S PECIFIKACE A FORMY ZAJIŠTĚNÍ ICT SLUŽEB POPTÁVANÝCH MALÝMI A STŘEDNĚ VELKÝMI FIRMAMI V M ORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI Milena Tvrdíková VŠB-TU Ostrava, EkF Sokolská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Inf Používání a tvorba databází. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Dokument KAP MSK - obsah
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Úřad práce České republiky
Zavádění nového produktu na trh
Malé a střední podnikání
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Inovace a regionální rozvoj
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Inf Počítač a lidé s handicapem
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní plán projektu
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Vzdělávací projekt v prostředí příspěvkové organizace kraje
Portál naměřených dat 13. – , Říčany u Prahy Josef Mádlo.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Organizace práce na prodejně
M-Commerce Šárka Přibíková 3MA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Počítačové sítě Úvodní přednáška
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

S PECIFIKACE A FORMY ZAJIŠTĚNÍ ICT SLUŽEB POPTÁVANÝCH MALÝMI A STŘEDNĚ VELKÝMI FIRMAMI V M ORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI Milena Tvrdíková VŠB-TU Ostrava, EkF Sokolská třída 33, Ostrava 1,

Tvrzení - Kvalita návrhu a užívání IS/IT má vliv na konkurenceschopnost firmy Cíl využití ICT – zajištění provázanosti mezi vývojem IS a globální strategií firmy, také udržení integrity jejího IS. Problém SME: – dostupnost kapitálu (náročné investice do ICT nejsou většinou prioritou pro vedení těchto firem), – malá informovanost vedení a zaměstnanců o přínosech kvalitních ICT a současných možnostech jejich pořízení s relativně nízkými náklady.

Průzkum využívání IT pro podporu činnosti malých a středních firem a institucí (SME) v Moravskoslezském kraji. Průzkum mapuje stav využívání ICT a služeb nabízených IT firmami v tomto kraji (část je zaměřena na využití cloud computingu). Sběr dat probíhá elektronickou cestou. Hlavním cílem projektu je na základě dotazníkového šetření zjistit, jakým způsobem SME v Moravskoslezském kraji zajišťují nákup, provozování a údržbu svých ICT.

Vymezení kategorií SME – v souladu s EU. Mikropodniky zaměstnávají méně než 10 osob a jejich roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR. Malé podniky zaměstnávají méně než 50 osob, s ročním obratem nebo bilanční sumou roční rozvahy nepřesahujícím 10 milionů EUR. Střední podniky zaměstnávají méně než 250 osob s ročním obratem nepřesahujícím 50milionů EUR nebo s bilanční sumou nepřesahující 43 milionů EUR. Analýzy Českého statistického úřadu provedené v letech 1995 až 2005, sledující význam SME pro tuzemskou ekonomiku ukázaly, že nejpočetnější skupinu tvoří firmy do deseti zaměstnanců, nejméně početná je pak skupina středních firem s více než padesáti zaměstnanci. Drobné firmy (do 10 zaměstnanců) zaměstnávají zhruba tolik lidí, jako firmy malé (od 10 do 49 zaměstnanců) a střední (od 50 do 249 zaměstnanců) dohromady.

Struktura dotazníku : Část 1. ICT služby a provoz – varianty výběru pořízení aplikací a způsob zajištění jejich provozu. Část 2. Software – preferovaný způsob pořízení a preferované vlastnosti. Část 3. Zaměstnanci – požadavky na vzdělání, dobu praxe, u vysokoškoláků na typ vzdělání. Část 4. Informace o firmě - sféra působení vlivu firmy, klíčová činnost firmy, průměrný počet zaměstnanců ve firmě, pozice, kterou respondent ve firmě zastává.

Účel průzkumu Účelem průzkumu je segmentace subjektů dle jejich vztahu k typu zajišťování ICT služby. Dílčími cíli jsou: seznámení se respondentů (firem a institucí) se škálou v současnosti nabízených možností nákupu, provozování a údržby ICT, zmapování požadavků a nároků firem na úroveň vzdělání jednotlivých zaměstnanců pracujících s firemními ICT, zjištění informovanosti firem o možnostech využití Cloud computingu a identifikace klíčových faktorů motivace při rozhodování firem o využití outsourcingu a jeho typu. Dosavadní vzorek respondentů je z velké části tvořen firmami malými ( zaměstnanců) a středními ( zaměstnanců), působícími v oblastech výroby, obchodu a poskytování služeb.

Dosavadní výsledky průzkumu – 1. část V oblasti nástrojů pro komunikaci a osobní informatiky: – je patrný sklon k používání opensource programů. Značně je využíván groupware a naopak je zde téměř absence užívání instant messagingu. – ,vybavení kancelářskými nástroji, antiviry a komprimačními nástroji je pro velkou většinu firem samozřejmé. V části podpora řízení externích vztahů je výsledek překvapivý, užívány jsou pouze e-shopy (firmy nevyužívají elektronické zásobování, elektronická tržiště ani mobilní byznys). Používání analytických nástrojů není taky příliš rozšířené (po odfiltrování mikrofirem a nepodnikatelských subjektů, se však samozřejmě výsledky různí. Zvýší se podíl internetové komunikace a podíl užívání analytických aplikací a aplikací řízení podnikové výkonnosti). V části ERP sledujeme výběr užívaných modulů, způsob zajištění a zodpovědnost za údržbu (překvapivý je zde pouze významný podíl aplikací vyvíjených vlastními prostředky a převaha firem, ve kterých se o údržbu starají vlastní zaměstnanci). V oblasti dalšího software je zjevná malá informovanost o dalších ICT aplikacích. (výjimkami jsou statistický software, CAD u výrobních podniků a databázové aplikace. U ostatních je podíl zanedbatelný).

Dosavadní výsledky průzkumu – další části Při pořizování nových ICT (v našem vzorku) firmy preferují nákup licencovaného software, následuje překvapivě opensource a dále vlastní vývoj a pronájem. Z vlastností software jsou preferovány: spolehlivost, flexibilita, konzistence, následují náklady, rychlost a dodatkové služby ve stejných preferencích. Průzkum také ukazuje - firmy na pozicích IT specialistů preferují vysokoškolské vzdělání, nejlépe magisterské. Překvapivý je relativně vysoký počet preferencí absolventů bez IT specializace. Firmy také ve většině případů upřednostňují zájemce s praxí v oboru.

Dosavadní výsledky průzkumu – zaměřeno na Cloud computing S existencí Cloud computingu je významná část respondentů seznámená, ale větší část k ní stále nemá důvěru nebo nemá představu, co pojem znamená.

Výhody Cloud computingu Aplikace nebo služby, jsou poskytovány z centralizovaných datových center po síti. Díky službám cloud computingu, nemusí uživatelé znát technologie, ani nemusí sami řídit jejich chod. Pro přístup k aplikacím a datům umístěným na serveru se používá webový prohlížeč, nejsou zde žádné zvláštní požadavky na HW. Vysoká škálovatelnost (dynamicky škálovatelné zdroje) a elasticita. Cena – nižší, poskytovatel pronájímá více uživatelům (multitenancy ). Mění software na službu, kde spotřebitel neplatí za licenci ale za to, jak hodně ji používá. Z výpočetního výkonu se stává komodita, kterou kupujeme a škálujeme podle potřeby.

Limitující faktory Cloud computingu Možné riziko neudržení stálého provozu informačních technologií po internetu – spolehlivost. Zvýšené náklady na přenosy velkých objemů dat. Obavy o bezpečnost citlivých údajů a dat vůbec. Nedostatek kontroly.

Distribuční modely Cloud computingu Je dělen do tří distribučních modelů: SaaS - software jako služba, PaaS - platforma jako, IaaS - infrastruktura jako služba.

SaaS Jde o princip sdílení licence software instalovaného na serveru poskytovatele této služby s ostatními uživateli této služby. Firma tedy neinvestuje do nákupu licencí software, hardware, jeho instalace a provozu, ale do pronájmu těchto komponent formou služby za nižší pravidelné udržovací poplatky. Sdílení licence software vede v konečném důsledku ke snížení firemní investice a to jak do zaměstnanců, hardware, tak i licencí software. Současný SaaS běžně používá multi-tenant architekturu, ve které je aplikace navržena tak, aby sloužila více podnikům a uživatelům. Pro lepší škálovatelnost je aplikace nainstalována na více počítačích (tzv. horizontální škálování). Poskytovatel služeb má administrativní kontrolu nad aplikací a je odpovědný za její aktualizaci, instalaci, údržbu a bezpečnost.

SaaS Software jako služba (SaaS) je možnost mít profesionální systém zejména pro malé a střední podniky. Mohou zaměřit své rozpočty na konkurenční výhodu, nikoliv na infrastrukturu. Uživatelé nemusí investovat dopředu platí v dohodnutých termínech a jen za skutečnou dobu užívání. Snížená potřeba předvídat rozsah poptávky a investic do infrastruktury. Náklady jsou předem známy, bez překvapivých navýšení. Snadné použití. Služby SaaS se často doporučují pro výhody, jako je snižování nákladů, škálovatelnost a rychlost implementace. Dalším významným přínosem pro zákazníka je to, že posouvá rizika a odpovědnost na dodavatele SaaS.

Klady využití SaaS ve vzdělávání : Možnost výuky celé řady studentů (nejen informatici, ale všichni studenti fakulty, kteří mají zájem o dané téma). Tím se zvyšuje povědomí u studentů ekonomických oborů o současných možnostech informačních a komunikačních technologií. Kapacitu sezení lze flexibilně měnit v čase. Přístup k aplikaci z jakéhokoli místa, které nabízí připojení k Internetu. Studenti nejsou závislí na přístupu pouze ve výuce. Protože data jsou uložena u poskytovatele služeb, jsou univerzitní servery nezatíženy. Podpora týmové práce - studenti jsou rozděleni do skupin uživatelů a mohou sdílet data, informace a výsledky své práce, mohou tedy pracovat na úkolu jako tým. Učitel má kontrolu nad přístupem studentů ke studiu. Poskytovatel služeb, samozřejmě sleduje využívání služby a učiteli je přiřazena odpovídající role, on nebo ona může vidět, jak jsou jednotliví studenti aktivní v přípravě na výuku.

PaaS Jedná se o pronájem platformy nad kterou aplikace běží (podobné hostingu): Služba poskytující kompletní prostředky pro vývoj a údržbu vlastních aplikací, dostupné prostřednictvím Internetu. na rozdíl od SaaS zde nejsou pronajímány již vytvořené aplikace, ty si zákazník vyvíjí sám.

Cloud computing jako nástroj zvyšování kvality informačních systémů malých a středních firem. Při využití XaaS lze doporučit: Pro mikro a malé firmy: nasazení obchodních a informačních portálů (levné, příležitost pro e-marketing a e-commerce), podporu moderních komunikačních forem (rychlé, levné), integraci komunikačních kanálů, BI nástroje (pokud ano, nejlepším řešením je SaaS), ukládání dat, čištění dat (zajištění smysluplné práce s daty).

Cloud computing jako nástroj zvyšování kvality informačních systémů malých a středních firem. Při využití XaaS lze doporučit: Pro střední firmy: nasazení obchodních a informačních portálů (e-tržiště), podpora moderních komunikačních kanálů (být v kontaktu se všemi zaměstnanci a partnery), implementace prvků PKI (drahé, ale užitečné pro bezpečnost), BI nástroje (SaaS nebo nákup lokálních instalací), ukládání dat (data warehouse), profilování a čištění dat (zajištění smysluplné práce s daty), Competitive Intelligence (významné pro úspěch).

Závěr Ekonomické modely fungování světa procházejí razantními změnami, jako jsou globální konkurence, globální transfery, změny způsobu práce v mnoha oborech nebo tlak na kvalifikaci pracovní síly. Z informačních technologií, se stal nástroj, nezbytný pro podniky, instituce i občany. Je potřebné pro sledovat připravenost a vybavenost firem na nové podmínky a podporovat zavádění nových řešení do firemních informačních systémů.

Děkuji vám za pozornost.