S PECIFIKACE A FORMY ZAJIŠTĚNÍ ICT SLUŽEB POPTÁVANÝCH MALÝMI A STŘEDNĚ VELKÝMI FIRMAMI V M ORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI Milena Tvrdíková VŠB-TU Ostrava, EkF Sokolská třída 33, Ostrava 1,
Tvrzení - Kvalita návrhu a užívání IS/IT má vliv na konkurenceschopnost firmy Cíl využití ICT – zajištění provázanosti mezi vývojem IS a globální strategií firmy, také udržení integrity jejího IS. Problém SME: – dostupnost kapitálu (náročné investice do ICT nejsou většinou prioritou pro vedení těchto firem), – malá informovanost vedení a zaměstnanců o přínosech kvalitních ICT a současných možnostech jejich pořízení s relativně nízkými náklady.
Průzkum využívání IT pro podporu činnosti malých a středních firem a institucí (SME) v Moravskoslezském kraji. Průzkum mapuje stav využívání ICT a služeb nabízených IT firmami v tomto kraji (část je zaměřena na využití cloud computingu). Sběr dat probíhá elektronickou cestou. Hlavním cílem projektu je na základě dotazníkového šetření zjistit, jakým způsobem SME v Moravskoslezském kraji zajišťují nákup, provozování a údržbu svých ICT.
Vymezení kategorií SME – v souladu s EU. Mikropodniky zaměstnávají méně než 10 osob a jejich roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR. Malé podniky zaměstnávají méně než 50 osob, s ročním obratem nebo bilanční sumou roční rozvahy nepřesahujícím 10 milionů EUR. Střední podniky zaměstnávají méně než 250 osob s ročním obratem nepřesahujícím 50milionů EUR nebo s bilanční sumou nepřesahující 43 milionů EUR. Analýzy Českého statistického úřadu provedené v letech 1995 až 2005, sledující význam SME pro tuzemskou ekonomiku ukázaly, že nejpočetnější skupinu tvoří firmy do deseti zaměstnanců, nejméně početná je pak skupina středních firem s více než padesáti zaměstnanci. Drobné firmy (do 10 zaměstnanců) zaměstnávají zhruba tolik lidí, jako firmy malé (od 10 do 49 zaměstnanců) a střední (od 50 do 249 zaměstnanců) dohromady.
Struktura dotazníku : Část 1. ICT služby a provoz – varianty výběru pořízení aplikací a způsob zajištění jejich provozu. Část 2. Software – preferovaný způsob pořízení a preferované vlastnosti. Část 3. Zaměstnanci – požadavky na vzdělání, dobu praxe, u vysokoškoláků na typ vzdělání. Část 4. Informace o firmě - sféra působení vlivu firmy, klíčová činnost firmy, průměrný počet zaměstnanců ve firmě, pozice, kterou respondent ve firmě zastává.
Účel průzkumu Účelem průzkumu je segmentace subjektů dle jejich vztahu k typu zajišťování ICT služby. Dílčími cíli jsou: seznámení se respondentů (firem a institucí) se škálou v současnosti nabízených možností nákupu, provozování a údržby ICT, zmapování požadavků a nároků firem na úroveň vzdělání jednotlivých zaměstnanců pracujících s firemními ICT, zjištění informovanosti firem o možnostech využití Cloud computingu a identifikace klíčových faktorů motivace při rozhodování firem o využití outsourcingu a jeho typu. Dosavadní vzorek respondentů je z velké části tvořen firmami malými ( zaměstnanců) a středními ( zaměstnanců), působícími v oblastech výroby, obchodu a poskytování služeb.
Dosavadní výsledky průzkumu – 1. část V oblasti nástrojů pro komunikaci a osobní informatiky: – je patrný sklon k používání opensource programů. Značně je využíván groupware a naopak je zde téměř absence užívání instant messagingu. – ,vybavení kancelářskými nástroji, antiviry a komprimačními nástroji je pro velkou většinu firem samozřejmé. V části podpora řízení externích vztahů je výsledek překvapivý, užívány jsou pouze e-shopy (firmy nevyužívají elektronické zásobování, elektronická tržiště ani mobilní byznys). Používání analytických nástrojů není taky příliš rozšířené (po odfiltrování mikrofirem a nepodnikatelských subjektů, se však samozřejmě výsledky různí. Zvýší se podíl internetové komunikace a podíl užívání analytických aplikací a aplikací řízení podnikové výkonnosti). V části ERP sledujeme výběr užívaných modulů, způsob zajištění a zodpovědnost za údržbu (překvapivý je zde pouze významný podíl aplikací vyvíjených vlastními prostředky a převaha firem, ve kterých se o údržbu starají vlastní zaměstnanci). V oblasti dalšího software je zjevná malá informovanost o dalších ICT aplikacích. (výjimkami jsou statistický software, CAD u výrobních podniků a databázové aplikace. U ostatních je podíl zanedbatelný).
Dosavadní výsledky průzkumu – další části Při pořizování nových ICT (v našem vzorku) firmy preferují nákup licencovaného software, následuje překvapivě opensource a dále vlastní vývoj a pronájem. Z vlastností software jsou preferovány: spolehlivost, flexibilita, konzistence, následují náklady, rychlost a dodatkové služby ve stejných preferencích. Průzkum také ukazuje - firmy na pozicích IT specialistů preferují vysokoškolské vzdělání, nejlépe magisterské. Překvapivý je relativně vysoký počet preferencí absolventů bez IT specializace. Firmy také ve většině případů upřednostňují zájemce s praxí v oboru.
Dosavadní výsledky průzkumu – zaměřeno na Cloud computing S existencí Cloud computingu je významná část respondentů seznámená, ale větší část k ní stále nemá důvěru nebo nemá představu, co pojem znamená.
Výhody Cloud computingu Aplikace nebo služby, jsou poskytovány z centralizovaných datových center po síti. Díky službám cloud computingu, nemusí uživatelé znát technologie, ani nemusí sami řídit jejich chod. Pro přístup k aplikacím a datům umístěným na serveru se používá webový prohlížeč, nejsou zde žádné zvláštní požadavky na HW. Vysoká škálovatelnost (dynamicky škálovatelné zdroje) a elasticita. Cena – nižší, poskytovatel pronájímá více uživatelům (multitenancy ). Mění software na službu, kde spotřebitel neplatí za licenci ale za to, jak hodně ji používá. Z výpočetního výkonu se stává komodita, kterou kupujeme a škálujeme podle potřeby.
Limitující faktory Cloud computingu Možné riziko neudržení stálého provozu informačních technologií po internetu – spolehlivost. Zvýšené náklady na přenosy velkých objemů dat. Obavy o bezpečnost citlivých údajů a dat vůbec. Nedostatek kontroly.
Distribuční modely Cloud computingu Je dělen do tří distribučních modelů: SaaS - software jako služba, PaaS - platforma jako, IaaS - infrastruktura jako služba.
SaaS Jde o princip sdílení licence software instalovaného na serveru poskytovatele této služby s ostatními uživateli této služby. Firma tedy neinvestuje do nákupu licencí software, hardware, jeho instalace a provozu, ale do pronájmu těchto komponent formou služby za nižší pravidelné udržovací poplatky. Sdílení licence software vede v konečném důsledku ke snížení firemní investice a to jak do zaměstnanců, hardware, tak i licencí software. Současný SaaS běžně používá multi-tenant architekturu, ve které je aplikace navržena tak, aby sloužila více podnikům a uživatelům. Pro lepší škálovatelnost je aplikace nainstalována na více počítačích (tzv. horizontální škálování). Poskytovatel služeb má administrativní kontrolu nad aplikací a je odpovědný za její aktualizaci, instalaci, údržbu a bezpečnost.
SaaS Software jako služba (SaaS) je možnost mít profesionální systém zejména pro malé a střední podniky. Mohou zaměřit své rozpočty na konkurenční výhodu, nikoliv na infrastrukturu. Uživatelé nemusí investovat dopředu platí v dohodnutých termínech a jen za skutečnou dobu užívání. Snížená potřeba předvídat rozsah poptávky a investic do infrastruktury. Náklady jsou předem známy, bez překvapivých navýšení. Snadné použití. Služby SaaS se často doporučují pro výhody, jako je snižování nákladů, škálovatelnost a rychlost implementace. Dalším významným přínosem pro zákazníka je to, že posouvá rizika a odpovědnost na dodavatele SaaS.
Klady využití SaaS ve vzdělávání : Možnost výuky celé řady studentů (nejen informatici, ale všichni studenti fakulty, kteří mají zájem o dané téma). Tím se zvyšuje povědomí u studentů ekonomických oborů o současných možnostech informačních a komunikačních technologií. Kapacitu sezení lze flexibilně měnit v čase. Přístup k aplikaci z jakéhokoli místa, které nabízí připojení k Internetu. Studenti nejsou závislí na přístupu pouze ve výuce. Protože data jsou uložena u poskytovatele služeb, jsou univerzitní servery nezatíženy. Podpora týmové práce - studenti jsou rozděleni do skupin uživatelů a mohou sdílet data, informace a výsledky své práce, mohou tedy pracovat na úkolu jako tým. Učitel má kontrolu nad přístupem studentů ke studiu. Poskytovatel služeb, samozřejmě sleduje využívání služby a učiteli je přiřazena odpovídající role, on nebo ona může vidět, jak jsou jednotliví studenti aktivní v přípravě na výuku.
PaaS Jedná se o pronájem platformy nad kterou aplikace běží (podobné hostingu): Služba poskytující kompletní prostředky pro vývoj a údržbu vlastních aplikací, dostupné prostřednictvím Internetu. na rozdíl od SaaS zde nejsou pronajímány již vytvořené aplikace, ty si zákazník vyvíjí sám.
Cloud computing jako nástroj zvyšování kvality informačních systémů malých a středních firem. Při využití XaaS lze doporučit: Pro mikro a malé firmy: nasazení obchodních a informačních portálů (levné, příležitost pro e-marketing a e-commerce), podporu moderních komunikačních forem (rychlé, levné), integraci komunikačních kanálů, BI nástroje (pokud ano, nejlepším řešením je SaaS), ukládání dat, čištění dat (zajištění smysluplné práce s daty).
Cloud computing jako nástroj zvyšování kvality informačních systémů malých a středních firem. Při využití XaaS lze doporučit: Pro střední firmy: nasazení obchodních a informačních portálů (e-tržiště), podpora moderních komunikačních kanálů (být v kontaktu se všemi zaměstnanci a partnery), implementace prvků PKI (drahé, ale užitečné pro bezpečnost), BI nástroje (SaaS nebo nákup lokálních instalací), ukládání dat (data warehouse), profilování a čištění dat (zajištění smysluplné práce s daty), Competitive Intelligence (významné pro úspěch).
Závěr Ekonomické modely fungování světa procházejí razantními změnami, jako jsou globální konkurence, globální transfery, změny způsobu práce v mnoha oborech nebo tlak na kvalifikaci pracovní síly. Z informačních technologií, se stal nástroj, nezbytný pro podniky, instituce i občany. Je potřebné pro sledovat připravenost a vybavenost firem na nové podmínky a podporovat zavádění nových řešení do firemních informačních systémů.
Děkuji vám za pozornost.