Čeština Kolikátého je Adam a Eva? 25. prosince Kolikátého je Nový rok? 1. ledna Popelka – klasická pohádka Anglicky: Cinderella.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fonologie Cvičení číslo 6.
Advertisements

Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
OSOBNÍ ZÁJMENA A SLOVESO BÝT VE VĚTÁCH V PŘÍTOMNÉM ČASE
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Javorník AUTOR: Lenka Klíčová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Anglický jazyk ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4.,
Fonologie Cvičení číslo 7. Otázky o zkoušce Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
 pondělí (n.)  úterý (n.)  středa (f.)  čtvrtek (m.)  pátek (m.)  sobota (f.)  neděle (f.)
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Ročník: 1. – 4. ročník Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_CM Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Právě chystám snídani. Právě píše úkol. Právě se díváme na televizi. Proč se mi směješ? Proč odcházíš? Těšíš se na prázdniny? Co to jíš? Kam jdeš? Jdeme.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_18
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Location v. Motion To & From Form sentences based on the model. Be sure to use the appropriate words (prepositions followed by nouns in correct case, or.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Present simple Přítomný čas prostý. Probíhá opakovaně, často, vždycky, nikdy, obvykle, zřídka…. On Saturday, at five o´clock, on my birthday, every day,
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Koblížek, slavná postava v českých pohádkách. donut.
Čeština Kdy máme den všech svatých? (All saints` day)?
Čeština Co je dnes? Dnes je úterý. Zítra bude středa. tomorrow Karel Jaromír Erben, čeříý básník (poeta), folklorista, autor Kytice (Bouque of flowers,
Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Animovaný seriál “Pojďte pane, budeme si hrát”
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Čeština Co je dnes? Dnes je …. Kolikátého je dnes? Dnes je …... Dům u kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. House at the stone bell předtím………………..
Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.
Čeština Kolikátého bude Mikuláš? Mikuláš, Čert a Anděl.
MÍSTA Locative sg NÁMĚSTÍ-NA NÁMĚSTÍ NA NÁDRAŽÍ NÁDRAŽÍ.
Čeština: 8. lekce Czech language: 8 th lesson TEST 3. Communicative Competency: My daily routine. University city Brno. Grammar:. Where do you go versus.
Co je dnes? Kolikátého je dnes?
Kolikátého je dnes? Jak se vám líbí tento obraz?
VY_32_INOVACE_437 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Kolikátého je dnes? Co je dnes? Co si dáte o Díkůvzdání
Kolikátého je dnes? Co je dnes?
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Instrumentál singuláru
Prepositions + at home AUTOR: Miroslava Jarkulišová
Interesting places - word formation, use of English
Basic phrases Dobrý den. (F) Ahoj./Čau. (I) Na shledanou. (F)
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
The United States of America: PLACES OF INTEREST
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Dative in singular.
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Translation 10/06 Kdo má rád plavání? Who likes swimming?
OBSAH: The names of the months
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Exercise 1 Translate: Hi, my name is Darcy. I study Math and English.
Transkript prezentace:

Čeština Kolikátého je Adam a Eva? 25. prosince Kolikátého je Nový rok? 1. ledna Popelka – klasická pohádka Anglicky: Cinderella

Koblížek Koblížkovi se to však nelíbilo ležet na okně. Rozhlíží se, rohlíží, a najednou hop z talíře a už se kutálí po zápraží a potom dále z kopce po cestičce. Find the dative singular form. Find the genitive singular form Find the locative singular forms Koblížkovi se.... nelíbilo ležet – lit. Being in a lying position was not pleasing to Koblížek všakhowever ležetto be in a lying position rozhlížet se impf.to look around najednousuddenly hophop! talíř (ten) - a bit deepish dish kutálet se impf. - to roll zápraží - a paved area right outside the threshould of a village house Po + loc – on the surface of (zápraží, porch) kopec (ten) - hill cestička little path <dim. of cesta

Gramatika v kontextu Highlight – lokál singuláru Prepozice v, na, a o + lokál

Kdo je to? Rybář - fisherman

Témata diskusí topics of discussions O čem – about what? Pan Rybář je humanista. O čem často mluví, píše, diskutuje, vypráví? Rád diskutuje o literatuře Rád píše o poezii Rád mluví o pivě Rád mluví o griotce Rád mluví o umění Rád diskutuje o pedagogice Rád čte o vyučování Rád vypráví o becherovce Rád píše esej o politice Rád mluví o škole

O čem často mluví, píše, diskutuje, vypráví? Jaroslav často chodí do hospody. Ale pracuje jako kurátor uměleckého muzea. O čem často mluví, píše, diskutuje, vypráví Petr? Honza je lékař. O čem často mluví, píše, diskutuje, vypráví? Rád diskutuje o medicíně Rád píše o politice. Rád mluví o pivě Rád mluví o griotce Rád mluví o umění Rád vypráví o tuberkuloze Rád čte o rakovině (cancer) Rád vypráví o becherovce Rád píše knihy o infekci Rád mluví o zdravotnictví Rád diskutuje o galerii Rád mluví o slivovici.

