Menšiny v ČR Romská problematika. Menšina ( minorita) je vymezenou skupinu osob, jež se odlišuje od okolní "většinové" společnosti a obvykle se i sama.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Advertisements

Ukrajinci v ČR Adaptace II. Historie přítomnosti v ČR Pojem Ukrajinec – Malorus, Rusín.
Česko-německý fond budoucnosti Jihlava, PhDr. Tomáš Jelínek, Ph.D. ředitel.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Znaky národa národ území kultura sounáležitost jazyk historie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
P OLOHA Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s polohou ČR a jejími sousedy.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Centrum na podporu integrace cizinců
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Úřad práce České republiky
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Příprava na multikulturní výchovu pro učitele a učitelky MŠ
Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Česká republika Obyvatelstvo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Integrace cizinců v Brně
Hlavní město praha a integrace cizinců
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Nízkoprahová denní centra
Dětský klub Malý drak.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Správa sociálního zabezpečení
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Terminologie Etno- Etnikum = národ, etnická skupina, kmen
Děti odsouzených rodičů
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Bohumínská 152/25 Ostrava - Muglinov
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Československá republika-demokratický stát
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Spolupráce s rodiči a komunitou
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Hledání biologických kořenů Mikulov, Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Menšiny v ČR Romská problematika

Menšina ( minorita) je vymezenou skupinu osob, jež se odlišuje od okolní "většinové" společnosti a obvykle se i sama jako skupina chápe. Často je znevýhodňována či je objektem předsudků ze strany jiné skupiny Z latinského minor (menší)

Menšina může být kulturní náboženská národnostní rasová příjmová menšina

Znaky národnostní menšiny v ČR: trvale žijí v ČR a jsou jejími občany sdílejí etnické, kulturní a jazykové znaky, odlišné od majority projevují společně přání být považováni za národnostní menšinu v zájmu uchování a rozvíjení vlastní identity, kulturních tradic a mateřského jazyka mají dlouhodobý, pevný a trvalý vztah ke společenství, žijícímu na území ČR

Práva příslušníků menšin Na vzdělávání v mateřském jazyku Na kulturní aktivity, program uchování a rozvoje národnostních kultur Na šíření a přejímání informací v mateřském jazyce (zákon 273/2001Sb, o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů)

Národnostní menšiny v ČR Největšími menšinami jsou: slovenská, ukrajinská, německá a romská Dále je zde: bulharská, chorvatská, maďarská,, polská, ruská, rumunská, rusínská, vietnamská, řecká, židovská menšina

Xenofobie odmítání odlišného, strach ze všeho cizího, nenávist k cizincům Rasismus nenávist k lidem určité rasy a jiné projevy Etnocentrismus přesvědčení, že vlastní kultura je nadřazená všem ostatním

Genocida extrémní případ vztahů mezi odlišnými skupinami. Majorita upírá členům minority právo na život a usiluje o jejich fyzickou likvidaci. Segregace stav, kdy je některá minorita od majority zcela izolována, žije na oddělených místech (moderní ghetta), jejím členům je znemožněn společenský vzestup, nemají podíl na moci a většinou ani na užívání společných statků.

Asimilace proces, při kterém se minorita přejímá kulturu, modely chování hodnoty a způsoby myšlení většinové společnosti. Integrace stav nebo proces, při němž si menšiny plně zachovávají svoje kulturní specifika, aniž by jim tato specifika bránila či znesnadňovala účastnit se všech aspektů života společnosti.

Romové a specifika péče o Romy Romové –velká etnická (národnostní ) skupina v ČR, původem kočovníci z Indie Romové nemají svůj stát, ale mají ale svou hymnu, vlajku a jazyk (romština má mnoho dialektů). Na světě žije 2 miliony Romů, nejvíce v střední a východní Evropě. Romové žijí ve velkých rodinách (fajtách). Dělí na spoustu komunit a skupin.

Skupiny českých Romů Čeští Romové Olašští romové (Olaši) Slovenští Romové (Rumungři)

Čeští Romové žili v ČR už v době před 2. svět. válkou (po ní jich zůstalo jen cca 600 z 5 000). Menšina, většinou dobře asimilovaní, umí dobře česky.

Olaši cca 10% Romů. Žijí v uzavřených komunitách, neasimilovali se, mají své soudy, zákony. Mluví romsky, mají světlou pleť, oblékají se do pestrého oblečení, nosí hodně zlata. Dříve kočovníci, koňští handlíři, dnes obchodují. Velké soc. rozdíly uvnitř komunity (chudí x bohatí). Pohrdají fyzickou prací.

Rumungři Původem ze Slovenska nestydí za fyzickou práci neodmítají asimilaci a integraci Rumungři a Olaši mezi sebou nemají dobré vztahy. Přišli do Čech po 2.svět. válce v rámci politiky přesídlování Romů či později za prací a rodinou, někteří stále mají slovenskou národnost, naplno je zasáhly změny v průmyslu, protože vykonávali manuální práce. Často nemají práci ani nárok na dávky, ztratili kontakt se Slovenskem, nechtějí se tam vrátit. Jde o skupinu nejvíce ohroženou soc. vyloučením.

Vztah většinové společnosti k Romům

Chování Romů a většinová společnost Problém je odlišit znaky „typické pro romskou povahu“ a znaky kultury chudoby Romové se cítí vůči společnosti diskriminování, nejistí a odmítaní.

Vlastnosti přisuzované Romům Impulzivita, expresivní vyjadřování emocí (vyjadřuje je navenek), víra v osudovost, jiné vnímání času (volné vnímání času, nedodržování termínů), důraz na společné rozhodování a velká role rodiny, odlišný pohled na výchovu dětí (dítěti je třeba dát volnost a respektovat jeho názor – nechce jít do školy = nejde do školy), nízký význam vzdělání, úcta k autoritám.

Problémy romské komunity v současnosti: Rasismus, diskriminace a rasové násilí (nepouštění do restaurací, problém se zaměstnáním, napadání Romů skiny viz Vítkovická kauza) Izolovanost a sociální propad na dno společnosti (romská gheta, chudoba Romů, romská kriminalita, lichva, násilí, drogy, rozpad hodnot – rodina ) Vzrůstající závislost na soc. dávkách (z důvodu nezaměstnanosti jako život. stylu, nezaměstnatelnosti Romů)

Problémy části Romů s českým občanstvím (Slovenští Romové – často nelegální pobyt, problémy s trestním rejstříkem) Problémy v oblasti bydlení (Romové nemají vztah k bytu – kočovníci, problémy s financemi, majitelé je nechtějí jako nájemce) Problémy s docházkou do škol vzděláváním (malá vzdělanost rodičů, nízká prestiž vzdělání, diskriminace ve školách) Problémy v oblasti zdravotní prevence (dříve řízená, problémem je malá informovanost, nevzdělanost)

Řešení těchto problémů Nejsou jednoduchá, neexistuje jedno správné řešení Velké rozdíly mezi jednotlivými městy v soužití Města, která nemají s romskou populací větší problémy jsou např. Český Krumlov, Pardubice

Znaky měst, které nemají problémy s romskou populací rozptýlení Romů v běžné populaci (nejsou ghetta) obecně nízká zaměstnanost aktivní snaha o předcházení a řešení problémů (speciální komise) granty a podpora NNZ, které pracují s touto skupinou (volnočasové aktivity pro mládež i dospělé protidrogová prevence, prevence kriminality), integrační programy a programy podporující vzdělání a zaměstnanost- předškolní vzdělávání, romští asistenti atd.

Pozitivní změny v romské komunitě v současnosti Vznik nevládních romských organizací Snaha pochopit a účastnit se řešení problémů své komunity Snahy o rekonstrukci jazyka a hodnot a tradic Vznik podnikatelské vrstvy – romští podnikatelé

Města s největší romskou komunitou Chomutov Ostrava Ústí nad Labem Český Krumlov Uherské Hradiště Pardubicích Brno Přerov Vsetín Most Litvínov

Romové ve Východních Čechách: Největší komunity jsou v Pardubicích, Chrudimi, Vysokém Mýtě, České Třebové, Novém Bydžově V oblastech označovaných jako ghetto žije kolem 800 lidí

Péče o Romy ze strany státu Rada vlády pro záležitosti romské komunity (hl dva dokumenty: Koncepce romské integrace a Zpráva o stavu romských komunit v České republice) Romští poradci na krajských úřadech (v rámci samosprávy) i v samosprávách některých obcí Romští asistenti pedagoga na školách

Sociální služby, které Romové nejčastěji využívají : Hlavně služby sociální prevence (viz 1. ročník): Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež – Darjav, Charita Přelouč, Naděje (Česká Třebová), Free klub a EMKO (SKP Centrum, Pardubice), Futur, Kopretina, Agora (Šance pro tebe, Chrudim) Terénní programy – Darjav, Naděje (Vysoké Mýto, Česká Třebová),Free klub (SKP Centrum, Pardubice), Jeskyně Prachovice, Streetwork (Šance pro tebe, Chrudim)

Sociální rehabilitace – centrum multikulturního vzdělání Jihlava Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi – Dětské informační centrum Polička, Klubíčko Jihlava (charita Jihlava) Poradenství – specializované poradenství pro Romy mají hlavně romské organizace

Organizace pracující s Romy ve VČ: – Charita - TP, NPDM, – Naděje - NZDM – Romodrom – vězeňský program v Pardubicích – SKP – CENTRUM –NZDM, TP – Šance pro tebe, - NZDM, TP – Světlo pro děti, - NZDM – Darjav –NZDM, TP, – Sopre …..

Zdroje: NAVRÁTIL, P.a kol.: Romové v české společnosti. Praha: Portál ISBN