Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_04_Bedřich Smetana Šablona číslo: XVII Sada číslo : 2 Pořadové číslo DUM: 04 Autor: Mgr. Zuzana Pácaltová
Anotace: Seznámení s životem a tvorbou hudebního skladatele Bedřicha Smetany. Očekávaný výstup: Žák zná základní údaje o životě a tvorbě Bedřicha Smetany a chápe vztah mezi nimi. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 9 – 11 let Klíčová slova: Bedřich Smetana, hudební skladatel Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 20 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci sledují prezentaci a podrobnější výklad učitele mohou doplnit vlastními poznatky o hudebním skladateli.
Dále studoval kompozici a hru na klavír. V roce 1848 zalo ž il v Praze hudební ústav (klavírní školu) „k vyu č ování na piano forte“. O rok pozd ě ji se o ž enil s Kate ř inou Kolá ř ovou. Spole č n ě m ě li č ty ř i d ě ti, z nich ž t ř i zem ř eli v útlém v ě ku.
P ř ijal nabídku na pozici dirigenta ve švédském Göteborgu. Po smrti man ž elky se podruhé o ž enil s Bettinou Ferdinandiovou. V roce 1866 se stal dirigentem Prozatimního divadla.
Opery: Branibo ř i v Č echách, Prodaná nev ě sta, Dalibor, Libuše, Dv ě vdovy, Hubi č ka, Tajemství, Č ertova st ě na, Viola (nedokon č ená) Cyklus symfonických básní: Má vlast (Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z č eských luh ů a háj ů, Tábor, Blaník) Polky: Luisina, Ji ř inková, Ze studentského ž ivota
Posledních deset let skládal v naprosté hluchot ě. Konec ž ivota strávil u dcery Ž ofie v Jabkenicích. Choroba se prom ě nila v šílenství, byl p ř evezen do ústavu pro choromyslné v Praze.
† Praha Tento č eský hudební skladatel, dirigent a u č itel hudby je poh ř ben na vyšehradském h ř bitov ě Slavín. V den výro č í jeho úmrtí za č íná hudební festival Pra ž ské jaro.