Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká exportní banka klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků Cesta k novým trhům.
Advertisements

Obecně prospěšná společnost pro Český ráj působí v Českém ráji od roku 2003, a to na území zahrnující centrální část Českého ráje a od roku 2006 působí.
EGAP- spolehlivý partner českého exportu Tomáš Krampera Ředitel pro akvizice a koordinaci procesů.
15. září 2005 Přístup k měření výkonnosti MSP Výkonnost podniků plastikářského průmyslu a klastrové iniciativy v regionu 1 Přístup k měření výkonnosti.
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
EVROPSKÁ UNIE MAREK PARVONIČ. HISTORIE ZÁKLADY PODNĚTY Zabránit opakování tragédie dvou světových válek Zajištění evropského míru Revitalizace Evropy.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
ČESKÁ AGENTURA NA PODPORU OBCHODU 8. ročník soutěže pro malé a střední exportéry Exportní cena DHL Nejúspěšnější klient CzechTrade 10. listopad 2005 Jitka.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Due diligence Lucie Hladká Postup při právní prověrce  Organizace času a (ostatní) práce  Revize dostupných relevantních přípravných dokumentů.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
MSV Brno 2013 Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
BELGIE - VÁŠ OBCHODNÍ PARTNER Michal Neumann, CzechTrade Brusel.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | Jan Ernest ČESKÝ PRŮMYSL V ROCE 2013 Tisková konference, 6. listopad 2013, Praha.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Martina Vasková Hana Abbasová.  Cíle projektu  Profil společnosti  Nanotechnologie  Analýza prostředí – JAPONSKO  Strategie vstupu na japonský trh.
1 Zajištění rizik v zahraničním obchodě a INCOTERMS 2000 Ing. Frantisek Janatka, CSc. IMODS o.p.s.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
% A1 AA- 3, Založení banky Vlastněno státem
Obchod, trh Základy hospodaření.
Pojišťování exportu do Iránu
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Česko-čínské obchodní a ekonomické vztahy
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Malé a střední podnikání
Postavení automobilového průmyslu v české ekonomice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Inovace a regionální rozvoj
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Výzkum v malých a středních firmách
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Název projektu: Moderní škola
Podpora regionálních potravin v rámci výzev MAS Sdružení Růže
Teritoriální setkání - Finsko
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Oběhové hospodářství v praxi
Teritoriální setkání Ukrajina
Pojištění českého exportu do ZEMÍ SNS
CUBA KUBA Business on the Largest Island in the Caribbean
Výroční zpráva o stavu podnikání v Ústeckém kraji za rok 2017
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Podnikový dluh a podnikový úpadek: analýza vývoje v roce 2012
Index Exportu Chladnoucí poptávka v zahraničí a nevyužitý potenciál některých teritorií Ing. Otto Daněk – místopředseda AE.
Aktivity Olomouckého kraje v oblasti podpory podnikání v roce 2016
Transkript prezentace:

Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel

2 1. Belgická ekonomika 2. Příležitosti na belgickém trhu 3. Obchodování s Belgií 4. Jak uspět 2 Obsah

3 3 Belgická ekonomika  Federace - 3 regiony a 3 společenství  Ekonomické otázky v kompetenci regionů  Multikulturnost (rozhraní germánské a románské části Evropy) -> testovací trh Regiony: Vlámsko Valonsko Brusel Společenství: Vlámské Francouzské Německojazyčné

4 4 Belgická ekonomika Belgie = velmoc v obchodě a investicích  více než 3 % světového obchodu, 9. největší dovozce a 8. největší vývozce světa  více než 3 % světových přímých zahraničních investic, 8. největší příjemce investic a 9. největší investor světa  centrum EU –> evropské centrály řady zahraničních firem (včetně nákupních oddělení)  důležitá role reexportu, tradiční vazby na třetí trhy – Afrika Belgické firmy pod tlakem  pracovní síla o 10 % dražší než v sousedních zemích  nejvyšší zdanění práce a odvody v OECD (55 %) -> přesun výroby do zahraničí

5 Belgická ekonomika – aktuální situace celkově krizí postižena méně než průměr zemí Eurozóny zásahy státu v bankovním sektoru a Federální plán na oživení hospodářství (12/2008) – 2 miliardy EUR v roce 2009: - pomoc podnikům - posílení kupní síly obyvatel - podpora stavebnictví (vč. úspor energií a obnovitelných zdrojů) příznaky oživení od 3. čtvrtletí * HDP2,8 %0,8 %- 3,0 %1,0 % Inflace1,8 %4,5 %0,0 %1,6 % Nezaměstnanost7,5 %7,0 %7,9 %9,0 % * odhad Zdroj: Belgická národní banka,

6 6 Česko-belgické obchodní vztahy Belgie je 12. nejvýznamnější obchodní partner ČR (11. pro vývoz a 14. pro dovoz) Nomenklatura Vývoz 2009Dovoz 2009 mil. Kč podíl v % index 09/08mil. Kč podíl v % index 09/08 0 Potraviny a živá zvířata 14852,7114,835138,7121,6 1 Nápoje a tabák 310,1162,2500,1105,9 2 Suroviny bez paliv 5261,0109,79732,483,9 3 Minerální paliva, maziva 1520,3263,04611,188,3 4 Živočišné a rostl. oleje, tuky 00,0 1160,3103,3 5 Chemikálie 32766,091, ,094,1 6 Tržní výrobky dle materiálu ,692, ,578,6 7 Stroje a dopravní prostředky ,978, ,065,9 8 Průmyslové spotřební zboží ,573,240109,9150,5 9 Komodity jinde nezatříděné 170,097,270,0265,3 Celkem ,082, ,086,8

7 7 Česko-belgické obchodní vztahy Top 20 ŠKODA AUTO, a.s., Ml. BoleslavFORD MOTOR COMP., s.r.o., Praha BROSE CZ, s.r.o., KopřivniceGlaverbel Czech a.s., Teplice ALCOA Fujicura Czech, s.r.o. StříbroŠKODA AUTO, a.s., Ml. Boleslav Moravia Steel, a.s., TřinecVOLVO TRUCK, s.r.o., Říčany BARUM CONTINENTAL s.r.o., OtrokoviceVOLVO Auto CZ, s.r.o. Průhonice Johnson Controls Automob., Česká LípaTeepak, s.r.o., Slavkov u Brna Barco Manufacturing, s.r.o. KladnoDeceuninck, s.r.o., Veverská Bitýška PRIMUS, a.s. KopřivniceBARUM Continental, s.r.o., Otrokovice VALEO Autoklimatizace, s.r.o., RakovníkBarco Manufacturing, s.r.o., Kladno WAMAC, s.r.o. FulnekPhoenix – Zeppelin, s.r.o., Modletice Federal Mogul, a.s. Kostelec n. OrlicíGLAXOSMITHCLINE, s.r.o. Praha Robert Bosch. s.r.o., České BudějoviceOPEL C&S, s.r.o. Praha FAURECIA Exhaust Systems Bakov n. JizerouTomáš Rozlílek – BRENO, Praha Continental Teves CZ, s.r.o. JičínJC Automobil. součástky, Česká Lípa SPOLANA, a.s. NeratoviceJohnson and Johnson, s.r.o., Praha Philippe Moris, a.s. Kutná HoraPHOENIX Lék. VO, a.s. Praha RONAL CR, s.r.o. JičínMONROE Czech, s.r.o. Hodkov SPLINTEX, a.s.,ChudeřiceWAMAC, s.r.o. Fulnek MÖLNLYCKE HEALTH CARE, KarvináMonsanto Brno vývozdovoz

8 8 Belgické přímé zahraniční investice v ČR 7. největší investor v ČR, podíl 4,3 %, 3553 milionů EUR ( ) KBC (ČSOB) Glaverbel AGC Jap.(Sklounion) Lhoist (Vápenka Čertovy Schody) Bekaert (ŽDB Bohumín) Primus (Primus Příbor) Bosal (Brandýs n. Labem, výfuky) Delhaize (Delvita)  Interbrew InBev (Pivovary Praha, Ostrava) 

9 9 Hlavní příležitosti na belgickém trhu Průmyslové subdodávky Dřevo, dřevěné polotovary a materiály, dřevozpracující stroje Nábytek a nábytkářské komponenty Technologie pro životní prostředí, obnovitelné zdroje energií

10 Průmyslové subdodávky Technologický průmysl 2009  obrat 69,9 miliard EUR (-16,5 %)  pracovníků (-7,6 %)  2,1 miliard EUR investic (-23 %) Hlavní podobory: strojírenství, automobilový, letecký a kosmický průmysl, průmyslová automatizace, elektrotechnika, kovovýroba a zpracování kovů, plastikářství Průmyslové subdodávky = dlouhodobě cca. polovina poptávek z Belgie Veletrh Subcontracting, (20/ /10/2011) – stánek

11 Dřevo, dřevěné polotovary a materiály, dřevozpracující stroje Dřevo = tradiční materiál v Belgii, lesy 22,7 % území, rozvinutý dřevozpracující průmysl Domácí produkce nestačí spotřebě, dovoz > 50 % dřeva, dřevěných polotovarů a materiálů Trh 2008:  obchod dřevem a dř. materiály -1,8 %  dř. stavební materiály -2,9 % (obrat 1,1 miliardy EUR)  dř. velkoplošné materiály -12,5 % (obrat 1,3 miliardy EUR)  dřevostavby =18 % nových staveb Veletrh Prowood, (21/ /10/2012) – stánekwww.prowood.be

