Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Advertisements

Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Filosofie  filein sofia, milovat moudrost  je především výsledkem přirozené lidské zvídavosti, snahy pochopit a vysvětlit svět okolo i sebe samého 
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Klasická sociologie (Max Weber)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název projektu: Moderní škola
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Poklasická filozofie - Marxismus
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Komunikace a interakce
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní škola
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Pozitivismus.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Život bez střeva , Praha.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl

Dějiny sociologie - periodizace 1.Protosociologie: Antika – 40 léta 19.stol. 2.Klasické období: 40 léta 19.stol – 20 léta 20 stol. 3.Období velkých empirických výzkumů: Od 20 do 60 let 20 stol. 4.Období velkého hledání: Od 60 a 70 let 20 stol.

Dějiny sociologie – periodizace A.Období velkého hledání B.Období velkých empirických výzkumů C.Období klasické sociologie D.Protosociologie 1.Antika – 40 léta 19.stol léta 19.stol – 20 léta 20 stol. 3.Od 20. do 60 let 20 stol. 4.Od 60 a 70 let 20 stol. Cvičení: K jednotlivým časovým určením přiřaďte názvy jednotlivých period vývoje sociologie!

Dějiny sociologie – periodizace 1.Antika – 40 léta 19.stol léta 19.stol – 20 léta 20 stol. 3.Od 20. do 60 let 20 stol. 4.Od 60 a 70 let 20 stol. Řešení D. Protosociologie C. Období klasické sociologie B. Období velkých empirických výzkumů A. Období velkého hledání

1. Protosociologie Antika – 40 léta 19.stol. Před vznikem sociologie, jako samostatné vědy Základní problémy formulovány v rámci sociální filozofie. Neempirická spekulativní sogie, vycházející ze zkušenosti filozofů a analýzy dokumentů. Byly kladeny základní otázky po smyslu a směru společenského vývoje, otázky pokroku a úpadku, dějinné zákonitosti Byly formulovány základní vztahy mezi sociálními jevy Představitelé: Platon, Aristoteles, Machiavelli, Hobbes …

2. Období klasické sociologie 40 léta 19.stol – 20 léta 20 stol. Období velkých teorií Ze sociální filosofie se vyděluje sociologie, jejímž zakladatelem je Auguste Comte Snahou bylo vysvětlit celek sociální skutečnosti a zformulovat základní zákonitosti společenského vývoje na základě jednoho principu Zdroje inspirace hledali první sociologové ve fyzice, chemii, biologii, psychologii a dalších vědách.

Úkol: Doplňte chybějící části tvrzení Jako protosociologii označujeme období před ………………………………………………………………... Jde o období, které trvá od ……………… do ……………………. Základní otázky byly formulovány v rámci tzv. ……………………….. která byla převážně ……….………….. a ……………………. Ze sociální ……………… se vyděluje sociologie. Jejím zakladatelem je …………………………. Druhé období vývoje sociologie tzv. klasické, lze také jinak označit jako období velkých …………, protože první sociologové se snažili vysvětlit celek sociální skutečnosti na základě jednoho principu. Trvá zhruba od …………………….... do ……………………. vznikem sociologie, jako samostatné vědy Antiky 40 let 19.stol. sociální filozofie neempirickáspekulativní teorií 40 let 19.stol 20 let 20 stol filozofie Auguste Comte

Klasická sociologie: Auguste Comte (1798 – 1857) Člověk (jedinec) neurčuje dějinné či sociální procesy ani strukturu společnosti, nýbrž je jimi sám determinován. Sociální statika - teorie spontánního uspořádání společnosti, vysvětluje podmínky sociální existence jednotlivce, společenskou stavbu. – Základní stavební jednotkou společnosti je rodina, nikoli jednotlivec, jejíž stavba je určována vztahy mezi pohlavími a vztahy mezi pokolením – Společenská stavba je udržována vzájemnou solidaritou rodin Sociální dynamika - teorie vývoje společnosti – Lidstvo se neustále vyvíjí: Intelekt, poznání a morálka převažují nad city a pudy. Lidský život se zkvalitňuje a prodlužuje. Teorie zákona tří stádií vývoje lidského rozumu a společnosti 1. Teologické 2. Metafyzické 3. Pozitivní Zdroj: Wikimedia Commons:

Klasická sociologie: Auguste Comte (1798 – 1857) Tři stádia vývoje lidského rozumu a společnosti: – Teologické Od počátku lidstva až po středověk: snaha o absolutní poznání, prostřednictvím nadpřirozených sil. Odpovídající formou vlády je teokracie. Fetišismus  polyteismus  monoteismus. – Metafyzické Nadpřirozené bytosti jsou nahrazeny abstraktními představami (příroda, rozum, idea, pravda, dobro). Svět je však z nich nevyložitelný a absolutní poznání nedosažitelné, končí destrukcí a skepsí. – Pozitivní C. chce vypracovat teorii tohoto stádia. Nadpřirozené síly i abstrakta nahradí fakta pravda je shoda myšlení s fakty. Zdroj: Wikimedia Commons:

Cvičení: seřaďte jednotlivá stádia vývoje lidského rozumu jak následují za sebou a přiřaďte k nim jednotlivé charakteristiky! Pozitivní Teologické Metafyzické Snaha o absolutní poznání, prostřednictvím nadpřirozených sil. Poznání skrze abstraktní představy Orientace na fakta

Řešení Teologické Metafyzické Pozitivní Snaha o absolutní poznání, prostřednictvím nadpřirozených sil. Poznání skrze abstraktní představy Orientace na fakta

Klasická sociologie: Herbert Spencer (1820 – 1903) Inspirace biologií Univerzální zákon přirozeného vývoje platí pro celý svět a všechny jevy. Je základním zákonem přírody i společnosti. „Hmota přechází od neurčité, nesouvislé stejnorodosti do určité, souvislé nestejnorodosti.“ Sociální jevy jsou nezávislé na individuálních vlastnostech jednotlivců Sociologie musí zkoumat sociální instituce a analyzovat sociální dogmata - ustálené názory na otázky mezilidského soužití, které se výchovou přenášejí na další generace. Zdroj: Wikimedia Commons:

Klasická sociologie: Herbert Spencer (1820 – 1903) Společnost je žijícím organismem a jednotlivec, tedy i sociolog, je buňkou: Nelze se tedy nikdy zcela zbavit svých zájmů, pověr a předsudků, což je největší potíží sociologie. Tento organismus podléhá univerzálnímu zákonu vývoje : 1.Vyvíjí se a roste: 2.S růstem se prohlubuje složitost jeho stavby 3.Probíhá dělba sociálních činností 4.Má své orgány umožňující životní pochody – sociální život - instituce Zdroj: Wikimedia Commons:

Úkol: Doplňte chybějící části tvrzení Základními disciplínami sociologie by dle Comta měla být teorie spontánního uspořádání společnosti pro kterou razil název: ………………………… a teorie vývoje společnosti tzv. ……………………………… Vývoj společnosti podléhá jeho teorii zákona tří stádií vývoje lidského rozumu. Je to stádium : 1. …………… …………………. 3. …………………. Dle Herberta Spencera platí pro celý svět a všechny jevy univerzální zákon ………………………………… Je základním zákonem přírody i společnosti. Podle tohoto zákona přechází hmota od ………………………………………………………..do ……………………………………………………. Sociologie by měla studovat tzv. …………………………….., tedy ustálené názory na otázky mezilidského soužití, které se výchovou přenášejí na další generace. Společnost přirovnával k ………………………………, který se vyvíjí a s růstem se prohlubuje jeho složitost. Sociální statika Sociální dynamika Teologické Metafyzické Pozitivní přirozeného vývoje neurčité, nesouvislé stejnorodosti určité, souvislé nestejnorodosti sociální dogmata žijícímu organismu

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, s. ISBN: BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, s. ISBN KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, s. ISBN MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, ISBN THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, s. ISBN 80 – – 68 – 4