1 Ústí nad Labem. 2 Budování informačních systémů pro komunitní plánování Zpracoval: MUDr.Miroslav Seiner Obsahová část materiálu vznikla za finanční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
3. Životní cyklus a procesy projektu
Didaktické prostředky
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Podnikatelský plán struktura plánu.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací procesy.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Výzva č. 42 OP LZZ – Projekt Moravskoslezského kraje Rozvoj kompetencí strategického, procesního a projektového řízení a kvality Výzva č. 42 OP LZZ Zpracoval:
Vratislav Paulík ředitel projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Personální plán pro podnikatelský plán
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Téma 13: Finanční plánování
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktické prostředky
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ekonomika malých a středních podniků
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Prezentace obchodního plánu
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

1 Ústí nad Labem

2 Budování informačních systémů pro komunitní plánování Zpracoval: MUDr.Miroslav Seiner Obsahová část materiálu vznikla za finanční podpory projektu „Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podporu sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce“ podpořeného v rámci iniciativy Equal Evropské unie. Materiál je využíván pro diseminaci projektu. Další informace naleznete na níže uvedených webových stránkách. Ústí nad Labem

3 Úvod

4 Čím se budeme zabývat ?  Jste aktivními účastníky komunitního plánování  V rámci přípravy komunitního plánování můžete dojít k závěru, že potřebujete k této činnosti  Využít větší soubor informací z jednoho či více informačních zdrojů  a/nebo vytvořit či převzít určitý informační systém, který vám tyto informace zajistí  Tato přednáška vás má seznámit s tím, jak k takovému úkolu přistoupit – metodicky správně

5 Osnova přednášky  Úvod  Definice záměru  Zadání  Cíle metriky a kritéria  Funkční a obecný popis záměru  Řízení rizik projektu  Analýza  Organizační zajištění a řízení projektu  Závěr

6 Co je to informační systém ?  Ucelená struktura technologických, programových a organizačních komponent, určená ke zpracování informací.  Informační systém není jen program,  ale také technologie, které ho zajistí – počítače, komunikace  a postupy, které je třeba provádět

7 Funkce informačního systému  IS pracuje s informacemi, ale co zajišťuje:  Vkládání, získání, pořizování informací  Ukládání informací  Přenos informací  Vyhledávání informací  Zpracování informací

8 Základní pojmový čtyřlístek  Informační proces  Informační systém  Informační projekt  Informační potřeba

9 Vztah mezi základními pojmy Informační procesy Informační projekt Informační systém Vede k realizaci Zajišťuje Informační potřeba naplňuje

10 Příklad  Krajský úřad zahájil projekt vytvoření a zavedení regionálního informačního systému sociálních služeb, který má zajistit proces zpracování informací o nabídce těchto služeb v kraji a jejich zprostředkování zájemcům.

11 Jaké role může v informačním projektu člověk mít...  Subjekty informací  Instituce  Osoby  Aktivní aktéři  Uživatelé  Příjemci informací  Jiné informační systémy  Zadavatelé  Investor  Iniciátor  Tvůrci zadání  Konzultanti Často jsme ve více než jedné roli...  Realizátoři  Analytici  Programátoři  Technologové  Provozovatelé

12 Úkol č.1: definice osobní role  Popište svoje očekávané role při eventuální realizaci jakéhokoliv informačního projektu v rámci komunitního plánování  Definujte přitom tu roli, která je nejtypičtější pro vás

13 Cíl metodiky  Je určena pro pracovníky, kteří se ocitnou v roli zadavatele informačního projektu  Cíle:  Seznámit s odpovědností a úkoly zadavatele při tvorbě informačního systému  Seznámit s některými důležitými technikami  Seznámit se standardní metodikou vedení informačního projektu  Připravit na diskusi o některých specifických problémech budování IS v komunitním plánování

14 Základní teze metodiky  Tvorba (zavedení) informačního systému vyžaduje aktivní účast zadavatele – tedy zástupce budoucích příjemců informací a uživatelů  Zadavatel musí rozumět určitým principům tvorby informačních systémů, aby byl tvůrcům (analytikům, programátorům) rovnocenným partnerem

