NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková
OBSAH Úvod René Girard Mimetická teorie Obětní beránek Kolektivní vražda Vývoj mythologie Paradox boha Shrnutí
RENÉ GIRARD Narozen 1923 v Avignonu Od roku 1947 žije v USA Francouzský historik, literární kritik a filozof sociálních věd Autor knih – téma „vztah násilí a řádu“ – Násilí a posvátno – Obětní beránek – O původu kultury : hovory s Pierpaolem Antonellem a Joãem Cezarem de Castro Rocha, – Lež romantismu a pravda románu, René Girard : uvedení do díla,
MIMETICKÁ TEORIE „mimesis“ – napodobování, nápodoba Aristoteles, Platón – člověk se od ostatních tvorů liší schopností napodobovat Mimetická teorie podle Reného Girarda – lidská touha je mimetická tedy napodobivá (po věcech samostatně, ale tak, že napodobujeme touhy ostatních - za cenné považujeme to, po čem touží nebo to mají oni) – touha je tzv. trojúhelníková (A touží po B, protože mu je zprostředkovává C)
Mimetická teorie - příklady Dvě malé děti, které si hrají s hračkami ◦ úzká hranice mezi touhou a násilím Příběh o Šalomounově soudu nad dvěma ženami Partnerské trojúhelníky Reklamní průmysl, který neustále říká, co bychom měli pro plný a zdravý život mít
René Girard - Obětní beránek Hypotéza: u počátku mýtu byla faktická oběť a faktické kolektivní násilí Vychází z perzekučních stereotypů ◦ Perzekuce kolektivní (masakr Židů za černého moru) ◦ Perzekuce s kolektivních dosahem (hon na čarodějnice)
Stereotypy 1.stereotyp krize ◦ ztráta schopnosti rozlišovat 2.stereotypní obvinění ◦ Zločiny proti autoritám ◦ Sexuální zločiny ◦ Náboženské zločiny 3.univerzální rysy výběru oběti ◦ Kulturní, náboženská a fyzická kritéria 4.násilí
Mýtus o Oidipovi V Thébách řádí mor Viník je Oidipus – zabil otce, oženil se s matkou Nutnost vyhnat viníka Oidipus kulhá a je cizinec
,,Obětní beránek“ Naznačuje nevinnost oběti Neléčí epidemie, ani sucho nebo záplavy Působí na lidské vztahy pokřivené krizí Budí dojem, že působí i na vnější příčiny krize Oběť se považuje za posvátnou Nejprve rozsévá chaos a pak obnoví pořádek
Kolektivní vraždy v mýtech Snaha popírat průkaznost kolektivní vraždy - oběti sice zahynuly, ale dobrovolně Aztécký mýtus o stvoření slunce a měsíce – Teotihuacán ◦ Svobodnost a dobrovolnost rozhodnutí X nátlak z vnějšku ◦ Znaky oběti (kolektivní perzekuce) – více než o sebeobětování jde o kolektivní vraždu úloha obětního beránka ◦ Oheň - nejradikálnější očistný prostředek ◦ Obětní beránek = původce epidemie, původce uzdravení Nebeská tělesa = božstvo působí blahodárně i škodlivě nutnost přinášet oběti, získat si jejich přízeň Bez obětí by se svět ocitl v temnotách Skutečná ochota obětí napodobování (mímétismus)
Příklady kolektivní vraždy Skandinávský mýtus ◦ Zlý sen hodného boha Baldra ◦ Lynčování jako hra ◦ Podvodník Loki, slepý bratr Höd ◦ Kolektivní vražda nebo nevinná hra? Řecké mýty ◦ Kúréti ochraňující Dia X Titáni zabíjející malého Dionýsa ◦ Typické postavení do kruhu – ochrana X kolektivní vražda ◦ Změna ve vztahu otec – syn Snaha vytlačit násilí Vznik morálního dualismu – dobro a zlo
Vývoj násilí v mythologii 1. etapa – přeměna z kolektivního násilí na individuální 2. etapa - potlačení individuálního násilí 3. etapa - odstranění stop po násilí Tento vývoj patrný na všech stereotypech ◦ Bohové jako: „zlí, zlomyslní, sprostí, prostě tak, že se to nehodí ani pro slušné lidi, natož pro bohy…“ Bůh nemůže být ani zločinec ani oběť Bohové bezchybní – bohové (dobro) a démoni (zlo) ◦ Idealizace nebo přeměna stereotypů (krize, znaky oběti, kolektivní násilí a zločin obětí spáchaný)
Umravňování mýtů Zamlčování zločinů bohů v mýtech – „hodný“ Baldr Lichotivé, shovívavé a rafinované podávání zločinů bohů -Zeus se změní v labuť, aby svedl Lédu Nevinný viník -Neudělal to vědomě (slepý Hödr, Oidipús) Bůh podvodník -Loki Rozdělení na dobrého hrdinu a zlou obludu
Paradox boha Theologie božího rozmaru Theologie božího hněvu Otázka proč bůh ohrožuje to, čemu koneckonců chce napomáhat a chránit, a proč tím koneckonců ohrožuje i sám sebe? Cíl – vyvolávat utrpení pro nastolení pořádku a zlepšení původních nedostatků
Shrnutí Spojení náboženství a násilí je zřejmě stejně staré jako náboženství samo Dějiny člověka jsou plné násilí páchaného ve jménu ušlechtilých ideálů – a tento trend není na ústupu ani v 21.století Pachatelé či organizátoři násilných činů ospravedlňují své konání náboženskou rétorikou, zdobí jej náboženskými symboly, boj dobra proti zlu
badatelé z různých oborů považují Girardovu teorii za užitečnou a zajímavou pomoc k tomu, jak se nově dívat na staré problémy. Následovník R. Girarda – Mark Juergensmeyer jeho dílo Teorie v mysli boží
Filmová ilustrace – Temný rytíř 3 důležité postavy – Batman, Joker, Harvey Dent (Two Face) Harvey Dent – boj proti zločinu (podobně jako Batman, ale je svázán zákony) ◦ Je Bílým Rytířem Gothamu ◦ Joker přichystá „nehodu“, při které je Harvey zachráněn Batmanem, ale ošklivě popálen. Zároveň však umírá Rachel (láska Bruce Wayna, která zůstala s Harvey Dentem) ◦ Chystá se mstít – chce zabít rodinu komisaře Gordona
Batman však Denta zarazí a zabije Ze snahy zachránit jeho pověst a oplatit tak lidem jejich dobrou víru, se Batman rozhodne vzít jeho činy na sebe Batman tak mizí do ústraní a ztrácí se ve tmě
Děkujeme za pozornost