Bc. Radim Syrovátka CNP 1 ZSF JU v Českých Budějovicích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se vám dýchá?.
Advertisements

SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Nová řada Herbal Aloe Připravila: Křížová Vlaďka.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Alergie Robert Navrátil 1.L SPŠE a VOŠ Božetěchova
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
Ozon – ochránce a zabiják
Voda Veronika Drzková, 2.E.
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Dioxiny SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Toxicita hasiv Toxicita je vlastnost chemických sloučenin, spočívající ve vyvolání otravy osob nebo zvířat, které látku požily, vdechly nebo absorbovaly.
Sinice jsou : Autotrofní organizmy, nejstarší organizmy s fotosyntézou rostlinného typu. Některé produkují toxiny, které způsobují alergie, ekzémy. Často.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
V jejich těle probíhá fotosyntéza V jejich těle probíhá fotosyntéza Existovali již před 3,5 miliardami let Existovali již před 3,5 miliardami let Obsahují.
Karbonylové sloučeniny
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Antibiotika.
Kyseliny, zásady, otravy jedovatými látkami, ...
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
JEDOVATÉ A OTRAVNÉ LÁTKY
POLYVINYLCHLORID Tereza Vinklerová, 5.C.
SINICE A VODNÍ KVĚT Kateřina Neumannová 3.ART 2007
Sinice a jejich vliv na člověka
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA TOXICKÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH 1. OVZN Vendula Fedrová.
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Významné areny 1.
Autotrofní organizmy, nejstarší organizmy s fotosyntézou rostlinného typu. Některé produkují toxiny, které způsobují alergie, ekzémy. Často váží plynný.
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Cizorodé látky v potravním řetězci
ALERGIE.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
AS 2 O 3. Základní informace = arsenik, otrušík, dříve utrejch, utrých  bílá pevná látka  velmi toxický  krystalický nebo amorfní prášek nebo hrudky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PROČ TO DĚLÁME? Chceme-li lepší podmínky pro ovzduší, musíme s tím něco udělat…
Agnès Sorel Dame de beauté Milenka krále Karla VII otrávena rtutí synem svého milence Karla VII., Ludvíkem XI. z důvodu špatného vlivu na krále.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
Fluor aneb všeho s mírou Bc. Tereza Černá 1. CNP - PS ZSF JČU.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Kouření = prohra. 1. Většina lidí kouří 1. Většina lidí kouří! mladých lidí od 15 do 18 let kouří.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
HALOGENY. Prvky 17. skupiny periodické soustavy prvků (mají 7 valenčních elektronů) Mezi halogeny patří: FLUOR CHLOR BROM JOD Vlastnosti halogenů: Jsou.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
rozbor vod kovy ve vodách
Alergie a anafylaktický šok
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.9.We.6_Uhlovodíky_s_benzenovym_kruhem_areny.
seminář a praktika z chemie
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Problémy Ozónové vrstvy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Bc. Radim Syrovátka CNP 1 ZSF JU v Českých Budějovicích

 Dříve – Látky přírodní  Dnes – Látky syntetické  Způsobují problémy ◦ Lidem, rybám i ostatním živočichům, životnímu prostředí  Akumulace v potravinovém řetězci a lidském organismu

 Jak se dostávají tyto látky do naše organismu ◦ Inhalace – př. výpary ◦ Ingesce – př. špatně spláchnuté nádobí, akumulace v potravinovém řetězci ◦ Absorpce kůží – př. vyprané oblečení, používání prostředků bez gumových rukavic  Některé ze škodlivých látek lze rozdělit mezi: ◦ Karcinogeny – podporují rakovinné bujení ◦ Endokrinní disruptory – narušují hormonální rovnováhu ◦ Neurotoxiny – negativně působí na nervový systém

 Účinná složka – tenzidy (smáčedla) ◦ Vážou se na mastné částice ◦ Hl. proces čistění oděvu při praní  Jedovaté pro vodní organismy  Vytváří na hladině pěnu bránící výměně plynů  Odmašuje peří vodních ptáků

 Negativní dopad na život ve stojatých vodách  Fosfor - růst vodního květu  Ohrožení zdraví člověka

 Mohou být absorbovány přes kůži  Vyvolávají poškození plic, srdce, ledvin nebo jater Optické vyjasňovače  „Podvádí oči“ – modulují délky UV záření  Jedovaté pro ryby; mutace u bakterií  Spouštěče alergický reakcí u lidí vystavujících se slunci

 Čpavek je bezbarvý štiplavý plynho zápachu  Žíravý a toxický, hlavně pro vodní organismy  U lidí ◦ Nízká koncentrace – kašel, podráždění očí a dých. cest ◦ Vysoká koncentrace – poškození sliznic, záněty plic, kůže a hrdla  Vysoce rizikové pro jedince s astmatem a srdečními chorobami

 Nejpoužívanější – Chlornan sodný ◦ Nejčastější příčinou otrav v domácnostech ◦ Silně dráždí oči, nos, ústa ◦ Vyšší koncentrace – malátnost, bolest hlavy ◦ Mohou vyvolávat těžké alergické reakce ◦ U ryb – chlor se hromadí v tělech

 95 % chemikálií ve vůních – ropné produkty  Mohou obsahovat až 4k různých chem. ingrediencí  Velmi silné alergeny, některé i karcinogeny  Bolest hlavy, vyrážky a ekzémy, astmatické záchvaty  Slzení očí, dráždění dýchacích cest  Některé působí na CNS – ztěžují koncentraci a koordinaci

 Přísada antibakteriálních přípravků  V čistících prostředcích, ale také zubní pasty, mýdla, šampóny, deodoranty  Po vystavení slunečnímu záření – změna v dioxin (zdravotně závadné chemikálie)  Akumulace v těle, hormonální disruptor, alergen  Způsobuje tvorbu bakterií rezistentních na antibiotika

 Sodium lauryl sulfát (SLS) ◦ Prací prostředky ◦ Uvolňuje 1,4-dioxan – pravděpodobně karcinogenní  nádory jater, žlučníku, nosní dutiny, plic, kůže a prsu  Alkyl dimethyl benzyl ammonium chlorid (ADBAC)  Didecyl dimethyl amonium chlorid (DDAC) ◦ Obě látky:  Antimikrobiální a antistatické vlastnosti  Běžnou součástí čistících prostředků  Poškozují reprodukční systém

 Nepřelévat čisticí prostředky do jiných nádob ◦ Může dojít k záměně s jinou poživatelnou látkou ◦ Nevědomost o záměně látek v dané nádobě   Požití látky ◦ OTRAVA !!!

 ODSTRČIL, Jaroslav. Chemie pro zdravotnické školy. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, ISBN  BENEŠOVÁ, Marika, Erna PFEIFEROVÁ a Hana SATRAPOVÁ. Odmaturuj! z chemie. 2., přeprac. vyd. Brno: Didaktis, c2014. Odmaturuj!. ISBN  Toxické čisticí prostředky. Avocados [online]. [cit ]. Dostupné z: cistici-prostredkyhttp://avocados.cz/toxicke- cistici-prostredky  Ekologické prací a čistící prostředky. Prirodnizdrave.cz [online]. [cit ]. Dostupné z: myti-nadobi-prani-uklid