15 Standardní průběh informačního projektu  Přípravná fáze  Definice záměru  Tvorba zadání  Studie proveditelnosti  Volba řešení a dodavatelů  Realizace  Analýza  Vlastní vývoj a implementace  Akceptace  Provoz Podtržené kroky – budeme probírat velmi podrobně vzhledem k jejich náročnosti pro zadavatele

16 Role zadavatele ve fázích informačního projektu FázeRole zadavatelů PřípravaFormulace záměru Tvorba zadání Volba řešení - dodavatele RealizaceKonzultační činnost Akceptace ProvozKontrola Formulace

17 Krok A Definice záměru

18 Proces definice záměru Jak je stav ? (východiska) Co chceme ? (popis – definice) Proč to chceme ? (cíle – přínosy) Potřeba postupného zpřesňování zadání Je jedno v které části kruhu začneme Kruh zpřesnění projdeme totiž několikrát Kde byste chtěli začít ?

19 Jak stručně definovat záměr  Měly by stačit tři věty:  Co máme = kde jsme ? Vnitřní východiska – současný stav řešení Vnější východiska: Dostupná řešení, legislativa, trendy ap.  Co chceme = kam se chceme dostat ? Co má informační systém „dělat“  Proč to chceme = co nám to má přinést? Jaký je cíl takového řešení ?

20 Příklad definice informačního záměru  Potřebuji v informačním systému evidovat výdaje své domácnosti, protože  Chci rodině dokázat, že správně hospodařím  Pořád mi vyčítají, že moc utrácím a já opravdu neumím vysvětlit, proč pořád nemáme peníze, protože nesleduji výdaje, proto

21 Úkol č.2: Popište stručně váš informační záměr  Vyberte raději jen dílčí část záměru, aby byl popis pro vás i okolí srozumitelný  Snažte se popsat záměr ve třech větách:  Co chci, aby systém řešil  Proč potřebuji, aby to bylo řešeno, co mi to přinese  Jaký stav je dnes  Při definici záměru si vytvořte skupiny, které budou dále řešit svůj záměr společně

22 Zadání informačního systému

23 Standardní průběh informačního projektu  Přípravná fáze  Definice záměru  Tvorba zadání  Studie proveditelnosti  Volba řešení a dodavatelů  Realizace  Analýza  Vlastní vývoj a implementace  Akceptace  Provoz Podtržené kroky – budeme probírat velmi podrobně vzhledem k jejich náročnosti pro zadavatele

24 Zadání informačního projektu  Klíčový dokument, kterým zadavatel popisuje svůj záměr a který je „materializací“ jeho podílu na projektu  Za zadání nese odpovědnost zadavatel (investor) – dodavatel může mít jen oponentní a metodickou roli  Zadání má svůj životní cyklus a prolíná se celým projektem  Zadání má určitou standardní strukturu, která se opakuje ve všech projektech

25 Životní cyklus zadání  Zadání informačního systému se vyvíjí:  Předběžný záměr  Zadání pro studii proveditelnosti  Zadání pro výběr řešení a partnera  Zadání realizace – jako součást smlouvy  Zadání jako součást plánu  Akceptace výsledku proti zadání

26 Standardní obsah zadání IS  Souhrn záměru  Východiska – popis stavu (vnější, vnitřní)  Kontext řešení  Cíle záměru  Metriky a kritéria naplnění cílů  Obecné (non-funkční) požadavky  Funkční požadavky  Rizika Označenými body se budeme zabývat důkladně

27 Popis stavu - východiska  Vnitřní (typické body)  Popis struktury, kde bude systém zaváděn  Dosavadní řešení problému  Odhad očekávaných změn  Personální zajištění  Vnější (typické body)  Legislativa a vnitřní předpisy  Stav řešení v analogických projektech

28 Kontext systému  Historický  Jaké systémy mají být nahrazeny  Jaké procesy musí být změněny  Jaká data mají být převedena !!!  Lokální  S jakými systémy bude komunikováno  Negativní věcné  Co do systému nepatří

29 Krok B Cíle, metriky, kritéria

30 Zásady stanovení cílů realizace IS  Jde o zásadní bod definice záměru  Obtížná definice „správných cílů“  Cílem je jen to, co může být kontrolováno (a změřeno)  Cíle  Klíčové - maximálně 3  Ostatní - nezměňovat s požadavky  Zamítnuté - užitečné si poznamenat, co nechceme

31 Kritéria a metriky naplnění  Metrika je způsob, jakým dosažení cíle měříme - metoda  Kritérium je hodnota metriky, kterou chceme dosáhnout  Kritérium naplnění cíle  Jeden cíl může mít více kritérií, ale musí mít alespoň jedno  U vedlejších cílů není třeba vždy exaktně měřit, ale je to vhodné  Poznámky  Nezapomínat i na možnost subjektivního hodnocení naplnění - dotazníky, ankety apod.

