Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika člověka.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Dědičnost monogenních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_470.
Krevní skupiny Magdaléna Málková.
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výpočty rizik monogenních chorob
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Kodominance. (VY_32_INOVACE_ ) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Vysvětluje způsob dědění krevních skupin v systému ABO Metodický pokyn Prezentace vysvětluje pojem kodominance. Použití pojmu pro genetickou analýzu ukazuje na konkrétních příkladech. Některé příklady jsou plně řešené, jinde je řešení pouze naznačeno. Časová dotace 30 minut.

Kodominance Řešení příkladů, krevní skupiny, určení otcovství

Kodominance  V některých případech se mohou dvě párové dominantní alely vyjadřovat současně  Tento jev se označuje jako kodominance

Krevní skupiny, systém ABO  Krevní skupiny systému ABO jsou řízeny alelami I A, I B, I 0(H)  Alely I A, I B podmiňují tvorbu specifických antigenů červených krvinek  Těmto antigenům se říká aglutinogeny  V naší populaci je procentuální poměr jedinců s jednotlivými krevními skupinami vyjádřitelný přibližnými hodnotami 42% A, 12% B, 8% AB, 38% 0  V různých populacích se tyto hodnoty výrazně liší

Krevní skupiny, systém ABO  Jedinec krevní skupiny A může mít genotyp I A I A nebo I A I H  Obdobně pro krevní skupinu B mohou být genotypy I B I B nebo I B I H  U jedince krevní skupiny AB se uplatňuje kodominance, genotyp je I A I B, červené krvinky mají na svém povrchu oba antigeny A i B  Jedinec s krevní skupinou 0 má homozygotně recesivní genotyp I H I H  Na po vrchu červených krvinek jedince s krevní skupinou 0 nejsou ani aglutinogeny A ani B

Příklad 1  Jestliže má jeden z rodičů krevní skupinu A, druhý krevní skupinu B. Jaké krevní skupiny mohou mít teoreticky jejich děti?  Řešení:  Pokud mají rodiče genotypy I A I H a I B I H, jejich děti mohou mít genotypy I A I H, I B I H, I H I H i I A I B  Mohou mít tedy všechny krevní skupiny

Příklad 2  Určete genotypy rodičů:  a) Jeden z rodičů měl krevní skupinu A, druhý B, u jejich 8 dětí byly zastoupeny všechny 4 skupiny.  b) Oba rodiče měli krevní skupinu A, ¾ z jejich 16 dětí krevní skupinu A a ¼ skupinu 0.  c) Otec měl skupinu AB, matka B a z jejich 16 děti ¼ A, ¼ AB a ½ B.

Řešení příkladu 2b:  Oba rodiče měli krevní skupinu A, ¾ z jejich 16 dětí krevní skupinu A a ¼ skupinu 0.  A0 a A0 jsou genotypy rodičů s krevní skupinou 0  A0 x A0  Rodiče vytvářejí oba dva typy gamet A nebo 0  Vytvoříme Mendelův čtverec A0 A AAA Potomci s genotypy AA a A0 mají krevní skupinu A, jsou jich teoreticky ¾, zbylá ¼ má krevní skupinu 0 Pozn. Teoretické štěpné poměry nemusí odpovídat skutečným poměrům. Úmyslně je zvolen relativně velký počet potomků, aby se tento problém eliminoval.

 Příklad 2a a 2c řešte analogicky  V případě potřeby si nakreslete příslušné Mendelovy čtverce

Příklad 3  Kterého z mužů lze vyloučit jako otce dítěte? Matka má krevní skupinu B, dítě 0, jeden muž A, druhý AB.  Řešení:  B0 x A0 A0, B0, AB, 00 lze  B0 x AB A0, BB, AB, B0 nelze  Můžeme vyloučit otce s krevní skupinou AB

Příklad 4  Zjistěte krevní skupiny mužů, u kterých lze vyloučit paternitu, znáte-li krevní skupiny matky a dítěte:  a) matka 0, dítě 0 b) matka 0, dítě A c) matka A, dítě B d) matka AB, dítě B

Řešení a):  00 x 00, 00 x A0, 00 x B0 lze získat dítě 00  Můžeme vyloučit otce s krevní skupinou AB  Obdobně postupujte u ostatních příkladů

Použitá literatura:  Nečásek,J.: Genetika, Scientia, Praha 1997  Sokolovskaja, B.Ch., Pikálek,P.: Genetika v příkladech, SPN Praha 1974