Historické souvislosti ovlivňující současný stav regionu 1. Stav před válkou – většina německého obyvatelstva, nedostatek českých elit a navíc neúcta k.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Integrovaná strategie rozvoje území MAS Hrubý Jeseník pro roky Shrnutí dosavadních výstupů.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
2. setkání pracovních skupin „Podnikání a cestovní ruch“
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Sekce pro školy a neziskovky Gabriela Kaločová
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
PROCES Udržitelný rozvoj měst a jeho financování v transformující se společnosti při nárůstu socioekonomických rizik ► Ing. Lubor Hruška, Ph.D. – prostorová.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Bezpečnostní systém ČR
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Inovace a regionální rozvoj
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Akční plán Strategie MAS, Programové rámce, Fische
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Makroekonomie E 7 - otázky.
Univerzitní město Olomouc
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Ekonomika veřejného sektoru
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Agroturistika a podnikání na venkově
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Podpora regionálních potravin v rámci výzev MAS Sdružení Růže
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Statistické údaje Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Kontaktní pracoviště Most.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
KINO ASTRA Vypracovali: Petr KALOuda Veronika OčAdlíková
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

Historické souvislosti ovlivňující současný stav regionu 1. Stav před válkou – většina německého obyvatelstva, nedostatek českých elit a navíc neúcta k nim, malost, maloměštáckost, méněcennost, I. republika – nárůst hrdosti 2. Vysídlení Němců/dosídlení – odchod německých elit, příchod často méně vzdělaných či jinde neúspěšných obyvatel z jiné části republiky i ze zahraničí – přerušení vazeb k území, kulturních tradic, občanské sounáležitosti 3. Totalitní režim – zrušení soukromého vlastnictví výrobních prostředků, práce pro všechny – ztráta vztahu k výsledkům práce – neúcta k práci, neúcta ke státnímu vlastnictví, ke krajině, chybějící občanská společnost i sounáležitost, ztráta role rodiny 4. Přechod na tržní ekonomiku – nezvládnutí nastavení legislativního rámce, neschopnost převzetí odpovědnosti za vlastní život, nedostatek skromnosti a pokory, nedostatek podnikavosti a kreativity, nízká míra spolupráce, zklamání z vývoje a z politiky, stát si neváží venkova 5. Vstup do EU – zhoršení stavu zemědělství, potravinářství, průmyslu – nic se zde nevyrábí, nezpracovává, horší kvalita dovážených potravin, přímé platby v zemědělství nejsou navázány na výrobu produktu (sečení luk), …

Nezaměstnanost, nezaměstnatelnost Zánik tradičních oborů (zemědělství, dřevovýroba, sklářský a textilní průmysl) Malá míra rozvoje nezemědělské činnosti zemědělců (agroturistika) Nedostatek podnikavosti a kreativity Nastavení sociálních dávek - neochota pracovat, Odchod schopných mimo region Nízká kvalita pracovní síly Výchova dětí k emigraci Nízká úroveň vzdělání Slabý vztah k regionu Neochota podnikatelů spolupracovat, závist Nízká podpora obcí podnikatelského prostředí Daňové zatížení podnikatelů, legislativa Kvalifikace pracovní síly neodpovídá požadavkům trhu?? Dopravní dostupnost a obslužnost Nízká kupní síla Neúcta k práci a nedostatek loajality k zaměstnavateli Odvoz zdrojů z regionu Nízký zájem o řemeslné, technické a přírodovědné obory Polarizace společnosti, xenofobie, sociální problémy Nízká úroveň pracovníků ve službách, zejména v CR Nízká úroveň rozvoje místní ekonomiky Nedostatečné využívání místních zdrojů Vysoká energetická náročnost Nespolupráce veřejného a soukromého sektoru Nízká úroveň zaměstnávání postižených Nízká míra přeshraniční spolupráce v oblasti ekonomiky Nedostatečná podpora venkova Nízká ochota dojíždět Nízký počet sociálních firem Malá míra inovativnosti podnikatelů – nové formy řízení, úvazky (svoboda v práci), technologie apod. Nízká propojenost školství a podnikatelského sektoru Zanedbané, nevyužívané objekty - brownfields

Neochota obcí k respektování názorů obyvatel Nízká míra příslušné vzdělanosti na obcích, vybavenost – měkké, ale i technické a odborné dovednosti Nízké zapojení lidí do rozvoje a obnovy regionu – nízká míra cítění vlastní odpovědnosti Nízká informovanost občanů ze strany samosprávy Nedostatečná spolupráce všech: obcí, škol, neziskovek, podnikatelů, sportovců, kreativců… Nedostatečná podpora a uvědomění si důležitosti neziskového sektoru pro region/obec/město i pro ekonomiku Způsob výchovy dětí Obce a společnost (?) Nízká míra rozvoje kultury, tradic, sportu Vztah obyvatel k regionu Nízká míra zapojení obyvatel do rozhodování obcí podpořeno neochotou obce naslouchat Nedostatečný spolkový život (občanská společnost) Nedostatečné využívání místních zdrojů, zejména lidí Nízká míra ochoty k dobrovolnické činnosti lidí Chybějící provázanost strategického řízení obcí a plánování (strategické, územní) Nefungující spolupráce s podnikateli a neziskovými organizacemi při rozvoji obce, při přípravě a koordinaci investic na území obce Chybějící koordinace a spolupráce investičních záměrů sousedních obcí Chybí inovace, využití nových metod, často chybí komplexní a rozvojový pohled na správu obce Chybí vize Sounáležitost

Krajina a životní prostředí Neúcta ke krajině Zánik tradičních oborů (zemědělství, dřevovýroba, sklářský a textilní průmysl) Způsob hospodaření v lesích Odvoz zdrojů z území Neprůchodnost krajiny Zanedbané, nevyužívané objekty - brownfields Nedostatečná péče o krajinné struktury Způsob hospodaření zemědělců Nedostatečná péče o sídelní i mimosídelní zeleň Interpretace přírodních a kulturních zajímavostí včetně geologické minulosti Země a jejich propojení Město potřebuje venkov pro výrobu zdravých potravin, rekreaci a odpočinek Stát si neváží venkova Málo zadržované vody v krajině, povodně Úpravy toků Chybějící péče o staré vyhlídky, lovecké chodníky, polní cesty, úvozy Nastavení SZP EU Nárůst odpadů Tlak soukromých podnikatelů na území Fragmentace krajiny (suburbanizace) Vztah obyvatel k regionu a jeho minulosti

Dostupnost a kvalita veřejných služeb a infrastruktury? Nastavení dotací na centrální a regionální úrovni Preference investic MSK v území Stát ani kraj ani velká města si neváží venkova Dopravní dostupnost a obslužnost (periferní poloha, negativní image) Neexistence cyklostezek – bezpečnost, turistika, zdraví, doprava do práce Administrativně - správní rozdělení Jeseníků Obce nespolupracují při plánování infrastruktury a služeb Dostupnost a kvalita veřejných služeb – zdravotnictví, školství, sociální služby, … Poddimenzované investice do infrastruktury Špatný stav infrastruktury (komunikace, inženýrské sítě) Stárnutí obyvatel Úbytek obyvatel Energetická náročnost veřejných služeb Zastaralý bytový fond (panelové domy) Nikdo se nezabývá bezpečností – klimatické změny Polarizace společnosti, xenofobie, sociální problémy, sociálně vyloučené lokality, kriminalita, drogy??