32 Standardní obsah zadání IS  Souhrn záměru  Východiska – popis stavu (vnější, vnitřní)  Kontext řešení  Cíle záměru  Metriky a kritéria naplnění cílů  Obecné (non-funkční) požadavky  Funkční požadavky  Rizika Označenými body se budeme zabývat důkladně

33 Úkol: Navrhnout cíle budoucího systému  Společně ve skupinách navrhnout klíčové cíle systému  Nadefinovat metriky, kterými budeme cíle měřit  Nadefinovat kritéria, která pro jednotlivé metriky stanovíte

34 Krok C Funkční popis záměru v zadání IS

35 Technika detailního funkčního popisu záměru  Popis případů užití  Jiná synonyma: Use-case Uživatelské scénáře Aktivity  Popisují konkrétní dílčí aktivity konkrétních aktérů  Uživatelské scénáře vždy „znají své role“  Nesnažíme se v této fázi o „návrh řešení“ pouze sbíráme funkční požadavky

36 Technika Uživatelské scénáře  Je třeba přitom definovat aktéry a jejich role  Popis obsahuje konkrétní aktivity činnosti uživatelů a rolí s budoucím systémem (i mimo něj)  Pozor: jeden aktér má i více rolí Eviduje příchody a odchody vrátný Získává statistiku využití pracovní doby ředitel Zobrazuje Individuální výkaz pracovníka pracovník Příklad: Systém evidence pracovní doby

37 Úkol: Popište ve skupině záměr IS pomocí uživatelských scénářů  Nebudeme již definovat dílčí, individuální záměry, ale jeden společný systém  Vytvářejte seznam rolí – aktérů v zamýšleném systému  Vytvářejte seznam scénářů  Doplňte seznam obecných požadavků

38 Krok D Stanovit obecné požadavky

39 Obecné požadavky  Kapacitní a výkonnostní  Pro kolik uživatelů, kolik stanic, kolik dat  S jakou odezvou, s jakými časy zpracování  Cenové, nákladové – za kolik ?  Termínové – do kdy ?  Technologické  Technická omezení  Dostupnost systému Určuje spolehlivost pro uživatele

40 Úkol: Doplnit zadání projektu  Ve společném záměru musíme dodefinovat společně:  Důležité informace o výchozím stavu  Obecné požadavky  Kontext  Poznámka: Definice rizik v další kapitole

41 Krok E Řízení rizik informačního projektu

42 S jakými riziky musíme počítat ?  Typy rizik  Rizika na straně zadavatele Nedostatek zdrojů, neujasněnost záměru, nepřijetí záměru uživateli, nepřijetí veřejností  Rizika na straně dodavatele Nedostatek zdrojů, nekvalita realizace  Rizika komunikační Neporozumění komunikace zadavatel - dodavatel  Rizika bezpečnostní Riziko ztráty či zničení dat Riziko zneužití dat  Rizika specifická

43 Zásady řízení rizik  Každé riziko je evidováno, jakmile je zjištěno  U každého rizika stanovujeme míru odpovědnosti  (Vysoká, Střední, Nízká)  U každého rizika stanovujeme možnou eliminaci a její potenciální úspěšnost  (Vysoká, Střední, Nízká)  Využití metody „zbytkového rizika“  Rozdíl mezi mírou rizika a účinností eliminace

44 Úkol: Definovat rizika projektu  Detekujte rizika dosud navrženého záměru a stanovte:  Míru rizika (třístupňově)  Kdy se riziko projeví (fáze)  Možnou eliminaci  Účinnost eliminace (třístupňově)

45 Krok F Analýza a návrh systému

46 Standardní průběh informačního projektu  Přípravná fáze  Definice záměru  Tvorba zadání  Studie proveditelnosti  Volba řešení a dodavatelů  Realizace  Analýza a návrh  Vlastní vývoj a implementace  Akceptace  Provoz Podtržené kroky – budeme probírat velmi podrobně vzhledem k jejich náročnosti pro zadavatele

47 Analýza a návrh  Fáze, kterou provádí dodavatel (řešitel)  Následuje po zadání, obsahuje minimálně:  Procesní popis  Analýzu dat  Funkční analýzu  Návrh uživatelského rozhraní  Technologickou architekturu  Postup implementace  Analýzu bezpečnosti

48 Komponenty analýzy které posuzuje zadavatel  Analýza a popis procesů  Definice uživatelských scénářů  Logický datový model  Návrh struktury programu  Uživatelské rozhraní Podtržené části – budeme probírat podrobně vzhledem k jejich náročnosti pro zadavatele

49 Procesní model  Popisují se všechny dotčené procesy  Dvoudimenzionální popis  Časová osa  Osa rolí (plavecké dráhy)  Procesní popis může zachytit i variantní průběhy procesů

50 Příklad procesního popisu KlientPoskytovatelSprávce Zadá nabídku do systému Aktivuje nabídku Zadá dotaz na službu Vyšle poptávku po zajištění služby Odpoví na poptávku Obdrží informaci o možnostech poskytovatele Obdrží informaci o míře uspokojení potřeb Samospráva Systém na evidenci poptávek a nabídek služeb

51 Logický model dat  Nepopisuje návrh technického řešení databáze, ale vztahy mezi daty v realitě  Umožňuje řešiteli ověřit si, zda porozuměl problematice  Popis obsahuje:  Popis tzv. tříd  Vztahy mezi třídami  Atributy jednotlivých tříd

52 Příklad logického modelu dat (Analytic Class Model) OrganizaceZařízení 1-N1 Poskytovaná služba má poskytuje 1-N 1 Typ služby 1 N Klient -Příjmení -Jméno -Rodné číslo -Adresa -Pohlaví konzumuje M N Služby pro klienta StátníNestátní

53 Úkol: Ověření srozumitelnosti analytických modelů  Popište formou procesního modelu některý z procesů, řešených v systému  Vytvořte logický model dat pro některou část zamýšleného systému (bez atributů)

54 Krok G Zajištění organizace informačního projektu

55 Proč jsou informační projekty tak rizikové ?  Informatika - relativně mladý obor s neustálenými postupy  Stále malé zapojení zadavatelů do tvorby IS a jejich pasivita  Obtížná průběžná validace výsledku  U projektů v sociálních a zdravotních službách navíc přistupují omezené finanční prostředky

56 Vztah dodavatel - zadavatel Dodavatel  Snaha o maximum zisku  Snaha vnutit určité řešení  Snaha vzbudit širší poptávku  Konkurence jiných zakázek  Problémy dodavatele Zadavatel  Neujasněnost záměru  Subjektivismus rozhodování  Omezenost zdrojů  Neznalost problematiky  Podceňování náročnosti  „Neobchodní“ přístup Potřeba vytvoření stabilního vztahu a úspěchu realizace

57 Řízení informačního projektu  Pro řízení projektu na straně zadavatele je třeba vytvořit řídící a výkonný tým  Řídící tým – Rada projektu Složení Ekonom, zástupce investora Technolog Manažer – koordinátor projektu Klíčoví uživatelé Řídící tým spolu s partnery dodavatele činí zásadní rozhodnutí na projektu  Výkonný tým projektu Konzultanti, uživatelé Informatici zadavatele ap.

58 Zásady pro řízení projektu radou projektu – řídícím týmem  Vazba na smlouvy a vnitřní směrnice  Písemně daná pravidla  Konsensuální rozhodování  Pečlivá dokumentace  Zásady projektového řízení (heterogenní zdroje)  Odpovědnost vrcholnému vedení organizace

59 Standardní průběh informačního projektu  Přípravná fáze  Definice záměru  Tvorba zadání  Studie proveditelnosti  Volba řešení a dodavatelů  Realizace  Analýza  Vlastní vývoj a implementace  Akceptace  Provoz Podtržené kroky – již probrány – zbývají poznámky k ostatním

