VY_32_INOVACE_AUT2_11 Geometrie řízení. Geometrická poloha kol má zásadní vliv na bezpečnost provozu vozidel. Za jedoucím vozidlem zanechávají odvalující.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Centrální zamykání Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Advertisements

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
VY_32_INOVACE_AUT1_16 Karoserie. -chránit posádku, náklad a jednotlivé části vozidla před vnějšími vlivy -zajistit požadované pohodlí jízdy -v případě.
VY_32_INOVACE_AUT2_05 Diferenciál.  vyrovnat rozdílové otáčky hnacích kol zejména při průjezdu zatáčkou a na různém povrchu silnic  rozdělit točivé.
VY_32_INOVACE_AUT2_07 Pohon všech kol. připojitelný pohon všech s rozdělovací převodovkou stálý pohon všech kol samočinně připojený pohon všech kol Rozdělení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
VY_32_INOVACE_AUT2_15 Posilovače řízení. Posilovače řízení snižují ovládací sílu řidiče na volant. Pro vytvoření posilovacího účinku se využívá energie.
Zapalování - 10 Předpisy o odrušení Ing. Jiří Špička.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
1 Elektroinstalace 08 Automobilové osvětlení III Ing. Jiří Špička Projekt: 1.5, Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_EL_08.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Nestandardní akumulátory Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_AUT1_20 Tlakové mazání čtyřdobých motorů.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
VY_32_INOVACE_AUT2_12 Volant a hřídel volantu. V případě čelního nárazu představuje volant s hřídelem volantu pro řidiče největší nebezpečí zranění. Proto.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
VY_32_INOVACE_AUT2_01 Spojovací hřídele.  u automobilů s motorem ve předu a s pohonem zadní nápravy  u automobilů s pohonem všech kol Použití.
VY_32_INOVACE_AUT2_02 Spojovací klouby.  křížové klouby  tripoidní klouby  kuličkové klouby  dvojité klouby  suché klouby Druhy.
Zapalování – 14 Šíření rušení Ing. Jiří Špička. 14. Šíření rušení b)Zářením Kapacitní vazbou Induktivní vazbou Vyzařováním.
VY_32_INOVACE_AUT2_14 Řídící tyče. přenos pohybu řízení vytvořených převodkou řízení na rejdová kola přenos síly a její změna podle potřeby nastavení.
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Zapalování – 13 Šíření rušení
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
VYBRANÉ ROVINNÉ KŘIVKY Epicykloida, hypocykloida,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
VY_32_INOVACE_AUT2_13 Převodka řízení.
TECHNICKÉ KRESLENÍ ŘEZ A PRŮŘEZ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní pojmy,rozměry a hmotnosti automobilů
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní rozměry automobilů
Podvozek VY_32_INOVACE_13_252
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd II.
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Steinerova věta (rovnoběžné osy)
VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_JEDNODUCHÉ LEŠENÍ 2_Z2
VY_52_INOVACE_I–04–21 Název a adresa školy:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
1/3/2019.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Geometrie řízení a uložení kol.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_AUT2_11 Geometrie řízení

Geometrická poloha kol má zásadní vliv na bezpečnost provozu vozidel. Za jedoucím vozidlem zanechávají odvalující se kola stopy. Aby se kola vozidla odvalovala při přímé jízdě i v zatáčkách a nesmýkala se, musí mít kola i čepy řízení správnou polohu tzn. správné sklony od svislé roviny. Tyto odchylky se nazývají geometrií kol, čepů a náprav.

Sbíhavost Sbíhavost je rozdíl vzdáleností l 2 - l 1 mezi ráfky kol při jejich postavení do přímého směru. Měří se ve výšce středů kol od jednoho ráfku k druhému a udává se v milimetrech nebo ve stupních. Rozeznáváme: 1.sbíhavost 2.rozbíhavost 3.nulová sbíhavost

1.sbíhavost – rozdíl vzdáleností l 2 - l 1 > 0 Používá se pro přední poháněné nápravy s negativním poloměrem rejdu.

2. rozbíhavost – vzdálenost l 2 - l 1 < 0 Používá se u vozidel s přední poháněnou nápravou a kladným poloměrem rejdu.

Odklon kola je úhel mezi rovinou kola a rovinou kolmou k vozovce. 1. pozitivní odklon Odklon kola Rovina kola je nahoře nakloněna směrem ven. Velikost úhlu je v rozmezí od 0° 20´ do 2 ° Pozitivní odklon zmenšuje poloměr rejdu a zlepšuje směrovou stabilitu.

Odklon kola 2. negativní odklon Rovina kola je nahoře nakloněna směrem dovnitř. Velikost úhlu je v rozmezí od -0° 30´ do -2 ° Negativní odklon zlepšuje vedení při jízdě zatáčkou, ale způsobuje větší opotřebení pneu na vnitřní straně.

Je odchylka rejdové osy vůči podélné rovině vozidla kolmé k vozovce. Příklon rejdové osy Úhel příklonu bývá od 5 ° do 10 °. Příklon rejdové osy způsobuje nadzvednutí přední části vozidla při natočení rejdových kol, vlivem zatížení přední nápravy se vytváří vratný moment pro zpětné zatočení kol.

Je rameno páky, na které působí třecí síly mezi pneumatikou a vozovkou. Poloměr rejdu tvoří společně příklon rejdové osy a odklon kola. Rozlišujeme: 1.pozitivní poloměr rejdu 2.negativní poloměr rejdu 3.nulový poloměr rejdu Poloměr rejdu

1. Pozitivní poloměr rejdu – rejdová osa protíná vozovku na vnitřní straně stopy pneumatiky. Při brzdění působí na pneumatiku brzdná síla, která způsobuje vybočení kola ven. Při jízdě po vozovce s rozdílnou přilnavostí kolo vybočuje ven v místě lepší přilnavosti a táhne vozidlo do strany.

2. Negativní poloměr rejdu - rejdová osa protíná vozovku na vnější straně stopy pneumatiky. Při brzdění je kolo vychylováno do sbíhavosti. Při jízdě na vozovce s rozdílnou přilnavostí působí kolo proti táhnutí vozidla na stranu s lepší přilnavostí.

3. Nulový poloměr rejdu - rejdová osa protíná vozovku ve středu otisku pneumatiky. U stojícího vozidla je k natočení kol velká síla v řízení. Při brzdění se kolo vychyluje malým momentem od vozidla.

Záklon rejdové osy je její úhel s příčnou svislou rovinou Záklon rejdové osy 1. Pozitivní záklon - bod dotyku kola se nachází za průsečíkem rejdové osy na vozovce. Používá se u pohonu zadních kol.

2. Negativní záklon (předklon) – bod dotyku kola se nachází před bodem dotyku rejdové osy na vozovce. U vozidel s předním pohonem kol se používá nulový nebo malý negativní záklon. To způsobuje zmenšení řídících sil a zabraňuje rychlému vrácení kol pro přímou jízdu po průjezdu zatáčkou.

Diferenční úhel je rozdíl úhlů natočení rejdových kol. Dráha kola na vnitřní straně zatáčky je menší a proto se musí vnitřní kolo více natočit. Diferenční úhel

GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. přeprac. vyd. /. Překlad Iva Michňová, Zdeněk Michňa, Jiří Handlíř. Praha: Europa - Sobotáles, 2007, 685 s. ISBN GSCHEIDLE, Rolf. Tabulky pro automechaniky: tabulky, vztahy, přehledy, normalizované postupy : matematika, vedení podniku, základní odborné znalosti, materiály, technické kreslení, odborné znalosti, elektrické vybavení, předpisy. Překlad Jiří Handlíř. Praha: Europa-Sobotáles, 2009, 496 s. ISBN PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily. Vyd. 1. Praha: Informatorium, 2000, 3 sv. ISBN JAN, Zdeněk a Bronislav ŽDÁNSKÝ. Automobily: Podvozky. Brno: Avid, 2001, 199 s. ISBN Použitá literatura