skupina Tým Vnější nároky Vnitřní postoj Nastavení Konflikty Vztah

Vybraná témata vychovatelské praxe Další témata:  práce se skupinou  potřeby dítěte (zejména při příchodu do ústavu)  legislativa (přehled, odpovědi na otázky vychovatelů). Pacnerová, H., Zelenda Kupcová, A. (eds.). (2012) Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: NÚV, Univerzita Karlova v Praze &Togga

Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči Z anglického originálu Achieving positive outcomes for children in care, vydaného nakladatelstvím SAGE v roce 2009, ISBN J.R.(Seán) Cameron: psycholog na University College v Londýně psychologický poradce v oblasti pedagogické psychologie Colin Maginn: ředitel dvou dětských domovů v Londýně věnuje se zvyšování kvality péče o děti v náhradní péči  představovaný model 'autenticky vřelé' profesionální péče o děti vznikal za dlouhodobé spolupráce akademického pracoviště a dvou dětských domovů  vznikal na základě diskuze výzkumníků a praktiků ohledně příčin nevalných výsledků u dětí v péči – obrat ke vstupní hodnotě dětí

Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči: popis modelu 1. Rozvoj pocitu pohody 2. Zvládání životních událostí 3. Získávání sociální důvěry a kapitálu

Děkuj i za pozornost

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Vznik této prezentace byl finančně podpořen projektem Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni CZ.1.07/1.3.00/ ESF OP VK.