impresionismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Idea6 Projevy7 Charakteristické znaky8 Přehled osobností9 Cl. Monet10
Obsah Ed. Manet11 Snídaně v trávě12 Kdo komu krade námět13 Pro lepší pochopení14 Monetův ryzí impresionismus15 Katedrála v Rouenu16 Al. Sisley17 Jeho krajiny18 Cl. Pissarro19 Jeho krajiny20
Obsah Bulvár Montmartre21 Renoir22 Renoirův impresionismus23 Antonín Slavíček24 Slavíčkův pokus25 Antonín Hudeček26 Hudečkův příspěvek27 Naše vzpomínka na impresionismus28 Pro srovnání pointilismus v neoimpresionismu29 Čím šokoval Manet30
Obsah Název stránky 3131 Název stránky 3232 Název stránky 3333 Název stránky 3434 Název stránky 3535 Název stránky 3636 Název stránky 3737 Název stránky 3838 Název stránky 3939 Název stránky 4040
vstup 1
název směru pochází z francouzského impression (dojem) výraz byl použit v názvu pilotního díla (viz vstup) Impression – soleil levant (Zážitek z východu slunce, volně přeloženo) umělci tvořící v tom duchu byli nazýváni posměšně impresionisty (autorem označení novinář Leroy) etymologie 2
charakteristická malířská technika nezávisle na období (impresionistický styl malby) skupina malířů konkrétního období, kteří nakonec přijali původně posměšný název, tvořili a vystavovali spolu nezaměňovat s aplikací objevů fyziků (Helmholtze a Roada) v oboru teorie barev, to se jednalo o techniku pointilismu, nanášení barev v malých tečkách, výsledný obraz pak vznikal na sítnici diváka a směr se nazýval neoimpresionismus pojem 3
směr se vyvinul v druhé polovině 19. století jádro skupiny mladých malířů se sešlo kolem roku 1860 na pařížských soukromých školách manifestoval se první společnou výstavou v roce 1874 malíři pak vystavovali společně ještě několikrát ryzí období trvalo přibližně 10 let poslední společná výstava se uskutečnila v roce 1886 období 4
směr vznikl (jak jinak než) ve Francii své předchůdce měl však nejen v rodné Francii (Daumier), ale i v nedaleké Anglii (Turner, Constabl; viz předchozí umělecké směry) do střední Evropy se dostal později (spíše se jednalo o umělce, kteří malují ve stylu impresionismu, než o impresionisty) lokalita 5
revolta proti věčně zdůrazňovanému a opakujícímu se ideálu krásy (z antiky) revolta proti tendenční výstavbě plochy osvobození barvy hlavním námětem příroda, nikoli kopírování klasických vzorů idea 6
výhradně malba (viz charakteristické znaky) mimo výtvarné umění se směr vyskytuje v literatuře (poezie) a v hudbě, kde se mu podobně jako v malbě (obrazem) daří zachytit atmosféru okamžiku (zvukem; např. let čmeláka, příjezd vlaku apod.) projevy 7
zamítnutí černé barvy a šedých valérů vynechání konturové kresby odklon od valérové malby užívání nelomených spektrálních barev zobrazování světelných efektů (barva je vlastně světlo, vzniká rozkladem slunečního paprsku náměty: příroda (východ, západ slunce, mlha, déšť), katedrála při různých atmosférických jevech, bulvár plný lidí, přijíždějící vlak, … malba v plenéru charakteristické znaky 8
impresionista par excellence C. Monet k němu bez výhrad Pissarro a Sisley Manet ne, trval na valérové malbě Degas ne, uchovával ingresovský kult kresby Cézanne částečně, usiloval o novou obrazovou konstrukci (ke kubismu) Renoir částečně, ponechal si čerň jako základní barvu úplně svou cestou, vymykající se zařazení do konkrétního stylu, šli Gauguine a van Gogh u nás pak ve stylu impresionistů tvořili Antonínové Slavíček a Hudeček, částečně Jožka Úprka (nikoli Kulhavý) přehled osobností 9
Claude Monet Podle jedné verze vznikl impresionismus setkáním téměř jmenovců Moneta s Manetem Manetova Snídané v trávě je asi slavnější (a starší, inspirovala Moneta), ale Monetova je jednoznačně impresionističtější… Jak je to s původností, uvidíme dále… 10
Edouard Manet Téměř jmenovec otce impresionismu Jejich setkání nastartovalo vznik směru Pravým impresionistou se nikdy nestal Kromě proslavené Snídaně fascinoval, spíše šokoval, svou Olympií
Snídaně v trávě ManetovaMonetova 11
Kde je původní námět? 12
Pro lepší pochopení
Monetův ryzí impresionismus 13
Monet Katedrála v Rouenu aneb, kdo si myslí, že dokončil obraz, trpí ješitností! Cyklus (celkem dvacet obrazů západního průčelí z okna bytu, kde se ubytoval) vytvořil na důkaz, že jeden motiv malovaný v různou dobu a za různých atmosférických podmínek vytvoří vždy jiné dílo 14
Alfred Sisley Nejvěrnější pokračovatel v Monetových zásadách impresionismu (čisté barvy a dělený rukopis) Impresionistou po celý život Neztratil smysl pro soudržný tvar Věnoval se výlučně krajinomalbě 15
Sisleyovy krajiny 16
Camille Pissarro Dovršený trojlístek ortodoxních impresionistů Zúčastnil se jako jediný všech jejich výstav Nejvíce se přiblížil přírodě (Cézannův výrok) Z jeho pláten si udělali Prusové chodník, aby si neumazali boty (válka 1870) 17
Pissarrovy krajiny 18
Pissarrův Bulvár Montmartre 19
Host mezi impresionisty Pierre-Auguste Renoir Impresionismem pouze prošel ve svém malířském vývoji, prosvětlil mu paletu a uvolnil rukopis, nikdy se nevzdával černé barvy Využíval kontrast teplých a studených tónu Obraz Milenci najdete v NG v Praze 20
Renoirův impresionismus 21
Naše odezva Antonín Slavíček Krajinář Železných a Orlických hor i Vysočiny Na školních chodbách visely často jeho Kameničky K impresionismu přičichl při své návštěvě Paříže, jejich styl mu uvolnil rukopis 22
Slavíčkův impresionismus 23
Další náš ohlas Antonín Hudeček Slavíčkův spolužák u Mařáka Jeho krajinářská tvorba byla ještě bližší našemu regionu (Policko, Broumovsko, Hronovsko) Od roku 1927 až do své smrti žil v Častolovicích, kde mu učarovala místní říčka Bělá Impresionistou vnímáním přírody a prací v plenéru 24
Hudečkův příspěvek Machov navečerCesta mezi balvany 25
Naše vzpomínka na impresionismus Jožka ÚprkaAntonín Slavíček 26
Pro srovnání pointilismus 27
Čím šokoval Manet? 28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vlastimil Fiala, Impresionismus, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha 1967 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha 1971 Jitka Boučková, Antonín Hudeček, Oblastní galerie Liberec, Východočeská galerie Pardubice, José Pijoan, Dějiny umění, Balois, Knižní klub, Praha 2000 Použité zdroje