NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ VÁLCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Prezentace slouží jako seznámení s novým učivem Společnost po třicetileté válce. Po shlédnutí si žáci ověří získané vědomosti formou kvízu.
Společnost Společnost po třicetileté válce se dělila: Obyvatelé na zámku Obyvatelé ve městě Obyvatelé na vesnici
Život na zámku Po panovníkovi nejbohatší šlechta Staví si pohodlné a prostorné zámky ( k zámku patří rybníky, lesy, mlýny, pivovary, panské dvory se sýpkami)
Život na zámku Zámecké panstvo – hostiny, plesy, hony, vyjížďky na koních Většina šlechticů – v úřadech, slouží ve vojsku
Život ve městě Řemeslníci se sdružují v cechy Domácí výroba (pomáhá celá rodina) Prodej na jarmarcích ( výroba plátna ze lnu, paličkování krajky, výšivky, zboží ze skla)
Život ve městech Život měl venkovský charakter Morové epidemie Obyvatelstvo tvořili řemeslníci, kupci, lékaři, advokáti, písaři, kněží, řeholníci, učitelé, tovaryši, městská chudina (žebráci…)
Život na vesnici Poddaní pracují na panském, platí poplatky z prodeje, z mlýnů, z kováren… Převládá zemědělství nad řemeslem (těžké práce na polích) Nesmí se bez souhlasu vrchnosti stěhovat, ženit, prodat své pole ani výrobky
Život na vesnici Poddaní jsou povinováni vojenskou službou – bouřili se – selská povstání Jan Sladký Kozina – vzpoura Chodů
Kvíz Prověř si své znalosti v kvízu. Zapisuj písmena všech správných odpovědí. Když správně odpovíš na všechny otázky, vyjde ti tajenka.
1.Nejbohatší vládnoucí skupina v zemi hned po panovníkovi I) král J) šlechta K) řemeslníci 2. Šlechta žije B) v kamenných hradech A) v pohodlných zámcích C) v tvrzích 3. K zámku náležely N) rybníky S) mlýny L) pivovary
4. K životu zámeckého panstva patřily E) prodej výrobků na jarmarcích, vyjížďky na koních I) vyjížďky v kočáru, draní peří A) hostiny, plesy, zábavy 5. Většina šlechticů pracuje D) na úřadech, slouží ve vojsku E) na panském C) na jarmarcích
6. Ve městech se rozvíjela domácí výroba. Na ní se podílel E) jen otec a děda M) otec a matka K) celé rodiny i s dětmi 7. Domácí výrobky se prodávaly na jarmarcích. Např. Í) plátno, krajky, slepice Ý) plátno, skleněné výrobky, krajky 8. Obyvatelstvo měst tvořili R) lékárníci, studenti, rolníci, bezzemci, tovaryši K) lékaři, písaři, advokáti, učitelé, chudina, kněží 9. Důvodem morových epidemií ve městech bylo E) lidé nechodili do práce I) lidé nechodili do školy O) málo dbali na hygienu
10. Na vesnici převládá zemědělská výroba nad řemeslem. Z) ano V) ne 11. Poddaní na vesnicích L) pracují na panském, nemusí platit vrchnosti poplatky I) bez souhlasu vrchnosti se nesmí stěhovat, ženit N) jsou povinováni vojenskou službou, platí vrchnosti poplatky 12. Protože byli poddaní na vesnici doživotně povinováni vojenskou službou M) stěhovali se do měst A) začali se bouřit – selská povstání
Tajenka: JAN SLADKÝ KOZINA Pokud se chceš dozvědět o této osobnosti více, přečti si pověst O Janu Kozinovi. V knize Obrázky z českých dějin a pověstí, autor Z. Adla, J. Černý, J. Kalousek, nakladatelství Albatros.
Použité prameny eliska hk_denik-600.jpg eliska hk_denik-600.jpg 1.jpg 1.jpg a7f2/Kozina_22.jpg a7f2/Kozina_22.jpg