Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Advertisements

M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Únor 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Matematika – vzorce Téma: Procvičení vzorců.
Otázky ověřující získané znalosti na téma magnety 1. Jaké druhy magnetů znáš? Přírodním magnetem je nerost magnetovec. Umělé magnety se nazývají ferity.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Otáčivý účinek magnetického pole na cívku s proudem.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stejnosměrné motory.
ELEKTROMAGNET Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Elektrické stroje točivé
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vznik střídavého proudu
Sčítání a násobení výrazů
Elektromotor a jeho využití
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Elektromotor.
38.1 elektromagnetická indukce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Pístové spalovací motory
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střídavý proud.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Krokový motor.
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Těžiště a stabilita těles
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Transkript prezentace:

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8. a 9. ročníku ZŠ Téma: Elektromotor Metodický list (anotace): V úvodu materiálu je uvedeno na jakém principu funguje elektromotor, a které druhy energie se vzájemně mění. Z velkého počtu druhů elektromotorů, v praxi užívaných, je pro vysvětlení principu funkce vybrán stejnosměrný elektromotor. Následuje vysvětlení principu komutátoru jako zařízení, které mění proud v cívce a popis dalších základních částí elektromotoru. Dále je ukázka elektromotoru, který se používá ve vysavačích. Na závěr je pro žáky připraven pracovní list jako shrnutí učiva, který je současně i testem. Vzděl á vac í mate ri á l zpracovaný v r á mci projektů EU pen í ze š kol á m (Operačn í ho programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost)

Elektromotor

Elektromotor: je založen na otáčivém účinku magnetického pole na cívku s elektrickým proudem stroj, ve kterém se elektrická energie mění na pohybovou v praxi se užívá mnoho druhů elektromotorů, seznámíme se s tzv. stejnosměrným elektromotorem

Jak dosáhneme toho, aby se cívka otáčela stále? v okamžiku, kdy nesouhlasné póly cívky a magnetu jsou proti sobě, změníme směr proudu

Komutátor: zařízení, které mění směr proudu v cívce

Princip činnosti elektromotoru s komutátorem:

Části elektromotoru: 1.stator – nepohyblivá část, je tvořena trvalými magnety nebo elektromagnety 2.rotor – otáčivá část, skládá se z jedné nebo více cívek s jádry z magneticky měkké látky 3.komutátor – mění směr proudu v cívkách rotoru, a tím umožňuje jejich stálé otáčení

Elektromotor užívaný ve vysavačích: pro plynulejší chod a větší sílu elektromotoru se užívá několik cívek rotoru a statoru tento elektromotor má stator i rotor po 12 cívkách, komutátor je rozdělen na 24 dílů

Užití stejnosměrných elektromotorů: pohon tramvají a elektrických lokomotiv pohon hraček, např. elektrický vláček ve vysavačích

Zakroužkuj správnou odpověď: 1. Elektromotor je založen na: a. na deformačním účinku magnetického pole na cívku s elektrickým proudem b. na otáčivém účinku elektrostatického pole na cívku s elektrickým proudem c. na otáčivém účinku magnetického pole na cívku s elektrickým proudem d. na otáčivém účinku magnetického pole na trvalý magnet 2. Elektromotor je stroj, který mění:3. Komutátor je zařízení, které: a. polohovou energii na pohybovoua. mění směr proudu v cívce b. elektrickou energii na polohovoub. mění póly trvalého magnetu c. elektrickou energii na pohybovouc. nemění směr proudu v cívce d. polohovou energii na magnetickoud. není součástí elektromotoru 4. Základní části elektromotoru jsou:5. Pohyblivá část elektromotoru je: a. rotor, stator, komparátora. stator b. rotor, stator, variátorb. rotor c. zetor, stator, komutátorc. komutátor d. rotor, stator, komutátord. terminátor 6. Nepohyblivá část elektromotoru je:7. Trvalými magnety nebo elektromagnety je tvořen:a. statorb. rotorc. komutátord. terminátor

Zdroje: Kolářová, R., Bohuněk, J., Štoll, I., Svoboda, M., Wolf, M.: Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, Praha 2000, str