EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdělání ve středověku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: Pohotovost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
EU peníze středním školám
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Kultura středověku.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Společnost a kultura českého státu vrcholného.
Název vzdělávacího materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Středověká filozofie PATRISTIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_208_Gotika _Středověké školy
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Vznik česky psané literatury
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Opakování č. 4 Vlastivěda 4. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Saturn Sluneční soustava Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
ŽIVOT ZA VLÁDY PRVNÍCH PŘEMYSLOVCŮ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Téma (název prezentace)
Raný novověk - společnost
Úvod do středověku.
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
První Habsburkové na českém trůnu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Závislost elektrického odporu
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdělání ve středověku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT1 – D - Dějiny středověku a raného novověku Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: sekunda, tercie, ročník víceletého gymnázia, Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: Vzdělanost a umění středověké společnosti Metodika/anotace: Powerpointová prezentace přibližuje možnosti vzdělávání od raného po vrcholný středověk – kdo a kde se mohl vzdělávat od farní školy po univerzitu. Textem podané informace doprovází několik obrázků s ukázkou písma a univerzit. Časový rozvrh: 30 Zdroje: na konci prezentace Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Vzdělání ve středověku Nezastupitelná obrovská role církve 1)Gramotnost je v řadách církevních činitelů není stoprocentní, ale téměř pravidlem 2)Školství ovládají kněží a mniši prostřednictvím farních škol, mnišských škol a univerzit 3)V klášterech jsou největší knihovny a skriptoria (opisovny) 4)Křesťanství tvoří most tradic mezi antikou a středověkem 5)Církev je dostatečně majetná a objednává vedle šlechty umělecká díla, čímž rozvoj umění podporuje

Vzdělanost s školství Lidé jsou většinou negramotní Knihtisk neexistuje, knihy jsou nesmírně drahé, jejich opisování tvoří značný příjem klášterů RANÝ STŘEDOVĚK ( století) Nejvyšší vzdělání poskytují kláštery (tehdy jen benediktínské), takže vzdělanost se koncentruje mezi mnichy a jeptiškami Nižší školy jsou zejména farní školy Písmo je od Karolínské renesance Karolínská minuskule nebo stará římská maiuskule VRCHOLNÝ a POZDNÍ STŘEDOVĚK ( století) Vznikají univerzity (kvalita jako v klášteře) Nižší vzdělání je dostupné ve farních školách, městských školách a u soukromých učitelů (šlechtici) Obecně je vzdělanost dostupnější, což vede k používání národních jazyků a rozšíření gramotnosti (české památky od 13/14. století)

Minuskule a maiuskule obr. č. 1 obr. č. 2

Univerzity ve středověku Nejstarší univerzity: Nepočítáme-li arabské univerzity ve Španělsku, vznikají křesťanské od 12. století (nejprve Itálie pod vlivem Arabů, pak Sorbonna 1150, Oxford1167 a Cambridge 1209 s malým zpožděním. Ve střední Evropě to byla Universitas Carolina 1348 (Krakov 1364, Heidelberg 1386, Lipsko 1409) Struktura : artistická fakulta (septem artes liberales – 7 svobodných umění: gramatika, rétorika, dialektika=filosofie, geometrie, aritmetika, astronomie a hudba. Po absolvování artistické fakulty si zájemci mohli vybrat další fakulty: právnickálékařská teologická Vyučovací jazyk je latina Jsou často pod církevním dohledem (arcibiskup), později je zakladatel panovník, ale existuje samospráva s voleným rektorem a děkany Tituly byly jako dnes: bakalář, mistr, doktor Učitelé jsou často církevní úředníci, nejprestižnější je teologie

Život na univerzitě univerzita je chápána jako společenství učitelů a žáků až od 14. století jsou zřizovány zvláštní budovy jen pro výuku, ačkoli zpočátku bez vybavení (studenti psali na kolenou nebo si přinášeli vlastní stoličky). rektor má právní moc soudit učitele i žáky (ti jsou ale tak chráněni před městskými soudy) studenti žili společně v jednotlivých domech (kolejích), často společně s učiteli. výuka probíhala v latině formou přednášek standardizovaných textů autorit. Disputace se vedly o těchto textech a o tématech, která předkládali mistři žákům.

Přednáška na Boloňské univerzitě ve 14. století obr. č. 3

Budova pražské Karlovy univerzity – Karolinum Budova boloňské univerzity Komplex univerzity v Cambridge obr. č. 4 obr. č. 5 obr. č. 6 obr. č. 7

Zdroje obr. č.1: obr. č. 2: zpravy/clanek.phtml?id=748778: zpravy/clanek.phtml?id= obr. č. 3 a 7: obr. č. 4: konani.htmlhttp:// konani.html obr. č. 5: vydan-prvni-z-dokumentu-zakladajicich-karlovu-univerzitu/ vydan-prvni-z-dokumentu-zakladajicich-karlovu-univerzitu/ obr. č. 6: