Singapur logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 10.února 2016
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem SINGAPUR (země tygrů), Je ostrovním ministátem na jižním okraji malajského poloostrova, odděleným od pevniny úzkým Johorským průlivem, sestávajícím ze 2 hlavních a dalších 45 ostrovů a ostrůvků. Tato poloha i velikost předurčuje Singapur k funkci obchodně-dopravního uzlu s významem daleko přesahujícím oblast. Již při budování opěrných bodů Britského impéria byla Singapuru (podobně jako Hong Kongu) věnována maximální pozornost a bylo zde od 19. století vybudováno město s přístavem světového významu. Po krátké okupaci Japonskem za WW II. ( ) dále rostl význam tohoto místa i jako válečné pevnosti, teprve osamostatnění v roce 1965 opět upřednostnilo komerční zaměření země a jejích služeb. Dnes se země pravidelně umísťuje na 1. místě v soutěži „Nejjednodušší pravidla obchodu“ atd.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Námořní spojení :
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Námořní spojení : Až do roku 2005 byl Singapur největším obchodním přístavem světa, poté ho odsunuly na 3. příčku čínské Šanghaj a Ningbo. Přístav však zůstává největším překládkovým (tranzitním) přístavem na světě, s ročním výkonem cca 32 mio TEU (srovnej např. Rotterdam 12,5 mio TEU či Hamburg 9 mio TEU). Z Evropy prakticky denně odjíždějí přímé linky, aktuální cena $ 350/20DC a $ 400/40DC ze Severního moře, a $ 250/20DC a $ 300/40DC z Koperu, doba plavby obstojných 25 dnů.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Letecké spojení : Vzhledem k velikosti ostrovního ministátu se na jeho území nachází pouze jediné mezinárodní letiště, ovšem s významem daleko přesahujícím region. Na ostrovech je však 5 (!) vojenských leteckých základen. Singapurské letiště CHANQI na východním cípu hlavního ostrova je především uzlem pro dálkové lety z Evropy do Austrálie a na Nový Zéland, má však – podobně jako přístav – i podstatný význam pro oblast JV Asie (Indonésie, Malajsie-Borneo, Filipíny). Toto letiště je též domovským pro společnost Singaporean Airlines (SIA), která se opakovaně honosí titulem „Nejvíce obdivovaná společnost“. Tato společnost má mj. druhou největší flotilu letounů A380.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Letecké spojení : Od letní letové sezóny se počítá se zavedením přímého nákladního letu z Prahy (a Budapešti) do Singapuru, linku bude provozovat Qatar Airways. Cena zatím nebyla přesně stanovena, ale vzhledem k velikosti stroje (B777) bude zřejmě velmi konkurenční vůči stávajícím spojením. Již nyní lze však standardně využít každodenní odlety s AF (Kč 30/100 kg), LH (Kč 31/kg), Finnair (menší zásilky, Kč 19/kg, China Airlines (20), či dokonce ČSA-KE (29). První dvě navíc disponují velkými kargospeciály s nadlimitními rozměry nákladového prostoru. Druhým, podstatně menším letištěm je Seletar na severu ostrova (bez kargo spojení), cestující však mohou využít i Senai Int´l Airport na malajsijské pevnině (Johor Baharu), sazby viz prezentace Malajsie.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Silniční spojení : I přes přesně vymezený a omezený rozsah ostrova je síť místních silnic a ulic impozantní. Délka km celkem, z toho přes 160 km rychlostních (dálničního typu). Celá síť je již od roku 1995 monitorována, běžné jsou denní kvóty pro provoz soukromých vozidel a okamžitá omezení vjezdu v době špičky. Velmi propracovaný je i systém výběru mýtného. S pevninou je Singapur propojen dvěma mosty = Johor Baharu Causeway (zde je provozována kromě silničního spojení i železniční linka a vede zde vodovodní potrubí) a Laluan Kedua (Second Link). Ve výstavbě je 3. most s očekávaným dokončením po roce 2020.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Silniční spojení : Silniční přeprava má pro zemi poměrně velký význam, neboť jsou touto cestou do země dováženy základní potraviny a voda nezbytná pro zásobování obyvatelstva. Mosty mají zároveň strategický význam, neboť v případě konfliktu se sousední Malajsií mohou být použity pro pozemní útok, kterému by malá armáda mohla těžko čelit. Zajímavé v této souvislosti jsou však četné výzvy k odstranění mostů i na Malajské straně; jsou zřejmě vedeny v souvislosti s ostrým konkurenčním bojem v oblasti dopravy a s pokusy odklonit podstatnou část zbožových toků do Malajských přístavů Johor Baharu a Tanjong Pelapas (naproti Singapuru).
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Železniční spojení : Jedinou železniční tratí s významem přesahujícím ostrovní rozměry je spojení provozované Malajskou drážní společností Keretapi Tanah Melayu. Trať začíná a jihu ostrova ve stanici Tanjong Pagar, odtud pak v místě Bukit Timah překračuje Johorský průliv a pokračuje přes Johor Baharu na Malajské straně do Kuala Lumpuru a dále do Bangkoku (expresní spojení právě ve výstavbě). Rozchod trati je imperiální 3 ft 3 3 ⁄ 8 in (1000 mm). Tato trať má velký význam pro dopravu cestujících v obou směrech, pro nákladní dopravu využívána není. Jako památka na britské koloniální doby je ve městě celá řada technických památek a místních tratí částečně mimo provoz. Naopak systém městské dopravy (metro i městské vlaky) je velmi moderní.
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Celní předpisy Singapuru patří k nejliberálnějším na světě. Přesto je dobré zmínit několik zásad: I pro průvoz (mimo námořní linky) je třeba získat celní povolení (registrovat se u příslušného úřadu) Pro dovážené zboží je nutno také požádat o povolení a současně uvést, kdy bude uhrazeno clo (okamžitě, s odkladem při uskladnění ve volné zóně, spolu s daní či odděleně). Zákaz dovozu platí pro -Napodobeniny zbraní -Žvýkačky kromě dovozu povoleného MZ -Nosorožčí rohy a podobné „léčivé“ položky -Radiokomunikační zařízení s rušičkami a modulátor hlasu a frekvence Více na Singapur není, na rozdíl od okolních zemí účastníkem mezinárodní dohody o zamezení přenosu dřevoškůdců (ISPM 15), přesto zboží s určením do SG lze balit pouze do upraveného dřeva (kvůli transitu přes přístavy či letiště EU) Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob
Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha