Minimální preventivní programy na školách příklady dobré praxe Ivana Filkaszová Lenka Waclawiková Kateřina Motlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Kulatý stůl k projektovému záměru IPn Pohyb a výživa – změna výuky TV a výživy na 1. stupni ZŠ MŠMT, Kulatý stůl,
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Registrační číslo: CZ.1.07/2.4.00/ O PROJEKTU Cílem projektu E-SYNERGIE je vytvořit funkční vědeckovýzkumnou, aplikační, komunikační a vzdělávací.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Komunikační strategie ČIŽP
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Členská schůze MAS Nepomuk,
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Spolupráce s rodiči a komunitou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Model intenzivní podpory
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Minimální preventivní programy na školách příklady dobré praxe Ivana Filkaszová Lenka Waclawiková Kateřina Motlová

Implementace a evaluace minimálního preventivního programu, systémových nástrojů ve vzdělávání a vytvoření sběrného systému v oblasti prevence rizikového chování pro pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni; č. CZ.1.07/1.1.00/ Klíčové aktivity: 1)Ověřování kvalifikace preventivních pracovníků ve školské oblasti 2) Realizace kurzů, seminářů a dalších vzdělávacích akcí 3) Návrh jednotného systému výkaznictví preventivních aktivit 4) Minimálně preventivní program 5) Programy selektivní a indikované prevence 6) Publikace O projektu VYNSPI 2

Minimální preventivní programy Cíle: 1. Zjistit úroveň současného stavu realizace jednotlivých preventivních aktivit MPP na školách 2. Identifikovat vhodný obsah a vhodné časové dotace pro jednotlivé typy rizikového chování (dle návrhu z předchozího projektu) 3. Navrhnout vhodný obsah MPP pro jednotlivé třídy – věkové kategorie dětí 4. Implementovat program ve všech třídách vybraných škol 5. Evaluovat pilotní implementaci v prostředí škol a výsledky zpracovat do zprávy 6. Vznik praktické příručky MPP s příklady dobré praxe

Miovský, M., Skácelová, L., Čablová, L., Veselá, M., & Zapletalová, J. (2012). Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga.

Časové dotace ROČNÍKPREVENCEI.II.III.IV.V.VI.VII.VIII.IX. POČET HODIN CELKEM Záškoláctví10102 Šikana/agrese Rizikové sporty/doprava Rasismus/xenofobie01113 Sekty01113 Sexuální rizikové chování Adiktologie CAN11114 Poruchy příjmu potravy Počet hodin celkem

Šikana a extrémní projevy (1- 4.tř.návrh 4h – zde 38h)L téma Hodinová dotace Forma práce Kým zajištěno ročníkpředmět Naše kočička Justýnka 20h CD, čtení, povídání, scénky, zpívání, poslech, skupinová práce, hry TU tř. Čtení, HV, prvouka Největší poklad 2h Interaktivní program o přátelství Sdružení D (NNO) 1.tř Kočičí zahrada 13h čtení, povídání v komunitním kruhu, skupinové práce, hry tř. učitel nebo metodik prevence 3.třída VV, čtení, Spolužáci2h beseda, hry tř.učitel3.třídaPrvouka Nauč se bránit sebe i ostatní 1h komunitní kruh tř.učitel4.třída Přírodověd a, Vlastivěda

Prevence v adiktologii (5.tř.návrh 2h – zde 10h)I téma Hodinová dotace Forma práce Kým zajištěno ročníkpředmět Normální je nekouřit 5h Program podpory zdraví a prevence kouření TU5.třPřTř.h „ Já a zodpovědnost, hrozby kolem nás“ 4h Interaktivní program Kappa help. (NNO) 5.tř Dle dohody Projekt „ Zdravý životní styl“ – co nám prospívá, co nám škodí 1h Projekt motivován skutečným příběhem dívky, která na následky užívání drog zemřela. TU5.třídaPř

Dobré zprávy o prevenci Na školách je většina časových dotací zajištěna a řada z oblastí rizikového chování je ošetřena ještě více. Na školách je většina časových dotací zajištěna a řada z oblastí rizikového chování je ošetřena ještě více. Školy se zaměřují zejména na oblast šikanování, rizika v dopravě a ve sportu, rasismu a adiktologie. Školy se zaměřují zejména na oblast šikanování, rizika v dopravě a ve sportu, rasismu a adiktologie. Ve všech těchto oblastech se také ukazuje, že máme v našem regionu řadu Ve všech těchto oblastech se také ukazuje, že máme v našem regionu řadu kvalitních programů NNO a dalších organizací, které školy velmi rády využívají. kvalitních programů NNO a dalších organizací, které školy velmi rády využívají.

