Astrofyzika – kombinované studium Studijní materiály: … tato prezentace Základní literatura:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Astronomické jednotky délky
Advertisements

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Astrofyzika – dálkové studium
Atomová a jaderná fyzika
Proč hvězdy svítí ? Michaela Kožinová 2006/2007 IX.B.
Zpracovali : Martin Nguyen : David Podzemný. Slunce vzniklo asi p ř ed 4,6 miliardami let a bude svítit ješt ě p ř ibli ž n ě 7 miliard let. Stejn ě jako.
Země ve vesmíru.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Hvězdy.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Digitální učební materiál
HVĚZDY 1.
Stavové veličiny hvězd
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Astrofyzika – dálkové studium
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Úvod do hvězdné astronomie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Slunce Autor: RNDr. Zdeňka Strouhalová Fyzika Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Vývoj hvězd, Supernovy, černé díry
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Hvězdy Fyzika Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová
Astronomický ústav, v.v.i. Akademie věd ČR
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaSlunce.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Mechanika a kontinuum NAFY001
Slunce a hvězdy Galaxie a vývoj vesmíru Výzkum vesmíru
Tajemství deváté planety. Historie ● 1929 Lowell – poruchy v draze Uranu ● Tombaugh – objev Pluta ● 1999 zařazeno Pluto mezi planety ●
Galaxie Mléčná dráha.
Černé díry Historie a teorie Ondřej Szönyi. Černé díry Historie a teorie Ondřej Szönyi.
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Z0076 Meteorologie a klimatologie
Tajemství mikrosvěta České vysoké učení technické v Praze
Metriky Mariánská 2010.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Země a vesmír (9. ročník) Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain.
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. a
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Gošová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
Fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_ Vývoj hvězd Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Hvězdy I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Astrofyzika – dálkové studium
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Spektroskopie.
HVĚZDY.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Základy astronomie, Slunce
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
Astrofyzika – kombinované studium
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Doc. Ing. Petr Suchánek, Ph.D.
1. Co je to astronomie? Jedna z nejstarších věd.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLUNCE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_32.
Neutronová hvězda Vesmír Název školy
Hmota Částice Interakce
Polární záře. Ve slunci existují proudy elektricky nabitého plazmatu vytvářejícího malé magnetické pole Někdy se tyto proudy dostanou nad povrch Slunce.
SLUNCE.
Transkript prezentace:

Astrofyzika – kombinované studium Studijní materiály: … tato prezentace Základní literatura: … učební text k přednáškám … skriptum s příklady Doplňková literatura: … souhrn ke cvičením (prezenční studium) … úkoly (prezenční studium) … záznamy přednášek prof. Kulhánka (2003) … záznamy přednášek prof. Kulhánka (2013) Rozsah: 7×konzultace, úterý liché týdny 9:30-10:50, místnost T2:E1-105 Vyučující: Martin Žáček katedra fyziky, místnost 49 Stránka předmětu Zakončení: klasifikovaný zápočet, proběhne pokud se nedohodneme jinak, písemný test, 10 otázek, hodnocení: podle klasifikačního řádu, E... od 50%, A %. Témata: Budou zvolena po dohodě jako: fyzika hvězd + plazmový Vesmír nebo kosmologie a interakce.

Otázky k zápočtovému testu a odkazy na studijní materiál, bude se průběžně doplňovat: 1. Část – základní pojmy snímky příklad I.4. (umět jen výpočet, matematický aparát je středoškolský ale rozmyslet si, jak to funguje fyzikálně, doplňkově další příklady z kapitoly I. do příkladu 6.) Jaké používáme v astronomii jednotky vzdálenosti a jak jsou definované? Co je paralaxa, jak je definován parsec, jaký je vztah mezi vzdáleností hvězdy a její paralaxou? Co je magnituda, luminozita, absolutní magnituda? Odvoďte Pogsonovu rovnici pro absolutní magnitudu. Jak se mění magnituda pozorovaného objektu s jeho vzdáleností? Jak se mění magnituda pozorovaného objektu se změnou průměru objektivu či zrcadla dalekohledu? 2. Část – Hvězdy příklad III.10. strana 23 (jen princip, nebudu po Vás chtít umět výpočet) Co je to konvektivní zóna? Ce je to zóna zářivé rovnováhy? Co je to erupce? Co je to protuberance? Co je to sluneční vítr? Co je to koróna a jakou má teplotu oproti slunečnímu povrchu? Co jsou sluneční skvrny a čím jsou způsobeny? Přednáška Jakuba Rozehnala z fyzika-hvezd (zhruba v polovině) a fyzika-hvezd příklad III.5. str. 18. Napište a vysvětlete rovnici hydrostatické rovnováhy hvězdy.

Vyjmenujte základní závěrečná stádia hvězd, jak se liší průměrem a hmotností původní hvězdy? Co je to pulzar? Jaký pulzar byl objeven jako první a co se v jeho okolí nachází? Co je to nova? první odstavec Co je to černá díra? Co je to Schwarzschildův poloměr a jaká je jeho přibližná hodnota u typické hvězdné černé díry? Přednáška Jakuba Rozehnala o supernovách: Definujte supernovu a popište některé typy supernov. Co jsou to galaxie a jaké jsou jejich typické rozměry? Vyjmenujte některé typy galaxií. 3. Část - Plazmový vesmír Co je to plazma? Jak se liší plazma od ostatní látky? Jak je procentuálně zastoupena plazma ve vesmíru? Kde všude se nachází plazma ve vesmíru? Co jsou plazmová vlákna a stěny? Co je to plazmový pinč? Co je to magnetické zrcadlo? Co víte o polární zaři? Kolik je typů magnetoakustických vln? Jaké dva typy elektromagnetických vln se mohou vyskytovat v plazmatu?