TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Projekt empirického výzkumu
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Doprava a územní plánování
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
1 DÍLČÍ ANALÝZY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA LIBEREC LB plán s.r.o., Liberec JEDNÁNÍ ŘPS A KOMISE ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ 19. května 2015.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Model struktury strategického managementu
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Firemní plány udržitelné mobility
Podklady pro zpracování semestrální práce
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Strategie regionu, obce
Název akce, místo, datum.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Model intenzivní podpory
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Návrh opatření pro zlepšení dopravy v krnap
DALŠÍ KROKY V OBLASTI RACIONALIZACE SÍTĚ ŠKOL
Transkript prezentace:

TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk

Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování  Význam dopravního modelu  Scénáře vývoje „okolního světa“  Výběr opatření

Proces tvorby strategického plánu Stanovení klíčových atributů plánu (funkční region, cílový stav / vize) Zohlednění sektorových a nadřazených strategií Analýza dostupných dat a zajištění chybějících zdrojů Analýza dat s cílem popsat stávající stav a budoucí vývoj Upřesnění „SMART“ cílů, které eliminují aktuální slabé stránky a budoucí hrozby Návrh a výběr opatření dle jejich přínosu k naplnění cílů

Zdroje dat pro dopravní plánování Dopravní nabídka  Dopravní infrastruktura, organizace a provoz dopravy Dopravní poptávka  Průzkum dopravního chování  Doplňkové specializované průzkumy (vyjádřené preference) Scénáře vývoje  Demografie  Využití území  Hrubý domácí produkt, zaměstnanost, vlastnictví automobilu, … Doplňková (kalibrační a validační) data  Intenzity na řezech komunikací, průzkum obsazenosti vozidel VD  Kordónové průzkumy (tranzitní a radiální doprava)  Data mobilních operátorů

Průzkum dopravního chování Klíčový zdroj dat pro dopravní plánování  Výběrové šetření v domácnostech  Důraz na aktivitně-cestovní deníky etapa segmenty aktivita A aktivita B

Průzkum dopravního chování Využití dat  Analýza dopravního chování, např.  Účely cest  Délka a trvání cest  Využité dopravní prostředky  Preference socio-ekonomických segmentů populace  Parametrizace modelu poptávky po dopravě  Hodnocení dopadu opatření na dopravní poptávku

Průzkum dopravního chování Aktuální stav v EvropěAktuální stav v ČR  Iniciativa na straně měst (Praha, Hradec Králové, Pardubice, Uherské Hradiště, …)  Metodická nejednotnost  Neporovnatelnost výsledků mezi jednotlivými městy Státy se zavedeným národním průzkumem Státy bez národního průzkumu

Průzkum dopravního chování Metodicky jednotný průzkum  Možnost využití Metodiky aktivitně-cestovního průzkumu (certifikována Ministerstvem dopravy)  Garance využitelnosti dat pro SUMP  Úspora nákladů; porovnatelnost v prostoru a čase

 Podrobná klasifikace účelů cest  Nepřesné údaje o časech a místech (až 30 % záznamů)  Podhodnocený počet cest (až o 20 % v porovnání s GPS)  Nevhodné pro dlouhodobé průzkumy  Velmi přesná prostorová a časová složka dat  Vhodný i pro dlouhodobé průzkumy  Méně přesná klasifikace účelů cest  Prověřena proveditelnost průzkumu v podmínkách ČR Tradiční (dotazníkové) průzkumyInovativní (GPS) průzkumy Průzkum dopravního chování

Dopravní model Využití ve strategických plánech  Analýza stávajícího stavu (agregace dostupných dat a jejich vizualizace)  Analýza budoucího vývoje (varianta zachování současného stavu; vyhodnocení optimistických/realistických/pesimistických scénářů)  Hodnocení dopadů navrhovaných investičních, provozních a organizačních opatření

Dopravní model Klíčové komponenty  Model dopravní nabídky  Multimodální infrastruktura  Nabídka služeb na infrastruktuře  Model poptávky po dopravě  Položen na průzkumu dopravního chování  Ekonometrický model preferencí uživatelů dopravy  Doplňkové modely vývoje externích veličin  Demografie, vlastnictví automobilu, zaměstnanost, …

Model poptávky po dopravě Zodpovídá tyto otázky:  Za jakými aktivitami a jak často lidé cestují?  Co ovlivňuje výběr místa realizace aktivity?  Co ovlivňuje výběr dopravního prostředku?  Co ovlivňuje výběr trasy? Soustava lineárních a zobecněných regresních modelů Struktura a parametry modelu jsou specifické pro každé město / region

Model poptávky po dopravě Výstupy modelu (vybrané poznatky z UGD BA):  Ekonomicky neaktivní vykonají za volnočasovými aktivitami 2 krát více cest než ekonomicky aktivní obyvatelé  Průměrná vzdálenost cest IAD a VHD je podobná (přibližně 6 km)  U cest do práce je vliv vzdálenosti na volbu destinace relativně nevýznamný  Atraktivita módu klesá s jízdní dobou; výjimkou jsou cesty do práce IAD

Scénáře budoucího vývoje Scénáře vývoje  Vliv externích (nedopravních) faktorů na poptávku po dopravě  Optimistický / realistický / pesimistický, příp. růstový / stagnační / klesající, z pohledu kombinace klíčových vstupů (demografie, zaměstnanost, automobilizace, technologie, …) Varianty balíčků opatření  Referenční (nulová, minimalistická) varianta, vs.  Varianta s opatřeními (maximalistická, podpora VD, …)

Závěrečná doporučení  Realizace průzkumu dopravního chování dle jednotné (certifikované) metodiky  Možnost rozšíření datové báze o údaje z národního / regionálních průzkumů; zachování časové konzistence dat  Vlastnictví dat a analytických nástrojů, vč. podrobné dokumentace  Zachování nezávislosti na zpracovateli díla a ověřitelnosti kvality dílčích výstupů  Důraz na „neprůstřelné“ zadání a kontrolu plnění díla (např. audit průzkumů a dopravního modelu)  Prevence před formálním naplněním zadání a vytvořením „šuplíkového“ dokumentu)