Nová opatření na podporu odborného vzdělávání Akční plán podpory odborného vzdělávání 2013+ III. konference projektu VIP Kariéra II - KP Praha 12. prosince.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora učňovského školství v Olomouckém kraji
Advertisements

1 Rozšíření podpory odborného vzdělávání Dalibor Štys ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Podpora odborného vzdělávání MŠMT - září Vzdělávací nabídka v. požadavky trhu práce -zpětná vazba má dlouhý časový posun -předvídání ekonomického.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Organizační struktura
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Nástroje daňových úlev
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Projekt: „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Podpora odborného školství v ČR Česko-německá konference k odbornému školství 25. září 2013 Litomyšl.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Asociace SPŠ Opatření na podporu OV Špindlerův Mlýn 9. října 2012.
Spolupráce středních škol a firem v Pardubickém kraji Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
„Okna technickým oborům dokořán“
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
Podpora škol v rámci realizace dalšího vzdělávání v JMK
Bc. Magdalena Zábranská
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
PHmax ve středním vzdělávání
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Organizační struktura
Setkání kariérových poradců
Prezentace KAP Jihomoravského kraje
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Nová opatření na podporu odborného vzdělávání Akční plán podpory odborného vzdělávání III. konference projektu VIP Kariéra II - KP Praha 12. prosince 2012

1. Koncepce a současné trendy 2

Koncepce DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR ( )  DZ vychází z Programového prohlášení vlády: -Podpora rozvoje odborného středního vzdělávání a posílení jeho prestiže. -Podpora technického školství pro zajištění a rozvoj kvalitní obslužné a řídící struktury technických odvětví. -Získání a udržení kvalitních a motivovaných učitelů a zajištění jejich co nejlepší přípravy a profesního rozvoje. Akční plán podpory odborného vzdělávání -APOV 2008, průběžné hodnocení APOVu (leden 2012), APOV (leden 2013) -PS pro řešení problematiky OV => posílení úlohy vlivu na OV + koordinace 3

Struktura žáků ve SŠ 4 z toho je cca 38 % žáků orientováno na technické vzdělávání z toho je cca 53 % žáků orientováno na technické vzdělávání

Podíl žáků ve středních školách s odborným zaměřením, kteří se vzdělávají v přírodovědných nebo technických oborech 5

Počty žáků v technických a přírodovědných oborech => porovnání se zahraničím 6 SŠ VŠ

Vývoj podílu nezaměstnaných čerstvých absolventů středních a vyšších odborných škol podle skupin oborů vzdělání ( ) 7

Závěry ze statistik Struktura žáků v jednotlivých kategoriích oborů vzdělání je v čase „vyrovnaná“. Nedostatek absolventů SŠ ve vybraných oborech vzdělání je dán zejména demografickým poklesem. 8 Řešením je zejména MOTIVACE

Role PREDIKCE kvalifikačních potřeb MOTIVAČNÍ Regulační 9

Kritéria rozvoje RgŠ – SŠ (regulace) Zařazování nebo posilování oborů: -v souladu s předpokládanými nebo očekávanými budoucími potřebami trhu práce -u unikátních nebo jedinečných oborů je nutná dohoda v rámci Asociace krajů s MŠMT V rámci optimalizace sítě SŠ: -při redukci kapacit SŠ => utlumování oborů, jejichž absolventi vykazují vyšší míru nezaměstnanosti -nepředpokládá se vznik nových SŠ  potřeba predikce kvalifikačních potřeb 10

2. Motivace žáků 11

Kariérové poradenství a informování veřejnosti Systémový model KP 12 MŠMT řešení problémů, kterým žáci čelí v průběhu vzdělávání proces výběru nebo změny vzdělávací dráhy prevence předčasných odchodů ze vzdělávání speciální pedagogická centra (pro žáky se zdravotním postižením) MPSV řešení situací spojených s přechodem ze vzdělávání do světa práce podporu při hledání pracovního uplatnění a zvýšení zaměstnatelnosti Další NÚV: Centrum kariérového poradenství NVF: Středisko podpory poradenských služeb

Kariérové poradenství a informování veřejnosti Slabé stránky KP 13 1.Počáteční a další vzdělávání výchovných poradců je spíše zaměřeno na pedagogické a psychologické poradenství než na kariérové poradenství. 2.Spojování funkce pedagogického a psychologického poradenství s kariérovým poradenstvím. 3.Nedostatečná provázanost s trhem práce. 4.Nízké využití potenciálu třídních učitelů.

Opatření na podporu kariérového poradenství -Počáteční a další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti kariérového poradenství v základních školách a středních školách. -Zkvalitnění poradenských služeb v oblastech metodiky poradenství i vlastní poradenské činnosti poskytovaných přímo řízenými organizacemi MŠMT. -Spolupráce s Ministerstvem práce a sociálních věcí, Úřadem práce ČR a sdruženími zaměstnavatelů a zřizovatelů škol v oblasti kariérového a celoživotního poradenství. -Spolupráce základních a středních škol při realizování tematického okruhu Svět práce v základních školách v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro základní školy. 14

Praktické vyučování na ZŠ -RVP ZV modul Člověk a svět práce -závisí pouze na dobrovolnosti ZŠ (problematika personálních a materielních podmínek) Opatření: -praktické vyučování vrátit zpět do ZŠ -využití potenciálu SŠ, vytvoření podmínek -tam kde není prokazatelně možné využít potenciál SŠ => možnost využít dotačních programů 15

Podpora polytechnického vzdělávání na ZŠ – IPo Investiční prostředky -podpora nákupu pracovních stolů, vybavení dílen, dílenský nábytek, nástroje, stroje apod. -podpora stavebních úprav škol Rozvoj a podpora ZŠ s komunitou v obci -spolupráce se SŠ -spolupráce se zaměstnavateli – navázání spolupráce při dodávkách odpadového materiálu pro práci v dílnách ZŠ, navázání spolupráce s instruktory, zkušenými mistry, exkurze ZŠ do firem -zapojení rodičů dětí nebo jiných občanů z komunity do výuky (odborný asistent učitele) a do vedení zájmového vzdělávání při ZŠ v oblasti „Člověk a svět práce“ Podpora pedagogických pracovníků -vedení PP při začlenění „Člověk a svět práce“ do výuky, -vedení PP k využívání zajímavých motivačních a nízkonákladových udržitelných aktivit, vedení k projektovému vyučování 16

Podpora polytechnického vzdělávání na SŠ – IPo Investiční prostředky -vybavení laboratoří, odborných učeben, strojů, SW apod. => tam, kde není možné toto zajistit ve spolupráci se zaměstnavateli -podpora stavebních úprav škol Rozvoj a podpora spolupráce SŠ a ZŠ při real. vzdělávací oblasti „Člověk a svět práce“ -podpora zájmového vzdělávání dětí ze ZŠ učiteli ze SŠ -peer to peer programy, kde žáci SŠ vedou žáky SŠ -sdílení laboratoří a dílen pro výuku -exkurze do SŠ -společná spolupráce se zaměstnavateli – dodávky materiálu Podpora spolupráce škol v krajích -krajská setkání metodiků, vedoucích předmětových komisí, učitelů v oblasti přírodovědného vzdělávání, technického vzdělávání a matematiky -vytváření systému majákových škol, center excelence a svépomocných sítí škol 17

Příklad nefinanční motivace -Možnost získání výučního listu pro absolventy oborů vzdělání s maturitní zkouškou kategorie dosaženého vzdělání L (pokusné ověřování od září 2012,zapojeno 7 SŠ). 18

3. Spolupráce se zaměstnavateli 19

Podpora spolupráce škol a zaměstnavatelů -Vytvoření podmínek pro posílení role vzdělávání žáků v reálném pracovním prostředí u zaměstnavatelů. -Další vzdělávání pedagogických pracovníků škol v reálném pracovním prostředí u zaměstnavatelů. -Využití odborníků z praxe při vzdělávání ve školách. -Úprava souvisejících legislativních dokumentů, které spolupráci škol a zaměstnavatelů přímo upravují nebo ji nepřímo ovlivňují + jejich transparentnost. -vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj -Usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil -Daňové zvýhodnění zaměstnavatelů zapojených do vzdělávání.  IPn POSPOLU 20

4. Kvalita 21

Zajištění kvality odborného vzdělávání -DVPP učitelů odborných předmětů a praktického vyučování. -Zavedení vyšší míry standardizace RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů. -Přímá účast zaměstnavatelů a dalších sociálních partnerů: -na torbě vzdělávacích programů, -na vzdělávání, -na hodnocení průběhu a výstupů odborného vzdělávání. -Průběžné a systémové hodnocení souladu školních vzdělávacích programů s rámcovými vzdělávacími programy. -Vytvořit rámcový systém hodnocení odborného vzdělávání. 22

5. Financování 23

Co lze nyní … Střední školy => zaměstnavatelé -Umožnění školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktického vyučování. Zaměstnavatelé => střední školy -Limit odpočtu hodnoty darů od základu daně až 10 %. -Daňová uznatelnost limitovaného účelového motivačního příspěvku. 24

Opatření v oblasti FINANCOVÁNÍ V rámci financování RgŠ a)Zohlednění specifik: -oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce a zaměstnavatelů (potřeba predikce) -škol zajišťujících vzdělání ve třídách, kde je vyučováno několik oborů vzdělání b)rozvojové programy (např. EXCELENCE pro SŠ, malonákladové učebnice, DVPP u zaměstnavatelů) c)ESF: Šablony pro SŠ, IPn POSPOLU Stipendia -Umožnit vydání stipendijního řádu (se souhlasem zřizovatele ) podle něhož bude možno žákům a studentům poskytovat kromě prospěchového stipendia i jiné stipendium. Daňové odpočty -DZ MŠMT ČR : MŠMT + MPO => MF (POSPOLU) 25

Děkuji Vám za pozornost 26 Petr BANNERT vedoucí oddělení středního vzdělávání (O211) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská Praha 1 tel.: www: