Mytologie a biblické texty Kristýna Bláhová Adam Hlaváček Eva Moravcová Zuzana Stibůrková Helena Ulrychová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název vzdělávacího materiálu
Náboženství a fanatismus
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Bůh je moje jistota..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Pražské červnové povstání
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Eucharistie Křesťanská svátost.
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozdělení zemí podle vyspělosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Mytologie a biblické texty
Revoluce ve Francii
Životní cyklus.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Psychologie test.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Člověk a jeho svět 3. ročník
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Křesťanství – Bible, VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
Transkript prezentace:

Mytologie a biblické texty Kristýna Bláhová Adam Hlaváček Eva Moravcová Zuzana Stibůrková Helena Ulrychová

Obsah Mytologie a mýtus Biblické texty René Girard Obětní beránek Amish Grace Použité zdroje

Mytologie a mýtus mytologie = věda studující mýty, jejich vznik a šíření mýtus = příběh, vyprávění o světě, o tom, jak vznikl a jak to na něm chodí  obrazný, symbolický, nerozumový, ale intuitivní výklad světa, jeho dění a zákonitostí  nejsou chápány jako racionální popis reality, ale spíše jako porozumění světu založené na lidské zkušenosti, citu či intuici

Antická, keltská a severská mytologie jádro evropského mytologického myšlení, rané myšlenky a představy, které jsou základem moderního vědomí příběhy se dotýkají základních otázek lidského bytí (síla lásky doprovázená strachem a žárlivostí, konflikt mezi starou a novou generací, smutek způsobený nemocí nebo náhodným zraněním, vliv kouzel na tělo i mysl) obvykle jsou protkávány řadou okolností, které se vymykají kontrole bohů i smrtelníků upřímnost, se kterou vypráví o primitivních lidských pudech

Antická mytologie athénský filozof Platón vytvořil slovo mythológiá (odlišení smyšlených příběhů o božských činech od skutečných popisů událostí) řecké mýty – vytvářeny a přetvářeny po celé generace – získaly svou základní podobu (formu) např. příběh o Oidipovi Římané převzali náměty jako celek – ztotožnění bohů řeckého panteonu s italskými božstvy např. Dionýsos

Antická mytologie - příklad HEROOVÉ  klasický héros je vítězem v každém směru, překonává zkoušky, zbavuje svět výtržníků a navzdory všemu pokaždé zvítězí

Keltská mytologie v irských mýtech se téměř pokaždé bojuje Keltové věřili v reinkarnaci v pozdní keltské mytologii se křesťanství stává ústředním prvkem hledání grálu

Keltská mytologie - příklad MAGIE A KOUZLA  magie prostupuje všechny keltské mýt a zahaluje jejich příběhy do strašidelného hávu  mnoho záhad a kouzel pochází z vše prostupujícího zásvětí

Severská mytologie mytologii je nezbytné rozdělit do 2 skupin:  mýty národů germánského původu  mýty národů slovanského původu slovanští bohové jsou už většinou pouhá jména a co víme o jejich kultech, je jen to málo, co se zachovalo po jejich potlačení křesťanstvím na Balkáně se Slované setkali nejen s křesťanským pravoslavím, ale i s islámskou nadvládou o pobaltské mytologii není známo téměř nic

Severská mytologie - příklad VALKÝRY  původně byly zlými duchy zabíjení, temnými anděly smrti, kteří se vznášeli nad bitevním polem a určovali osud bojovníků  později byly romanticky líčeny jako Ódinovy štítonošky, panny se zlatými vlasy a sněhobílými pažemi

Biblické texty Hebrejská bible – 1.tis.př.n.l.  pravidla náboženské víry a morálky  Starý zákon součástí křesťanské bible svod historických, liturgických, právnických a literárních textů, odrážejících politický a duchovní vývoj Palestiny od nejstarších dob po počátky křesťanství 3 velké oddíly: Tóra, soubor Proroků, soubor tzv. svatých spisů

Části hebrejské bible Bible  Starý zákon = židovské Písmo 3 části - Pět knih Mojžíšových, Proroci, Spisy  Nový zákon tradice o životě Ježíše Krista (evangelia) a další texty, které jsou spojeny s činností Kristových učedníků – apoštolů a raně křesťanských obcí (Skutky apoštolské, Listy, Kniha zjevení)

Další verze Bible nejdůležitější – řecký překlad – Septuaginta („překlad sedmdesáti“) tzv. pseudepigrafy

Poslední večeře

René Girard narodil se v Avignonu historik, literární kritik a filosof sociálních věd vystudoval archivnictví v Paříží doktorská studia dokončil v USA přednáší francouzskou literaturu profesor na Stanfordu knihy:  Lež romantismu a pravda románu  Násilí a posvátno  Obětní beránek ad.

Obětní beránek analýza perzekučních textů  násilí zejména na náboženských skupinách a jednotlivcích nejčastěji v dobách krize  epidemie, hladomor, náboženské konflikty, politické nepokoje rozpad kulturního řádu příčiny krize  hledání viníka

Obětní beránek obvinění  sexuální zločiny, náboženské zločiny, násilí proti jiným bytostem významné síly  náboženští vůdci, političtí vůdci,dav zasahování podle důležitosti mobilizace davu – jeho vítězství (kolektivní vražda) dav  zástupci nižších tříd, elity

Obětní beránek mytologie – rozvinutá perzekuční iluze  perzekuční stereotypy  na počátku skutečná oběť  kolektivní násilí oběť v mýtech  zodpovědná za obecnou pohromu  pronásledovatelé ji bezdůvodně nenávidí  znovu obnovuje pořádek  stává se předmětem posvátna (perzekuční iluze) evangelia – odhalení mechanismu obětního beránka

Obětní beránek Velekněží a farizeové svolali radu a řekli: „ Co si počneme? Ten člověk činí mnohá znamení. Když proti němu nezakročíme, všichni v něj uvěří a přijdou Římané a zničí nám toto svaté místo i národ.“ Jeden z nich, Kaifáš, velekněz toho roku, jim řekl: „ Vy ničemu nerozumíte, nechápete, že je pro vás lépe, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby zahynul celý národ.“ To však neřekl sám za sebe, ale jako velekněz toho roku vyřkl proroctví, že Ježíš má zemřít za národ, a nejen za národ, ale také proto, aby rozptýlené děti Boží shromáždil v jedno. Od toho dne byli tedy smluveni, že ho zabijí. (J 11:47-53)

THE FIRST STONE by Rene Girard dva příběhy (biblický X pohanský)  Evangelium svatého Jana – příběh ženy nevěrnice  Život Apollonia Z Tyany - příběh ukamenovaného žebráka (Philostratus - řecký spisovatel 3.st) Rozdíly v příbězích  Ježíš – snaha o prevenci násilí  Apollonius – snaha o jeho podnícení Každý využije rozdílné taktiky

Amish Grace - film Amišové  křesťanská denominace – novokřtěnci  25 rodin → církevní okrsek, základní škola  německý dialekt, tzv. pensylvánská němčina  venkov, zemědělství  zákaz používání techniky (auta, traktory, telefony, elektřinu), uniformními oděvy, muži plnovous  odmítají militarismus a násilí  žena je podřízena muži  rituál rumspringa – mládež od 16 let může žít mimo komunitu  exkomunikace (smíšená manželství) Amish Grace (2010, USA)  na motivy skutečných událostí 2006, střelba ve škole v Nickel Mines V Pensylvánii

Použité zdroje COTTERELL, Arthur. Encyklopedie mytologie. 2. vydání. Čestlice: Rebo Productions, ISBN Mýty a skutečnost [online] , [cit ]. Dostupné z: Česká liturgická komise. Nový zákon. Praha: Thaurdruck, Thaur in Tirol, ČERNÍKOVÁ, Jitka. Literatura 1, 2. část Dějiny literatury. Praha: Trizonia, ISBN 80 – – 9 – 9. ŠEDINOVÁ, Jiřina; SADEK, Vladimír. Židovské dějiy a myšlení od biblických dob do součsasnosti. Praha: Židovské muzeum v Praze, ISBN 978 – 80 – – 59 – 7. GIRARD, René. Obětní beránek. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, ISBN Adventisté [online] [cit ]. Dostupné z: Křesťanská seznamka [online] [cit ]. Dostupné z: manzelstvi?&i=6 The First Stone. [online] [cit ]. Dostupné z:

DĚKUJEME ZA POZORNOST.