Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
První pomoc Teoretická část První pomoc znamená : VYBERTE : A) Chirurgický zákrok B) Zajištění základních životních funkcí člověka C) Srdeční masáž.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Prezentace, příprava mluveného projevu Označení.
Umění prezentace.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Rétorika v kostce PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. v kostičce
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Brebtavost - Breptavost
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Dějepis  1. ročník, studijní obory SOU  Mgr. Lenka Brychová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním  rozpočtem České.
PLNÝ DECH.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE V..
Zvuková stránka jazyka
Prezentační dovednosti Úvod do studia – prezentace domácího úkolu Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Tomoszek)
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Dýchání Kód VM:VY_52_INOVACE_09 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
1.1. Podpora prodeje TUTORIAL Ing. Vilém Kunz,Ph.D.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
Dejvice Matěj Volf Seminář Město v dějinách Aktivita č. 1 Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Jak prezentovat Informace pro vědu a výzkum - Kurz pro doktorandy 2010
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 2.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Otterwave – nácvik výslovnosti Výuková prezentace.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Protahovací cvičení pro oblast krku Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_67_protahovací cvičení – krční páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro.
Posilovací cvičení - záda Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_77_posilovací cvičení – záda Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro 8. ročník, ZŠ speciální.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
doplňující materiál ke 2. lekci učebnice Raduga po-novomu I
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Protahovací cvičení pro dolní končetiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace semináře 3 Nácvik projevů

V úvodní části semináře procvičování základních složek tvorby a ovládání hlasu i těla při projevu (viz prezentace KMP 2010): praktická cvičení na respiraci, fonaci, artikulaci, mimiku, gestikulaci a ovládání těla během projevu trvání: minut po vstupní instruktáži v každém semináři „rozcvičku“ samostatně připraví a poté vede jeden ze studentů „Rozcvička“ – pravidelná úvodní část semináře

Respirace – nácvik správného dýchání správné dýchání - základ správného mluvení cíl – uvědomit si důležitost správného dýchání pro vyrovnanost projevu, pracovat s dechem; rozdíl mezi hrudním (žeberním) a břišním (bráničním) dýcháním praktické cvičení - příklad v sedě na patách výdech, hlava volně na kolenou; s nádechem „rosteme“ až do vzepjatého těla, ruce rozpjaté vzhůru; s výdechem „vadneme“ do původní polohy; opakujeme 4x

Respirace - hrudní (žeberní) a břišní (brániční) dýchání

Fonace – uvědomění si práce hlasivek a funkce rezonančních dutin výdechový proud, hlasivky a rezonanční dutiny – hlavová a ústní rezonance cíl – uvědomit si plnost a barvu hlasu, nácvik schopnosti „otevřít“ hlas, posadit ho „do masky“ praktické cvičení uvolněný, rovný postoj, zavřené oči, hluboký nádech a výdech se zavřenými ústy, nádech nosem, při výdechu volně necháme znít tón „óómmmmmmmm“, při správném protažení tónu v závěru cítíme lehké svědění pod nosem a mezi rty uvolněný, rovný postoj, zavřené oči, hluboký nádech a výdech se zavřenými ústy, nádech nosem, při výdechu volně necháme znít tón „óómmmmmmmm“, v závěru vyslovíme slovo „máma“, uvědomujeme si změnu zvučnosti hlasu

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti ukázka foneticky správné tvorby hlásek - artikulace obr. dle is.muni.cz/fonetika/ucebnice/ch05s02s04.html artikulace hlásky [ j ]

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti artikulační orgány a jejich funkce procvičování rtů a kruhového svalu ústního cíl – naučit se pečovat o správnou výslovnost; při cvičení sedíme, správné provedení kontrolujeme v zrcátku praktické cvičení – příklad pečlivě a zřetelně vyslovujeme „Metu,metu, nevymetu, nesu, nesu, nevynesu.“ pečlivě a zřetelně vyslovujeme „Podkopeme my ten Popokatepetl tunelem nebo nepodkopeme my ten Popokatepetl tunelem?“

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti artikulační orgány a jejich funkce procvičování artikulace jazykolamy cíl – procvičování zřetelné artikulace praktické cvičení - příklad studenti vyslovují jeden po druhém, pomalu a zřetelně vždy jeden jazykolam Bratře Petře, přižeň vepře. Drbu vrbu. Vlky, plky. Žezlo ze železa. Olemujeme-li nebo neolemujeme-li.

