1 Plány financování obnovy vodovodů a kanalizací dle zákona o vodovodech Jan Jindra V Českých Budějovicích 13.12.2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
Advertisements

Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
V souvislosti s množícími se snahami o stanovení dešťových kanalizací kanalizacemi pro veřejnou potřebu dle ust. § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
Příprava rozpočtu a řízení projektu Prusinovice, „Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí“
pro integrovaný projekt
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek - oceňování Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Dešťové kanalizace a využití § 1 odst. 4 Za jakých podmínek může vodoprávní úřad stanovit, že se zákon o vodovodech a kanalizacích vztahuje i na kanalizace.
Úspory energie a regenerace
Updating and maintenance of data models in ModelBuilder GIS Ostrava 2005 Dr. Ing. Jarmil Vyčítal Hydroprojekt CZ, a.s.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
GP Bydlete na venkově 2008 Celkový objem finančních prostředků: 1,2 mil. Kč Předmět podpory: projektová dokumentace pro stavební řízení - 1. rekonstrukce.
Rezervy na opravu hmotného majetku Podmínky (součást daňových výdajů) -Jedná se o opravu HM odpisovaného déle jak 5 let -Jde skutečně o opravu nikoliv.
9 Hodnocení udržovatelnosti strojů a zařízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_VÝSTAVBA.
PROVOZNÍ ONIV 2015 Pro rok 2015 byl rozpočet provozních ONIV stanoven ve výši tis. Kč Do příjmů rozpočtu kraje byl stanoven odvod z investičních.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
 projektová dokumentace pro územní řízení 2009  žádost o vydání územního rozhodnutí září 2010  vydání územního rozhodnutí srpen 2011  nabytí právní.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
zelená linka: Provozování vodohospodářské infrastruktury – Podmínky přílohy č. 6 OPŽP.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor politiky bydlení.
Zasedání obecního zastupitelstva obce Květinov č Dne od 17:00hod.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 6. dubna 2016 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje (PRVKOK)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Tuhovčák L. , Kučera T., Sucháček T.
Stav odkanalizování v obcích Zlínského kraje Odbor životního prostředí a zemědělství Ing. Dana Zápecová vedoucí oddělení vodního hospodářství Duben.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-17 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
odbor politiky bydlení
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
o vodovodech a kanalizacích
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Kanalizační Přípojky F-M
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Obnova infrastruktury Vak
Finanční účetnictví RADNICE
18. Zasedání Zastupitelstva obce Nezvěstice
Ing. Miloslava Melounová
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
Institucionální program
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Odbor školství oddělení školské ekonomiky
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

1 Plány financování obnovy vodovodů a kanalizací dle zákona o vodovodech Jan Jindra V Českých Budějovicích

Úvod Pro zpracování příspěvku byla použity materiály VaK JČ. V letech 2007 a 2008 byl VaK JČ největším provozovatelem vodohospodářských zařízení v jihočeském kraji. Pro své smluvní partnery zpracovali pracovníci rozvoje VaKu na 300 plánů obnovy a částečně se zúčastnili i jejich projednávání. Dále jsou uvedeny základní poznatky a zjištění z této činnosti. 2

Základní pojmy Novela zákona o vodovodech: Obnovou pro plán financování obnovy vodovodů a kanalizací je výměna části vodovodu, úpravny vody, kanalizace, čistírny odpadních vod, která je inventárně sledovanou částí majetku vlastníka, nebo samostatnou položkou uvedenou ve vybraných údajích majetkové evidence, za účelem prodloužení životnosti stavby i technologie a tím i zachování dobrého stavu celého systému vodovodu nebo kanalizace. Obnova se realizuje jako:  údržba  oprava  investice do obnovy (ne rozvojové)  technické zhodnocení (část zhodnocení vždy zahrnuje obnovu) Údržbou se rozumí soustavná činnost, kterou se zpomaluje fyzické opotřebení a předchází poruchám a odstraňují se drobnější závady Opravou se odstraňují účinky fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Při opravě lze použít jiné materiály, součásti a technologie pokud tím nedojde k technickému zhodnocení. Opravou se nezíská nová (delší) životnost. Investice představuje tok výdajů, určených na udržení nebo rozšíření kapitálové zásoby. Jde o výdaje nesloužící okamžité spotřebě, ale k zabezpečení budoucích důchodů. Technickým zhodnocením se rozumí výdaje na nástavby, přístavby a stavební úpravy, rekonstrukce a modernizace majetku. 3

Legislativa Zákon č.274/2001 Sb.,o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu v úplném znění zákona č. 76/2006. §8(11) Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zpracovat a realizovat plán obnovy vodovodu a kanalizací, a to na dobu nejméně 10 kalendářních let. Obsah plánu financování obnovy vodovodu a kanalizací včetně pravidel pro jeho zpracování stanoví prováděcí předpis. Čl. II Přechodná a závěrečná ustanovení Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací musí být zpracován nejpozději do 31. prosince Vyhláška č.515 / 2006, kterou se mění vyhláška č.428/2001 Sb. § 13a Obsah plánu financování obnovy vodovodů nebo kanalizací a pravidla pro jeho zpracování (1) Plán financování obnovy vodovodů nebo kanalizací se zpracovává v rozsahu údajů a podle pravidel stanovených v příloze č. 18. (2) Plán financování obnovy vodovodů nebo kanalizací se aktualizuje nejpozději po 5 letech od jeho zpracování. Všechny předchozí plány se archivují.“. 4

Náležitosti Plánu financování obnovy vodovodů nebo kanalizací 1.Identifikační údaje vlastníka a provozovatele název, sídlo, statutární orgán (starosta, jednatel, představenstvo) 2.Seznam majetku a hodnota majetku dle pravidel majetkové evidence Metodický pokyn MZe pro orientační ukazatele výpočtu pořizovací (aktualizované) ceny objektů pro plány financování obnovy vodovodů a kanalizací 3.Vyhodnocení stavu majetku Pro hodnocení stavu majetku byla použita tzv. rizikové analýzy. Byla vybrána kritéria která rozhodují o životnosti zařízení (např. pro VS bylo zvoleno 6 kritérií-materiál, ztráty, tlak, spoje a pod).Velmi pracný postup s nejistým výsledkem. Nahrazen jediným kritériem stáří potrubí. 4.Seznam jmenovitých akcí obnovy 5.Potřeba finančních prostředků-tabulka 6.Doklady o schválení a realizaci plánu Řeší novela zákona o vodovodech: kalkukulace bude obsahovat řádek: prostředky do obnovy-plán a skutečnost 5

vodovodní síť průměr potrubí a materiál potrubí hydrostatický tlak a jeho kolísání ztráty vody v potrubí použité trubní spoje počet poruch zaznamenaný v uplynulých 5 letech dopravní zatížení potrubí a zatížení spodní vodou kanalizační síť průměr potrubí a materiál potrubí podíl balastních vod přiváděný kanalizací na ČOV použité trubní spoje počet poruch zaznamenaný v uplynulých 3 letech dopravní zatížení potrubí a zatížení spodní vodou objekty stáří objektu technický stav zařízení z pohledu provozovatele (odborný odhad) Kriteria vyhodnocení stavu majetku

3.Vyhodnocení stavu sítí % opotřebení sítě bylo stanoveno jako podíl skutečného stáří potrubí a předpokládané životnosti podle vzorce: pro celý vodovod nebo kanalizaci bylo opotřebení vypočteno jako vážený průměr vzhledem k délce jednotlivých úseků Příklad: Litinové potrubí z roku 1967 vykazuje opotřebení 50% 45 let 90let 45 % opotřebení = x100 =50% 90 3.Vyhodnocení stavu sítí

vodovodkanalizaceobjekty pro úpravu vody a ČOV materiál potrubí udávaná životnost materiál potrubí udávaná životnost zařízenípředpokládaná životnost ocel40ocel40vrt30 litina90litina90stavba80 plast (PE,PVC,…) 60plast (PE,PVC,…) 60čerpadla, dmychadla,kompr esorové stanice 10 azbestocement35sklolaminát30ostatní strojní technologie 20 tvárná litina110kamenina110elektroinstalace30 sklolaminát60železobeton60oplocení30 beton35zeleň50 zděný profil100 Předpokládaná životnost zařízení

Procento opotřebení vodovodní sítě 9

10 3.Vyhodnocení stavu objektů %opotřebenído 20%20-40%40-60%60-80%nad 80% %teoretické životnosti do 20%20-40%40-60%60-80%nad 80% stav zařízenívelmi dobrý stav (nové zařízení po rekonstrukci) dobrý stav (minimum oprav) ojedinělé opravy časté opravy havarijní stav % opotřebení zařízení pro úpravu vody a čistíren odpadních vod bylo stanoveno odborným odhadem dle tabulky:

Materiál vodovodního potrubí

Stáří vodovodního potrubí

% opotřebení vodovodní sítě

Materiál kanalizačního potrubí

Stáří kanalizačního potrubí

% opotřebení kanalizační sítě

Zdroje pro financování obnovy

Bilance finančních prostředků údaje VaK JČ pro rok 2008

Vlastník Počet obyvatel Hodnota majetku % opotřebení majetku Procent o obnovy ročně Potřeba tvorby prostředků ročně pokryto z nájmu mil Kčvodovod ÚV +zdroje kanalizaceČOV%mil Kč% Adamov ,0 25,1 2,450,45931,0 Křemže ,58,5 2,442,38718,4 Lišov ,3 26,45,51,972,41823,4 N.Hrady ,99,537,02,51,822,39737,0 Rudolfov ,2 33,7 2,523,4643,6 Mirotice ,3 89,5 10,493,37615,0 Mirovice ,7 51,65,02,40,587139,0 Protivín ,3 56,010,52,58,03132,4 K.Řečice ,8 58,75,02,75,98650,0 Dačice ,229,14,615,32215,0 Bechyně ,4 77,025,55,5717,96924,2 Č.Velenice ,038,061,538,03,38,61753,2 Č.Krumlov ,1 46,7 2,5412,36668,5 J.Hradec ,0 51,828,22,6141,00472,7 Kaplice ,4 28,84,51,395,294100,2 Písek ,315,038,88,0231,94584,6 Prachatice ,2 62,65,02,2910,86584,4 Studená ,055,018,750,42,494,16968,7 Zliv ,19,561,16,12,683,65499,6 Velešín ,4 45,620,02,263,572101,9 Tábor ,8 53,524,22,6567,12147,8 celkem ,229,449,621,02,63251,00356,7

Závislost přepočtené ceny sítí (ME) na 1 obyvatele na velikosti obce

Vlastní finanční prostředky-navýšení vodného a stočného velikost obcepořizovací cena majetkupotřebná výše nákladů na opravy a nájmu pro pokrytí potřeb obnovy VSKS VSV+S počet obyvatel tis.Kč/obyv. Kč/m 3 do tis tis tis nad 20tis

Poznatky z projednávání Starostové pozitivně hodnotí plány jako inventuru majetku, jsou překvapeni hodnotou majetku Souhlasí s potřebou investovat (v minulosti zanedbáváno)-technický stav neodpovídá možnostem doby Seznam jmenovitých akcí: oobce do 2000 obyvatel zpravidla nepředpokládají žádné investice do VH oobce nad 2000 obyvatel-konkrétní akce do 2 let (funkční období),do 5 let méně přesné,nad 5 let -vize Dopad na V+S- finanční prostředky vlastní x ostatní Není znám způsob kontroly zpracování a realizace plánů obnovy

Závěr Z provedeného hodnocení vyplývá značný stupeň opotřebení vodohospodářských zařízení zejména kanalizační sítě, kde cca čtvrtina z celkové délky byla vybudována před více jak 50lety Bilance finančních prostředků předpokládá kombinaci vlastních zdrojů, tj navýšení vodného a stočného v sociálně přijatelné míře a ostatních prostředků (dotace, jiné příjmy obcí, úvěry..).Prostředky z nájmu by měly být vraceny do VH majetku. Je třeba si uvědomit, že potřeba obnovy vzniká již v okamžiku zahájení projektové přípravy. Je výhodné volit levná a osvědčená řešení. Drahá a složitá zařízení jsou zpravidla spojena se zvýšenými náklady na údržbu a provoz a následně i s potřebou zvýšených prostředků do obnovy. Strategický cíl státu v oblasti financování obnovy je odbourat veškeré dotování a veškeré náklady krýt samofinancováním z vybraného vodného a stočného.

24 Děkuji za pozornost !