Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b
hardwarové prvky – počítače, servery, mobily, … softwarové vybavení – operační systémy, internetové vyhledávače Ovládání ICT patří mezi klíčové kompetence
Textování – psaní sms Chatování přes facebook Skype – videohovory Komunikace přes mobil
Samotné zvládnutí obsluhy ICT, která je primárně založena na vizuálním výstupu, je pro takto postiženého uživatele obecně náročnější, proto i výuka vyžaduje specifický přístup.
- občanské sdružení s celostátní působností, které vzniklo sdružuje přes členů
specializované zařízení pro těžce zrakově a jinak postižené občany V Tyflocentru : 1) setkávání zrakově postižených ( vzájemná motivace, …) 2) získání či osvojení dovedností ( sociální kontakt, sebeobsluha a práce s elektronickými kompenzačními pomůckami,…) sebedůvěra, podpora vzdělání, pracovní i společenské uplatnění
Umožňují vzdělávání, integraci zrakově postižených do společnosti i do pracovního procesu Pomůcky, které jsou na lékařský předpis (bílé hole, většina optických pomůcek) Na další mechanické a elektronické pomůcky je možné žádat příspěvek na odborech sociálních věcí
Od r počítač s předepsanou HW a SW výbavou počítačové pomůcky : - digitální čtecí zařízení s hlasovým výstupem - digitální zvětšovací lupu pro slabozraké - elektronický zápisník pro nevidomé
"Heyrovského" v Olomouci "Vyhlídka" v Olomouci regionální středisko Šumperk regionální středisko Prostějov Regionální středisko Přerov - Čechova 2 TyfloCentrum Olomouc, I. P. Pavlova - hlavní budova TyfloCentra
Čtecí zařízeníZvětšovací lupa pro slabozraké Elektronický zápisník
Braillský řádek (hmatový zobrazovač) - převádí textové informace z obrazovky do Braillova písma a zobrazují se na tomto speciálním hmatovém zobrazovači Speciální elektronický zápisník
- hlasové výstupy - softwarové lupy - programy pro zpracování tištěného textu - programy se speciálními funkcemi
Speciální mobilní telefony pro zrakově postižené s hlasovým výstupem, zvětšením nebo se čtěčkou kódů.
FACE TO FACE ICT + 1) Jde slyšet tón hlasu 2) Mám jistotu s kým mluvím 3) …………………………….. + 1) SMS, 2) ………………………………….. - 1) Nevidí jak reagujeme ( v obličeji atd. ) 2) ………………………………. -1) omezení v dostupnosti na různé sociální sítě 2)……………………………………
U předškoláků :
U školáků : Komunikace a používání internetových technologií by se dalo zlepšit : asistentem a používáním mikrofonů, které by četly nahlas text.
Dospělí a senioři : Komunikace a používání internetových technologií pro nevidomé by se dalo zlepšit levnějším přístupem k internetu, využitím nových GPS systémů, větší reklamou na internetové stránky pro nevidomé,…
cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDpo%C4%8Detn%C3%AD_technika cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDpo%C4%8Detn%C3%AD_technika e_komunikativn.C3.AD e_komunikativn.C3.AD h=866&q=informa%C4%8Dn%C3%AD+a+komunika%C4%8Dn%C3%AD+technologie& oq=informa%C4%8Dn%C3%AD+a+ko&gs_l=img.1.0.0j0i24l j ac.1.29.img skvLUHx6qxE#hl=cs&q=%C4%8Dtec%C3 %AD+za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD+pro+zrakov%C4%9B+posti%C5%BEen%C3%A 9&tbm=isch&imgdii=_ h=866&q=informa%C4%8Dn%C3%AD+a+komunika%C4%8Dn%C3%AD+technologie& oq=informa%C4%8Dn%C3%AD+a+ko&gs_l=img.1.0.0j0i24l j ac.1.29.img skvLUHx6qxE#hl=cs&q=%C4%8Dtec%C3 %AD+za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD+pro+zrakov%C4%9B+posti%C5%BEen%C3%A 9&tbm=isch&imgdii=_