Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_16_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma:Přírodopis 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Pouště a polopouště.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_20_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základy automatického řízení 1
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Z7. 07 ASIE Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Městec Králové
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Pobřežní a eolické tvary reliéfu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Stejskalová Hana
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zvětrávání a činnost větru TÉMATICKÝ CELEK:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mineralogický systém II. Halogenidy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
VLASTNOSTI KAPALIN
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_17_IV_Z9_Světová_nej…
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_16_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9. ročník, Geologické působení větru Anotace:Prezentace, sloužící k objasnění geologického působení větru, vzniku pouštních tvarů reliéfu, k zápisu do sešitů, procvičení učiva. Datum dokončení:

Prezentace pro výuku přírodopisu v 9. ročníku

Určeno k zápisu do sešitů. Určeno k přemýšlení, řešení problému.

 V pouštních oblastech bez rostlinného pokryvu se nejvíce projevuje erozní činnost větru.  Vítr úlomky odnáší, třídí a obrušuje jimi okolní horniny.  Rušivou činností větru vznikají skalní okna, brány, hřibovité skály, pouštní dlažba.  Tvořivou činností vznikají duny, sprašové nánosy, výkvěty solí.

Největší pouště světa – pojmenujte je: Jkan997. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Sahara Dahná, Nafúd Velká Viktoriina Patagonská tabule Mohavská, Sonorská Gobi, Taklamakan Namib Atacama Kalahari

Tomas Castelazo. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Kamenitá poušť s kaktusy saguaro - Mexiko Popište, jak se rostliny přizpůsobily životu v poušti.

Vádí v poušti Negev – Izrael Wilson [cit ]. Dostupné na www: Vysvětlete tento pojem.

Wilson44691J. [cit ]. Dostupné na www: Pohyb písku způsobený větrem - Kalifornie

Corporal Alicia M. Garcia, U.S. Marine Corps. [cit ]. Dostupné na www: Písečná bouře - Irák Jak se obyvatelé pouští chrání před písečnými bouřemi?

 častá na Sinajském poloostrově, v Údolí smrti  kamenitý povrch je obrušován a ohlazován pískem, jemné částice jsou odnášeny  na povrchu vznikne pevná plocha větších úlomků

Bertrand Devouard, Florence Devouard. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www Počátek vzniku pouštní dlažby

Pouštní dlažba v Mohavské poušti - Kalifornie Wilson [cit ]. Dostupné na www

 zrnka písku a kamínky unášené větrem obrušují skály  často dochází ke kombinaci s erozní činností vody  takto vznikají i hřibovité skály, z nichž po čase mohou vzniknout viklany

Luca Galuzzi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Skalní oblouk - Libye

Etan J. Tal. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Skalní okno v poušti - Jordánsko

Luca Galuzzi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: _HDR_Antelope_Canyon_Luca_Galuzzi_2007.jpg Antelope Canyon - Arizona Proč do těchto oblastí nejsou návštěvníci pouštěni v době dešťů?

Little Savage. [cit ]. Dostupné na www: Skalní hřib v poušti Negev - Izrael

Vápencový skalní hřib s viklanem – Bílá poušť, Sahara Christine Schultz. [cit ]. Dostupné na www: Vápenec je hornina, lze ji vyjádřit chemickým vzorcem? Vysvětlete vznik pojmu viklan. Jakým jiným procesem mohl vzniknout?

 vyskytují se zhruba na 30 % povrchu pouští  rychlost pohyblivých dun je 15 – 60 m za rok  mívají různý tvar a výšku

RaySys. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Tvar písečné duny závisí na směru větru

Daniel Mayer. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Písečné duny v Údolí smrti - USA Jsou duny vhodným orientačním bodem v terénu?

Luca Galuzzi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Písečné duny na Sahaře v západní Libyi

Nejvyšší písečná duna na světě – poušť Namib Wikipeder. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www:

 vznikají vypařováním podzemní vody vzlínající k povrchu  častá je sůl kamenná, sádrovec

Solná pláň – Sallar de Uyuni - Bolívie Luca Galuzzi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www:

Mila Zinkova. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Výkvěty soli kamenné – Údolí smrti

Pouštní růže je forma sádrovce Sven Teschke. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Jak ze sádrovce vytvoříme sádru? Napište chemickou rovnici.

 mechanická úlomkovitá usazenina  vzniká ukládáním prachu a jílovitých částí na rozsáhlých plochách, poté, co vítr ztratí sílu  nacházejí se nejčastěji ve stepích, až tisíce kilometrů od svého zdroje

Fitz Geller Grimn. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Spraš –hojná v Dolnomoravském a Dyjskosvateckém úvalu

 v pouštních oblastech bez rostlinného pokryvu  vítr úlomky odnáší, třídí a obrušuje jimi okolní horniny  rušivá činnosti větru - skalní okna, brány, hřibovité skály, pouštní dlažba  tvořivá činnost - duny, sprašové nánosy, výkvěty solí

 Jmenujte některé významné světové pouště:  Proč právě v těchto ekosystémech se nejvíce uplatňuje geologická činnost větru?  Jmenuj pouštní útvary vzniklé rušivou činností větru: Sahara, Namib, Kalahari, Gobi, Atacama, ……. Není zde dostatečný rostlinný pokryv, velké rozdíly teplot, …. Skalní okna, brány, hřibovité skály, pouštní dlažba, ….

 Duny vznikají ……………. činností větru.  Vysvětli, jak vznikají hřibovité skály:  Jak velké úlomky hornin se vyskytují ve spraši?  Napište chemický vzorec běžných pouštních minerálů a pojmenujte je: tvořivou Písek unášený větrem se pohybuje blízko při zemském povrchu a obrušuje spodní část skály, … Prachové a jílovité částečky, velmi jemné, … NaCl – chlorid sodný, sůl kamenná CaSO 4. 2H 2 O – dihydrát síranu vápenatého, sádrovec

 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na wwww:  DOWNS, Roger M., et al. Almanach geografie. 1. Praha : Sanoma Magazines, spol.s r. o., ISBN s.