ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aplikovaná psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Základy psychologie – úvod
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Výzkumné metody v psychologiI
Systém psychologických věd
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Systém psychologických věd. Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů,
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Metody psychologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOTIVACE.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

ZÁKLADY PSYCHOLOGIE

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Psychologie a její vznik Předmět psychologie5 Prožívání a chování6 Systém psychologických věd7 8 9 Základní psychologické vědy10

Obsah Základní psychologické vědy11 Základní psychologické vědy12 Speciální psychologické vědy13 Speciální psychologické vědy14 Aplikované psychologické vědy15 Aplikované psychologické vědy16 Aplikované psychologické vědy17 Význam psychologie18 Metody zkoumání Metody zkoumání20

PSYCHOLOGIE – Slovo PSYCHOLOGIE je řeckého původu (psyché-duše, logos-rozum, slovo, nauka) z čehož plyne, že již antický svět se zajímal o duševní život člověka – je empirická přírodně-společenská věda o člověku – jejím předmětem je prožívání a chování jedince PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK 1

PSYCHOLOGIE – je věda, která studuje lidské chování, duševní procesy a tělesné prožívání, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí – patří k vědním oborům, které se v posledních letech značně rozvinuly – získala široké uplatnění ve školství, zdravotnictví, ekonomice, politologii apod. PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK 2

Původně byla součástí filozofie a za jejího zakladatele je považován Aristoteles (spis „O duši“, „O vnímání“, „O snech“). Počátky psychologie jako samostatné vědní disciplíny se odvíjejí od poloviny 19. století. Za oficiální vznik psychologie je považováno založení první experimentální psychologické laboratoře v roce 1879 v Lipsku a jejím zakladatelem byl Wilhelm Wundt. Patří k vědním oborům, které se v posledních letech značně rozvinuly a získala široké uplatnění ve školství, zdravotnictví, ekonomice, politologii apod. PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK 3

OSOBNOSTI SPJATÉ SE ZÁKLADY PSYCHOLOGIE Aristoteles Platón Tomáš Akvinský Wilhelm Wundth PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK 4

Předmětem psychologie je prožívání a chování, které jsou východiskem k poznání osobnosti člověka Úkolem psychologie je zkoumat zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského prožívání a chování Předmětem zkoumání psychologie jsou zákonitosti lidské psychiky. Psychika je duševní život člověka. PŘEDMĚT PSYCHOLOGIE 5

PROŽÍVÁNÍ A CHOVÁNÍ Prožívání je souhrnný název pro všechny vnitřní, subjektivní psychické procesy a stavy, které tvoří celek člověk si psychické procesy a stavy uvědomuje jen do určité míry, a proto můžeme rozlišit vědomé a nevědomé prožívání. Chování je souborem vnějších projevů, které jsou zpracováním a vyjádřením vnitřní situace člověka zahrnuje všechny činnosti, pohyby, úkony, jednání, reakce, řeč, výrazy člověka (mj. pocení, pláč, rudnutí, blednutí, smích, mimika,...) 6

V posledních letech se PSYCHOLOGIE rozrostla natolik, že musíme hovořit o psychologických vědách Systém psychologických věd: základní (teoretické) – mají nejobecnější charakter, popisují nejzákladnější hlediska psychologických jevů speciální - zaměřují se na konkrétní obory lidské činnosti aplikované (užité) – zaměřují se na praxi, využívají poznatky v určitých konkrétních oblastech života společnosti SYSTÉM PSYCHOLOGICKÝCH VĚD 7

ZÁKLADNÍ Obecná psychologie Sociální psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Psychologická metodologie Psychopatologie Dějiny psychologie APLIKOVANÉ Pedagogická psychologie Psychologie práce Inženýrská psychologie Klinická psychologie Poradenská psychologie Soudní (forézní) psychologie 8 SPECIÁLNÍ Zoopsychologie Psychofyzika Biopsychologie Psychofyziologie Farmakopsychologie Diferenciální psychologie Psychometrie

SYSTÉM PSYCHOLOGICKÝCH VĚD Obecná psychologie Sociální psychologie Diferenciální psychologie Psychologická metodologie Psychopatologie Zoopsychologie Biopsychologie Psychofyziologie Farmakopsychologie Psychometrie Pedagogická psychologie Vývojová psychologie Psychologie práce Inženýrská psychologie Psychologie osobnosti Klinická psychologie Psychofyzika Poradenská psychologie Soudní (forézní) psychologie Dějiny psychologie 9 ZÁKLADNÍSPECIÁLNÍAPLIKOVANÉ

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY Obecná psychologie o zpracovává nejzákladnější poznatky a základy teoretické otázky o uskutečňuje vlastní výzkum o zobecňuje poznatky ve všech ostatních psychologických odvětvích Dějiny psychologie o zkoumají vývoj psychologického myšlení od nejstarších dob 10

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY Sociální psychologie o zkoumá projevy psychologických jevů v sociální interakci ( vzájemné působení na sebe) Vývojová (ontogenetická) psychologie o studuje zákonitosti sociální podmíněnosti psychiky (čím je ovlivněná v určitém období), zkoumá zákonitosti vývoje duševního života od početí do smrti 11

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY Psychologie osobnosti o zkoumá strukturu a vývoj osobnosti, podobnosti a odlišnosti mezi lidmi o slučuje získané poznatky o člověku jako celku Psychopatologie o zkoumá psychické poruchy, jejich druhy, vznik a vývoj Psychologická metodologie o řeší problémy, které souvisí s pochopením metodologických přístupů (výzkumných projektů a teorií) a jejich užití v psychologii 12

SPECIÁLNÍ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY Psycholingvistika o studuje vztahy mezi myšlením a řečí, psychologie řeči Zoopsychologie o srovnává psychiku zvířat a lidí (srovnávací psychologie) o zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje Psychofyziologie o zabývá se mozkovými procesy, které jsou základem psychických jevů, které charakterizují člověka jako společenskou bytost Farmakopsychologie o sleduje účinky chemických látek, léků a drog na psychiku člověka 13

SPECIÁLNÍ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY Diferenciální psychologie o studuje rozdíly mezi pohlavími a různými společenskými skupinami o studuje rozdíly mezi měřitelnými psychologickými jevy (schopnostmi a vlastnostmi) Psychometrie o orientuje se na sestavování (konstrukci) testů 14

Pedagogická psychologie o sleduje člověka v zákonitostech výchovy, vyučování a vzdělání, zaměřuje se i na osobnost učitele, výchovně vzdělávací cíle a prostředky jejich dosažení Psychologie práce (průmyslová) o sleduje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon a mezilidské vztahy na pracovišti, otázky bezpečnosti práce Inženýrská psychologie o zabývá se konstrukcí strojů ve vtahu k psychickému založení člověka, který má stroj obsluhovat APLIKOVANÉ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY 15

Psychologie reklamy o efektivita jednotlivých druhů reklam. Užití barev, log a značek a jejich působení na koncového uživatele (zákazníka) Psychologie sportu o zabývá se tréninkem, výkonností sportovce, osobností trenéra apod. Manažerská psychologie o zaměření na manažerské dovednosti, osobnost manažera a jeho obchodní dovednosti. Umění vedení kolektivu atd. APLIKOVANÉ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY 16

Psychologie zdraví o aplikace psychologie na oblast osvěty zdraví a zdravého životního stylu, nápomoc trpícím a nevyléčitelně nemocným. Snaha o prožití kvalitního a zdravého života od narození po smrt. Psychologie konfliktu o střetnutí dvou, nebo více protikladných tendencí či sil, usilující o tutéž věc s přibližně stejnou motivační valencí. Bývá provázena emočními a pocitovými jevy. APLIKOVANÉ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY 17

VÝZNAM PSYCHOLOGIE poznávání lidí, jejich duševních vlastností působení na lidi (výchova, léčení, vedení lidí) uspořádání věcí a podmínek, v nichž lidé žijí (konstrukce nástrojů, strojů, osvětlení, byt, pracovní prostředí atd.) 18

METODY ZKOUMÁNÍ Pozorování je metoda, kterou sledujeme člověka a jeho projevy bez záměrného zásahu psychologa a zaznamenáváme je extrospekce je pozorování vnějšího chování člověka introspekce je sebepozorování může být dlouhodobé, krátkodobé apod.. Rozhovor důležité je vzbudit v klientovi důvěru, reagovat na jeho projevy, přesně zaznamenat údaje a sestavit anamnézu může být volný, řízený, tísnivý apod. 19

METODY ZKOUMÁNÍ Dotazník skládá se z řady otázek, na které zkoumaná osoba odpovídá odpovědi se zpracovávají statisticky ANKETA je anonymní dotazník Experiment dělí se na přirozený, kdy jsou psychologické jevy zkoumány v přirozených podmínkách školy, rodiny, pracoviště a na laboratorní, kdy v laboratoři může být určitý psychický jev záměrně vyvolán, opakován, přesně zaznamenán. Nevýhoda - určité vytržení z přirozeného prostředí. 20

METODY ZKOUMÁNÍ Psychologické testy odborníky vypracované testy mohou posoudit osobní vlastnosti člověka, stav jeho psychických funkcí, IQ, životní postoj atd. Rozbor výsledků činností deníků, výkresů, rozbory písma, výtvorů apod. 21 !!! POZOR !!! Je velmi riskantní utvořit si názor na základě jedné metody. Je nutné použít více metod, aby stanovisko bylo komplexní a nemohlo poškodit člověka. O získaných poznatcích je třeba provést záznam.

METODY ZKOUMÁNÍ …………………………… 22

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, 2009 Použité zdroje