Když integraci, tak skrze práci Martin Navrátil, Gabriela Melková 19. 5. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu
Programy na podporu zaměstnanosti podporované strukturálními fondy EU.
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE Ing. Marek Juha
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7 Stáž jako nástroj dalšího vzdělávání STÁŽ jako nástroj dalšího vzdělávání Místo.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Možnosti podpory NNO ze strukturálních fondů v období dubna krajská konference NNO Jiří Krátký.
Podpora sociálního podnikání ve stávajícím období a příprava na období 2014+
Sociální podnikání – šance podnikat jinak Ostrava
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Agentura pro sociální začleňování Sociální podnikání - Šance podnikat jinak Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše – Malá.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Představení projektu Rozvoj strojnické výroby - KOVO UNI s.r.o.
Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost (2007 – 2013) Jihlava, 18. června 2007.
MAS Šluknovsko MAS Šluknovsko Hlavní motto SPL : „Šluknovsko návštěvníkům i sobě !“
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Pracovní setkání na téma: Čerpání prostředků realizace SCLLD MAS Sokolovsko v rámci OP Zaměstnanost Datum a místo: , Královské Poříčí.
Veřejné zakázky jako nástroj zvyšování zaměstnanosti v obci Výjezdní zasedání Svazu měst a obcí v Chanově, Most,
Sociální podnikání jako nástroj integrace lidí s mentálním postižením nebo duševním onemocněním - zkušenosti z Plzeňského kraje Martin Fojtíček.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Zkušenosti s fungováním sociálního podniku 3B sociální firma s.r.o.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Prostupné zaměstnávání Praha , Gabriela Melková.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Program na podporu zaměstnanosti znevýhodněných osob na území Brna
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Když integraci, tak skrze práci Martin Navrátil, Gabriela Melková

Situace v oblasti zaměstnanosti v sociálně vyloučených lokalitách míra nezaměstnanosti ve většině sociálně vyloučených lokalit dosahuje vysokých hodnot (nejčastěji se hovoří o 70% ní, ale v některých lokalitách až o 100%ní nezaměstnanosti) tato nezaměstnanost je často dlouhodobá nebo opakovaná a má řadu vážných dopadů na obyvatele sociálně vyloučených lokalit (ztráta pracovních návyků, závislost na sociálních dávkách, nelegální práce, zadluženost apod.) s mírou nezaměstnanosti korelují výdaje státu na aktivní politiku zaměstnanosti (nejvyšší jsou v Ústeckém a Moravskoslezském kraji – v těchto regionech také ASZ převážně působí) ASZ považuje řešení tohoto problému za jednu ze svých priorit

Opatření, která by měla přispívat ke zvýšení zaměstnanosti v sociálně vyloučených lokalitách (příklady) podpora vzniku a rozvoje lokálních sítí zaměstnanosti společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek - uplatňování institutu zvláštní podmínky při zadávání veřejných zakázek (viz předešlá prezentace) zavádění systému prostupného zaměstnávání podpora sociálního podnikání v sociálně vyloučených lokalitách

Podpora vzniku a rozvoje lokálních sítí zaměstnanosti uplatnění principu lokálního partnerství (využití metodiky ASZ, lokální sítě zaměstnanosti by měly v sociálně vyloučených lokalitách fungovat i po odchodu ASZ z těchto lokalit) úzká součinnost zainteresovaných institucí při řešení problémů na lokálním trhu práce, využití synergického efektu působení těchto institucí za důležité považujeme zejména zapojení obcí do řešení problematiky ne/zaměstnanosti na jejich území

Zavádění systému prostupného zaměstnávání od veřejné služby přes podporovaná pracovní místa (např. veřejně prospěšné práce), tranzitní sociální podnik s dotovanou mzdou k otevřenému trhu práce či sebezaměstnání cílem je pružné reagování na specifické potřeby obyvatel sociálně vyloučených lokalit, umožnit kombinaci nástrojů, jejich logickou návaznost a péči po vstupu uchazečů na pracovní místo toto opatření je v souladu s připravovaným převedením organizace veřejné služby na Úřad práce ČR, přičemž veřejnou službu bude možné delegovat na obce systém prostupného zaměstnávání je v současné době zaváděn např. v Jirkově

Podpora sociálního podnikání v sociálně vyloučených lokalitách pro začleňování obyvatel sociálně vyloučených lokalit na trh práce je vhodné zejména jejich zaměstnávání v integračních sociálních podnicích nebo podporování jejich vlastních podnikatelských aktivit formou OSVČ důležité je zapojení sociálního podniku do života místní komunity sociální podnikání může být přínosem jak pro obce (řešení lokální nezaměstnanosti, zajištění chybějících služeb v obci, smysluplné využití nevyužívaných objektů, regionální rozvoj), tak pro podnikatele (budování dobrého jména společnosti, podíl na rozvoji regionu, možnost využití dotací) i pro dlouhodobě nezaměstnané obyvatele sociálně vyloučených lokalit příklady sociálních podniků v sociálně vyloučených lokalitách: spolupráce romské firmy STERENA s firmou EKOLTES Hranice na Moravě (subdodávky), STAVZEM Odry, Malé technické služby – o. s. LIGA Bruntál, stavební firma Gábor Aver drom s. r. o.

Problematické nastavení výzev č. 30 OP LZZ a č. 1 IOP na podporu sociálního podnikání Anketa, kterou pro MPSV provedla o. p. s. Nová ekonomika v rámci projektu Tematická síť pro rozvoj sociální ekonomiky, ukázala, že: Potenciální žadatelé se obávají zejména dlouhé udržitelnosti projektu, konkurenceschopnosti a tržních rizik, administrativní náročnosti žádosti/projektu a v neposlední řadě také legislativní neukotvenosti podnikání s obecně prospěšnými cíli Respondenti postrádají informace o dobrých příkladech, kterými by se mohli inspirovat a informace o způsobu, jak skloubit obecně prospěšné cíle s podnikáním, dále následuje chybějící pomoc se zpracováním podnikatelského plánu a nedostatek praktických informací ke zpracování žádosti

Sociální firma Gábor Aver drom s.r.o. Důvod vzniku společnosti Vznik společnosti - červen 2010 Jednatel Josef Gábor Podzim 2010 – příprava koncepce sociální firmy, projektové žádosti a podnikatelského záměru Únor 2011 – poskytnutí dotace Duben zahájení činnosti firmy Květen 2011 – zahájení realizace projektu Délka trvání projektu 2 roky (V/ IV/2013)

Podnikatelská činnost společnosti Kamenické, dlaždičské, zednické, pomocné stavební (zednické) práce, speciální práce (bourání a demolice) Marketingová strategie společnosti se opírá o tři pilíře: –zakázky pro soukromé investory –zakázky pro obce –subdodávky pro velké stavební společnosti Formy spolupráce s technickými službami: subdodavatelské zajišťování části zakázek (zejména v oblasti údržby zeleně, zimní údržby), dělba práce v péči o obec, partnerství v investičních zakázkách Podnikatelský plán, současná situace a rozvojová vize Využití dotace ze strukturálních fondů

Vytvořená pracovní místa Vedení společnosti (realizační tým): manažer společnosti, administrativní pracovník (administrátor projektu), odborník na sociální podnikání, mistr výroby = 4 pozice (1,75 úvazku v projektu) Šest zaměstnanců se smlouvou na dobu neurčitou (podpořených osob) – obyvatelé sociálně vyloučených lokalit, nezaměstnaní, mladí do 26 let Zaměstnanci se smlouvou na dobu určitou Dohody o provedení práce Prostupnost systému

Obecně prospěšný cíl společnosti Obecně prospěšný cíl společnosti Gábor Aver drom s.r.o. je integrovat příslušníky romské komunity v Přerově na trh práce a do společnosti. Tento cíl bude naplňován konkrétně aplikací následujících bodů: Společnost Gábor Aver drom s.r.o. bude reinvestovat více než 51% čistého zisku do rozvoje společnosti. Tuto reinvestici bude využívat k péči o zaměstnance, technickému rozvoji a stabilizaci společnosti na trhu a k obecně prospěšným cílům v oblasti sociální integrace Romů. Více než 65% zaměstnanců společnosti budou tvořit Romové ohrožení sociálním vyloučením. Dva pilíře obecně prospěšného cíle: –Péče o zaměstnance –Aktivity směřované k městu a k sociálně vyloučeným obyvatelům Přerova

Péče o zaměstnance Společnost vytvoří podmínky ke zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců a umožní jim osvojit si specifické dovednosti a rekvalifikovat se, získat tak lepší postavení na trhu práce. V rámci společnosti vznikne akreditované rekvalifikační středisko Vedle toho bude posilovat sociální kompetence svých pracovníků, podporovat jejich zapojení do života obce Pomáhat řešit jejich specifické problémy ve spolupráci se sítí poskytovatelů sociálních služeb Společnost se bude snažit vytvořit pracovní místa i pro ženy

Vztah k obci a k problému sociálního vyloučení obecně Společnost se bude zapojovat do činnosti lokálního partnerství v Přerově a to konkrétními aktivitami. Bude se podílet na vzniku a naplňování koncepce zvýšení zaměstnanosti obyvatel sociálně vyloučených lokalit Bude podporovat rozvoj webových stránek s romskou problematikou Bude podporovat akce směřující k integraci Romů (Den soužití apod.) Bude pomáhat při povodních Bude i v dalších oblastech spolupracovat s městem

Sociální firma a situace na trhu Největší konkurenci společnosti tvoří práce na černo, protože uměle snižuje cenu zakázek Náklady na legální podnikání jsou mnohem vyšší, přitom rozdíl se nesmí promítnout do nabídkové ceny Jedinou strategií je minimalizace zisku Legální zaměstnání je přitom bezpodmínečný krok k sociální integraci, naopak nelegální práce drží obyvatele lokalit v pasti sociálního vyloučení

Děkujeme za pozornost Martin Navrátil Gabriela Melková