Nominativu singuláru? 1.Rád mluví o škole 2.Rád diskutuje o literatuře 3.Rád vypráví o becherovce 4.Rád mluví o griotce 5.Rád diskutuje o pedagogice 6.Rád píše esej o politice 7.Rád diskutuje o medicíně 8.Rád vypráví o tuberkuloze 9.Rád čte o rakovině 1.škola 2.literatura 3.becherovka 4.griotka 5.pedagogika 6.politika 7.medicína 8.tuberkuloza 9.rakovina Observe: -a ending goes to E, ě Stem final consonants

Nominativ singuláru? Rád mluví o galerii Rád píše o poezii Rád mluví o slivovici Rád píše knihy o infekci Rád mluví o umění Rád mluví o zdravotnictví Rád čte o vyučování galerie poezie slivovice infekce umění zdravotnictví vyučování Observe: Feminine –e ending goes to i Neuter –í stays the same

The locative case – why it is named “locative” Not really logical from the viewpoint of today`s Czech. Occurs only with certain prepositions O (about) – Mluvíme o češtině. Na, v (on, in) – no motion involved – Pijeme pivo v hospodě. – Jsme na univerzitě. – Bydlíme v Americe.

Kdo bydlí kde? Kdo bydlí na východním east pobřeží USA? coast Kdo bydlí na středo-západě USA? mid-west Kdo bydlí na západním pobřeží USA? Líza bydlí v Londýně. Sára bydlí v Minnesotě. Marie bydlí v New Yorku. Gabriel bydlí v Paříži. Luka žije v Římě. Pavel bydlí v Ostravě. Honza žije v San Diegu. Ondřej bydlí v New Hampsheru. Helena žije v Rostoku, v Německu. Líza žije v Chicagu. Standa bydlí v San Francisku.

Nominativ singuláru? Líza bydlí v Londýně. Luka žije v Římě. Rome Hans bydlí v Berlíně. Marie bydlí v New Yorku. Gertrude žije v Rostoku Ondra bydlí v New Hampsheru. Londýn Řím Berlín Rostok New York New Hampshere (pronounced: New Hempšer). Observe: for masculine INANIMATE normal (not soft cons) nouns -e or ě But –k? –r?

Kdo bydlí/žije ve kterém státě? Kdo žije na Slovensku? Kdo žije v Německu? Kdo žije v Rusku? Kdo bydlí ve Francii? Kdo žije v Číně. Kdo žije v Americe? Kdo bydlí v Česku? Honza žije v Brně. Dominik žije v Bratislavě. Helena žije v Mnichově. Vilém bydlí v Pekingu. Gabriel bydlí v Paříži. Richard žije v Omaze. Pavel bydlí v Ostravě Igor žije v Moskvě.

Nominativ singuláru, neutrum na Slovensku v Německu v Rusku v Česku v Polsku v Maďarsku v Nizozemí Slovensko Německo Rusko Česko Polsko Maďarsko Nizozemí Observe – state names with –sko Loc sg. is u

Pan Rybář je workoholik Mluví … – O televizi – O filmu – O divadle – O práci – O koncertě Je celý den.. – V restauraci – V práci – doma Nominativ signuláru? televize film divadlo práce koncert restaurace doma=adverb, not a noun

Petr je lenoch. lazy peron Plave v bazénu každý den. Sportuje ve fitnes-centru Studuje v knihovně 20 hodin každý den. Sedí v parku a kouří celý den.. Říká, že medituje, ale ve skutečnosti spí v pokoji. in reality Nominativ singuláru? bazén fitnes-centrum knihovna park pokoj

Petr a pan Rybář jsou dobří kamarádi. Oba dva mají zájem o humanitní vědy. Nejsou moc sportovní Nesnáší se. Vidí se často. Nechtějí spolu mluvit Setkávají se často. Rádi spolu kouří v parku. Mají vzájemný respekt. Hrajou spolu karty. Mají stejný koníček: umění. Jsou často na koncertě. Chodí spolu do muzea. Rádi spolu diskutujou o literatuře. Rádi spolu filozofujou v restauraci. Diskutujou o hudbě v hospodě. Neradi debatujou o politice. Myslí, že technologie je lepší než literatura. better than

O čem rádi mluví Petr a pan Rybář? Rádi mluví – o literature – o literatuře – o literatura – o umění – o uměníe – o politike – o politiku – o politice

Dialog Zina: Je tady pan Rybář? Petr: Pan Rybář? Je v práci. Z: Znáte ho? Znáte ho dobře? P: Ano, pracuje v muzeu. A vidíme se dost často. Někdy se setkáváme v hotelu Paříž a obědváme spolu. Jindy prostě sedíme na náměstí nebo v parku a mluvíme spolu o politice, umění a literatuře. Je to velmi zajímavý, moudrý člověk. wise

Slovní zásoba Pan Rybář je v práci. Pan Rybář pracuje v muzeu. Vidíme se dost často. Někdy se setkáváme v hotelu Paříž obědváme spolu. Jindy prostě sedíme na náměstí nebo v parku mluvíme spolu o politice, umění a literatuře. Moudrý člověk. Nominativ singuláru práce muzeum hotel náměstí park politika umění literatura

nahoře up, above, upstairs Kde je chaloupka? Kde je hrstka rýže? rice Kde je truhlice, truhla?