Mimika, gestikulace, pohyb jako součást kultivovaného projevu - nácvik ovládání pohybů vlastního těla uvědomování si pohybů těla pantomimické hříčky cíl – nácvik rozložení pohybu, pohyb jako způsob vyjádření praktické cvičení - příklad vybraný student předvádí zadaný pohyb (např. věšení prádla), ostatní jeho pohyby korigují všichni studenti napodobují co nejpřesněji zkorigovaný pohyb předváděný prvním studentem skupinová hříčka – „dopravní nehoda“ (+ mimika, gestikulace)

Nácvik projevů – projev nepřipravený procvičování invence a pohotovosti nácvik koncentrace rozvoj slovní zásoby a spisovné mluvy ovládání trémy cíl – uvědomit si nutnost pohotově reagovat a vlastní schopnosti v oblasti koncentrace, slovní zásoby a zvládání trémy praktické cvičení – příklad zadání – pronést vážný projev (typ referát na semináři), čas 3 minuty studenti pronášejí projev na téma, které si bezprostředně před projevem přečtou z lístku

Nácvik projevů – projev nepřipravený Příklady zadaných témat: koště Ovidius cibule super zelená hrábě huncút láska sonet štěstí inviolabilita

Nácvik projevů – projev připravený procvičování invence a schopnosti tvorby zajímavého projevu rozvoj slovní zásoby a spisovné mluvy ovládání trémy kultivace mluvního projevu cíl – uvědomit si vlastní schopnosti v oblasti originality projevu, schopnosti ho kultivovaně přednést a zaujmout publikum praktické cvičení – příklad zadání – pronést vážný, obsahem zajímavý projev, všichni na shodné téma, čas 5 minut

Nácvik projevů – projev připravený Kritika a hodnocení všichni studenti mají na přípravu projevu 15 minut ostatní studenti tvoří aktivní publikum dle zadané situace a zároveň hodnotí mluvčí podle předem zadaných kategorií – kvalita mluvního projevu a schopnost zaujmout, originalita zpracování, spisovná mluva, vystupování kritika a rozbor jednotlivých vystoupení a volba nejlepšího projevu diskuse v dalším semináři možnost rozboru videonahrávek – vyučující zařadí podle situace a vztahového klimatu v kolektivu

Nácvik projevů – projev připravený Příklady zadaných témat: představení akademického odborníka před jeho přednáškou na gymnáziu uvítání výměnného zájezdu studentů z moravského gymnázia na Vaší škole z pozice - ředitele gymnázia - studenta projev ředitele školy při zahájení maturitního plesu politik nové strany představuje na tiskové konferenci její program zahájení vítání občánků starostou obce zahájení výstavy výpěstků pěstitelů dýní spolku „Za krásnou dýni“

Použité zdroje a literatura Špačková A.: Moderní rétorika, Grada, Praha 2003 Maříková M.: Rétorika, Professional Publishing, Praha 2006 Allhof. D. W., Alhoff W.: Rétorika a komunikace, Grada, Praha 2007 Přeučil J.: Kouzlo rétoriky, Alpress, Frýdek-Místek 2007 Kohout J.: Rétorika, Management Press, Praha 2002 Plamínek J.: Komunikace a prezentace, Grada, Praha 2008 Valenta M.: Dramaterapie, Grada, Praha 2007 Flume P.: Rétorika v praxi, Grada, Praha 2008 Šmajsová-Buchtová B.: Rétorika, Grada Publishing, Praha 2010 URL [cit ]

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ilona Pařízková Předmět: Kultura mluveného projevu Datum: