SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Tání a tuhnutí Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Tání grafy.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Látky mohou mít tři skupenství:
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skupenství Rozdělujeme na: PlynnéKapalnéPevné. Plyn Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Tání. zPřechod látky z pevného do kapalného skupenství. zU krystalických látek nastává při určité teplotě - teplotě tání, zkterá závisí na vnějším tlaku:
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Výpočet tepla při vypařování
Hustota LC.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
FYZIKA Změny skupenství.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Teplo ZŠ Velké Březno.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_14 Název materiáluZměny skupenství.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Změny skupenství látek
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Tání a tuhnutí - početní úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ

= teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost látky (kg) l t = měrné skupenské teplo tání (J/kg; kJ/kg)

MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ = teplo, které přijme 1 kilogram pevné látky při teplotě tání, aby se změnil na kapalinu téže teploty. značka: l t jednotka: J/kg (Tabulky: str. 93 – kJ/kg) Najdi v Tabulkách: nikl l t = ….. kJ/kg zlato l t = ….. kJ/kg olovo l t = ….. kJ/kg a vysvětli, co hodnota vyjadřuje.

MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ Správné řešení: nikl l t = 300 kJ/kg zlato l t = 64 kJ/kg olovo l t = 23 kJ/kg Vysvětlení: na roztavení 1 kg olova při teplotě tání spotřebujeme 23 kJ tepla, abychom získali stejné množství olova v kapalném stavu při stejné teplotě. Podmínky tání?

PODMÍNKY TÁNÍ a) Látku musíme zahřát na teplotu tání → látka začne tát. (dodáme teplo Q = m ∙ c ∙ ∆t) b) Dále musíme dodat skupenské teplo tání → látka roztaje. (dodáme skupenské teplo tání L t = m ∙ l t ) K přeměně skupenství musíme tedy dodat celkové teplo: Q c = Q + L t

VÝPOČET SKUPENSKÉHO TEPLA TÁNÍ Příklad: Urči teplo, které musíme dodat 0,5 kg zinku zahřátého na teplotu tání, aby se roztavil. (zápis, vzorec, výpočet, odpověď)

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: zinek: m = 0,5 kg l t = 102 kJ/kg L t = ? kJ L t = m ∙ l t L t = 0,5 ∙ 102 L t = 51 kJ Na roztavení 0,5 kg zinku při teplotě tání potřebujeme 51 kJ tepla.

VÝPOČET CELKOVÉHO TEPLA POTŘEBNÉHO K PŘEMĚNĚ PEVNÉ KRYSTALICKÉ LÁTKY V KAPALINU Příklad: Urči teplo potřebné k roztavení železného předmětu o hmotnosti 10 kg a počáteční teplotě 20 °C. Potřebné hodnoty vyhledej v Tabulkách (str. 93) ( t t Fe ; c Fe ; l t Fe )

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: železo: m = 10 kg t t = 1540 °C (=t 2 ) t 1 = 20 °C c Fe = 0,45 kJ/kg ∙ °C Q c = ? kJ l t = 289 kJ/kg Q c = Q + L t Q = m ∙ c ∙ (t 2 – t 1 ) L t = m ∙ l t Q c = Q = 10 ∙ 0,45 ∙ 1520 L t = 10 ∙ 289 Q c = kJ Q = kJ L t = kJ Na roztavení 10 kg železného předmětu s počáteční teplotou 20 °C potřebujeme 9, 73 MJ tepla.

OTÁZKA K ZAMYŠLENÍ Proč je nám při oblevě chladněji než před táním, přestože teplota vzduchu stoupne např. z +5 °C na 0 °C?