ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ února 2014
C O TO VLASTNĚ JE ? ,,chození za školu“ (od slova) Neomluvená absence (žáka (absenci žáka omlouvá pedagog, nikoliv rodič, a to na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka, vždy v souladu s pravidly školy o omlouvání absence) základní či střední školy ve škole) Úmyslné zanedbávání školní docházky (Je chápáno jako porušení školního řádu (pravidel stanovených školou), současně jde o porušení školského zákona, který vymezuje povinnou školní docházku.) Forma odporu ke škole (nejvýraznější forma odporu ke škole)
D RUHY Pravé záškoláctví (žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí) Záškoláctví s vědomím rodičů (rodiče, kteří mají odmítavý postoj ke škole, velká slabost ve vztahu k dítěti nebo rodiče závislí na pomoci dítěte v domácnosti) Záškoláctví s klamáním rodičů (děti, které umí rodiče přesvědčit, že jsou nemocné, těžko k rozlišení od Záškoláctví s vědomím rodičů) Útěky ze školy (žáci přijdou do školy, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na pár hodin odejdou) Odmítání školy (některým žákům činí představa školní docházky psychické potíže, třeba při strachu z šikany, problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, nebo výskyt školní fobie a deprese)
P ŘÍČINY ? Negativní vztah ke škole (vysoké požadavky školních povinností, menší rozumové nadání, mimořádné rozumové nadání, strach) Vliv rodinného prostředí (nezájem rodičů, přehnaná péče a vysoké nároky, přísnost) Nevhodné trávení volného času ( nevhodný a nekonstruktivně trávený volný čas pod negativním vlivem vrstevníků v partě, závislostní chování ( zneužívání drog, shánění peněz na ně), ale i chudoba dítěte nebo rodiny, což způsobuje obstarávání peněz nelegální cestou ( prostituce, drobné krádeže- dítě je k tomu v podstatě dotlačeno vnějšími okolnostmi a vlivem dospělých)
P REVENCE ? Ve školním řádu (školní docházku eviduje třídní učitel a v případě podezření na záškoláctví se obrací na zákonného zástupce nezletilého žáka, možnost požádat o spolupráci věcně příslušný správní orgán.) Vhodné sociální klima školského zařízení Vedení absence žáků Spolupráce s rodiči Vzájemná informovanost
Řešení Školní poradenské pracoviště (školní psycholog, školní metodik prevence, výchovný poradce, speciální pedagog), PPP (pedagogicko-psychologická poradenství), SVP (střediska výchovné péče), OSPOD (oddělení sociálně právní ochrany dětí), Policie ČR motivovat žáka k návratu do školy odstranit příčiny - ve spolupráci s učiteli a odborníky zvyšovat odolnost vůči zátěži, oceňovat, pokud se projeví snaha překážky překonat
Řešení učit žáka žádoucím způsobům chování všímat si podezřelých signálů které mohou záškoláctví předcházet školní nároky přizpůsobit možnostem žáka (volit přiměřený typ studia) obrátit se na odborníky s žádostí o radu o pomoc, v případě potřeby vyhledat psychoterapeutickou péči
PRAMENY KYRIAOU, CH., Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, s. ISBN CARR-GREGG, M., SHALE, E. Puberťáci a adolescenti. Praha: Portál, Počet stran 200. ISBN: Záškoláctví. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: