MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přírodopis 6. ročník Mechorosty Bohumil Bareš.
Advertisements

Rostliny výtrusné Mechorosty.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mechorosty.
Rostliny výtrusné Mechorosty.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pouště a polopouště.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_7_Mechorosty,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika – průmysl Jméno autora: Mgr. Tomáš.
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Lesy mírného pásu.
MECHOROSTY (Bryophytae)
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mechorosty 1. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Číslo projektu dum. Kapradiny 2.1 Název školy Předmět Květinářství
Lišejníky - Lichenes.
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_11
Výtrusné rostliny - mechorosty
Statické mechanické zkoušky tvrdosti
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Mechorosty.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opylení a oplození.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Přírodopis Plavuně.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Základní společenstva – skály a hory
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Městec Králové
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pedosféra = půdní obal země.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Rozmnožování a chov ryb
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Nepohlavní - vegetativní
Transkript prezentace:

MECHOROSTY

 nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech  tělo se nazývá stélka MECHOROSTY

ROZDĚLENÍ: MECHOROSTY JÁTROVKYMECHY

JÁTROVKY Nejprimitivnější mechorosty Tělo ještě tvořeno stélkou (lupenitou či listnatou) Nejčastějším zástupcem je POROSTNICE MNOHOTVÁRNÁ, Na vlhkých a stinných místech

MECHY Vývojově na lepší úrovni Pospolitý růst

Kde najdeme mechy? −převažují na rašeliništích, vlhkých místech, na skalách, prameništích, v horách a tundrách Obr. 4

Kde najdeme mechy? rozšířeny po celém světě

K čemu se mechy využívají?  chrání půdu před odnosem půdy vodou nebo větrem  podílí se na tvorbě HUMUSU  při rozkladu je součástí půdy  zadržuje vodu např. v lese (má na to speciální buňky)  udržuje vzdušnou vlhkost

K čemu se mechy využívají? -vycpávání matrací -ptáci si vystýlají mechem hnízda -tvorba rašeliny (rašeliník)

STAVBA MECHOVÉ ROSTLINKY (PLONÍK OBECNÝ) Obr. 5 ŠTĚT TOBOLKA S VÝTRUSY KRYTÁ ČEPIČKOU LODYŽKA PŘÍCHYTNÁ VLÁKNA LÍSTKY

RAŠELINÍK vznik rašeliny použití:  v zahradnictví  léčba onemocnění pohybového ústrojí

Ve kterých lázních ČR se léčí problémy pohybového ústrojí? Františkovy Lázně Karlovy Vary Mariánské Lázně Luhačovice Třeboň

tepelná izolace

cihly rašeliny k topení

rašelina

MĚŘÍK PŘÍBUZNÝ Obr. 6: Michael Becker

PLONÍK OBECNÝ − tobolky Obr. 7

RAŠELINÍK Obr. 8

RAŠELINÍK Obr. 9

BĚLOMECH SIVÝ Obr. 10

BĚLOMECH SIVÝ Obr. 11: Autor © Miroslav Navrátil

MĚCHÝŘKA JÁVSKÁ Obr. 14: Buchling Měchýřka je často pěstována v akváriích

POKRYVNATEC SCHREBERŮV Obr. 12: E rulez

ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ 1) VÝTRUSY!!! Vyklíčí ve vlhku.

4) Popiš rozmnožování mechů Obr. 15: LadyofHats – upraveno Miroslav Navrátil oplození

ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ čepička víčko tobolka štět výtrusy klíčící výtrus prvoklíček pupen mladé mechové rostlinky samčí rostlinkasamičí rostlinka samčí pohlavní orgány samičí pohlavní orgány samčí pohl. buňkami s vaječnými buňkami rostoucí tobolka po oplození tobolka s výtrusy Obr. 15: LadyofHats – upraveno Miroslav Navrátil oplození

Chceš získat jedničku? Zjisti, jak vzniklo černé uhlí. Kde se těží (těžilo) v ČR? Jaké znáš doly na Ostravsku?

VÝTRUSNÉ ROSTLINY 1. MECHY -nejstarší a nejprimitivnější ………… rostliny -nemají vyvinutá pravá ……… pletiva -jejich tělo se nazývá ………. -k rozmnožování potřebují ………. Prostředí -rozmnožují se pomocí ……….. zástupci: bělomech sivý, ploník, rašeliník význam v přírodě: -zabraňují půdnímu odnosu v lesích -jsou zásobárnou vody -tvorba rašeliny (rašeliník) DÚ: nakresli obrázek mechové rostlinky schéma rostliny