NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
Starověká Palestina.
Nejstarší formy náboženství
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Křesťanství.
Kritický realismus v literatuře
Science fiction & fantasy
Romantismus.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Náboženská literatura
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Victor Hugo ( ).
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Řecké náboženství.
Hrové chování.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Náboženství - úvod Petr Machala.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.7.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Sociální patologie SCPT SCPA
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Kristýna Kloubková, Pavla Kovačová, Anna Parkánová, Lucie Šimánková, Zuzana Pojerová.
M IMETICKÁ TOUHA zpracovali Andrea Štolfová, Kateřina Kohoutová, Jan Dobrovský, Ondřej Holub.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ježíš.
Název vzdělávacího materiálu
Stát Definice, funkce, typy.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KULTURA 17. – 18. STOLETÍ OSVÍCENSTVÍ důraz na rozum (racionalismus)
Jan 1.: Na počátku bylo Slovo… …to světlo svítí v temnotě a temnota ho nezachvátila … …pravé světlo, které osvěcuje každého člověka, přicházelo.
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková

OBSAH Úvod René Girard Mimetická teorie Obětní beránek Kolektivní vražda Vývoj mythologie Paradox boha Shrnutí

RENÉ GIRARD Narozen 1923 v Avignonu Od roku 1947 žije v USA Francouzský historik, literární kritik a filozof sociálních věd Autor knih – téma „vztah násilí a řádu“ – Násilí a posvátno – Obětní beránek – O původu kultury : hovory s Pierpaolem Antonellem a Joãem Cezarem de Castro Rocha, – Lež romantismu a pravda románu, René Girard : uvedení do díla,

MIMETICKÁ TEORIE „mimesis“ – napodobování, nápodoba Aristoteles, Platón – člověk se od ostatních tvorů liší schopností napodobovat Mimetická teorie podle Reného Girarda – lidská touha je mimetická tedy napodobivá (po věcech samostatně, ale tak, že napodobujeme touhy ostatních - za cenné považujeme to, po čem touží nebo to mají oni) – touha je tzv. trojúhelníková (A touží po B, protože mu je zprostředkovává C)

Mimetická teorie - příklady Dvě malé děti, které si hrají s hračkami ◦ úzká hranice mezi touhou a násilím Příběh o Šalomounově soudu nad dvěma ženami Partnerské trojúhelníky Reklamní průmysl, který neustále říká, co bychom měli pro plný a zdravý život mít

René Girard - Obětní beránek Hypotéza: u počátku mýtu byla faktická oběť a faktické kolektivní násilí Vychází z perzekučních stereotypů ◦ Perzekuce kolektivní (masakr Židů za černého moru) ◦ Perzekuce s kolektivních dosahem (hon na čarodějnice)

Stereotypy 1.stereotyp krize ◦ ztráta schopnosti rozlišovat 2.stereotypní obvinění ◦ Zločiny proti autoritám ◦ Sexuální zločiny ◦ Náboženské zločiny 3.univerzální rysy výběru oběti ◦ Kulturní, náboženská a fyzická kritéria 4.násilí

Mýtus o Oidipovi V Thébách řádí mor Viník je Oidipus – zabil otce, oženil se s matkou Nutnost vyhnat viníka Oidipus kulhá a je cizinec

,,Obětní beránek“ Naznačuje nevinnost oběti Neléčí epidemie, ani sucho nebo záplavy Působí na lidské vztahy pokřivené krizí Budí dojem, že působí i na vnější příčiny krize Oběť se považuje za posvátnou Nejprve rozsévá chaos a pak obnoví pořádek

Kolektivní vraždy v mýtech Snaha popírat průkaznost kolektivní vraždy - oběti sice zahynuly, ale dobrovolně Aztécký mýtus o stvoření slunce a měsíce – Teotihuacán ◦ Svobodnost a dobrovolnost rozhodnutí X nátlak z vnějšku ◦ Znaky oběti (kolektivní perzekuce) – více než o sebeobětování jde o kolektivní vraždu  úloha obětního beránka ◦ Oheň - nejradikálnější očistný prostředek ◦ Obětní beránek = původce epidemie, původce uzdravení Nebeská tělesa = božstvo působí blahodárně i škodlivě  nutnost přinášet oběti, získat si jejich přízeň Bez obětí by se svět ocitl v temnotách  Skutečná ochota obětí  napodobování (mímétismus)

Příklady kolektivní vraždy Skandinávský mýtus ◦ Zlý sen hodného boha Baldra ◦ Lynčování jako hra ◦ Podvodník Loki, slepý bratr Höd ◦ Kolektivní vražda nebo nevinná hra? Řecké mýty ◦ Kúréti ochraňující Dia X Titáni zabíjející malého Dionýsa ◦ Typické postavení do kruhu – ochrana X kolektivní vražda ◦ Změna ve vztahu otec – syn Snaha vytlačit násilí Vznik morálního dualismu – dobro a zlo

Vývoj násilí v mythologii 1. etapa – přeměna z kolektivního násilí na individuální 2. etapa - potlačení individuálního násilí 3. etapa - odstranění stop po násilí Tento vývoj patrný na všech stereotypech ◦ Bohové jako: „zlí, zlomyslní, sprostí, prostě tak, že se to nehodí ani pro slušné lidi, natož pro bohy…“  Bůh nemůže být ani zločinec ani oběť  Bohové bezchybní – bohové (dobro) a démoni (zlo) ◦ Idealizace nebo přeměna stereotypů (krize, znaky oběti, kolektivní násilí a zločin obětí spáchaný)

Umravňování mýtů Zamlčování zločinů bohů v mýtech – „hodný“ Baldr Lichotivé, shovívavé a rafinované podávání zločinů bohů -Zeus se změní v labuť, aby svedl Lédu Nevinný viník -Neudělal to vědomě (slepý Hödr, Oidipús) Bůh podvodník -Loki Rozdělení na dobrého hrdinu a zlou obludu

Paradox boha Theologie božího rozmaru Theologie božího hněvu Otázka proč bůh ohrožuje to, čemu koneckonců chce napomáhat a chránit, a proč tím koneckonců ohrožuje i sám sebe? Cíl – vyvolávat utrpení pro nastolení pořádku a zlepšení původních nedostatků

Shrnutí Spojení náboženství a násilí je zřejmě stejně staré jako náboženství samo Dějiny člověka jsou plné násilí páchaného ve jménu ušlechtilých ideálů – a tento trend není na ústupu ani v 21.století Pachatelé či organizátoři násilných činů ospravedlňují své konání náboženskou rétorikou, zdobí jej náboženskými symboly, boj dobra proti zlu

badatelé z různých oborů považují Girardovu teorii za užitečnou a zajímavou pomoc k tomu, jak se nově dívat na staré problémy. Následovník R. Girarda – Mark Juergensmeyer jeho dílo Teorie v mysli boží

Filmová ilustrace – Temný rytíř 3 důležité postavy – Batman, Joker, Harvey Dent (Two Face) Harvey Dent – boj proti zločinu (podobně jako Batman, ale je svázán zákony) ◦ Je Bílým Rytířem Gothamu ◦ Joker přichystá „nehodu“, při které je Harvey zachráněn Batmanem, ale ošklivě popálen. Zároveň však umírá Rachel (láska Bruce Wayna, která zůstala s Harvey Dentem) ◦ Chystá se mstít – chce zabít rodinu komisaře Gordona

Batman však Denta zarazí a zabije Ze snahy zachránit jeho pověst a oplatit tak lidem jejich dobrou víru, se Batman rozhodne vzít jeho činy na sebe Batman tak mizí do ústraní a ztrácí se ve tmě

Děkujeme za pozornost