3D MODELOVÁNÍ - teorie „HIGH TECHNOLOGY – další vzdělávání v 3D technologii“, registrační číslo projektu CZ.1.07/3.2.10/04.0024 Ing. Jiří Bukvald.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

BU51 Systémy CAD RNDr. Helena Novotná.
Počítačová podpora konstruování I 5. přednáška František Borůvka.
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
Modelování v prostoru.
Rovinné útvary.
MATEMATIKA I.
1 Mechanika s Inventorem 4. Prostředí aplikace Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Počítačová grafika.
3D modelář – povrchy VY_32_INOVACE_Design1r0116Mgr. Jiří Mlnařík.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Vektorová grafika Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky,
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Vektorová grafika.
Počítačová grafika.
Generování sítě MIDAS GTS. Prvky pro generování sítě MIDAS má několik typů prvků, jež využívá pro generování sítě. Každý prvek je určen svými uzly (konstrukčně).
Diferenciální geometrie křivek
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Počítačová podpora konstruování I 8. přednáška František Borůvka.
4 Základy - pojmy Střed promítání ,,O“ Hlavní bod snímku ,,H“ Konstanta komory ,,f“ Osa záběru Střed snímku ,,M“ Rámová značka (měřický snímek) Úvod do.
Modelování a výpočty MKP
Konstruktivní geometrie
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová podpora konstruování I 14. přednáška František Borůvka.
Počítačová podpora konstruování
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Zobrazování.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov. Úvod Počítačová 3D grafika je označení práci s trojrozměrnými objekty. Převod 3D objektů do 2D zobrazení se nazývá.
Počítačová podpora konstruování
Způsoby uložení grafické informace
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 3. Seznámení s programem Autodesk „Inventor“ – CAD Název sady: CNC.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Zobrazování. Modelování a zobrazování Realita (sutečnost) model Obraz(y) modelu modelování Zobrazování (vizualizace)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technické zobrazování
Geografické informační systémy
STATIKA TĚLES Název školy
Technologie – souřadné systémy CNC strojů
Základní pojmy z počítačové grafiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Třírozměrné modelování
Geografické informační systémy
Digitální učební materiál
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Fyzikální veličiny Míry fyzikálních vlastností: X = x [X]
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

3D MODELOVÁNÍ - teorie „HIGH TECHNOLOGY – další vzdělávání v 3D technologii“, registrační číslo projektu CZ.1.07/3.2.10/ Ing. Jiří Bukvald

Témata Základy 3D Techniky 3D modelování Vizualizace Simulace a technologie výroby

Základy 3D 2D vs. 3D, bod, křivka, plocha, těleso, pixel vs. voxel

2D vs. 3D | Základy 3D Souřadný systém (SS)  pravoúhlý a pravotočivý – Kartézská soustava souřadnic

2D vs. 3D | Základy 3D Pravidlo pravé ruky  Z počátku vede kladný směr osy X (palec), kolmo a vlevo na něj je osa Y (ukazovák) a kolmo na rovinu definovanou osami X a Y vede osa Z (vztyčený prostředník).

2D vs. 3D | Základy 3D Zadávání souřadnic  Kartézské (2D i 3D)  Polární (2D)

2D vs. 3D | Základy 3D Druhy promítání | Rovnoběžné

2D vs. 3D | Základy 3D Druhy promítání | Axonometrické

2D vs. 3D | Základy 3D Druhy promítání | Perspektivní

2D vs. 3D | Bod Bod  Bod je základní objekt definovaný souřadnicemi v souřadném systému  Souřadnice bodu jsou zapsané v pořadí [X,Y,Z]

2D vs. 3D | Křivka Křivka  Přímka  Interpolační křivka  Aproximační křivka  Beziérova křivka  B-splajn  NURBS

2D vs. 3D | Plocha Plocha  Plocha je trojrozměrně definovaný objekt se čtyřmi řídícími křivkami.

2D vs. 3D | Plocha Racionální vs. neracionální geometrie  Neracionální geometrie je matematicky definována jako součet polynomů  Racionální geometrie je poměr součtu polynomů  Racionální geometrie je matematicky více komplexní a jednodušší CAD programy s ní neumí pracovat  Neracionální geometrie je flexibilnější při jejím transformování  Racionální geometrie je přesná a používá se k definici matematicky přesné geometrie

2D vs. 3D | Plocha Surface vs. Polysurface  Anglický termín Surface označuje jednotlivou plochu (může být tvořena jedním nebo více segmenty). Polysurface znamená (nejen) uzavřené objemové těleso složené z více ploch (Surface). Tyto termíny se v závislosti na použitém programu mohou lišit a je potřeba nastudovat terminologii pro každý konkrétní program

2D vs. 3D | Plocha Křivka na ploše  Speciální typ křivky ležící v určité toleranci na ploše.

2D vs. 3D | Plocha Ořezaná plocha  NURBS geometrie zná pouze plochy o čtyřech hranách, pro vytvoření děr a více nebo méně hraných ploch musíme použít tzv. ořezání.

2D vs. 3D | Těleso Těleso  Základní geometrická tělesa – primitiva, jsou složena s jednoduchých ploch a obvykle se dají v 3D programech exaktně editovat jejich parametry na rozdíl od obecných ploch.

2D vs. 3D | Pixel vs. voxel Pixel vs. voxel  Pixel je nejmenší jednotka digitální rastrové grafiky (2D)  Voxel je prostorovou reprezentací dvourozměrného pixelu a označuje částici objemu.

Techniky 3D modelování Technický přístup, objemové modelování, sochařský přístup, výměna 3D dat mezi programy

Techniky 3D modelování | Technický přístup Křivky – plochy - objemy  Pokud dopředu víme, jakého tvaru chceme dosáhnout a nepotřebujeme tzv. hledat tvar, lze 3D model tvořit na základě křivek, které definují hranice ploch a tedy výsledný tvar. Zpětně se lze vracet ke kterékoliv fázi modelování, ale vždy je třeba přizpůsobit zbylý tvar provedené změně. U tohoto způsobu modelování lze kontrolovat každý geometrický prvek a ovládat např. křivost tvořících křivek, návaznost křivek i ploch. Dle typu software, který k tomuto modelování používáme, můžeme dokonce měnit vnitřní geometrii výsledných ploch a dokonale tak řídit výsledný tvar. Pro další použití 3D modelu pro výrobu by měl výsledný model tvořit uzavřené, objemové, těleso.

Techniky 3D modelování | Objemové modelování Slouží převážně pro přesnou práci ve strojírenství. Objemové modeláře obvykle neumožňují modelovat volné tvary. Některé objemové modeláře mají nadstavby, které umožňují modelovat volné tvary, ale v omezené míře. 3D model v průběhu práce i na jejím konci je vždy uzavřený a tvoří objem (z toho název objemové modelování). Parametrizace modelu - definujeme každý aspekt geometrie – délku, úhel, geometrické vazby (kolmost, rovnoběžnost, soustřednost a další).

Techniky 3D modelování | Sochařský přístup Těleso - úprava pomocí řídících bodů / globální modifikace tvaru  Zcela opačný přístup lze využít, pokud výsledný tvar teprve hledáme a potřebujeme volnost pro jeho tvorbu. Tento typ modelování umí software jak pro plošné, tak polygonové modelování. Spočívá v modifikaci základních těles pomocí řídících bodů nebo vrcholů jednotlivých polygonů. Tímto způsobem lze efektivně modelovat organické tvary nebo vytvářet rychle a jednoduše podkladové tvary pro přesné modelování pomocí křivek a ploch.

Techniky 3D modelování | Výměna dat mezi programy Polygonová data  stl  obj  vrml / vrl Plošné / objemové formáty  iges  step / stp

Techniky 3D modelování | Měřítko a tolerance Strojírenství  Jednotky - mm Obecné a sochařské programy  Jednotky – definují se při startu programu nebo exportu dílu a lze je libovolně měnit Tolerance  V objemových a plošných modelářích  Hodnoty dle oblasti použití

Vizualizace Textury, světla, stínování, anti- aliasing, render

Vizualizace | Textury Pro výslednou prezentaci v co nejreálnější podobě, nestačí definovat pouze geometrii. Je nutné přiřadit modelu barvy a textury

Vizualizace | Textury - barva Základní vlastností modelu je barva. Tu můžeme definovat pro celý model stejně tak jako pro jednotlivé plochy/elementy. Obvykle ji definujeme v barevném prostoru RGB (Red, Green, Blue).

Vizualizace | Textury Textura je pokročilá definice (nejen) barvy povrchu objektu Na objektu lze zobrazit komplexní povrch – např. kůži, zašpinění, etiketu, atd. Umístění textur na modelu = mapování Kanály: diffuse, bump, reflection, refraction, specular, …

Vizualizace | Textury - mapování Trojrozměrný prostor má souřadnice X, Y a Z - povrch objektu je popsán souřadnicemi U, V, W Plošný vs. polygonový model

Vizualizace | Textury - mapování

Vizualizace | Světla Ambientní, bodové, kuželové, směrové, lineární, plošné, slunce, …

Vizualizace | Stínování Konstantní Gouraudovo Phongovo Catmull-Clarkův algoritmus

Vizualizace | Anti-Aliasing Technika používaná v počítačové grafice (obecně) ke zlepšení kvality obrazu. Česky je to tzv. vyhlazování hran.

Vizualizace | Render Renderování = proces generování obrazu virtuálního modelu (nebo virtuální scény) pomocí počítačových programů. Ray Casting – 3D hry v počátcích Ray Tracing – možná simulace optiky Radiosita – globální osvětlení scény

Technologie výroby Dělicí rovina, úkosy, přizpůsobení modelu výrobní technologii

Technologie výroby | Dělicí rovina a úkos Výroba ve formách = nutnost definovat dělicí rovinu => úkos

Technologie výroby | Přizpůsobení modelu výrobní technologii Podle technologie výroby definovat úkos Tloušťka stěn a styk více stěn Obrobitelnost Další technologické požadavky… Simulace kinematiky, pevnostního namáhání, vstřikování, proudění, … Zpětná vazba ke 3D modelu

Děkuji za pozornost