Zdeněk Vašíček Hudební předměty jako CLIL. Podněty teorie i praxe.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Learning management system Zdeněk Jelínek. Learning management systém LMS- systém řízení studia – Learning management systém Je to soubor nástrojů pro.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Technická 2896/ Brno tel.: fax: Ústav jazyků
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Časté otázky a chyby související s tvorbou studijního zaměření Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Standardy RVP ZV září 2013 Praha, Všechno, co jste chtěli vědět o standardech … O TOM, CO URČITĚ BYLO O TOM, CO URČITĚ JE O TOM, CO MOŽNÁ BUDE…
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Organizační struktura
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Tamara Váňová, Jitka Kazelleová 1 Praha, 2013.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
CÍL Ocenit a podpořit inovační metody/projekty zaměřené na výuku a studium cizích jazyků, propagaci nových metod/projektů mezi učiteli a studenty.
Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Obecná didaktika ÚVOD.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PHmax ve středním vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
Název operačního programu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zdeněk Vašíček Hudební předměty jako CLIL. Podněty teorie i praxe

Pojem CLIL Content and Language Integrated Learning Content and Language Integrated Learning Učení/vyučování spojující Učení/vyučování spojující obsah a jazyk Dnes jsou k dispozice desítky ekvivalentů termínu CLIL Dnes jsou k dispozice desítky ekvivalentů termínu CLIL Hlavními výhodami CLIL jsou autentické komuni- kační situace a nabytí odborné slovní zásoby Hlavními výhodami CLIL jsou autentické komuni- kační situace a nabytí odborné slovní zásoby Jednotná metodologie neexistuje Jednotná metodologie neexistuje Užití cizího jazyka ve výuce kolísá dle možností (bodově – liniově) Užití cizího jazyka ve výuce kolísá dle možností (bodově – liniově) V ČR je koncept CLIL V ČR je koncept CLIL stále málo známý Je však už rozpracováván Je však už rozpracováván a testován na různých typech škol

Z projektů CLIL pro naše všeobecně vzdělávací školy (výběr) VÚP Praha VÚP Praha (vedoucí autorského kolektivu Mgr. Gabriela Baladová): výstupem dvě příručky CLIL (2008, různé jazyky) NIDV NIDV Vzdělávání učitelů v jazykových kurzech MEJA pro různé cílové skupiny: učitele na 1. stupni ZŠ ( , anglicky, německy) i učitele ZUŠ NIDV (hlavní partner), VÚP Praha + sdružení AMATE NIDV (hlavní partner), VÚP Praha + sdružení AMATE (za VÚP didaktička cizích jazyků Mgr. Kamila Sladkovská): Vzdělávání učitelů na 2. stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií ( ), výstupem příručka (angličtina, němčina) Kolektiv pracovníků na Pedagogické fakultě MU v Brně Kolektiv pracovníků na Pedagogické fakultě MU v Brně (manažerka PhDr. Jitka Kazelleová): Testovací projekt pro pilotní školy – 2. stupně základních škol a nižší stupně víceletých gymnázií ( ), výstupem učebnice s DVD a digitální knihovna (angličtina)

Hudební předměty v našem školství (zjednodušeno) Pro CLIL je vhodný kterýkoli z nich Hudebnívýchova: od MŠ výše Pěveckýsbor: Hra na hudební nástroj či sólový zpěv: ZUŠ,konzervatoř, střední ped. škola, vysoká škola Dirigování, vedení sboru, skladba:ZUŠ,konzervatoř, střední ped. škola, vysoká škola Hudební nauka, hudební teorie, hudební estetika, dějiny hudby aj.: ZUŠ,konzervatoř, střední ped. škola, vysoká škola

Italština v hudebních předmětech Italština je mezinárodní jazyk hudebníků (nikoli angličtina!) Italština je mezinárodní jazyk hudebníků (nikoli angličtina!) V hudebních předmětech se běžně používají italské termíny pro: V hudebních předmětech se běžně používají italské termíny pro: tempo (allegro, adagio, …), výraz (amoroso, con fuoco, …), způsob hry či zpěvu (legato, staccato, …) Například už v 1. ročníku I. stupně ZUŠ se používají desítky italských termínů. Například už v 1. ročníku I. stupně ZUŠ se používají desítky italských termínů. Učitelé hudebních předmětů v ČR nepotřebují mít vedle hudební kvalifikace další kvalifikaci jako učitelé italštiny Učitelé hudebních předmětů v ČR nepotřebují mít vedle hudební kvalifikace další kvalifikaci jako učitelé italštiny Pozor! Používají se i termíny původu latinského (ligatura), řeckého (tetrachord), francouzského (timbre) … Pozor! Používají se i termíny původu latinského (ligatura), řeckého (tetrachord), francouzského (timbre) … Otázka do diskuse: vytváří italština používaná v hudebních předmětech z těchto předmětů CLIL? Otázka do diskuse: vytváří italština používaná v hudebních předmětech z těchto předmětů CLIL?

Pojem základní umělecké školy ZUŠ jako škola není zařízením pro volný čas či školní družinou! Studium žáků je sice dobrovolné, ale jsou zde: Přijímací a postupové zkoušky Přijímací a postupové zkoušky Veřejné přehrávky, výstavy, atd. Veřejné přehrávky, výstavy, atd. Dříve učební osnovy a plány Dříve učební osnovy a plány Nově RVP ZUV a ŠVP ZUŠ Nově RVP ZUV a ŠVP ZUŠ Kontrola ČŠI Kontrola ČŠI Do této situace vstupuje CLIL

Základní údaje o projektu CLIL na ZUŠ Tišnov ( ) Projekt schválen Školským úřadem Brno-venkov v roce 2000 Projekt schválen Školským úřadem Brno-venkov v roce 2000 Individuální předměty „hra na klavír jako CLIL“ a „hra na varhany jako CLIL“ Individuální předměty „hra na klavír jako CLIL“ a „hra na varhany jako CLIL“ (s komunikací v angličtině nebo v němčině), kolektivní předmět „komorní hra jako CLIL“ (s komunikací v angličtině) Zachování parametrů standardního předmětu (učivo, počet a délka vyučovacích hodin, struktura vyučovací hodiny, výše školného) Zachování parametrů standardního předmětu (učivo, počet a délka vyučovacích hodin, struktura vyučovací hodiny, výše školného) Z hlediska žáka a cizího jazyka dvě fáze výuky CLIL: Z hlediska žáka a cizího jazyka dvě fáze výuky CLIL: 1. receptivní, 2. produktivní Cíle: Cíle: udržet nebo zvýšit dosavadní uměleckou úroveň žáka ve hře na hudební nástroj udržet nebo zvýšit dosavadní uměleckou úroveň žáka ve hře na hudební nástroj komunikovat se žákem jednoduchým způsobem v cizím jazyce komunikovat se žákem jednoduchým způsobem v cizím jazyce rozšířit cizojazyčnou slovní zásobu (žáka i učitele) rozšířit cizojazyčnou slovní zásobu (žáka i učitele) zlepšit cizojazyčné dovednosti (žáka i učitele) zlepšit cizojazyčné dovednosti (žáka i učitele) Účast v CLIL dobrovolná (žáka i učitele) Účast v CLIL dobrovolná (žáka i učitele) Výhoda individuální výuky: možnost nasazení lexikálního a gramatického minima/maxima dle individuálních potřeb žáka (i učitele) Výhoda individuální výuky: možnost nasazení lexikálního a gramatického minima/maxima dle individuálních potřeb žáka (i učitele)

Model pro výchozí cizojazyčnou slovní zásobu v CLIL … (NĚCO) … (NĚJAK) HRÁT

Pedagogický výzkum v projektu CLIL na ZUŠ Tišnov ( ) Výzkumná otázka: Výzkumná otázka: „Je integrace předmětu hra na klavír s komunikací v cizím jazyce (anglicky nebo německy) pro žáky v mé klavírní třídě na ZUŠ Tišnov vhodná?“ Operacionalizace: 10 položek, 41 podpoložek Operacionalizace: 10 položek, 41 podpoložek Měření výzkumné otázky: pětistupňová Likertova škála Měření výzkumné otázky: pětistupňová Likertova škála 11 výzkumných vzorků 11 výzkumných vzorků 25 žáků různého věku (8-35 let) a různé pokročilosti hudební i cizojazyčné 25 žáků různého věku (8-35 let) a různé pokročilosti hudební i cizojazyčné Metody: pozorování, dotazníky, experiment sui generis, případové studie Metody: pozorování, dotazníky, experiment sui generis, případové studie Odpověď na výzkumnou otázku: Odpověď na výzkumnou otázku: celkový průměr: 3,6 Likertovy škály= příklon ke SPÍŠE ANO Motivační maximum žáků: většinou kolem lexikálních jednotek Motivační maximum žáků: většinou kolem lexikálních jednotek

K míře cizojazyčné kvalifikace učitele CLIL Jeideálem úroveň C2 dleSERRPJ? „Pokyn ministra školství…“(2008)jmenovitě pro učitele ZUŠ požadujeúroveňnejméněC1Realističtějšípohledy: STONE (2001); BEACCO a BYRAM (2003); SYGMUND (2005); BALADOVÁ a SLADKOVSKÁ(2009) Nověji vyjádření za MŠMT ČR (2010): „Pokyn ministra školství …“ neplatí pro metodu CLIL! MŠMT ČR podporuje prak- tické používání cizího jazyka učitelem bez taxativního vymezení úrovně (2007)SERRPJ:možnost zaměřit se na jednu klíčovou položku (např. lexikum) a od ní vše odvíjet

Základní údaje o projektu CLIL na JAMU ( ) Metodické centrum Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně Metodické centrum Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně je zařízením pro další vzdělávání učitelů hlavně ze ZUŠ Zde jazykové kurzy nazvané „Angličtina u klavíru“ a „Němčina u klavíru“ (= CLIL) Zde jazykové kurzy nazvané „Angličtina u klavíru“ a „Němčina u klavíru“ (= CLIL) Podstata kurzů: modelové situace u klavíru Podstata kurzů: modelové situace u klavíru Frekventanti kurzů: hlavně učitelé českých a zčásti slovenských ZUŠ různého věku Frekventanti kurzů: hlavně učitelé českých a zčásti slovenských ZUŠ různého věku (asi 20–60 let) Odlišné předchozí cizojazyčné vzdělání frekventantů: Odlišné předchozí cizojazyčné vzdělání frekventantů: samouci, studenti různých škol, maturanti i držitelé státní zkoušky z cizího jazyka Požadavky frekventantů: vztah k praxi, méně gramatiky, stručnost (srov. SERRPJ!) Požadavky frekventantů: vztah k praxi, méně gramatiky, stručnost (srov. SERRPJ!) Motivační maximum frekventantů: většinou kolem jednotek ve vybraném cizím jazyce („threshold level“) Motivační maximum frekventantů: většinou kolem jednotek ve vybraném cizím jazyce („threshold level“) Pokus zohlednit požadavky frekventantů i jejich žáků ve skriptu: Pokus zohlednit požadavky frekventantů i jejich žáků ve skriptu: VAŠÍČEK, Z.: Hra na klavír s komunikací v cizím jazyce (anglicky nebo německy) čili CLIL: Základy – I. díl. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008, 110 s. ISBN (Snad časem vyjde i II. díl)

Učitel ZUŠ = učitel CLIL (obecný model) Využívánípotenciálusebezdo-konalování Předchozícizojazyčné vzdělání učitele nutno uchránit před „korozí kvalifikace“CLILjakovzdělávání při práci („learning by doing“) CLILjakosoučástŠVP konkrétní školy, konkrétní třídy Využívání příruček CLIL pro všeobecně vzdělávací školy (viz výše), od autora pro ZUŠ apod. Další institucionální institucionálnívzdělávání,samostudium s internetem apod.

Další postup v CLIL z pohledu autora Dokončit slovníky CLIL v modulárním pojetí Dokončit slovníky CLIL v modulárním pojetí od A1 (resp. A1-) až po C2 (resp. C2+) dle SERRPJ pro hru na klavír (zatím asi lexikálních jednotek v každém jazyce) Zahrnout do největšího slovníku Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů Zahrnout do největšího slovníku Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů pojatou ve slovních (slovně-druhových) rodinách a s postupem v pěti krocích (srov. VAŠÍČEK, Factworld, 2010) Vše ověřit ve výuce Vše ověřit ve výuce Tam přidávat i další (nové) jazyky tak, jak s nimi budou přicházet další (noví) žáci Tam přidávat i další (nové) jazyky tak, jak s nimi budou přicházet další (noví) žáci To znamená doplňovat slovníky o tyto jazyky a tyto jazyky se případně učit i se žáky = celoživotní vzdělávání :-) To znamená doplňovat slovníky o tyto jazyky a tyto jazyky se případně učit i se žáky = celoživotní vzdělávání :-) Vypracovat vzorové obsahy nejvíce hraných skladeb Vypracovat vzorové obsahy nejvíce hraných skladeb Určit garanta pro případnou (spolu)klasifikaci výsledků CLIL při závěrečných zkouškách a případné udělení bilingvální doložky žákovi, který splnil požadované cizojazyčné úkoly v hudebním předmětu jako CLIL Určit garanta pro případnou (spolu)klasifikaci výsledků CLIL při závěrečných zkouškách a případné udělení bilingvální doložky žákovi, který splnil požadované cizojazyčné úkoly v hudebním předmětu jako CLIL