Mgr. Jana Křehlíková.  autorské adaptace, převyprávění  autorské pohádky  velmi pohyblivé hranice  Pentameron  Pohádky matky Husy  romantičtí básníci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KBO/0286 CN142 Program cvičení LS 2016 ST: 18:00-19:30.
Advertisements

Mgr. Jana Křehlíková.  epický útvar na konkrétním či historickém základu  epický prozaický žánr lidové slovesnosti  příběh, v němž se prolíná realita.
Z pohádky do pohádky aneb Jak se dělá knížka Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Název školy: Základní škola Sadská Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Doplňující učivo k národnímu obrození
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Sběratelé pohádek a pohádky z celého světa
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
LITERÁRNÍ DRUHY EPIKA – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Literatura pro děti 1 VY_32_INOVACE_10
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
Anotace: učivo je určeno žákům 6. ročníku
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Antoine de Saint Exupèry
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Polytechnika v dětské literatuře
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Zdeněk Galuška VY_32_INOVACE_XI-A-02.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Mgr. Jana Křehlíková

 autorské adaptace, převyprávění  autorské pohádky  velmi pohyblivé hranice  Pentameron  Pohádky matky Husy  romantičtí básníci a spisovatelé  moderní básnický přístup k tradičním pohádkám (Brentano, Novalis, Tieck, Andersen)  Čechy: 40. léta 19. stol.

 Božena Němcová ( )  Národní báchorky a pověsti ( ) ◦ v sedmi sešitech ◦ všechny základní typy lidových podání ◦ převaha kouzelné pohádky ◦ novelistické příběhy ◦ humorky, anekdoty ◦ legendární pohádky ◦ různorodé prameny  Slovenské pohádky ◦ překlady (Reusz, Rimavský) ◦ vlastní tvorba ◦ převaha kouzelné pohádky

1. bez odborného vzdělání x vypravěčská kreativita 2. ideová stránka: demokratické a sociálně spravedlivé uspořádání 3. kompozice a motivy: realistické zachycení prostředí 4. spisovný jazyk 5. navození subjektivního vztahu mezi čtenářem a hrdiny

 zájem o folklór po stránce umělecké než odborné  pohádka jako vhodný prostředek výchovného a estetického působení na děti  adaptují většinou učitelé  ztroskotání: nedostatek tvůrčích schopností  některá díla na přijatelné um. úrovni, dnes bez přitažlivosti

 učitel  Pohádky národní (1873)  zpracovával sběratelské látky  částečně vlastní zápisy  nápodoba folklórní narace  přiblížení k dobové povídce

 časopisecky  posmrtně: Národní pohádky a pověsti (1886) ◦ zdůrazňoval realitu prostředí i lidských vztahů ◦ psychologické motivace hrdinů ◦ vnitřní reflexe postav ◦ knižní styl, dnes působí archaicky

 blízký vztah k historii  Pohádky ze starých hradů (1888)  Ze srdce k srdcím (1888)  Nová sbírka slovanských pohádek a pověstí (1894)  České pohádky o Kristu Pánu (1884)  součástí beletristické tvorby  nezasáhly do vývoje pohádkového žánru v DL

 pseudonym dr. Václava Tilleho  Povídky o svatbě krále Jana (1900)  Pohádky o třech podivných tovaryších (1900)  všechny typy pohádek  kontaminace různých textů a variant  blízko k Erbenovi i Němcové

 U Jasného plamene (1946) ◦ české a moravské zdroje, ale i evropská tradice ◦ rámcové vyprávění potulného pohádkáře

 překlady: Hauff, Perrault -> vliv na vl. tvorbu  Špalíček pohádek (1960) ◦ 14 vyprávění ◦ předlohy německé, francouzské ◦ umělé syžety ◦ zjemnění ◦ ceněné vlastnosti: odvaha, statečnost, vytrvalost ◦ šťastný konec: upřímná láska, dobré srdce, mravní ušlechtilost

 Josef Spilka ( )  Karel Dvořáček ( )  František Lazecký ( )  Jaromír Jech ( )  Jan Drda ( )

 prolomení bariéry mezi folklórní pohádkou a umělou fantazijní prózou  rozpad pohádkové látky, deformace v kompozici -> většinou jen časopisecky a v almanaších -> přesto významná role v proměně pohádkového žánru

 Sbírka pohádek pro mládež (1872)  Báchorky a pověsti (1892)  Z říše královny pohádky (1893)  záliba v romantických motivech a kompozicích  popisný, knižní styl  rozbujelá fantastika  černobílé schéma

 Pohádky o větru (1877)  forma pohádky prostředkem pro vyjádření předem daných idejí  etické problémy

 příznaky krize  převažující nízká úroveň  stagnace výrazových prostředků  epigonská produkce  J. Petrbok: Pryč s pohádkou! (Úhor, 1913)

 Nůše pohádek ( ) ◦ třídílný výbor ◦ uspořádán a vydán K. Čapkem ◦ známí i začínající spisovatelé

 Její pohádky (1914) ◦ rámcová kompozice ◦ setkání s liškou ◦ liška jako vypravěč  Dvanáct pohádek (1918) ◦ etiologické ◦ démonické ◦ fantasticko-novelistické

 Pohádky naruby (1939)  Nezbedné pohádky (1946) ◦ parafráze pohádkových látek -> humor

 Pestrý kolotoč (1942)  Čarovná besídka (1944)  zvířecí tematika  realistický kontext venkovského prostředí

 Pohádky o Krakonošovi (1971)  folklórní iluzionismus

 Rumcajs – zastánce spravedlnosti, pořádku a všech slabých  z rámce dětské pohádky vystoupila jako novodobá legenda

 Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál,  Genčiová, M.: Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN 1984  Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros 1976  Janáčková, B.: Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: UJEP  Sirovátka, O.: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR 1998  Šmahelová, H.: Návraty a proměny. Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros 1989.