Impresionismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus.
Advertisements

FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETKOVÉ POJIŠTĚNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z vína. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.9 v ě ty dvoj č lenné, jedno č lenné a v ě tný ekvivalent Název.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Úvod do databází MS Access (1).
Impresionismus a postimpresionismus
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vytápění Tepelné ztráty
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
CorelDRAW - dokument.
Barva světla, šíření světla a stín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
El Monasterio construido encima de un volcán
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Propojení tabulek Access (6).
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Malířské experimenty Leonarda da Vinci
Vkládání dat MS Access (5).
Vytvoření databázového dotazu z více tabulek
Křivonosková Kateřina
Dějiny hudby a její osobnosti
Poměr v základním tvaru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Život – pohledy na přírodu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Vláda prvních Habsburků
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Poměr v základním tvaru.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Neživá příroda - vzduch
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

impresionismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Idea6 Projevy7 Charakteristické znaky8 Přehled osobností9 Cl. Monet10

Obsah Ed. Manet11 Snídaně v trávě12 Kdo komu krade námět13 Pro lepší pochopení14 Monetův ryzí impresionismus15 Katedrála v Rouenu16 Al. Sisley17 Jeho krajiny18 Cl. Pissarro19 Jeho krajiny20

Obsah Bulvár Montmartre21 Renoir22 Renoirův impresionismus23 Antonín Slavíček24 Slavíčkův pokus25 Antonín Hudeček26 Hudečkův příspěvek27 Naše vzpomínka na impresionismus28 Pro srovnání pointilismus v neoimpresionismu29 Čím šokoval Manet30

Obsah Název stránky 3131 Název stránky 3232 Název stránky 3333 Název stránky 3434 Název stránky 3535 Název stránky 3636 Název stránky 3737 Název stránky 3838 Název stránky 3939 Název stránky 4040

vstup 1

název směru pochází z francouzského impression (dojem) výraz byl použit v názvu pilotního díla (viz vstup) Impression – soleil levant (Zážitek z východu slunce, volně přeloženo) umělci tvořící v tom duchu byli nazýváni posměšně impresionisty (autorem označení novinář Leroy) etymologie 2

charakteristická malířská technika nezávisle na období (impresionistický styl malby) skupina malířů konkrétního období, kteří nakonec přijali původně posměšný název, tvořili a vystavovali spolu nezaměňovat s aplikací objevů fyziků (Helmholtze a Roada) v oboru teorie barev, to se jednalo o techniku pointilismu, nanášení barev v malých tečkách, výsledný obraz pak vznikal na sítnici diváka a směr se nazýval neoimpresionismus pojem 3

směr se vyvinul v druhé polovině 19. století jádro skupiny mladých malířů se sešlo kolem roku 1860 na pařížských soukromých školách manifestoval se první společnou výstavou v roce 1874 malíři pak vystavovali společně ještě několikrát ryzí období trvalo přibližně 10 let poslední společná výstava se uskutečnila v roce 1886 období 4

směr vznikl (jak jinak než) ve Francii své předchůdce měl však nejen v rodné Francii (Daumier), ale i v nedaleké Anglii (Turner, Constabl; viz předchozí umělecké směry) do střední Evropy se dostal později (spíše se jednalo o umělce, kteří malují ve stylu impresionismu, než o impresionisty) lokalita 5

revolta proti věčně zdůrazňovanému a opakujícímu se ideálu krásy (z antiky) revolta proti tendenční výstavbě plochy osvobození barvy hlavním námětem příroda, nikoli kopírování klasických vzorů idea 6

výhradně malba (viz charakteristické znaky) mimo výtvarné umění se směr vyskytuje v literatuře (poezie) a v hudbě, kde se mu podobně jako v malbě (obrazem) daří zachytit atmosféru okamžiku (zvukem; např. let čmeláka, příjezd vlaku apod.) projevy 7

zamítnutí černé barvy a šedých valérů vynechání konturové kresby odklon od valérové malby užívání nelomených spektrálních barev zobrazování světelných efektů (barva je vlastně světlo, vzniká rozkladem slunečního paprsku náměty: příroda (východ, západ slunce, mlha, déšť), katedrála při různých atmosférických jevech, bulvár plný lidí, přijíždějící vlak, … malba v plenéru charakteristické znaky 8

impresionista par excellence C. Monet k němu bez výhrad Pissarro a Sisley Manet ne, trval na valérové malbě Degas ne, uchovával ingresovský kult kresby Cézanne částečně, usiloval o novou obrazovou konstrukci (ke kubismu) Renoir částečně, ponechal si čerň jako základní barvu úplně svou cestou, vymykající se zařazení do konkrétního stylu, šli Gauguine a van Gogh u nás pak ve stylu impresionistů tvořili Antonínové Slavíček a Hudeček, částečně Jožka Úprka (nikoli Kulhavý) přehled osobností 9

Claude Monet Podle jedné verze vznikl impresionismus setkáním téměř jmenovců Moneta s Manetem Manetova Snídané v trávě je asi slavnější (a starší, inspirovala Moneta), ale Monetova je jednoznačně impresionističtější… Jak je to s původností, uvidíme dále… 10

Edouard Manet Téměř jmenovec otce impresionismu Jejich setkání nastartovalo vznik směru Pravým impresionistou se nikdy nestal Kromě proslavené Snídaně fascinoval, spíše šokoval, svou Olympií

Snídaně v trávě ManetovaMonetova 11

Kde je původní námět? 12

Pro lepší pochopení

Monetův ryzí impresionismus 13

Monet Katedrála v Rouenu aneb, kdo si myslí, že dokončil obraz, trpí ješitností! Cyklus (celkem dvacet obrazů západního průčelí z okna bytu, kde se ubytoval) vytvořil na důkaz, že jeden motiv malovaný v různou dobu a za různých atmosférických podmínek vytvoří vždy jiné dílo 14

Alfred Sisley Nejvěrnější pokračovatel v Monetových zásadách impresionismu (čisté barvy a dělený rukopis) Impresionistou po celý život Neztratil smysl pro soudržný tvar Věnoval se výlučně krajinomalbě 15

Sisleyovy krajiny 16

Camille Pissarro Dovršený trojlístek ortodoxních impresionistů Zúčastnil se jako jediný všech jejich výstav Nejvíce se přiblížil přírodě (Cézannův výrok) Z jeho pláten si udělali Prusové chodník, aby si neumazali boty (válka 1870) 17

Pissarrovy krajiny 18

Pissarrův Bulvár Montmartre 19

Host mezi impresionisty Pierre-Auguste Renoir Impresionismem pouze prošel ve svém malířském vývoji, prosvětlil mu paletu a uvolnil rukopis, nikdy se nevzdával černé barvy Využíval kontrast teplých a studených tónu Obraz Milenci najdete v NG v Praze 20

Renoirův impresionismus 21

Naše odezva Antonín Slavíček Krajinář Železných a Orlických hor i Vysočiny Na školních chodbách visely často jeho Kameničky K impresionismu přičichl při své návštěvě Paříže, jejich styl mu uvolnil rukopis 22

Slavíčkův impresionismus 23

Další náš ohlas Antonín Hudeček Slavíčkův spolužák u Mařáka Jeho krajinářská tvorba byla ještě bližší našemu regionu (Policko, Broumovsko, Hronovsko) Od roku 1927 až do své smrti žil v Častolovicích, kde mu učarovala místní říčka Bělá Impresionistou vnímáním přírody a prací v plenéru 24

Hudečkův příspěvek Machov navečerCesta mezi balvany 25

Naše vzpomínka na impresionismus Jožka ÚprkaAntonín Slavíček 26

Pro srovnání pointilismus 27

Čím šokoval Manet? 28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

Vlastimil Fiala, Impresionismus, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha 1967 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha 1971 Jitka Boučková, Antonín Hudeček, Oblastní galerie Liberec, Východočeská galerie Pardubice, José Pijoan, Dějiny umění, Balois, Knižní klub, Praha 2000 Použité zdroje