Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Rozbor neuměleckého textu
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
01 Úvod do stylistiky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Styl řečnický Marcela Jurková.
Mgr. Kateřina Pelikánová
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Název prezentace (DUMu) Zvuková stránka jazyka: spisovná výslovnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro I. ročník oboru Krajinář Ročník: 1. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: prosinec 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Tématem této prezentace je stylistika, slohotvorní činitelé.

Stylistika Slohotvorní činitelé

Styl (jazykový sloh) Volba, způsob využití a uspořádání jazykových prostředků v jazykových projevech. Totéž téma (tentýž obsah) lze vyjádřit rozmanitým způsobem. Jazyk disponuje dostatečně velkým bohatstvím prostředků. Slohová rozmanitost je určována objektivními podmínkami sdělování a individuálními schopnostmi a sklony autora, tzv. slohotvornými činiteli.

Stylistika nauka o jazykovém slohu (stylu) Vědní disciplína, která studuje a vykládá specifické rysy výstavby jazykových projevů (promluv). Zkoumá, co je charakteristické pro individuálního uživatele jazyka (individuální styl).

Slohotvorní činitelé Vznik a realizace každého jazykového projevu jsou určovány jistými faktory (podmínkami, okolnostmi): A) objektivní: na autoru projevu nezávislé, souvisí vždy s objektem sdělení, s okolní skutečností a plynoucí z ní B) subjektivní: podmíněné osobností autora projevu, tj. jeho odlišnostmi od ostatních, jeho svérázností a individualitou.

Objektivní činitelé A) Funkce (cíl, zaměření) projevu: tradičně považována za činitele nejdůležitějšího: - funkce sdělná (dorozumívací) - funkce estetická - funkce agitační - funkce odborná Rozlišujeme funkční styly: prostě sdělovací (hovorový), umělecký styl, publicistický styl, odborný styl a administrativní.

Prostě sdělovací styl je styl běžné každodenní komunikace - hovorový (např. v rodině, mezi přáteli, ve škole, v zaměstnání apod.). Odborný styl je styl odborných publikací, odborných časopisů a učebnic. Jeho cílem je podat přesné, jasné a relativně úplné informace z různých oborů lidské činnosti a poučit tím adresáta. Publicistický styl je stylem médií. Vyznačuje se spisovným jazykem, je proměnlivý a dynamický. Podává aktuální informace. Umělecký styl je stylem spisovatelů, zaměřuje se na funkci poznávací, estetickou a osobitost vyjádření. Administrativní styl je styl informativní a věcné komunikace. Někdy se též označuje jako jednací či úřední. Je zaměřen především na fakta a na jejich sdělení.

Objektivní činitelé B) Prostředí: do projevu se promítá atmosféra, specifika prostředí, počet posluchačů aj. soukromé X veřejné prostředí vztah autora k prostředí Projev může mít ráz oficiální (slavnostní) X polooficiální X neoficiální (soukromý, důvěrný, intimní)

Objektivní činitelé C) Forma: mluvená X psaná Mluvené projevy jsou: -jedinečné, -neopakovatelné, -jsou vázány na konkrétní situaci, -uplatňuje se emocionalita a expresivita, -kontakt s posluchači (přímý x zprostředkovaný), -využívá zvukových prostředků souvislé řeči, gestikulace a mimiky.

Objektivní činitelé C) Forma: mluvená X psaná Psané projevy jsou: -trvale použitelné, -umožňují promyšlenější formulace (slohovou propracovanost), -kompoziční členění, -nejsou vázány na konkrétní sdělovací situaci.

Objektivní činitelé D) Kontakt s adresátem: - přímý X nepřímý - realizace: - monolog, - dialog, - telefonní styk, - projev v rozhlase, v televizi aj. E) ZŘETEL K ADRESÁTOVI: komu je projev určen – dětem, odborníkům, studentům aj.

Subjektivní činitelé podmínění osobností autora: A) Pohlaví (styl mužský X ženský) B) Věk (styly různých věkových skupin), rozdíly v slovní zásobě, míře dodržování spisovné normy C) Vzdělání D) Charakter a povahové rysy autora E) Momentální psychický stav autora F) Vztah k adresátovi

Subjektivní činitelé G) Vztah k obsahu sdělení H) Stupeň připravenosti (osobní dispozice a vědění) Ch) Citové a intelektuální zaujetí I) Jazykové znalosti a dovednosti – jazyková pohotovost, aktivní slovní zásoba, ovládání mluvnické stavby, sčetlost aj. J) Faktory sociální (vrstvové, profesní, zájmové)

Kontrolní otázky Která vědní disciplína studuje a vykládá specifické rysy výstavby jazykových projevů? Jaké rozlišujeme funkční styly? Vysvětlete rozdíl mezi objektivními a subjektivními činiteli.

Seznam zdrojů HUBÁČEK, Jaroslav a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 2. S.l.: Vade mecum, 1998, 303 s. ISBN KOLEKTIV, Jaroslav a Jana SVOBODOVÁ. Mluvnice češtiny. 2. opr. vyd. Brno: Nakladatelství Lidové noviny, 1995, 799 s. ISBN