Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Renata Pitrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKÉM_SPOLEČENSTVÍ_09 Gender Téma sady:Člověk v lidském společenství Obor, ročník:Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 1 a 3. ročník Datum vytvoření: srpen 2013 Anotace:Definice pojmu a objasnění jeho klíčových faktorů a souvislostí. Metodický obsah:Výklad nového učiva, interaktivní opakování.
gender Označení kulturně vytvořených rozdílů mezi muži a ženami Ve společenských vědách v 2. pol. 20. st. Z lat. genus, generis – rod
gender Kultura a společnost působí rozdílně na muže a ženy, což vede k rozdílům v jejich chování, očekávání či postojích Lidské pohlaví jako biologická danost (muž x žena) slouží jako základ, na němž se tato kategorie vytváří
gender Vzniká v průběhu socializace Někteří autoři: již v 18. měsících si je dítě vědomo svého genderu, který mu je připsán při narození nebo i dříve díky metodám, s jejichž pomocí je možné zjistit pohlaví dítěte dlouhou dobu před narozením
Jednání rodičů se syny a s dcerami Rozdílné zacházení s dětmi různého pohlaví Otcové i matky se syny zacházejí jako by byli odolnější než dcery – hrají s nimi např. divočejší hry motorického charakteru S dcerkami jednají jako by byly citlivější, jemnější a křehčí
Jednání rodičů se syny a s dcerami Chlapecký pokoj: vybaven „dobrodružněji“, auta, stavebnice, sportovní vybavení Dívčí pokoj: „milejší, krásnější a uklizenější“, hry a hračky související s domácností, panenky s příslušenstvím Psychložka Esther R. Greenglass tvrdí, že hračky nabízené chlapcům podporují směřování z domu, zatímco v děvčatech mají posilovat a podporovat domácí aktivity
Rozdílnost postupů Vyznání se v cizím městě Ženy: orientace podle konkrétních znaků jako jsou budovy, náměstí, pomníky Muži: abstraktnější znaky – světové strany, poměrné vzdálenosti, hlavní a vedlejší ulice
Co vidíte?
Jazyk ŽENY MUŽI Použití různých superlativů, metafor, zobecnění Mluví emotivně Mluví nepřímo („Myslíš, že bychom mohli mít ke snídani omeletu?“) Význam slov je důležitý Je prostředkem zpřesňování a stanovování významu Mluví přímo („Udělej mi ke snídani omeletu, prosím.“)
Rozumíte si? Toto říkají ženy: „My si nikdy nevyjdeme.“ „Tady je vždycky takový nepořádek.“ „Ty už mě nemáš rád.“ Muži odpovídají takto: „To není pravda. Minulý týden jsme byli venku.“ „Vždycky tu nepořádek není.“ „Ovšem že mám. Jenom proto jsem tady.“
Jak se vyrovnat se stresem ŽENYMUŽI Cítí se dobře, když o problémech hovoří Schází se a otevřeně o svých problémech hovoří, aby se cítily lépe Svěřování považují za projev lásky a důvěry Cítí se dobře, když problémy řeší Nebaví se o tom, co ho znepokojuje Problémy řeší o samotě
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd aktualizované. Brno: Didaktis, 2004, 224 s. Odmaturuj!. ISBN Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.
Použité zdroje Obr. 1: Zdroj: _large.jpg. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Obr. 2: Zdroj: Je čeština sexistická? Vyzvídali jsme u odborníků na genderová studia. [on- line] google. [kop ]. Dostupné z: vyzvidali-jsme-u-odborniku-na-genderova-studia. vyzvidali-jsme-u-odborniku-na-genderova-studia Obr. 3: Zdroj: Kluci - co jinýho. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: - co jinýho. Obr. 4: Zdroj: family-playing-soccer jpg. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Obr. 5: Zdroj: Online Shopping with discount coupons &. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Shopping with discount coupons & Obr. 6: Zdroj: FOTOGALERIE - DĚTSKÉ POKOJE PRO KLUKY. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Obr. 7: Zdroj: SMOBY My Traditional Kitchen. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Obr. 8: Zdroj: BRUDER ROADMAX Popelář. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Popelarske-auto-3.jpg.BRUDER ROADMAX Popelář Popelarske-auto-3.jpg
Obr. 9: Zdroj: Stefania | Anna Agrusti Photography. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: content/uploads/2013/08/2013_AnnaAgrusti_kids-portraits_0021.jpg.Stefania | Anna Agrusti Photographyhttp:// content/uploads/2013/08/2013_AnnaAgrusti_kids-portraits_0021.jpg Obr. 10: Zdroj: IPEP: Směrová růžice. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Směrová růžice Obr. 11: Zdroj: o škole - Učivá - Frázy pohybu – vyjadrenie smeru. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: škole - Učivá - Frázy pohybu – vyjadrenie smeruhttp:// Obr. 12: Zdroj: Europäische Zentralbank. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: Zentralbank Obr. 13: Zdroj: 两可图 - 艾科斯的日志 - 网易博客. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: pg. 两可图 - 艾科斯的日志 - 网易博客 pg Obr. 14: Zdroj: Svaštara: BLA, [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: E2Rrb0LfBFw/TawGyiVceXI/AAAAAAAABs0/GFEqPB_KkBU/s1600/parole1.jpg.Svaštara: BLA, E2Rrb0LfBFw/TawGyiVceXI/AAAAAAAABs0/GFEqPB_KkBU/s1600/parole1.jpg Obr. 15: Zdroj: Imprint Training Center: "Give your Stre. [on-line] google. [kop ]. Dostupné z: HQ/s1600/Stop_Stress.gif.Imprint Training Center: "Give your Stre HQ/s1600/Stop_Stress.gif