Ivan Matulík Ředitel Úřadu Regionální rady Učíme se investovat VÝROČNÍ KONFERENCE REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA Přerov
OBSAH PREZENTACE: 1.Investujeme v rámci stanovených cílů kohezní politiky v podmínkách ČR 2.Proč jsme tak složití? 3.Provedli jsme optimalizaci administrace 4.Plánování a konkurence projektů 5.Nový přístup k analýze rizik 6.Závěrem
1. Investujeme v rámci stanovených cílů kohezní politiky v podmínkách ČR Kohezní politika sleduje stanovené cíle a typy intervencí jsou omezené Peníze nejsou pro všechny a nejde také např. o nahrazování rozpočtových příjmů veřejného sektoru Velký počet operačních programů a odlišnost jejich administrace je problémem ČR, nikoliv EU Velký převis poptávky v některých oblastech podpory je spíše projevem „problémů v plánování a zaměření programů“…
1. Dnes zmiňované silné a slabé stránky politiky soudržnosti Silné stránky Víceúrovňové řízení a partnerství Dlouhodobé plánování investic Spolupráce a výměna zkušeností Využívání evaluace (hodnocení) Kvalita auditu a evidence “Policejní ” funkce v souvislosti s dodržováním legislaviních pravidel (např. Veřejné zakázky) Slabé stránky Malý důraz na priority a měřitelnost cílů Často nevhodné motivace Nedostatečná politická diskuse o efektivitě kohezní politiky Omezená strategická role Evropské Komise Složitost a administrativní zátěž Nedostatky souvisící s dosahováním přiměřených záruk
2. Proč jsme tak složití? Požadavky vyplývající z legislativy evropské a ČR (včetně metodických pokynů ministerstev) a auditů Procesní analýza ukazuje, že příčinou jsou také požadavky řídících a kontrolních mechanismů (např. opatření proti korupci – oddělenost funkcí) Příčiny? „České vnímání účelu“ se často zabývá větším detailem, než by bylo účelné V prostředí „nedůvěry“ anebo „nedůslednosti“ se upřednostňují „úřednické postupy“ oproti racionalitě Pochopit co je důležité vyžaduje čas a zkušenost
3. Provedli jsme optimalizaci administrace Hlavní cíle: úspora v investiční přípravě v době před schválením projektu k dopracování a zvýšení důrazu na kvalitu podporovaných projektů (ve všech fázích) V době před výběrem k dopracování je důležitá kvalita „podnikatelského záměru“, efektivita, popis účelu projektu ve vazbě na cílovou skupinu, ověření hospodárnosti V rámci dopracování se žadatel již může plně soustředit na dopracování projektu… některé aspekty je možné kvalitativně lépe ověřit (např. zajištění financování u podnikatelských subjektů) Jakmile je podepsaná smlouva, finance se rychle dostávají k příjemcům
4. Plánování a konkurence projektů Kvalitní plánování je hlavním předpokladem efektivity investic a umožnění tzv. synergií Plánování ovšem vyžaduje rozvíjení tomu odpovídajících „kompetencí“ – důsledné analýzy, koncepční přístup, postupy CBA, marketingové analýzy, práce se scénáři… Některé projekty si vzájemně konkurují (např. volný čas, sociální služby, podnikatelské aktivity…) – částečně je řešeno tzv. veřejnou podporou. Každý „sektor“ ale vyžaduje specifický přístup Lze očekávat, že s požadavkem na růst konkurenceschopnosti se bude zvyšovat i vnímání pro kvalitativní změny, což nutně nejsou jen investice do infrastruktury
5. Nový přístup k analýze rizik Projekt je uskutečňován jménem příjemce, který je zodpovědný za jeho realizaci a zajištění udržitelnosti v souladu s předloženým „podnikatelským záměrem“ Požadavek na předložení např. marketingové analýzy je z pohledu poskytovatele dotace pouze ověřením, zda žadatel má představu o „realizovatelnosti svého záměru“ Posuzování projektů z některých aspektů je pouze ověřováním základních předpokladů tak, aby byly eliminovány rizika spojená s „neúspěšnou realizací projektu“… Nový přístup k analýze rizik umožnil např. novou formu administrace – tzv. koncepty
6. Z á v ě r e m Citát: "Jestliže neděláte chyby, neděláte asi nic příliš smysluplného." … učíme se investovat, znamená to také dělat chyby, důležité je ale stejné chyby neopakovat … silnou stránkou je poctivé vyhodnocení přínosů a dopadů pro rozvoj krajů, měst a obcí… … a zhodnocení zkušeností pro to, jak „dělat věci lépe“ – ve prospěch rozvoje konkurenceschopnosti krajů…
Děkuji Vám za pozornost Ivan Matulík Ředitel Úřadu Regionální rady