Vzdělávací cíle Chemie. Vzdělávací cíl Konkrétně formulovat pojmy a dovednosti, které si žáci v dané vyučovací hodině mají osvojit. Použít, pokud je to.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Christina Bočáková 3. ročník
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Seminář Martina Kekule
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Výchovně vzdělávací cíle
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.17 Anotace: Prezentace je zaměřena na výtah, jeho hlavní znaky a funkci. Slouží jako zápis pro žáky. Vzdělávací oblast: český.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Školní didaktika.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Vzdělávací cíle Chemie

Vzdělávací cíl Konkrétně formulovat pojmy a dovednosti, které si žáci v dané vyučovací hodině mají osvojit. Použít, pokud je to možné, takových vyučovacích metod, pomocí kterých je možné rozvíjet aktivitu žáků, či studentů. Je nutné si uvědomit a zdůraznit vztah probírané látky a denní praxe – možné použít i jako motivaci U žáků rozvíjet zejména tvořivost a tzv. „chemické myšlení“.

Cíle vzdělávání na gymnáziích V souladu s požadavky na vzdělávání, které jsou formulovány v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., kde jsou návazně cíle vzdělávání konkrétně uvedeny v rámcově vzdělávacím programu (RVP) pro jednotlivé stupně škol. RVP G je orientačně rozdělen do osmi vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými :.

Vzdělávací obory na gymnáziích Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk); Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace); Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie); Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis); Člověk a svět práce (Člověk a svět práce); Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor); Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova); Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie).

Zařazení chemie Chemie, jak je zřejmé, je zařazena do vzdělávacího oboru Člověk a příroda spolu s dalšími předměty přírodovědně zaměřenými a to především proto, že jsou si přírodovědné disciplíny velmi blízké i v metodách a prostředcích, které používají ve své výzkumné činnosti. Používají totiž vždy souběžně empirické prostředky (tj. soustavné a objektivní pozorování, měření a experimenty) a prostředky teoretické (pojmy, hypotézy, modely a teorie). Každá z těchto složek je přitom v procesu výzkumu nezastupitelná, vzájemně se ovlivňují a podporují. V tomto vzdělávacím oboru stejně jako v dalších je třeba vést vyučovací proces tak, by si žák osvojil přesně charakterizované kompetence (způsobilosti) a to nejen k učení a k řešení problémů, ale i kompetence komunikativní,sociální, personální a kompetence občanské.

Cíle chemie na gymnáziích Aby se těchto požadovaných kompetencí dosáhlo je třeba ve školách používat takových vyučovacích metod a prostředků, kterými se zvýší jednak aktivita žáků při získávání nových poznatků, které rovněž preferují schopnost žákova samostatného uvažování a rovněž schopnost prezentace svého názoru, o kterém je žák přesvědčen. Realizace těchto cílů není možná bez používání co nejnázornějších dynamických vyučovacích prostředků ve vzdělávacím procesu.

Chemické myšlení Naučit žáky pozorovat chemické látky a probíhající děje Naučit je samostatně používat chemickou symboliku, Umět sestavovat a upravovat chemické rovnice Naučit žáky využívat chemických vědomostí a dovedností v jiných předmětech a denní praxi Naučit žáky řešit problémy

Příklady otázek a úkolů stimulující chemické myšlení žáků Jak se změní praní prádla přidáním sody? Co se stane, dáme-li vaječnou skořápku do octa? Sestavit náčrtek předpokládaného pokusu, Vytvořit graf závislosti rozpustnosti látky na teplotě či jiných faktorech (proč je třeba míchat cukr v čaji).

Formulace VVC Využívá tzv. „ aktivních sloves“ Bloomovy taxonomie: Znalost Porozumění Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Znalost - žák na základě pamětních procesů znovu pozná nebo si vybaví fakta, metody, pojmy. Aktivní slovesa: popsat, vybavit si, vyjmenovat, rozeznat vybrat, reprodukovat, nakreslit. Příklad: žák je schopen definovat pojem orbital, znalost značek chemických prvků, definovat směs homogenní a heterogenní.

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Porozumění – žák je schopen pochopit význam obsahu sdělení. Aktivní slovesa: vysvětlit popsat důvody, rozpoznat příčiny, doložit. Příklady: vysvětlit Hundovo pravidlo, dovede vysvětlit Periodický zákon, dovede rozlišit směs homogenní a heterogenní.

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Aplikace – žák je schopen vybavit si v situacích taková zobecnění, která se k těmto situacím vztahují a správně jich užít ke splnění stanoveného úkolu. Aktivní slovesa: použít, aplikovat sestavit vyřešit, vybrat. Příklad: Žák je schopen sestavit filtrační aparaturu, je schopen sestavit elektronové schéma prvků.

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Analýza – žák je schopen rozložit sdělení na prvky nebo části. Aktivní slovesa: uvést podrobnosti, specifikovat, vyjmenovat části celku, přirovnat, porovnat, rozlišit mezi…… Příklad: Žák je schopen rozlišit na základě znalosti struktury molekuly alkoholů a fenolů, je schopen porovnat vzájemně fyzikální vlastnosti halových prvků.

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Syntéza – žák skládá prvky a části tak, aby vznikl celek. Aktivní slovesa: shrnout, zobecnit, dokázat, utřídit, navrhnout, sestrojit, vysvětlit důvody. Příklad : Žák umí shrnout společné základní vlastnosti jednotlivých skupin látek (halogenů, alkalických kovů, kyslíkatých derivátů uhlovodíků).

Bloomova taxonomie v kognitivní oblasti Hodnotící posouzení – žák zjišťuje, zda to, co posuzuje, odpovídá kriteriím, normám z hlediska přesnosti, efektivnosti nebo účelnosti. Aktivní slovesa: posoudit, vyhodnotit, uvést argumenty pro a proti, podrobit kritice. Příklad: Žák je schopen uvést důvody pro a proti používání jaderné energie.

Výchovné cíle Nedílně spjaté s cíli vzdělávacími Cílem je výchova žáků (studentů) - k čestnosti - pravdomluvnosti - lásce k bližnímu Především vlastním příkladem

Učitel by : neměl být náladový, měl by být spravedlivý, měl by být slušný k žákům, neměl by mluvit vulgárně, měl by být svědomitý a důsledný ve vztahu k žákům, Měl by být k žákům taktní, Měl by zachovávat normy společenského chování, Měl by vést žáky ke kultivovanému chování (nebát se připomenout zásady slušného chování) – nejlépe humornou formou.

Mezipředmětové vztahy Jazyk český Matematika Fyzika Informatika Biologie Geologie, zeměpis

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA  Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu, podstatné informace zaznamenává,  reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta,  využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu,  vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát,  ovládá spisovnou mluvu a základy pravopisu  vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích.

CIZÍ JAZYK Je schopen hledat informace v cizojazyčném textu, popřípadě pracovat s cizojazyčnými vyhledávači Potřebnost anglického jazyka pro informace v oblasti chemie

MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor, procenta – procento, základ, procentová část, počet procent, rovnice – lineární rovnice, určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem, zvládá výpočty dekadických logaritmů, řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti.

Fyzika a chemie Jednota v definicích základních pojmů (teplo, teplota, atom, katoda, anoda, elektrochemické články) Dbaní na dodržování základních dovedností týkajících se techniky odměřování roztoků, vážení a podobně.

CHEMIE A INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE při vyhledávání informací na internetu vyhledává informace v databázích, komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení, pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru, používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji, zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě.

Oblasti v biologii Biogenní prvky, přírodní látky ( sacharidy tuky, bílkoviny, enzymy, hormony), metabolické cesty živočichů, Fotosynthesa, složení potravy, hygienické návyky, Desinfekce, správné zacházení s chemickými látkami.

Geologie a zeměpis Nerosty a jejich složení. Jejich význam pro chemický průmysl. Rozšíření nerostných surovin na Zemi.