Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20. století – Karel Čapek II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Česká literatura 20. století Ročník třetí Datum tvorby AnotaceKarel Čapek, protifašistická díla Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Karel Čapek 1890 – 1938
Tvorba do roku píše povídky (nejprve vycházejí v novinách, potom knižně) Povídky z jedné kapsy Povídky z druhé kapsy Ze svých cest po západní Evropě vydává cestopisné fejetony Italské listy, Anglické listy, Výlet do Španěl, Obrázky z Holandska, Cesta na sever další drobné prózy tematicky čerpají z okruhu spisovatelových zájmů: Zahradníkův rok, Dášeňka čili Život štěněte, Jak se co dělá, Marsyas čili Na okraj literatury ww.artb ohemia.c z/img/ca pek- josef/ karelcap ek1.jpg
Tvorba do roku tzv. noetická trilogie (poznávací), patří k vrcholům Čapkova dílaHordubal příběh s detektivní zápletkou, kde Hordubal, který se vrací po letech domů z Ameriky ke své ženě (Podkarpatská Rus), je brutálně zavražděn, patrně čeledínem Štěpánem, milencem jeho ženy. Příběh je zde viděn očima několika účastníků, například četníků, titulní postavy, soudce.Povětroň v nemocnici leží umírající člověk. Je zcela bez dokumentů a tři lidé - jeptiška, jasnovidec a básník – se snaží rekonstruovat jeho život. Vznikají tak tři verze jednoho lidského života. Obyčejný život retrospektivní autobiografie úředníka, který celý život pracoval na železnici. obycejny-zivot-capek-karel-e full.jpg
díla protifašistická a filozofická Hovory s T. G. M. – rozhovory s prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem mloky-Karel-Capek---w-280-h-350.jpg Válka s mloky protifašistický utopický román z roku 1936, kde je rozpínavost mloků předzvěstí rozpínajícího se fašismu. I v tomto díle je zneužito něco, co mělo lidem nejprve pomáhat. Lidé zjistí, že se inteligentní mloci mohou stát levnou pracovní silou. Mloci se ale osamostatní a chtějí pro sebe co největší životní prostor. Rozšiřují svá území stejně jako se v tehdejší době rozšiřoval vliv fašismu v Evropě. Bílá nemoc divadelní hra, protiválečná, antimilitaristická. Hlavním hrdinou je doktor Galén, který odmítá vydat lék, dokud na světě nebude mír. Vůdce Maršál nejprve nesouhlasí, ale poté, co sám onemocní, slíbí Galénovi mír. Galén nese lék, je ale ušlapán zfanatizovaným davem.
DR. GALÉN: Ne! Válka ne! Nesmí být žádná válka! Poslyšte, ne, válka nesmí být! Výkřiky: Co to říkal? Zrádce! Zbabělec! Mažte ho! DR. GALÉN: Musí být mír! Pusťte mne - já jdu k maršálovi - Výkřiky: Urazil maršála! Na lucernu! Zabte ho! Hlučící zástup se zavře kolem doktora Galéna. Zmatená vřava. Zástup se rozestupuje. Na zemi leží dr. Galén a jeho kufřík. Syn kopne do něho: Vstávej, potvoro! Koukej mazat, nebo - Jedem ze zástupu klekne k ležícímu: Počkat, občane. Ono je po něm. SYN: Žádná škoda. O jednoho zrádce míň. Sláva maršálovi! Zástup: Ať žije maršál! Maršál! Mar-šál! Syn otevře kufřík: Hele, byl to nějaký doktor! Rozbíjí lahvičky s léky a dupe na ně. Tak! Ať žije válka! Ať žije maršál! Bílá nemoc - ukázka
y/detail/201207/ png Matka hra o třech dějstvích, drama matky, která ve válce přišla o muže a své tři syny. Čtvrtého, nejmladšího syna Toniho, nechce pustit bojovat, aby nepřišla o vše, co ji na světě zbylo. Své rozhodnutí, ale přehodnotí, když v rozhlase slyší o válečných hrůzách a zabíjení dětí. Končí tím, že Tonimu podává pušku a říká: „Jdi“. Gesto matky symbolizuje zároveň výzvu k boji českého národa proti fašistickému nebezpečí. román První parta Život a dílo skladatele Foltýna nedokončený román.
ŽENSKÝ HLAS V AMPLIONU: Slyšte, slyšte, slyšte! Voláme všechny muže. Voláme národ do boje. Vlast volá své děti. Do zbraně! Do zbraně! MATKA: Co, ty ještě křičíš? Ještě nemáš dost, ty matko? Ještě tam posíláš jiné? MUŽSKÝ HLAS V AMPLIONU: Halo, halo! Velitelství západního úseku hlásí: Bojujeme na celé frontě proti přesile. Boj na obou stranách nabývá nebývalé zuřivosti. Naši letci hlásí nástup nových nepřátelských divisí (Bušení na dveře.) HLAS TONIHO: Mami! Maminko! MATKA (otočí knoflíkem radia): Ticho! (Bušení na dveře.) HLAS TONIHO: Maminko, jsi tam? MATKA: Ano, maličký. (Dává znamení, aby někdo zhasil.) Už jdu.... ŽENSKÝ HLAS V AMPLIONU: Slyšte, slyšte, slyšte! Voláme k amplionu celý svět! Voláme lidi! Nepřátelská letadla napadla dnes ráno vesnici Borgo a svrhla pumy na obecnou školu. Do prchajících dětí střílela ze strojních pušek. Osmdesát dětí bylo raněno. Devatenáct dětí po stříleno. Třicet pět dětí bylo výbuchem... roztrháno. MATKA: Co říkáš? Děti? Copak někdo zabíjí děti? TONI (hledá na mapě): Kde to je... kde to je... MATKA (stoji jako zkamenělá): Děti! Malé, usmrkané děti! (Ticho.) MATKA (strhne se stěny pušku a podává ji oběma rukama Tonimu. S velkým gestem): Jdi! Matka - ukázka
psal pohádky rysy Čapkových pohádek: 1.pohádkové bytosti jsou polidštěné, mají lidské vlastnosti 2.pohádky se odehrávají na skutečných místech (např. Úpice, Hronov..) 3.žádná postava není jen záporná 4.hra s jazykem, např. hromadění synonym, novotvarů Devatero pohádek Dášeňka čili Život štěněte Tvorba pro děti an- static.eu/images/co ver/book/2/0/5/8/2 /Devatero-pohadek- Karel-Capek---w- 235-h-354.jpg
OtázkyOtázky Ve kterém dramatu vystupuje doktor Galén? Proč matka nechce Toniho pustit bojovat? Co ji přiměje změnit názor? Zjistěte, jak končí román Válka s mloky. Jaké jsou rysy Čapkových pohádek?
VLADIMÍR PROKOP. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.soft, Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Brno: Didaktis, ISBN Zdroje obrázků použitých knih citovány přímo v textu Materiál stažen KAREL ČAPEK. Bílá nemoc. 1. vyd. Praha: Artur, ISBN KAREL ČAPEK. Matka. 2. vyd. Praha, ISBN Zdroje: