Problematika sestavování a plnění rozpočtu územní samosprávy Ministerstvo financí ČR říjen 2011 1. Předpoklad příjmů obcí v roce 2012 v závislosti na státním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2012 a vazba na rozpočty obcí Miroslav Kalousek ministr financí 10. listopadu 2011.
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Analýza hospodářského výsledku
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Soustava veřejných rozpočtů
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Ministerstvo financí 29. listopad 2016
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Finanční účetnictví RADNICE
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Rozpis rozpočtu a normativy
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Obsah veřejných rozpočtů III
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Problematika sestavování a plnění rozpočtu územní samosprávy Ministerstvo financí ČR říjen Předpoklad příjmů obcí v roce 2012 v závislosti na státním rozpočtu na rok 2012 vazby mezi státním rozpočtem a územními rozpočty 2. Hlavní zásady sestavování rozpočtu obcí 3. Problematika příjmů obcí z dotačních programů na realizaci projektů 4. Problematika financování majetku obcí 5. Základní pravidla správného, efektivního a účelného vynakládání finančních prostředků územních rozpočtů 6. Závislost příjmů obcí, měst na připravované novele zákona o rozpočtovém určení daní

Předpoklad příjmů obcí v roce 2012 v závislosti na státním rozpočtu na rok 2012

Zadluženost obcí, krajů a státu (mld. Kč) Kraje Kraje1,31,52,97,710,414,620,919,1 Obce Obce48,355,870,474,979,081,079,380,180,683,3 Stát Stát345,0395,9493,2592,9691,2802,5892,3999, , ,0

Fiskální cíle stanovené vládou pro období střednědobého výhledu, které lze vyčíslit jako podíl deficitu veřejných rozpočtů na HDP, jsou následující: fin. ú daje v mld. Kč Rok Výdajové rámce1 154,21 176,81 211,7 Deficit VR na HDP plán3,50%2,90%1,90% Nutná příjmová a výdajová opatření-28,9-60,0-98,4 Aktualizované příjmy a výdaje => deficit4,20%4,30%4,10%

Návrh SR na rok 2012 Příjmy státního rozpočtu celkem *) tis. Kč Výdaje státního rozpočtu celkem *) tis. Kč Schodek tis. Kč *) včetně jaderného účtu a zvláštního účtu rezervy pro důchodovou reformu Struktura příjmů SR Daňové příjmy celkem945,5 v tom: příjmy z daní a poplatků 561,5 pojistné na soc. zabezpečení384,0 Nedaňové a kapitálové příjmy, přijaté trans139,2 Příjmy celkem 1084,7

Makroekonomická predikce (červenec 2011)

Návrh zákona o státním rozpočtu na rok základní ukazatele (v mld. Kč) V průběhu září bude projednáván vládou Do 31. září musí být předložen PSP ČR

TITUL MANDATORNÍCH VÝDAJŮ index v mil. Kčskutečnostrozpočet 2011/2010 Dávky důchodového pojištění (vč. ozbrojených složek) ,1 Dávky nemocenského pojištění ,3 Dávky státní sociální podpory ,1 Ostatní sociální dávky ,5 Podpory v nezaměstnanosti ,8 Mandatorní sociální dotace zaměstnavatelům ,3 Transfery na dávky pomoci v hmotné nouzi ,9 Transfery na příspěvek na péči podle zákona o soc. službách ,5 Státní příspěvek k penzijnímu pojištění ,6 Platba státu do zdravotního pojištění - VPS ,9 Výdaje na dluhovou službu ,0 Příspěvek státu na podporu stavebního spoření ,8 Podpora exportu -MF, EGAP, ČEB ,1 Dotace státním fondům ,9 Jednorázová částka účastníkům národního boje ,4 Státní záruky ,1 Transfery mezinárodním organizacím, platby MMF, SB ,8 Odvody a příspěvky do rozpočtu EU ,7 Ostatní ,6 Celkem ,3

index OSTATNÍ QUASI MANDATORNÍ VÝDAJEskutečnostrozpočet 2011/2010 Aktivní politika zaměstnanosti Kap. Min. obrany - bez soc. dávek ,4 Zahr. pomoc, humanitární pomoc ,5 Mzdy OSS a příspěvk. organizací vč. poj. a FKSP ,3 Platy duchovních a administrativy vč. pojistného ,1 Investiční pobídky - na daňovou povinnost ,3 CELKEM ,9

Daňové příjmů - skutečnost 2010

Vývoj daňových příjmů územních samosprávných celků v roce 2011 a 2012 Daňový příjem Očekávaná skutečnost roku 2011Predikce na rok 2012 kraje**obce***kraje**obce*** Daň z přidané hodnoty25,059,925,6*61,5* Daň z příjmů právnických osob celkem11,231,611,432,1 Daň z příjmů právnických osob10,825,811,026,3 Daň z příjmů právnických osob plac. kraji a obcemi0,45,80,45,8 Daň z příjmů fyzických osob celkem12,232,411,932,0 Daň z příjmů fyzických osob - zvláštní sazba1,12,71,12,7 Daň z přiznání celkem0,32,00,32,3 daň z přiznání - sdílená část výnosů0,30,60,30,7 daň z přiznání - 30 % dle místa vzniku 1,4 1,6 Daň ze závislé činnosti celkem10,827,710,527,0 daň ze závislé činnosti - sdílená část10,825,910,525,2 daň ze závislé činnosti - 1,5 % motivace 1,8 DAŇOVÉ PŘÍJMY CELKEM 48,4123,948,9125,6 * V roce 2012 jsou u DPH uvedeny finanční objemy vycházející ze snížení podílu obcí a krajů na této dani. ** Podíl krajů na daňových příjmech podle § 3 odst. 2 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, v platném znění. ***Podíl obcí na daňových příjmech podle § 4 odst. 2 a odst. 9 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, v platném znění. Jedná se o propočet vycházející z predikce celostátního inkasa, vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Finanční vztahy SR k rozpočtům obcí (příloha č. 6 k návrhu zákona o SR) Příspěvek na výkon státní správy  podrobnosti viz dále tis. Kč Příspěvek na školství  příspěvek nebyl pro rok 2012 valorizován tis. Kč Dotace na vybraná zdravotnická zařízení  dotace nebyla pro rok 2012 valorizována tis. Kč Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z OkÚ  dotace nebyla pro rok 2012 valorizována tis. Kč

Prostředky na úhradu výkonu přenesené působnosti na rok 2012 pro obce a hl. m. Praha Příspěvek na výkon státní správy celkem tis. Kč z toho:pro obce v jednotlivých krajích tis. Kč pro hl. m. Prahu tis. Kč  Zohlednění meziročního nárůstu počtu obyvatel dle bilance obyvatel ČR k  Zohlednění krácení příspěvku ve výši 17,6 % v roce 2011  Zahrnutí položky v kapitole VPS s názvem „Částečná kompenzace snížení příspěvku na výkon státní správy v roce 2011 pro obce s rozšířenou působností s ekonomickým dopadem z tohoto snížení“ tis. Kč  Navýšení příspěvku v návaznosti na nabytí účinnosti novely zákona č. 254/2001 Sb. (vodní zákon) a s ním souvisejícímu převodu kompetencí z obcí POU na obce ORP POU: tis. Kč ORP: tis. Kč  Snížení v návaznosti na novelizaci zákonů v sociální oblasti tzv. Sociální reformu I tis. Kč  Praha - u působnosti kraje se příspěvek snižuje o 6,3 mil. Kč z důvodu novelizace zákonů v sociální oblasti tzv. Sociální reformy I.

Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí  Dotace je poskytována na základě § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů  Dotace je určena pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu  Dotace nebyla pro rok 2012 valorizována tis. Kč Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu  Dotace byla určena na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zejména na činnosti související se správou příspěvku na péči (posuzování žádostí, vyplácení příspěvku a kontrola jeho využití). Protože od roku 2012 v souvislosti s připravovanou sociální reformou již nebudou obce s rozšířenou činností příslušné činnosti zajišťovat, dotace již není rozpočtována. Ruší se ( tis. Kč)

Hlavní zásady sestavování rozpočtu obcí

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) DPH /2010 Leden35,040,339,841,143,9106,8% Únor38,237,739,142,938,790,2% Březen55,658,154,360,656,693,4% Duben87,690,989,398,296,197,9% Květen97,0101,099,3106,2111,7105,2% Červen114,0119,6117,9126,9135,6106,9% Červenec146,7157,0154,9169,0175,6103,9% Srpen152,0165,2163,5177,0179,9101,6% Září169,4183,2182,5197,7201,0101,7% Říjen203,9223,8221,0239,9 Listopad215,3235,5232,5246,7 Prosinec236,4255,2253,6269,5 září / prosinec72% 73%

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) DPFO z přiznání /2010 Leden0,4 0,2 100,0% Únor0,91,10,80,5 100,0% Březen8,29,25,76,74,871,6% Duben1,90,5-3,0-2,1-4,5214,3% Květen1,00,8-3,0-2,0-4,6230,0% Červen6,87,81,73,2-1,1-34,4% Červenec9,19,92,13,3-1,1-33,3% Srpen9,410,32,33,5-1,0-28,6% Září12,012,83,45,00,35,8% Říjen12,513,43,65,3 Listopad12,913,73,85,6 Prosinec17,017,75,68,0 září / prosinec71%72%61%63%

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) DPPO /2010 Leden1,1 1,30,90,888,9% Únor2,73,52,61,91,789,5% Březen30,836,431,3 28,691,4% Duben33,639,131,430,328,493,7% Květen34,841,432,631,529,292,7% Červen73,993,672,780,169,386,5% Červenec95,7107,772,073,068,894,2% Srpen95,8107,369,774,670,394,2% Září125,6146,593,898,992,993,9% Říjen129,8149,195,399,5 Listopad131,6150,395,9100,4 Prosinec162,8182,5119,6123,9 září / prosinec77%80%78%80%

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) DPFO závislá činnost /2010 Leden11,612,812,012,3 100,0% Únor21,522,421,221,121,6102,4% Březen29,329,728,327,828,9104,0% Duben36,835,933,833,334,9104,8% Květen47,045,042,141,944,5106,2% Červen57,954,751,451,354,8106,8% Červenec69,064,761,2 65,3106,7% Srpen80,474,670,971,075,6106,5% Září90,483,679,880,185,7107,0% Říjen101,093,189,389,5 Listopad112,5103,199,099,4 Prosinec126,4115,2111,0111,8 září / prosinec72%73%72%

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) DPFO srážková /2010 Leden0,70,9 1,0 100,0% Únor1,21,71,51,61,7106,3% Březen1,82,32,2 2,4109,1% Duben2,43,13,0 3,3110,0% Květen3,13,83,73,84,1107,9% Červen3,84,74,54,65,1110,9% Červenec4,75,8 6,2106,9% Srpen5,56,76,66,87,4108,8% Září6,17,5 7,78,3107,8% Říjen7,08,68,58,6 Listopad7,79,49,2 Prosinec8,610,410,110,2 září / prosinec71%72%74%75%

CELOSTÁTNÍ INKASO VYBRANÝCH DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ KUMULATIVNĚ PO MĚSÍCÍCH V LETECH (V MLD. KČ) *) jde o součet nezaokrouhlených dat (tj. přesnější výsledek, tj. oproti součtu zaokr. hodnot z předchozích tab. vznikají desetinové rozdíly) vybrané DP* /2010 Leden48,855,554,355,458,3105,2% Únor64,666,465,267,964,294,6% Březen125,7135,7121,8128,6121,394,3% Duben162,4169,5154,5162,7158,297,2% Květen182,9191,9174,6181,3184,8101,9% Červen256,4280,4248,2266,2263,699,0% Červenec325,3345,0296,1312,3314,8100,8% Srpen343,1364,1313,0332,9332,199,8% Září403,6433,6366,9389,4388,199,7% Říjen454,2488,0417,7442,8 Listopad480,0511,9440,4461,3 Prosinec551,1581,0500,0523,4 září / prosinec73%75%73%74%

Problematika predikovatelnosti příjmů Obtížná predikovatelnost příjmů ze sdílených daní => nejistota na příjmové straně možné propady ve výši desítky procent. Daň z nemovitosti => daleko menší výkyvy ve výběru této daně. Příjmy z vlastní činnosti => zvýšené nároky na schopnosti vedení obce. Rozdělit si příjmy podle predikovatelnosti. Místní poplatky. Je zbytečné si objednávat predikce daňových příjmů. Rozdělit si příjmy podle časového hlediska.

Problematika plánování výdajů Kategorie (typy) výdajů Mzdy Opravy a údržba Výše uvedené členění použít na všechny organizace Provozní výdaje Investice Rozdělit si výdaje podle časového hlediska

Kde a jak hledat úspory Mzdy Provozní výdaje Investice Mzdy a související provozní výdaje po jednotlivých organizacích Oprava a údržby Náklady na investice a na opravy a údržbu po jednotlivých objektech

Problematika příjmů obcí z dotačních programů na realizaci rozsáhlých projektů => značné riziko v podobě porušení podmínek, za kterých byla dotace poskytnuta => větší či menší část dotace není proplacena nebo dojde k porušení rozpočtové kázně => vyměřen odvod a penále -velké množství dotačních titulů => nepřehledný systém dotačních titulů -složitost systému poskytování dotací -právní nejistota obdržení dotace při víceleté akci -nedostatek finančních zdrojů na kofinancování

Jak přistupovat k dotačním titulům Zvážit skutečně aktuální potřeby obce  V případě, že „investujete“ do vypracováním žádosti o dotaci jen z důvodu existence dotačního titulu bez aktuální potřebnosti toho co je dotačně podporováno, připravuje se o finanční zdroje, které Vám mohou scházet na skutečně potřebné výdaje.  Konfrontujte předpokládané náklady na realizaci akce s finančními zdroji obce. Vždy mějte finanční rezervu !!  Soustřeďte se na co nejpřesnější zadání.  V případě realizace dotačně podporované akce věnujte maximální pozornost naplňování podmínek, za kterých je dotace poskytována.

Problematika financování majetku obcí Přehled o veškerém majetku => Pasportizace majetku Pasportizace spočívá v dokumentaci stávajícího technického stavu budov -základní stavební informace - identifikace budovy, adresa, počet podlaží, aj. -rozšířené stavební informace - údaje o konstrukci budovy, aj. -základní a rozšířené technologické informace - údaje o zásobování palivy a energiemi, vytápění, aj. -přehled o stavu majetku (informace o opravách, rekonstrukcích ap.) Přehled o stavu v jakém se majetek nachází => nezbytné náklady na opravu a údržbu majetku. Nezbytné náklady na opravu a údržbu majetku konfrontujeme s disponibilními zdroji v obecním rozpočtu. V případě, že se nedaří zabezpečit řádnou opravu a údržbu majetku narůstá skrytý dluh obce.

Základní pravidla efektivního, hospodárného a účelného vynakládání finančních prostředků územních samosprávných celků Neustálý přehled o všech výdajích. Průběžně posuzovat oblasti možných úspor. Seznam aktuálních potřeb obce. Důsledná kontrola dodržování podmínek čerpání dotace. Odpovědný musí být vždy konkrétní jedinec ne kolektivní orgán! Při plánování investičních akcí precizovat zadání (možné sankce za nedodržení zadání). Před realizací akcí posoudit, jaké další dopady na rozpočet obce bude akce mít. Průběžně posuzovat a diskutovat o možnostech dalších příjmů obce. 1

Základní pravidla efektivního, hospodárného a účelného vynakládání finančních prostředků územních samosprávných celků Zajistit vzdělávání pro starosty, radní (zastupitele). Následující období bude vyžadovat manažerské dovednosti od reprezentantů obce, kteří budou muset v závislosti na změnách v příjmech a rostoucích výdajích rozhodovat o strategii obce na následující období. Podporovat místní podnikatele. Stanovit si v závislosti na průběžně aktualizovanou ekonomickou situaci obce maximální hranici zadlužení. V případě požadavků na překročení této hranice informovat každého zastupitele o možných rizicích vyplývajících z překročení této hranice. Zbytečně se nezadlužovat ! Územní rozpočty jsou úzce spjaty se státním rozpočtem, problémy státního rozpočtu jsou problémy i územních rozpočtů. 2

Závislost příjmů obcí, měst na připravované novele zákona o rozpočtovém určení daní

Přehled daňových příjmů statutárních měst a Prahy v roce skutečnost (včetně motivačních prvků a daně z nemovitosti, u Prahy jsou zahrnuty i SD kraje) Obce (tis. Kč)Obce 2010 na obyvatele (tis. Kč) Poř. vel. Poř. RUD Název obce Počet obyvatel Celkové DP RUD RUD bez DPPO Celkové DP RUD RUD bez DPPO 11 Praha ,231,730,9 42 Plzeň ,219,418,5 23 Brno ,219,118,2 34 Ostrava ,718,618,0 65 Olomouc ,312,211,5 96 Hradec Králové ,112,111,7 107 Pardubice ,011,911,2 158 Karviná ,011,89,6 179 Opava ,111,510, Karlovy Vary ,611,110, Zlín ,111,110,4 812 České Budějovice ,210,910,4 713 Ústí nad Labem ,810,910, Jihlava ,910,89,8 515 Liberec ,810,810, Mladá Boleslav ,810,29, Teplice ,110,19, Most ,810,19, Havířov ,910,09, Frýdek-Místek ,710,09, Přerov ,110,09,6 22 Chomutov ,89,99, Kladno ,09, Děčín ,69,69,5

Návrh novely RUD – principy Sledované principy : dosažení 3-násobku ve sdílených daních na obyvatele (Praha versus kategorie obcí s nejnižšími příjmy) posílení ze SR (7,0 mld. Kč – dotační programy z národních zdrojů) zařazení Brna, Ostravy, Plzně do propočtu mezi ostatní obce (u Prahy zůstává oddělený propočet) ve srovnání se sdílenými daněmi dle stávajícího RUD ztrácí Plzeň, Ostrava, Brno a Praha Uplatněná kritéria a jejich váhy : váha prostého počtu obyvatel zvýšena ze 3 % na 10 % nové kritérium „počet žáků“ 7 % (začleněn "Příspěvek na školství" cca 1,5 mld. Kč; nyní ve VPS) bez změny zůstává 3 % váha celkové výměry katastrálních území na postupné přechody zbývá 80 % (váha tohoto kritéria činí ve stávajícím systému 94 %)

Změny ve velikostních kategoriích Snaha o posílení obcí s nejnižšími příjmy na obyvatele vyžaduje změnu intervalů: Stávající systém OdDo a více Nové intervaly OdDo a více

Zapojení Plzně, Ostravy a Brna do propočtu Přidána další kategorie u postupných přechodů pro města Plzeň, Ostrava a Brno („ a více“) Zapojením měst POB do propočtu k ostatním městům se dosavadní zvýhodnění (prostřednictvím odděleného výpočtu a vlastních přepočítacích koeficientů) výrazně snižuje, proto u těchto měst dochází ke ztrátám. Po přechodné období budou tyto ztráty kompenzovány. mld. Kč MěstoZtr á ta 1 rok2 rok3 rok4 rok Praha2,221,40,90,6 Plzeň0,90,80,60,40,2 Ostrava0,90,80,60,40,2 Brno0,90,80,60,40,2 Součet4,43,22,11,2 Kumulativn í součet 7,69,710,9

Shrnutí výsledků modelu Dosažený poměr*3,0 Zisky (6 241 obcí)13,5 mld. Kč Ztráty (4 obce)cca 5 mld. Kč z toho: Praha2,2 mld. Kč Plzeň0,9 mld. Kč Ostrava0,9 mld. Kč Brno0,9 mld. Kč *) srovnání mezi SD na obyvatele u Prahy / SD na obyvatele u kategorie s nejnižším průměrným výnosem

Minimální přírůstky v příjmu SD na obyvatele (modelový propočet, tis. Kč) Obce s počtem obyvatel Minimální příjem na obyvatele Minimální přírůstek v příjmu na obyvatele ODDOStávající systémNávrh ,17,71, ,27,61, ,27,71, ,37,71, ,47,71, ,47,81, ,68,81, ,58,81, ,98,90, ,09,40, ,8 0, a více 17,912,6 Praha29,627,8 Celá ČR6,17,6

Průměrné údaje o sdílených daních (modelový propočet, Ø za kategorie v tis. Kč na 1 obyvatele) Obce s počtem obyvatel Příjem na obyvatele ( Ø za kategorii) ODDO Počet obcí Počet obyvatelStávající systémNávrh Nárůst Pokles ,110,51, ,99,51, ,49,21, ,19,22, ,99,22, ,89,22, ,19,22, ,79,21, ,39,20, ,49,70, ,8 0 OBCE ČR (bez Pr, Pl, Os a Br) Praha ,627,8-1,8 Plzeň ,912,6-5,3 Ostrava ,914,9-3,0 Brno ,915,4-2,5 OBCE ČR (celkem)

Děkuji Vám za pozornost Jan Zikl Ministerstvo financí ředitel odboru financování územních rozpočtů tel.: