Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_02 Název materiáluAbiotické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_09 Název materiáluBiocenóza.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_04 Název materiáluEkologická.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_19 Název materiáluOchrana.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 32) Rozmanitost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Podnebné pásy – tropický pás
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Činnost nervové soustavy
Test Čtvrtek, 2.3..
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Abiotický faktor teplo
Ekologická valence.
Základní společenstva - lesy
Krytosemenné dvouděložné rostliny
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DUM_009_ / VYDMUCHOV / ĎURIŠOVÁ/ ČLOVĚK A PŘÍRODA/2012
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_INOVACE_02_PŘV_ROSTLINY
Abiotický faktor voda.
Rozmnožování organismů
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Získávání energie pro život
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_02 Název materiáluAbiotické faktory I. AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Abiotické faktory vytváří je neživá příroda soubor všech abiotických faktorů = biotop Rozdělení abiotických faktorů: a) klimatické (světlo, teplo, srážky,...) b) edafické (pH, salinita, vlhkost,...) c) topografické (nadmořská výška, reliéf, geografická poloha,...)

1. SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ na povrch Země dopadá o vlnové délce nm pro organismy zdrojem energie, světla a tepla ULTRAFIALOVÉ ZÁŘENÍ nm 90% zachyceno ozonosférou pozitivní vliv na organismy : tvorba vit. D v kůži člověka negativní vliv na organismy :brzdí růst rostlin (vysokohorské formy), mutagenní činitel, nádorové bujení, baktericidní,... INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ nm nejvýznamnější zdroj tepla

VIDITELNÉ SVĚTLO pro člověka nm, včela nm,... U světla rozhoduje jeho a) intenzita – limitní faktor výskytu b) délka osvětlení c) kvalita = barva, spektrální složení d) směr osvětlení e) vlnová délka Podle konkrétních nároků rozlišujeme organismy: euryfotní stenofotní, ty rozlišujeme na sluncemilné = heliofilní, převážně rostliny na vodní hladině - leknín, stulík, … pouštní, stepní a tundrové druhy – břízy, duby, jedle [1][1] [1][1]

světlomilné = fotofilní = helioskiofyty - snáší mírné zastínění, např. srha říznačka, … stínomilné = skiofilní - např. jazyk jelení a řada pokojových rostlin mechy, kapradiny, hrachor jarní, kopytník evropský,... [2][2] [3][3]

světloplaché = fotofóbní = heliofóbní - živočichové, houby a bakterie obývající oblasti zcela bez  světla ztráta pigmentace a zakrnělé světločivné orgány [4][4] Axolotl ( Ambystoma mexicanum )Macarát jeskynní ( Proteus anguinus ) [5][5]

Vliv světla na rostliny : zdroj energie pro fotosyntézu stimulují fytohormony  pohyby, dormance, nástup kvetení - rostliny krátkodenní (chryzantéma, sněženka,...), - neutrální (sedmikráska,...), - dlouhodenní (oves, pšenice, ředkvička, slunečnice,...) Vliv světla na živočichy : orientace zrakem tvorba či ztráta pigmentů denní aktivita - noční živočichové - denní živočichové - soumrační živočichové stimulace hormonů  rozmnožování ptáků souvisí s prodlužujícím se dnem, u jelenů se zkracujícím se dnem tah ptáků výměna srsti a peří

3. TEPLO zdroje tepla pro organismy : infračervené sluneční záření okolní prostředí teplo uvolněné při metabol. reakcích teplotní optimum pro většinu organismů 15-30°C extrémy : želvušky v anabióze : -271°C až +100°C bakterie : -190°C až +100°C termoacidofilní bakterie : nad +100°C [6][6]

organismy podle nároků na teplo : a) eurytermní (smetanka lékařská,...) b) stenotermní teplomilné = termofilní - např. anakonda, banánovník, orchideje,... chladnomilné = psychrofilní - např. tučňák císařský, sob,... žijící na sněhu a ledu = kryofilní [7][7] [8][8]severská oblast rozšíření soba polárního

Vliv tepla na rostliny : regulace fyziologických pochodů v rostlině (transpirace, klíčení semen, zrání plodů, opad listů,...) Adaptace rostlin na a) zvýšenou teplotu lesklé listy  odraz záření omezení transpirační plochy - kaktusy silně ochlupený povrch listů b) sníženou teplotu snížení obsahu vody - semena, plody, výtrusy - přeměna škrobů na tuk opad listů nebo celých prýtů

Vliv tepla na živočichy : rozdílný u exotermních a endotermních živočichů Exotermní živočichové - produkují malé množství tepla - rychle ho ztrácejí - snadno ho přijímají z okolí  vliv  na  tělesnou aktivitu (až anabiózu), počet generací v roce, způsob rozmnožování (nepohl., partenogenet., pohl.), rychlost vývoje, vyhledávání úkrytu,... Adaptace na a) zvýšenou teplotu strnulost, estivace b) sníženou teplotu snížení metabolismu, tvorba klidových stádií, tvorba obalů, hledání úkrytů,... Endotermní živočichové - produkují velké množství tepla (intenzivní metabolismus, cévní a dýchací soustava,...) - schopnost termoregulace - teplotní izolace (tuk, peří, srst)  vliv  na zbarvení (Glogerovo pr.), hledání úkrytů, koupání, příjem potravy a vody,... Adaptace na a) zvýšenou teplotu denní spánková letargie, estivace, odpařování potu,... b) sníženou teplotu hibernace (ježek, křeček,...) nepravá hibernace (jezevec, medvěd,... - nesnižují těl. teplotu) svalový třes, tep. izolace,...

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN

Použité obrázky: [1] ZELENKO ALEX. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Nuphar_lutea-2.jpg?uselang=cs [2] FISCHER CHRISTIAN. Wikimedia Commons [online]. Červenec [cit ]. Dostupný na DactylisGlomerata.jpg?uselang=cs [3] PORSE STEN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [4] ERZENGEL. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [5] HODALIČ ARNE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [6] GABRIEL WILLOW A GOLDSTEIN BOB. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [7] REBEL W. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na dus.JPG [8] TBJORNSTAD. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Rangifer_tarandus_map.png