Syndrom vyhoření – burn-out. Syndrom vyhoření soubor typických příznaků vznikajících u pracovníků pomáhajících profesí v důsledku nezvládnutého chronického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Advertisements

Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Supervize v primární prevenci Mgr. Pavel Dosoudil PhDr. Lucie Myšková PhD.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Úřad práce České republiky
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Název projektu: Moderní škola
Společenská odpovědnost ve školství
Techniky práce s mentálně postiženými
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní informace o poskytovateli
Syndrom vyhoření Burn-out
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Služby následné péče.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Právo sociálního zabezpečení
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Speciálně pedagogická komunikace
Pedagogika školního sportu
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
SITUACE NA TRHU PRÁCE JIŘÍ KOLÁŘ,
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Když vás potká vyhoření
Výzkum v sociální práci
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

Syndrom vyhoření – burn-out

Syndrom vyhoření soubor typických příznaků vznikajících u pracovníků pomáhajících profesí v důsledku nezvládnutého chronického pracovního stresu. Nevyhnutelně patří k pomáhajícím profesím, prakticky každý pracovník (profesionál i dobrovolník) má po určité době jeho projevy Nejčastější je tam, kde dochází k intenzivnímu kontaktu s druhým člověkem, tam kde se rozhoduje o osudech druhých lidí. Syndrom se může vyskytnout i u rodinných pečujících.

Fáze syndromu vyhoření: nadšení: vysoké ideály, vysoká angažovanost, nadšení pro práci stagnace: ideály se nedaří realizovat, mění se jejich zaměření, požadavky klientů, či zaměstnavatele začínají obtěžovat frustrace: pracovník vnímá klienta negativně, pracoviště pro něj představuje velké zklamání apatie: mezi pracovníkem a klientem vládne nepřátelství, pracovník se vyhýbá odborným rozhovorům s kolegy a jakýmkoliv aktivitám syndrom vyhoření: dosaženo stadia úplného vyčerpání – ztráta smyslu práce, cynismus, odosobnění, odcizení, vymizení reflexe vnitřních norem

Příznaky: 1. Psychické příznaky 2. Tělesné příznaky 3. Příznaky v sociální rovině

1. Psychické příznaky Kognitivní rovina (poznávací a rozumová) ztráta nadšení, schopnosti pracovního nasazení, zodpovědnosti; nechuť, lhostejnost k práci; negativní postoj k sobě, k práci, k instituci, ke společnosti, k životu; únik do fantazie; potíže se soustředěním, zapomínání; Emocionální rovina sklíčenost, pocity bezmoci, popudlivost, agresivita, nespokojenost; pocit nedostatku uznání;

2. Tělesné příznaky poruchy spánku, chuti k jídlu, náchylnost k nemocím, vegetativní obtíže (srdce, dýchání, zažívání); rychlá unavitelnost, vyčerpanost svalové napětí, vysoký krevní tlak;

3. Příznaky v sociální rovině ubývaní angažovanosti, snahy pomáhat problémovým klientům; omezení kontaktu s klienty a jejich příbuznými; omezení kontaktů s kolegy; přibývání konfliktů v oblasti soukromí; nedostatečná příprava k výkonu práce;

Ohrožené osoby (individuální faktory vzniku syndromu vyhoření): idealisté lidé, kteří mají představy, že toho hodně změní, lidé závislí na pochvale, osoby, které se v práci hodně citově angažují, perfekcionisté, osoby, které na sebe mají velké nároky, osoby neschopné požádat druhé o pomoc, osoby, které mají přechodně či trvale sníženou odolnost vůči stresu

K rozvoji syndromu vyhoření specificky přispívají pracoviště: kde vládne monotónní rutina kde není věnována pozornost potřebám personálu; kde noví členové nejsou zacvičeni zkušeným personálem; kde neexistují plány osobního rozvoje; kde chybí supervize; kde pracovník nemá příležitost sdělit někomu, na jaké potíže při práci narazil, a poradit se s ním o možných řešeních; v nichž vládne soupeřivá atmosféra; v nichž spolu rivalizuje několik znepřátelených skupin se silnou byrokratickou kontrolou chování personálu

Prevencí syndromu vyhoření je: V oblasti osobní: dodržování obecných zásad duševní a fyzické hygieny pěstování dobrých mezilidských vztahů a zálib celoživotní vzdělávání a práce na sobě V oblasti profesní: kvalitní příprava na profesi zahrnující výcvik v potřebných sociálních dovednostech i dostatečně dlouhou praxi s klientelou srovnatelného typu, s jakou se pak pracovník setká v instituci, kde bude působit; jasná definice profesionální role pracovníka (tj. vím, kdo jsem, jaké mám pravomoci a povinnosti); jasná definice poslání organizace a metod práce (tj. vím, jak mám pracovat, a proč takto pracuji) ;

existence systému zácviku nových pracovníků; možnost využít profesionálního poradenství poskytovaného zkušeným odborníkem ve vlastní instituci nebo jinde; existence programů vlastního rozvoje a podpora dalšího vzdělávání pracovníků ze strany instituce, v níž jsou zaměstnáni; průběžná supervize; omezení administrativní zátěže spojené s prací s klienty; omezení pracovního úvazku; kombinace přímé práce s klienty s jinými činnostmi, jež nezahrnují přímou práci s klienty přiměřené pracovní zatížení podpora týmové spolupráce emocionální podpora a kladné hodnocení (evalvace) kvalitní pracovní zázemí, kvalitní péče o zdraví zaměstnanců

Terapie syndromu vyhoření: v akutní fázi dostatek odpočinku výměna zkušeností mezi pracovníky relaxace a řešení problémů změny v organizaci práce a pracovní doby terapie somatických a psychických poruch

Rady pro pomáhající pracovníky: 1. Snižte příliš vysoké nároky. 2. Nepropadejte syndromu pomocníka. 3. Naučte se říkat NE. 4. Stanovte si priority. 5. Dobrý plán ušetří polovinu času. 6. Dělejte přestávky. 7. Vyjadřujte otevřeně své pocity.

8. Hledejte emocionální podporu. 9. Hledejte věcnou podporou. 10. Vyvarujte se negativního myšlení. 11. Předcházejte komunikačním problémům. 12. V kritických okamžicích zachovejte rozvahu. 13. Následná konstruktivní analýza. 14. Doplňujte energii. 15. Vyhledávejte věcné výzvy. 16. Využívejte nabídek pomoci. 17. Zajímejte se o své zdraví.

Zdroje: Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, ISBN X. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, ISBN Matoušek O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, ISBN