Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace:Žák se seznámí s postupem měření délky, s konkrétním měřením délky kostičky a s chybami při měření délky. Klíčová slova: Postup měření délky, posuvné měřidlo, přesnost měření, aritmetický průměr, chyby při měření. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM:
Měření délky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Jak postupujeme při měření délky? zvolíme si vhodné měřidlo zjistíme, jaký je nejmenší dílek stupnice určíme si odchylku při měření (polovina nejmenšího dílku) jaký je měřící rozsah stupnice (jakou délku můžeme změřit při jednom přiložení měřidla k tělesu) měřidlo přiložíme těsně podél měřeného tělesa nulu přiložíme vždy na počátek tělesa zjistíme, v jakých jednotkách je sestrojena stupnice použitého měřidla při odečítání naměřené hodnoty se na stupnici díváme kolmo
Posuvné měřidlo Posuvné měřidlo se skládá ze dvou částí. Pevná část je opatřená základní stupnicí, pohyblivá část indexem s noniem. Čelisti k měření vnitřních rozměrů Čelisti k měření vnějších rozměrů Výsuvný hloubkoměr pro měření hloubky Páčka pro uvolnění a aretaci
Postup při měření posuvným měřidlem: Mezi čelisti posuvného měřidla sevřeme daný předmět. Na nulové rysce odečteme základní rozměr. Setiny milimetru odečteme pomocí nonia (hodnotu nám určuje ryska na posuvné stupnici, která se přesně kryje s některou ryskou na stupnici základní). d = 2,47cm
Postup měření si vyzkoušíme na konkrétním příkladu. Změřte délku kostky ! 1. Zvolíme si vhodné měřidlo. Pravítko Posuvné měřidlo
2. Zjistíme jaký je nejmenší dílek stupnice, určíme odchylku při měření a rozsah stupnice. Nejmenší dílek1 mm Odchylka měření0,5 mm Rozsah stupnice0 – 30 cm Nejmenší dílek0,01 cm Odchylka měření0,005 cm Rozsah stupnice0 – 18 cm
4. Měřidlo přiložíme těsně podél měřeného tělesa a nulu přiložíme na počátek tělesa.
5. Odečteme naměřenou hodnotu ze stupnice, na kterou se díváme kolmo a zapíšeme s příslušnou jednotkou. d = 6,5 cmd = 6,61 cm
Zvolíme si vhodné měřidlo s nejmenší odchylkou. Dodržujeme předepsaný postup měření. Měření provedeme vícekrát. Z naměřených hodnot určíme aritmetický průměr.(Měření provedeme např. 5krát, zapíšeme d 1,2,3,4,5 a vypočítáme podle předepsaného vzorce.) Jak provést měření co nejpřesněji?
Špatně jsme zvolili měřidlo. Měřidlo už neměří zcela přesně (opotřebováním, setřením části stupnice, deformací apod.). Těleso nemá zcela přesné rozměry ve všech částech. Měřidlo jsme nepřiložili zcela přesně podél tělesa. Nulu jsme nepřiložili na počátek tělesa. Na stupnici jsme se nedívali kolmo. Chybně jsme odečetli hodnotu na stupnici. Jakých chyb se při měření nejčastěji dopouštíme?
Otázky a úkoly: 1.Jak budeš postupovat při měření délky? 2.Jak provedeš měření co nejpřesněji? 3.Jakých chyb se můžeš při měření dopustit? 4.Jaké měření délky provádíš nejčastěji? 5.Změř délku lavice podle předepsaného postupu a vše písemně zpracuj.
CAV. wikimedia: posuvka [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: JOAQUIM ALVES GASPAR. wikimedia: posuvka animace [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution 2.5 Generic na WWW: CommonsAttribution 2.5 Generic Ostatní obrázky autor. Použité zdroje: