Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Úvod do studia dějepisu
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Textová média v DV AR 2013/2014.
Úvod do učiva dějepisu.
„K výzkumu dějin VŠE v Praze“ pracovní kolokvium v rámci mezifakultního studentského vědeckého projektu IGS „Ekonomické, politické a sociální okolnosti.
Jak psát seminární práci
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Co nám kniha prozradí Zpracovala: Bc. Jarmila Havelková
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Úvod do vyučování dějepisu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Ústav světových dějin Obor Historie – Obecné dějiny.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_13_LITERATURA PRO DĚTI_ENCYKLOPEDIE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
České země ve 2. polovině 18. století
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ukázka zpracování referátu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Opakování národních dějin (1)
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pomocné vědy historické
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
Práce historika Zdroje historického poznání
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Úvod do dějepisu 3 (VY_32_INOVACE_ ) Autor PhDr. Jan Tomíček Tematická oblast Dějepis pro 5. – 7. ročník VG Ročník 7. ročník Datum tvorby Září 2012 Anotace Prezentace je určena k výuce úvodu do historiografie v dějepisném semináři v sedmém (předmaturitním) ročníku vyššího gymnázia. Studenty seznámí s postupem historikovy práce se slovníky a encyklopediemi. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice k výuce úvodu do dějepisu. Časová dotace je 35 minut.

Úvod do dějepisu -3 Postup historikovy práce (heuristika, slovníky, odborná literatura, atd.)

Postup historikovy práce 1) Výběr tématu: a) Aktuálnost a společenská důležitost (je např. výročí nějaké události apod.) b) Dosavadní stav zpracování (je to již hodně zpracováno nebo naopak vůbec ne) c) Odborné znalosti autora (umí např. přečíst starý text, zná jazyka textu atd.?) d) Citový vztah autora k tématu (někdo z jeho rodiny tu událost zažil atd.)

Postup historikovy práce –pokr. 2 2) Heuristika (seznámení se z historickou literaturou a s prameny) 3) Historická kritika (odliší prameny pravé a nepravé, více či méně věrohodné atd.) 4) Interpretace (vysvětlí obsah pramenů, vybere ty, o které se bude opírat, vypíše si vše a zpracuje se svými úvahami a poznámkami) 5) Syntéza (srozumitelné vyjádření své práce ve formě seminární práce, článku v odborném časopise, v referátu na vědecké konferenci atd.)

Heuristika 1) Badatel začne u literatury, teprve potom pracuje s prameny 2) V literatuře postupuje od prací obecnějších ke speciálním, od novějších ke starším. 3) Základní informace najde v naučných slovnících a encyklopediích 4) Začne všeobecnými encyklopediemi a pokračuje ke speciálním 5) Potom čte odbornou literaturu – vyhledává ji pomocí bibliografií, knihovních katalogů či v poznámkovém aparátu studovaných textů. 6) Studuje historické prameny

Naučné slovníky a encyklopedie Všeobecné – jsou zde hesla ke všem vědeckým oborům Cizí: Encyklopedia Britannica - anglická Brockhaus Encyklopädie - německá Naše: Riegrův slovník naučný (60. léta 19. st.), Ottův slovník naučný (konec 19. st.), Masarykův slovník naučný, Komenského (oba z 1. republiky), Encyklopedie Diderot atd. Speciální – zaměřené na jednu vědu Pro historika jsou hlavně důležité historické encyklopedie

Ottův slovník naučný – přelom 19. a 20. století

Masarykův slovník naučný – období 1. republiky

Historické encyklopedie 1) Zaměřené na etapu dějin (Encyklopedie antiky, Slovník antické kultury, Slovník moderních světových dějin atd.) 2) Zaměřené na určité obory blízké historii (Encyklopedie českého výtvarného umění, Československý hudební slovník) 3) Historický zeměpis (Evropa v proměnách století) 4) Zaměřené na umělecké památky (Umělecké památky Čech atd.) 5) Zaměřené na historické stavby a) Hrady a zámky (Hrady zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Hrady, zámky a tvrze království českého – August Sedláček atd.) b) Ostatní stavby (zvonice, kláštery, hrobky českých králů, lázně atd.) 6) Historické předměty (zbraně, uniformy atd.) 7) Zaměřené na osobnosti (Kdo byl kdo v našich dějinách do roku 1918, Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století, Kdo byl kdo – naši cestovatelé a geografové, Kdo byl kdo – slavní vojevůdci, Encyklopedie osobností Evropy od starověku po současnost atd.) 8) Datové příručky (Světové dějiny v datech, Československé dějiny v datech, České dějiny v datech, Historické události – Evropa atd.)

Encyklopedie numizmatiky a heraldiky

Města a městečka v Čechách… - publikace z oblasti historické geografie

Umělecké památky Čech – čtyřdílná encyklopedie

Hrady, zámky a tvrze Království českéh o od A. Sedláčka

Encyklopedie hradů a zbraní

Příručka českých osobností a dějin v datech

Bibliografie Bibliografie – soupis odborné literatury vydané v určitém prostoru a čase a také například v určitém oboru A) Všeobecná bibliografie – soupis literatury vydané ve všech oborech například za rok B) Speciální – pro určitý obor (např. historické) První historickou retrospektivní bibliografii (tedy sestavenou zpětně) sestavil Čeněk Zíbrt – Bibliografie české historie – asi kolem r Periodické – od roku 1904 vydávána každý rok také pod názvem Bibliografie české historie, později od 50. let 20. století jako Bibliografie československé historie (sepsány všechny knihy, studie a odborné články, které v naší zemi k historii vyšly). Tímto způsobem můžeme vyhledat literaturu, která u nás v minulosti vyšla, další způsob je pomocí katalogů knihoven či odkazy v literatuře.

Postup historikovy práce - test 1) Uveď pět hlavních kroků postupu historikovy práce. 2) Dle čeho si například historik vybírá téma práce? 3) Co je to heuristika? 4) Uveď několik českých všeobecných encyklopedii a naučných slovníků. 5) Uveď alespoň pět příkladů, na co mohou být zaměřeny speciální historické encyklopedie? 6) Jakou významnou historickou příručku napsal August Sedláček? 7) Kdo je autorem první české historické bibliografie?

Postup historikovy práce – test - řešení 1) Uveď pět hlavních kroků postupu historikovy práce – Výběr tématu, heuristika, historická kritika, interpretace, syntéza 5 bodů 2) Dle čeho si například historik vybírá téma práce? – Dle aktuálnosti a spol. důležitosti, dle stavu zpracování, dle svých schopností, dle citového vztahu k tématu 4 body 3) Co je to heuristika? – Seznámení se s historickou literaturou a s prameny 2 body 4) Uveď několik českých všeobecných encyklopedii a naučných slovníků. - Riegrův slovník naučný, Ottův slovník naučný, Masarykův, Komenského, Diderot atd. 3 body 5) Uveď alespoň pět příkladů, na co mohou být zaměřeny speciální historické encyklopedie? - Na etapu dějin,na obory blízké k historii, na umělecké památky, stavby, osobnosti, datové příručky atd. 5 bodů 6) Jakou významnou historickou příručku napsal August Sedláček? – Hrady, zámky a tvrze království českého 1 bod 7) Kdo je autorem první české historické bibliografie? - Čeněk Zíbrt 1 bod

Použitá literatura Zwettler, Otto; Vaculík, Jaroslav; Čapka, František. Úvod do studia dějepisu pro posluchače PdF MU. Praha, Použité obrázky: Fota autora