60 Studie proveditelnosti  Základní otázky:  Je záměr realizovatelný ?  Za jaké náklady (finanční a personální) lze řešení pořídit ?  Jaké budou přínosy – peněžní i nepeněžní ?  Jaké jsou varianty řešení ?  Jak zajistit dlouhodobou udržitelnost  Jaká jsou rizika a jak je eliminovat ?  Základem pro smysluplnost studie je její nezávislost na kterékoliv variantě realizace  Nejen nezávislost finanční a dodavatelská, ale i „prestižní a znalostní“

61 Poznámky k procesu výběru řešení  Vybíráme nejen partnery k řešení, ale také způsob řešení, architekturu řešení  Důležitá je volba mezi možnostmi:  nákup systému  pronájem systému  nákup služeb  Většinou není pouze podstatné, kdo je dodavatelem, ale za jakých podmínek je uzavřen kontrakt

62 Akceptace  Klíčový moment realizace  Kvalita akceptace je podmíněna již jejím zakotvením v plánech a ve smlouvách  Kvalitní akceptace vyžaduje nemalé nároky na vnitřní zdroje  Nedostatky při akceptaci může být příčinou devalvace předchozích kroků projektu  POZOR: záruka nenahrazuje kvalitní akceptaci

63 Provozní aspekty NIS  Provozní náklady = 15% a více z pořizovacích nákladů  Provoz je rizikový z hlediska dlouhodobého zajištění potřebných zdrojů, stability produktu i dodavatelů, technologií ap.  Základní otázka:  Co koupit a co si jen pronajmout  Outsourcing proniká nejen do služeb ale i do technologií - není jednoznačná odpověď - vždy záleží na podmínkách smlouvy  Způsoby zajištění podpory uživatelů:  Help-desk, evidence požadavků a kontrola jejich plnění

64 Práce se zdroji na rozvoj  Náklady na informatiku jsou obecně podceňovány:  Neuvažují se následné náklady - platby za podporu, obnova technologií, aplikací  Nepočítají se dobře provozní náklady  Neurčují se dobře přínosy IS  Potřeba průběžného uvolňování nákladů a průběžné obnovy

65 Náklady IS  Náklady na výběr a pořízení  Investiční náklady na aplikace a technologie  Náklady provozní +Náklady na maintenance (údržbu) +Náklady komunikace +Náklady energií +Jiné provozní - tonery, papíry… +Náklady na obměnu +Náklady osobní +Náklady transakční - nepřímé vynucené náklady na provoz =TCO - Total Cost of Ownership

66 Bezpečnostní aspekty provozu  Každý IS je bezpečnostním rizikem  Odpovědnost vždy nese provozovatel (správce v terminologii zákona)  Na bezpečnost je třeba myslet již od tvorby záměru a zajistit ji při vývoji i v provozu  Technické a organizační prostředky zajištění  Tři pilíře bezpečnosti:  Strategie bezpečnosti  Výkon správy bezpečnosti  Kontrola (audit) bezpečnosti

67 Úkol: Zajištění řízení projektu  Definujte jmenovitě tým pro řízení projektu, obsaďte všechny klíčové role  Definujte oblasti, pro které budou jmenování klíčoví uživatelé  Definujte bezpečnostní rizika projektu, pokud jste je dosud nezachytili

68 Závěr

69 Závěr: co by mělo být výsledkem  Vědomí, že bez Vaší aktivní účasti nelze IS budovat  Ztráta ostychu při komunikaci s řešiteli  Znalost základních principů práce při tvorbě IS a povědomí o technikách  Opatrnost a vědomí rizik !

70 Závěr - klíčové faktory úspěchu  Týmový přístup k řešení  Včasné vybudování stabilního řešitelského týmu  Zájem vedení organizace o projekt  Schopnost definovat jasný cíl  Dodržení metodických zásad projektového řízení  Zajištění kontinuity kroků:  záměr- výběr řešení – smlouva - akceptace  Pamatovat stále na zdroje na provoz

71 Centrum komunitní práce Ústí nad Labem Koněvova 18, Ústí nad Labem tel.: Nashledanou V případě zájmu nás kontaktujte

72 Zpracoval: MUDr. Miroslav Seiner Obsahová část materiálu vznikla za finanční podpory projektu „Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podporu sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce“ podpořeného v rámci iniciativy Equal Evropské unie. Materiál je využíván pro diseminaci projektu. Další informace naleznete na níže uvedených webových stránkách.