12 Nábytek a nábytkářské komponenty Nábytkářství 2008:  obrat nábytkářského průmyslu 3,0 miliard EUR (-5 %)  pracovníků  58 % export  dovoz -2,1 %, vývoz -3,5 %  významná část dovozu ze zemí střední a východní Evropy Veletrh Meubelbeurs/Salon du Meuble, (7/ /11/2010) – stánekwww.meubelbeurs.be

13 Technologie pro životní prostředí, obnovitelné zdroje energií  „Environmental Performance Index 2008“: Belgie nejhorší z 15 původních zemí EU a 25. z 27 současných členských zemí  výrazné investice do technologií pro ŽP, 1,7 % HDP, cca. 5 miliard EUR ročně  výrazné investice do obnovitelných zdrojů energií, poskytovány podpory  kompetence regionů Hlavní podobory: sběr a recyklace odpadů, sanace zamořených půd, čištění odpadních vod, využití biomasy, instalace solárních panelů, tepelných čerpadel a větrných elektráren Veletrh IFEST, (26/ /10/2010) – stánekwww.ifest.be

14 Obchodování s Belgií Tradičně katolická země, dnes otevřená, multikulturní, tolerantní a liberální společnost Komunikační jazyky: - angličtina (neutrální) - francouzština (Valonsko, ve Vlámsku nikdy na začátek) - méně němčina Valoni x Vlámové – rozdíly nepříliš výrazné: - Valonské firmy více hierarchické, statut okázaleji demonstrován - Vlámové přímější v jednáních

15 Obchodování s Belgií Pragmatičnost, hledání kompromisu („belgický kompromis“) Organizovanost, vysoká produktivita práce (projevuje se i v jednáních) Důraz na dodržení daného slova, dochvilnost Některé rysy podobné s ČR: - skromnost - smysl pro humor - sebeironie x tituly se téměř nepoužívají Důraz na kvalitu, cena není jediným kritériem

16 Jak uspět v Belgii – základní předpoklady Propagační materiály a internetové stránky - zajímavé a přehledné (anglicky, lépe i francouzsky) Komunikace s potenciálními partnery - průběžná a individuální, iniciativa z Vaší strany! - komunikaci em nebo poštou vždy kombinujte s telefonickou komunikací - osobní schůzky – netřeba často, ale velmi důležité Otevřené a poctivé jednání - nenadsazujte ceny (Belgičané dobře znají úroveň cen v Evropě) - dodržujte dané slovo - případné změny v nabídce jasně zdůvodněte

17 Jak uspět v Belgii – doporučený postup pro vstup na trh Průzkum trhu Vyhledání a oslovení potenciálních partnerů - systematicky nikoliv náhodně - pokrytí regionů Belgie, případně dalších zemí (Benelux) Prezentace na veletrhu – společný stánek anebo samostatně (např. Rozvoj obchodní spolupráce - geografické a časové vymezení spolupráce - sledování výsledků partnera a potenciálu trhu

18 Jak uspět v Belgii – prezentace na veletrzích (společné stánky) Meubelbeurs/Salon du Meuble Brusel 2009 BEST Liège 2009

19 CzechTrade Brusel - vybrané úspěchy českých exportérů ContiMade (obytné kontejnery) – individuální vyhledání a oslovení potenciálních partnerů – dodávky nalezenému belgickému partnerovi v řádu desítek milionů korun ročně Kovobel (skladovací kontejnery) – poptávka – dodávky belgickému poptávajícímu v řádu milionů korun ročně

20 CzechTrade Brusel - vybrané úspěchy českých exportérů LL (kovové díly) – poptávky + účast na společném stánku na veletrhu – dodávky belgickým partnerům v řádu milionů korun ročně OPOP (kotle na pelety) – účast na společných stáncích na veletrzích – dodávky belgickému partnerovi v řádu milionů korun ročně

21 Zajímavé internetové odkazy Federální informační portál: Federální ministerstvo hospodářství (podnikání, rejstřík firem, analýzy): Federální ministerstvo spravedlnosti (dokumenty firem, výběrová řízení, legislativa): Belgická národní banka (účetní závěrky firem, statistiky zahraničního obchodu): Statistický úřad: Portál veletrhů: Souhrnná teritoriální informace o Belgii (v češtině):

CzechTrade Brussels Rue du Trône / Troonstraat 60 B-1050 Brussels Tel.: Fax: Michal Neumann Děkuji za pozornost a těším se na Vaše dotazy. Česká agentura na podporu obchodu