Velký důraz je také kladen na samotnou práci učitelů 1.stupně, na jejich vzdělávání v efektivní týmové práci s dětským kolektivem a využívání stávajících dlouhodobých systematických preventivních programů (např. Kočičí zahrada). Velký důraz je také kladen na samotnou práci učitelů 1.stupně, na jejich vzdělávání v efektivní týmové práci s dětským kolektivem a využívání stávajících dlouhodobých systematických preventivních programů (např. Kočičí zahrada). Na 2. Stupni vnímáme velký posun v práci ŠMP a jejich výrazný podíl na interaktivní práci se třídami, rozvoji selfmanagment dovedností a sociálních dovedností dětí,monitoringu. Na 2. Stupni vnímáme velký posun v práci ŠMP a jejich výrazný podíl na interaktivní práci se třídami, rozvoji selfmanagment dovedností a sociálních dovedností dětí,monitoringu. Zvyšuje se snaha a kompetence učitelů pracovat s dětmi tvůrčím a interaktivním způsobem a začleňovat témata prevence přirozeně do výuky a celkově do ŠVP. Zvyšuje se snaha a kompetence učitelů pracovat s dětmi tvůrčím a interaktivním způsobem a začleňovat témata prevence přirozeně do výuky a celkově do ŠVP.

Špatné zprávy o prevenci Nejzávažnější nedostatky z pohledu efektivity, cílenosti a měřitelnosti dopadu MPP na výskyt rizikového chování u dětí jsou závislé na mezilidských vztazích a komunikaci a jsou velmi těžce odstranitelné. Nejzávažnější nedostatky z pohledu efektivity, cílenosti a měřitelnosti dopadu MPP na výskyt rizikového chování u dětí jsou závislé na mezilidských vztazích a komunikaci a jsou velmi těžce odstranitelné. Chybějí srozumitelné a dostupné vnitřní a vnější informační zdroje školy. Žáci, pedagogové či rodiče jsou seznamováni s plánem a cílem MPP spíše formálně bez hlubšího pochopení a uvědomění. Chybějí srozumitelné a dostupné vnitřní a vnější informační zdroje školy. Žáci, pedagogové či rodiče jsou seznamováni s plánem a cílem MPP spíše formálně bez hlubšího pochopení a uvědomění. Školy si stanovují spíše nekonkrétní nebo nereálné cíle, které nevyplývají z reálné situace na škole a z potřeb dětí. Důvodem je často strach o pověst školy, pokud škola problémy dětí otevřeně přizná. Školy si stanovují spíše nekonkrétní nebo nereálné cíle, které nevyplývají z reálné situace na škole a z potřeb dětí. Důvodem je často strach o pověst školy, pokud škola problémy dětí otevřeně přizná. Na škole nejsou dostatečně zmapovaná riziková místa školy a v návaznosti na nich nefunguje efektivně dozor. Na škole nejsou dostatečně zmapovaná riziková místa školy a v návaznosti na nich nefunguje efektivně dozor.

Nefunguje dobře spolupráce a komunikace mezi pedagogy, týmové rozdělení rolí a společný podíl na preventivní činnosti, předávání důležitých informací. Nefunguje dobře spolupráce a komunikace mezi pedagogy, týmové rozdělení rolí a společný podíl na preventivní činnosti, předávání důležitých informací. Žáci se sami podílí na výběru programů jen částečně. Žáci se sami podílí na výběru programů jen částečně. Spolupráce s rodiči je silně ovlivněna nezájmem rodičů a časovými limity jak ze strany rodin tak ze strany školy. Spolupráce s rodiči je silně ovlivněna nezájmem rodičů a časovými limity jak ze strany rodin tak ze strany školy. Absentuje průběžné meření efektivity, evaluace, zpětné vazby, reálný monitoring výskytu rizikových jevů. Absentuje průběžné meření efektivity, evaluace, zpětné vazby, reálný monitoring výskytu rizikových jevů. Doporučení pro ošetření těchto oblastí jsou z naší strany spíše snahou o ovlivnění postojů a priorit u vedoucích pracovníků škol, pedagogů a rodičů.

ročníkpochvalyNTUDTUDŔŠ 1. stupeň 2. stupeň 3.stupeňI.II.I.II.I.II.I.II.I.II.I.II.I.II SKI Celkem

Závěr a výstupy praktičnost - 5 vzorových MPP - vhodný nástroj a příklad dobré praxe ke strukturovanému a kvalitnímu plánování preventivních aktivit na školách. rozmanitost – vznikl příklad MPP jak pro malou či větší vesnickou školu, tak pro velkou městskou sídlištní školu, školu se specializovaným sportovním zaměřením apod. V každém z těchto programů lze nalézt celou řadu velmi dobrých nápadů, postupů a projektů souvisejících s prevencí rizikového chování. Dle našeho úsudku je každý v něčem jiný, ale všechny jsou výbornou inspirací pro ostatní školy a zejména vedení škol a ŠMP. konkrétnost - diky navrhované struktuře a jasně stanoveným minimálním časovým dotacím u jednotlivých rizikových jevů možnost detailního prozkoumání preventivní aktivit ve všech třídách škol, možnost zjistit jakou formou učitelé i externí dodavatelé preventivních programů pracují a jak na ně žáci reagují. reálnost - navrhovaná struktura MPP je velmi dobře a srozumitelně formulovaná a vychází z potřeb terénu. Časové dotace jsou reálné a lze je v prostředí škol včlenit do ŠVP i do souvisejících aktivit. ŠMP vnímaly jako problém pouze některé formulace kompetencí, které by měli žáci získat – často se jim zdály těžce ověřitelné.

Příklady dobré praxe 5 vzorových MPP najdete na prevence rizikového chování